Eind 2004 liep het leasecontract van de standaard auto af en moest er een andere auto voor in de plaats komen. Op dat moment reed ik nog in een Peugeotje, beetje een standaard model (1.1 ltr) weinig bijzonders. Mijn toenmalige job leidde tot veel zakelijke kilometers (+- 25.000 per jaar) dus een leaseauto moest het zeker worden.
Maar ja ..... welke ?????
Allerlei auto's passeerden de revue, peugeot had ik al zes jaar in gereden , renault clio was een beetje van het zelfde als de peugeot, Toyota saai, Fiat of Seat was wel erg leuke autootjes maar om daar zoveel kilometer in te rijden dan breekt alles af, andere auto's waren te duur (de donkervoort viel ook af).
Dagelijks als ik van kantoor Den Haag naar de parkeergarage liep, kwam ik door de wijk Bezuidenhout en daaar stond regelmatig een rode NEW MINI. He die is leuk, rode kleur wit dak met strepen op de motorkap. Die wil ik ook.
Eerst, en we spreken over zomer 2004, maar eens op het miniforum spieken of zo'n MINI wel betrouwbaar is. Wat zijn de bekende kwaaltjes, wat gaat snel kapot, hoe bevalt het in zo'n auto als je veel kilometers rijdt?
Na wat horrorverhalen over versnellingsbakken en ook wat verhalen over de 2001&2002 MINIs die allerlei kleine kwaaltjes kennen, toch maar de stoute schoenen aangetrokken en bij de mini dealer een proefrit besteld. Een cooper moest het worden al was het maar voor de naam! Een S was onbereikbaar en ik wil toch wat opties. Daarnaast is de One niet met wit dak te leveren..
De proefrit
De proefrit kwam , ik weet het nog als de dag van gisteren. De dealer had een Cooper klaargezet met allerlei opties, meer dan ik ooit zou kunnen betalen. Heel raar advies kreeg ik erbij, "ja meneer als je een rotonde tegenkomt moet je maar een paar extra rondjes draaien".
Nou ja, wat moet ik met zo'n raar advies? Een beetje onwennig stapte ik in, even de spiegels goed en gaaaaan met die bak! (en gelijk de file in

Toen kwam daar de eerste rotonde.
Wat zei die man ook alweer? Extra rondje? Nou het zal wel.

De weg was rustig op die plek - geen ander verkeer - dus ik een tweede rondje

En een derde

En een vierde

en nog veel meer

VERKOCHT !!!!!!!!!

Nou het was duidelijk natuurlijk . Wat een wegligging. Wat een acceleratie. En wat een leuke guitige auto. Die MOET er komen. :toppie
Vervolgens de bestelling geregeld. Er was niet oneindig veel geld beschikbaar dus binnen het beperkte budget was niet veel ruimte voor opties. Dus geen al te grote lijst aan accessoires, nou dan maar de opties die je lastig aftermarket kunt monteren.
Ik had de volgende opties aangevinkt
- Sportonderstel
- Sportstuur
- Sportstoelen
- Hoogteverstelling stoelen
- Natuurlijk bonnet stripes!

Dus geen Chili pakket met matten die je niet nodig hebt etcetera. Zelfs een radio zat er niet in, die had ik nog wel van Sony

Bestelling gedaan alle handtekeningen gezet en nu maar wachten. Ja meneer dat duurt even want de MINI moet nog gemaakt worden in Oxford. De dealer hield mij netjes op de hoogte van de voortgang en uiteindelijk na veel ongeduldig wachten kwam daar toch de afhaaldag.
29 maart 2005
de magische dag.
De dealer belde mij, afhalen op 29 maart 2005 vanaf 16;30 uur. Nou meneer dat is goed. Ik zorg dat ik er tijdig ben. Toen was ik toch wel wat enthousiast toen ik om 15:15 uur al bij de dealer aankwam. Het was een dealer met vooral BMW en weinig MINI maar, kijk daar centraal opgesteld in de showroom een fonkelende nieuwe Cooper in de kleur rood. Na veeeeel te lang wachten eindelijk alle handtekeningen geregeld de sleutel gekregen, de aflever instructies netjes aangehoord en dan eindelijk in die auto zitten! Wat is die prachtig. Alle spots leken op mijn auto gericht die dag in de showroom en was dat nu werkelijkheid, zelfs de passerende voetgangers keken vol bewondering door de enorme glazen pui naar de mooiste auto van Nederland, en IK had de sleutel in mijn handen.
YES

