Luchtfilter
- Hans
- Volledig MINI minded!
Bericht
Luchtfilter
Ik heb nu een K&N paneelluchtfilter maar wil deze evt vervangen voor een K&N 57i kit. Heeft iemand hier ervaring mee of met ander soortgelijk filter? En wat zijn de voordelen, of merk je er gewoon geen ... van! 

- Cooperdriver
- Volledig MINI minded!
Bericht
Voordelen van een open filter (Pipercross en K&N) is dat de motor veel meer lucht binnen kan krijgen, vooral merkbaar bij koel en mistig weer (lucht bevat veel zuurstof), hierdoor wel vermogenwinst en de motor hangt merkbaar beter aan het gas.
Ander voordeel: je hoeft nooit meer een luchtfilter te kopen ( ? 1x per jaar reinigen)
Nadeel of voordeel ( voor sommige personen ) : je hoort iets meer motorgeluid binnen in de auto, en zeker daarbuiten bij het accelereren.
Ander nadeel (schijnt vooral bij de Cooper S zo te zijn omdat het luchtfilter verder onder de motorkap ligt) bij warm weer haalt hij vrij warme lucht naar binnen, wat weer nadelig is voor het vermogen.
Ander voordeel: je hoeft nooit meer een luchtfilter te kopen ( ? 1x per jaar reinigen)
Nadeel of voordeel ( voor sommige personen ) : je hoort iets meer motorgeluid binnen in de auto, en zeker daarbuiten bij het accelereren.
Ander nadeel (schijnt vooral bij de Cooper S zo te zijn omdat het luchtfilter verder onder de motorkap ligt) bij warm weer haalt hij vrij warme lucht naar binnen, wat weer nadelig is voor het vermogen.
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
Dan denk ik dat ik het paneelfilter zo laat, deze heb ik zelf ook al een keer gereinigd (een heel kerkhof aan insecten kwam er uit). Ik wil eigenlijk niet meer vermogen, het is genoeg zo. Als ik nog wat ga doen is het een efficientere intercooler die zomers de lucht beter koelt. Dat schijnt zomers zo'n 15 pk meer te geven (dus nog maar 15 pk verlies i.p.v. 30 pk als het 30 graden Celcius is).
- Hans
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ik denk dat ik het ook maar zo laat.. nog meer warme lucht in de zomer zit ik ook niet op te wachten..
@berthil, wat voor intercooler bedoel je? Watergekoeld!? of met een spray.. ben wel benieuwd, weet ook nog niet wat ik na het spruitstuk kan doen, even goed laten voorlichten bij van Beek autoracing op 11-febr.
@berthil, wat voor intercooler bedoel je? Watergekoeld!? of met een spray.. ben wel benieuwd, weet ook nog niet wat ik na het spruitstuk kan doen, even goed laten voorlichten bij van Beek autoracing op 11-febr.
- Stan
- Be Mini
- Contacteer:
Bericht
Op mijn Cooper S zit een PK 240 D Cold Air Pipercross intake gemonteerd
inclusief een bijgeleverde koude luchtzone speciaal voor de MCS.
die zit er nu al 3 jaar op en ik ben daar ZEER tevreden over
de motor levert meer vermogen en reageerd veel beter op
het gaspedaal.

meer info vind je op http://www.pipercross.net/inductionkit_ ... 8&model=57
inclusief een bijgeleverde koude luchtzone speciaal voor de MCS.
die zit er nu al 3 jaar op en ik ben daar ZEER tevreden over
de motor levert meer vermogen en reageerd veel beter op
het gaspedaal.

meer info vind je op http://www.pipercross.net/inductionkit_ ... 8&model=57
- Hans
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ziet er wel
uit.. komt daar nog een kapje op of blijft dat zo open? lijkt mij dat er dan nog steeds warme lucht bij komt.. sneller op het gas reageren, dat klopt, dat doet die ook met een K&N paneelluchtfilter. Ik heb ook wel eens voor de grap zonder luchtfilter gereden (blokje om) maar echt veel meer vermogen geeft die dan niet wel een hoop herrie!

