Cooper S: waar op te letten?

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
PPCS
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

05 nov 2006, 11:15

Koppeling test
Zet auto in 2e versnelling en op de handrem (maximaal)
Laat heeeel langzaam de koppeling opkomen.
De auto MOET afslaan, anders is de koppeling niet goed.

Stuurhuis test
Rijd op een kaarsrechte weg 50 km/u. Laat stuur los en rem (normaal) tot stilstand.
Doe deze test enkele keren.
De auto mag niet uitwijken, anders is het stuurhuis niet goed, of de uitlijning.

Uitlaat
zwarte rook: auto loopt te 'rijk'
witte rook: koelingsprobleem
blauwe rook: olieverbruik

Carrosserie
Let op of alle naden van motorkap, deuren, kofferbak netjes sluiten en overal even dik zijn. Anders zou de auto schade kunnen hebben gehad.

Stoelen
Probeer de stoelen in alle mogelijke manieren te verstellen.

Ik rijd overigens al 46.000 kilometer met de orginele voorruit (maar dit is mede afhankelijk van je gemiddelde snelheid en je bumperkleef-gedrag). Als je altijd hard rijd , zit je vaker achter iemand te wachten tot die aan de kant gaat.
Inderdaad goede tips, wil alleen als t mag een paar kanttekeniningen plaatsen :oops:

Stuurhuis: Zorg wel dat de weg kaarsrecht is. De meeste wegen in Nederland zijn allemaal scheef ivm afwatering. Houdt hier dus rekening mee, evenals de spoorvorming van de 17" velgen.

Uitlaat: Bij koud weer en koude motor/uitlaat blaast de auto altijd witte rook/condens. Laat je hier dus niet door afschrikken.

Wellicht overbodig, maar straks laat je je afschrikken door niets wat volkomen normaal is. Verder idd hele goede tips. Let vooral op schade, naden en lakwerk. Kijk ook naar lasnaden in motorcompartiment en dorpels, of deze af fabriek zijn of er later ingebeund zijn ivm schade.
Het motortje is verder na 40.000km bomproof lijkt me. Luister gewoon of er geen gekke geluiden uitkomen en kijk ff goed of het blokje echt koud is als je hem start. Een koude strart geeft meer kijk op de staat van de motor. Handelaren starten de wagens van te voren als ze weten dat je komt. Laten ze de motor lekker warm draaien, zodat je het gerammel bij de start niet hoort.

Succes en houdt ons op de hoogte. Ben erg nieuwsgierig.

Gr,

PP
Marcel Always Open
Cabrio-King

05 nov 2006, 12:21

Nee geen gas geven, maar stationair laten draaien. Bij een goede koppeling valt de motor stil. Een slechte koppeling slipt door.
Je moet wel heel geleidelijk de koppeling op laten komen.

Dit is een test die je niet moet doen als de eigenaar naast je zit, want het lijkt wel heel veel op automishandeling. Het kan geen kwaad om een keertje te doen.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

07 nov 2006, 13:32

drukdrukdruk, dus ws niet voor eind van deze week langs een cooper s :cry:
helaas staan er maar 2 in nederland die aan mn eisen voldoen, dus hoop dat het wat wordt.
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 nov 2006, 19:50

Eindelijk vandaag wezen kijken bij 2 s'jes.

De eerste staat bij een handelaar vanuit huis in blaricum.
Aardige kerel, geen problemen mee.
Rare was wel dat hij zelf zei dat de auto schade had gehad! :shock: de rechter portier had volgens hem een optater gehad. Het slot functioneerde niet meer.

Hmm, balen.

Toen naar de tweede.
Blablabla, prima auto, maar moest wel even 8 ruggen bijbetalen!
Dat doen we dus ook niet.

Terug naar de eerste.
Dinsdag of woensdag rij ik denk ik even met de auto langs Jesse. Ben benieuwd wat het fixen van het slot kost. Als dit meevalt wil ik een dekra keuring aanvragen. Deze s kost namelijk zo absurd weinig dat als alleen die deur het probleem is ik echt niet verkeerd uit ben!
Het is een 2003 dark silver s uit duitsland, alle boekjes en onderhoudspapieren erbij. 2 eigenaren gehad (1 duitser en 1 nederlander) en helemaal standaard.

Disndag of woensdag dus weer een update!
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 nov 2006, 20:27

Kijk uit hè. Zeggen dat ie links een beetje schade heeft terwijl ie misschien rechts helemaal op een hoop heeft gezeten. Daar let je dan niet meer op omdat je je op die linkerkant concentreerd.

succes!
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 nov 2006, 20:39

dank voor de tip peter!

ik wil hem sowieso dekra laten keuren. daarnaast zei jesse dat ze bij jan de jong er ook wel even naar willen kijken.

iemand ervaring met dekra of anwb keuringen?
Roogle
Nieuw Lid
Nieuw Lid

07 mar 2009, 02:52

Ik heb mijn Sje gevonden hij is van 2003 minder als 40km en staat bij een BMW dealer in het land van zuurkool en braadworst ik ga morgen er naartoe met mijn pa om eens te kijken en als ie goed is over te gaan tot de koop. ik ben een debiel op het gebied van auto's dus nou is de vraag waar moet ik op letten naast roest en koppeling zijn er nog dingen waarop ik de auto zou moeten afkeuren
en zijn er nog items zoals Airco geurtjes etc waarop ik moet letten.
enige dingen die nog niet in deze thread staan ?

vriendelijke groet

Roogle

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”