Heeeeeeeeeeel voorzichtig die dag naar huis gereden langs al m'n vrienden die al veel te lang mijn enthousiasme moesten ondergaan over die nieuwe auto die kwam. Wat een geweldige beleving.
Met m'n broer samen de audio geinstalleerd want bij een hippe auto hoort hippe muziek, dus wel een beetje leuke boxen erbij en MP3 speler enzo. Wat een geweldig leven heb ik toch.
Op de auto zaten van die oranje knippers en die moesten natuurlijk al binnen anderhalve maand wijken voor witte knippers en zo'n chromen sidevent in plaats van die zwart-plastieken. (met dank aan Ton Burgel voor het installeren). Dat was de allereerste modificatie (eerste van velen).
Evenementen
Op het MMC forum toen ook al wat intensiever gaan meelezen, en de eerste meeting kwam eraan: SKIËN in Snowworld Zoetermeer. Omdat zoetermeer echt naast de deur ligt is de rit ernaar toe niet echt interessant, dus toen er in De Meern verzameld werd om naar Zoetermeer te gaan was de keuze snel duidelijk. Na lekker omgereden te hebben samen vanuit De Meern weer terug naar Zoetermeer en de trend was gezet. Skiën was leuk, afsluitende etentje was ook erg goed alleen jammer dat er een persoon op zijn pols gevallen was en naar de EHBO moest (achteraf bleek het een gebroken pols te zijn). Dit was best wel gezellig (ja ook mijn eerste meeting eindigde al in het restaurant).
Kort na mijn MINI start was er sprake van een evenement in Italië, in Misano. "MINI UNITED". Tja, het zal wel. Het is wel heel ver weg, dat italie. En ik heb ook al iets anders gepland. Ik besloot om dit niet te doen , ben toen op een andere (niet-MINI) vakantie geweest in dezelfde periode. Achteraf toch veel spijt gehad.
als haren op m'n hoofd
Diverse meetingen bezocht allerlei ritjes in den landen meegedaan, inclusief een hele grote rit in Breda "de Birthday Run". Wow he 100 MINIs en geen een dezelfde !
FUN
Inmiddels had ik al twee jaartjes in de MINI gereden naar volle tevredenheid. Lekker elke dag met fun naar je werk rijden! Nooit problemen gehad afgezien van een gestolen badge en een lekke band. Ook al drie jaartjes op de diverse (internationale) forums meegelezen en rondgekeken en daar waren toch wel erg mooie opties voor de mini beschikbaar.
Geblokt dak.
Ja dat moet het worden. Maar zwart / wit geblokt??? Op een rode Mini? Dat staat toch niet? Of wel?
Nou , kan dat dan niet in een andere kleur? Rood wit? Oh dat is niet te leveren. De naam van Youri viel al een keer op het forum dat die dat wel kon regelen. Nou contact opgenomen netjes alle informatie gekregen en toen sloeg de twijfel in.... Hmmm. Gaat dat wel goed? Houdt dat wel? Is het niet té?
Plan eerst maar eens op de iets langere baan geschoven.
Buitenlandse tripjes
In 2007 kwam een initiatief om samen naar Engeland te gaan voor de London 2 Brighton run. Nooit van gehoord, maar na wat meer ervaringen aan te horen bleek dit toch wel erg leuk te zijn. Nou andere vakantie had ik nog niet gepland dus dit lang weekend kon prima in de planning mee. De pre-meeting was ook gezellig, weeeer nieuwe mensen ontmoet, dus helemaal klaar voor Engeland.
Oh wacht even, Engeland
Daar rijden ze toch links?

Moet dat echt

Aj daar zag ik toch wel tegenop. Alhoewel ik inmiddels al geleerd had dat samenrijden in een groep goed werkt als je ook een walky-talky hebt, en ik toch al heel wat kilometers gereden had, had ik nog nooit aan de "verkeerde kant van de weg" gereden. "Oh" werd gezegd, "Dat valt best mee".
Nou nee dat valt helemaal niet mee. Tot aan Calais lekker in de groep mee en dan in Dover de boot uitrijden en gelijk in een enorme drukte aan de linkerkant van de weg rijden, en dan ook nog eens 3 rotondes tegenkomen die je verkeerd om op moet rijden

