Jongens wat een weertje vandaag. Alle probleempjes met de Mini, inclusief abs opgelost dus maar us even goed gewassen en nog het knakken vh stuur verholpen.
Voor diegenen die dit nog willen doen. FF de onderste kap vh stuur en dashboarddeeltje verwijderen en je kijkt op een lager waar de stuurstang doorloopt.
Ik heb aan de onderzijde de stang even losgekoppeld en kon daardoor horen dat het lager knakte door droogvet dus even met de compressor schoongebelazen en er flink wat dun vet in geduwd. Knakje is weg.
Nav Berthils topic ook maar us de bypassklep vervangen om het gejojo bij 1/2-3/4 gasgeven trachten te verhelpen en meteen maar wat piccies voor Rein gemaakt zodat ie kan inschatten of ie ut zelluf kan doen !!
Accu loskoppelen
Hieronder zit ie
Slangen van gasklepjuis naar luchtfilter en koude luchttoevoer voorzijde demonteren
Gasklephuis eruit dmv de 4 bouten losdraaien
De bocht van de compressor eraf door de 3 moeren los te draaien en de slangklem vd bypassklep
Deel eraf met aan onderzijde de klep
Oude en nieuwe
Oude eraf door de 3 boutjes los te draaien
Nieuwe gemonteerd en alles er weer opzetten
Gasklephuis bovenzijde even mooi schoongemaakt met carb cleaner
Onderzijde ook
Huisje weer gemonteerd en de slangen weer aansluiten.
Ik mis één belangrijk ding op je foto's.
Een lap in de inlaatbuis onder de gasklep.
Als je daar een schroef in laat vallen moet de hele voorkant er af om hem terug te vinden.
Of erger, je bent een ringetje kwijt en weer niet meer waar je hem gelaten hebt. Je schroef alles in elkaar en start de motor en er is een vreemd geluidje en daarna noodloop. De kleppen en cilinder vinden het niet zo fijn als je er een metalen ringetje doorheen jaagt.
Die lap zat er wel in Berthil maar voor de foto moest ie er natuurlijk uit !!
Jojoen is een stuk minder maar niet helemaal weg. Zondag nog even de versnellingsbakolie vervangen en dan hoop ik voorlopig even klaar te zijn want wil met de Audi ook nog het nodige doen.
Laatst gewijzigd door ginoceros op 16 sep 2009, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
@Bas, de Audi moet nog omlaag en ik wil de EGR klep afsluiten maar dan moet wrschijnlijk de software worden aangepast anders blijft ie een melding geven. Gelukkig zijn er binnen het Audi forum genoeg mensen met de juiste apparatuur hiervoor !
@ Ries, het is ooit met Opel begonnen maar als je zoveel sleutelt zie je wel dat de basiszaken/gedachtes bij vrijwel elke auto toepasbaar zijn. Gewoon een kwestie van logisch nadenken. Dat truukje met jouw motorkap geldt voor elke auto....vreemd dat ze je zoiets bij Renova niet konden vertellen.
enne...de velgen....sja wat moeten we er nog over zeggen he !!
Gisteren weer een lekkere dag op de motor rondgescheurd en als het weer zo blijft dan zal de Mini deze zomer wel wat meer rust krijgen want er gaat toch nix boven het gevoel van het rijden met een motor. Hopelijk met de paasdagen even lekker de Eifel in met het ding.
Aangezien het weer niet echt geschikt was om motor te rijden ben ik maar weer verder gegaan met mijn Mini irritatielijstje.
Had aan de achterzijde al heel lang een of andere tik bij het rijden over ongelijkmatig wegdek. Meende al dat het iets met de achterklep van doen had en heb rubbers van een facelift aan de onderzijde gemonteerd die de prefacelift niet heeft. Hierdoor heeft de achterklep meer steunpunten op de carrosserie. Het getik bleef aanwezig dus vandaag de hele binnenbekleding eruit gegooid aan de achterzijde en van scratch af begonnen met diagnosestelling.
Uiteindelijk achterin in de bak gaan zitten en Peet laten rijden. Geluid leek van buiten te komen. Tijdens het rijden de achterklep ontgrendeld en ...... geluid was weg !!
Het blijkt het sluitmechanisme vd achterklep te zijn !!!! Heb hem nu nog strakker gezet dan ie al stond en er flink veel vet ingeduwd maar das natuurlijk maar een tijdelijke oplossing. Vgl de TIS DVD is ook dit weer euvel bij de Mini en is hierop een gewijzigd sluitmechanisme gekomen met meer rubber erin waardoor je metaal op metaal geluid voorkomt dus vgl week maar us gaan bestellen bij de dealer.