- Rob
- 4 op een rij!
Bericht
Op mijn MCS zit een jcw kit met gesloten luchtfilter (de 210 pk uitvoering), wat aardig is dat deze bij 4300 toeren een extra klep openzet wat een mooi geluid geeft. Echt meer vermogen betwijfel ik en beetje. Meer geluid geeft snel de indruk dat het ook sneller gaat. Zal best wel iets uitmaken maar zit ook wel gevoel bij. In ieder geval alle kleine beetjes helpen. Er zijn wel openluchtfiltersystemen waarbij er opening komt naar het schutbord zodat je daar ook kouder lucht vandaan haalt.
Groet,
Rob
Groet,
Rob
- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Stan
- Be Mini
- Contacteer:
Bericht
doordat het kofferdeksel er op aanluit
Er komt geen kapje boven maar deze word wel perfect dicht gemaaktHans schreef:Ziet er weluit.. komt daar nog een kapje op of blijft dat zo open? lijkt mij dat er dan nog steeds warme lucht bij komt.. sneller op het gas reageren, dat klopt, dat doet die ook met een K&N paneelluchtfilter. Ik heb ook wel eens voor de grap zonder luchtfilter gereden (blokje om) maar echt veel meer vermogen geeft die dan niet wel een hoop herrie!
doordat het kofferdeksel er op aanluit
- bjfloor
- Enthousiast
Bericht
Wij hebben goede ervaringen met de K&N 57i op een Mini Cooper, al 60.000km zonder problemen.
Enige opmerking is, is dat de cone van het filter tegen de foamlaag van de moterkap aan zit en daar een klein stukje van weg heeft geschuurd in de loop de tijd.
Het geluid is mooi.
Groet,
Berend Jan
Enige opmerking is, is dat de cone van het filter tegen de foamlaag van de moterkap aan zit en daar een klein stukje van weg heeft geschuurd in de loop de tijd.
Het geluid is mooi.
Groet,
Berend Jan
- FastBunny
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Ik ben benieuwd wie ons kan adviseren in de keuze 
Ik zie bij Cool New Europe het volgende staan:
PiperCross Cooper S Induction Kit € 168,85
Open luchtfilter met een diameter van 150mm. Wordt geleverd compleet met montagebeugels en instructies. Rollenbanktesten hebben uitgewezen dat er minimaal 6pk winst te behalen is met dit filter.
Merk je met dit filter ook dat de Cooper S feller reageerd eneen zwaarder geluid geeft? Of raden jullie ons een andere aan.

Ik zie bij Cool New Europe het volgende staan:
PiperCross Cooper S Induction Kit € 168,85
Open luchtfilter met een diameter van 150mm. Wordt geleverd compleet met montagebeugels en instructies. Rollenbanktesten hebben uitgewezen dat er minimaal 6pk winst te behalen is met dit filter.
Merk je met dit filter ook dat de Cooper S feller reageerd eneen zwaarder geluid geeft? Of raden jullie ons een andere aan.

- werner
- Volledig MINI minded!
Bericht
Bij een cooper zal het wel iets verschil maken omdat dit een atmosferische motor is (dus geen compressor) 6PK mogelijk.
Als het gaat om een cooper S dan zal dit bijna geen verschil maken omdat de compressor de lucht in de motor pomt en zo toch wel voldoende verse lucht krijgt. Alleen voordat de compressor inkomt (bij zón 2000rpm zou het iets opleveren . Zal ongeveer 2PK opleveren bij een S (niet te merken dus)
GR. werner
Als het gaat om een cooper S dan zal dit bijna geen verschil maken omdat de compressor de lucht in de motor pomt en zo toch wel voldoende verse lucht krijgt. Alleen voordat de compressor inkomt (bij zón 2000rpm zou het iets opleveren . Zal ongeveer 2PK opleveren bij een S (niet te merken dus)
GR. werner
- Mischa
- Nieuwsgierig
Bericht
Heb op m´n Cooper S een K&N Typhoon zitten. Voor het geluid hoef je deze kit niet te installeren. Je hoort hoogstens bij flink gasgeven een sissend aanzuiggeluid(je). Verder geen merkbare vermogenswinst/verlies. De Typhoon ziet er overigens wel gelikt uit.
Wel heb ik sinds de installatie bij het starten een brandend (geel) ECU lampje in combinatie met het Engine lampje. Doven overigens weer na een seconde of 3. Tijdens het rijden nergens last van.
Iemand een zelfde ervaring? Oplossing?
Wel heb ik sinds de installatie bij het starten een brandend (geel) ECU lampje in combinatie met het Engine lampje. Doven overigens weer na een seconde of 3. Tijdens het rijden nergens last van.
Iemand een zelfde ervaring? Oplossing?
Onze sponsors