Gelukkig reed de immer geduldige gids voorop en werden er geen (al te gekke) manoeuvres uitgehaald door de andere deelnemers en toch kwamen we allemaal onbeschadigd aan. Een heel leuk weekend en een traditie was geboren.
Het geblokte dak deel II
Het kriebelde. Het plan van het geblokte dak is nooit echt weggezakt, inmiddels had ik alweer allerlei ideeën opgedaan. Inmiddels had ik al via via een mooie binnenarmleuning laten monteren, via Ida een setje knappe 17-inch velgen (R90) opgeduikeld, via Ebay allerlei klein spul laten komen en het ging maar door. Maar die blokken! Nog steeds niet !
Nog een keer met Youri overlegd wat er mogelijk was, ook verder rondgesurfd en gezocht maar toen de knoop doorgehakt! Youri, plakken ! Voorts moesten er liefst ook rood-wit geblokte spiegelkappen bij maar die zijn nergens te koop. In Nederland dan.
Bij Strahlung Pur heel kort gesproken (in mijn beste steenkolenduits) met ene Marko die een bedrijfje in Wuppertal (bij Dusseldorf had) want volgens mij kon hij wel wat regelen. Even op zijn website gekeken. Héeeee, dat is gaaf . Hij levert spiegelkappen. Dit gaat helemaal goed komen. De kappen besteld via email en toen ook op zijn site (http://www.mini-individual.de) verder gekeken. Heeeeee kijk daar eens de lijn gaat nog veel verder. Ook een dashboard leverbaar en stickers voor de interieurdelen. Een bestelling gedaan voor kappen, dashboard en interieur en een afspraakje op een zeer regenachtige zaterdag in begin mei 2007. Lekker vlak voor MINI United, dan kon ik gelijk showen!
MINI UNITED
MINI United 2007 op Zandvoort, helemaal geweldig. Een evenement waar we maanden naar toeleefden, waar ontzettend veel verschillende activiteiten zijn, dat komt helemaal goed. En dat kwam het.
Renova regelde nog een mooie stunt met een nep politie MINI en een paar charmante dames verkleed als nep-agentes. Het moment was erg leuk toen ik er precies voorreed toen de KLPD-volvo invoegde en de Politie-mini van de weg af dirigeerde. Ik denk dat de dames ook het meest gefotografeerde object van heel MINI United zijn geweest.
Het geblokte dak deel III
Youri regelde een paar weken na MU , het plakken van de blokken op het dak in precies de juiste kleur en de juiste maat (Youri bedankt daarvoor) en ik was helemaal in de zevende hemel. De auto had de juiste schoenen, de juiste pet en de juiste jas ! Helemaal fantastisch.
Dit was een nogal rücksichlose upgrade die sommigen prachtig vonden en anderen "over the top". Ik genoot er van dat ik (in mijn ogen) de mooiste auto van het parkeerterrein had.
Maar die skirts hé! Die zijn wel heel erg zwart en nu in contrast met het roodwitte thema van de rest van de auto. Dus de stoute schoenen aangedaan en heel voorzichtig geïnformeerd naar de prijs van sideskirts. Ouch! Dat deed zeer! Na nog langer twijfelen en een financiele meevaller uiteindelijk toch maar gedaan en er geen moment spijt van gehad. Iemand regelde weer de installatie en ik was helemaal content voor een lange tijd.
Met mijn "checkered MINI" (de naam was inmiddels geboren) reed ik van event tot event zowel in Nederland maar ook Duitsland Engeland en België behoorde tot de doelgebieden. Lid van diverse Mini en MINI clubs en fora bestond het hele leven uit een grote bolletje-pijltje tour door de Benelux. En lid zijn van de MINI community, dan kom je nog eens ergens. En dan leer je nog eens mensen kennen.
Het vervolg
Na lang aarzelen kwam er toch die beslissing eind vorig jaar. De auto was "af". Dus een andere mini.
Ja maar wat dan , want ik wil een S-je. Of nee, geen S-je , ik wil een cabrio.
Maar geen "standaardkleur" dan.
De MINI Configurator op internet was best handig voor de besluitvorming. Een beetje zitten spelen en toen kwam er een foto van een S cabrio in de juist kleur uit. Nietsvermoeden zette ik deze foto voor de gein op het forum, toen er direct reactie kwam dat er precies zo'n auto in Nederland te koop stond.
Tja en dan gaat het knagen. Emotie en ratio wonnen beurtelings van elkaar en toch maar bij de dealer langsgeweest voor een proefrit. Ook een cabrio in Amersfoort bekeken maar die kleur was toch niet zo mooi als de Black eye Purple die elders stond. Bewust had ik m'n broer al meegenomen voor de rationele kant van de proefrit.
Toen het op de prijs aankwam inclusief inruil kwamen we er niet uit. Vervolgens mijn aanbod wat veranderd maar dan zonder inruil zodat ik hem zelf zou verkopen. Nog steeds veel geld en enkele slapeloze nachten gehad (ja echt waar) wat ik nu moest doen. Uiteindelijk alle spaarcenten nog eens nageteld en ja gezegd. De checkered MINI zou ik dan particulier verkopen. Via ebay en forums mijn checkered mini te koop gezet en dat schoot niet op (vanwege de kredietcrisis is de automarkt volledig op z'n gat). Het idee was geduld te hebben en dan op gegeven moment de auto te strippen van alle accesoires en "kaal' te verkopen. Dat was bijna nodig maar vlak voor tijd kwam er toch een koper op de proppen.
De overdracht
Vandaag was de dag dat ik de auto overgedragen heb aan de nieuwe eigenaar. De nieuwe eigenaar is minstens net zo zuinig als ik op de auto , hij rijdt nu nog classic Mini en is helemaal in z'n nopjes over de auto. Hij heeft gezegd het checkered thema van de auto niet te veranderen. De auto is verkocht met alle opties en volgens mij hebben we hier beiden een goede deal gemaakt. Ik wens de nieuwe koper net zoveel plezier van de auto toe als ik in 4 jaar en 96.000 kilometer ook dagelijks gehad heb !

Van de cabrio S heb ik wederom elke dag fun , vooral vanwege het open rijden (ja het record is open rijden bij -8 graden

Keep MINI-ing
Marcel
Vlak na aflevering:

Bij Mini Individual voor geblokt dashboard, interieur en spiegelkappen

Nadat de blokken op het dak geplakt waren:

nog met de oude velgen

Laatste staat voor verkoop: (met skirts, blokken, driving lights, witte velgen etc etc)