WHP vs BHP

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
brodie13
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

WHP vs BHP

05 mei 2009, 13:23

Hallo mini fans

Ik zie op velen sites en youtube allemaal mini's met veel vermogen maar wat is belangerijk WHP of BHP.
Ook laten ze bijna nooit zien of het WHP is of BHP dus vraag me af wat is nou het maximum wat uit zo'n 1.6 kan komen.
WHP of BHP en hoe berekenen jullie dat.

Voorbeeld
200 WHP is ??? BHP
200/.85 = 235 BHP ??
200`/ 100 x 12 =224 BHP ??
200X 1.15 = 230 BHP ??

Nog 1 klein vraagje

Stel je doet een dyno test en het is 12 graden in de dyno room hoeveel meer pk krijg je dan tenopzichte van als het 25 graden is in die zelfde dyno room dus hoeveel meer winst heb je als het 13 graden kouder is.
Graag hoor ik van jullie wat de juiste omreken som is op deze niet al te moeilijke vraag hoop ik.

Groeten

Dennis
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

05 mei 2009, 13:34

Daarom gaan we (bijna) allemaal bij Beek op de bank.
Dan is een vergelijking eerlijker.

Als je in de Excel sheet van Beek kijkt zie je de echt gemeten wiel kW's en de omrekeningsfactor die ze gebruiken om naar krukas pk's te komen. Die omrekeningsfactor is in de praktijk bepaald uit de vele jaren ervaring die ze met de bank hebben. In deze omrekening zit ook luchttemperatuur en luchtvochtigheid dacht ik. Dan wordt natuurlijk niet meegenomen dat een Mini bij hogere inlaatluchtemperaturen een stuk slechter presteert zoals jullie hebben gemerkt.

Om het nog ingewikkelder te maken hoeft een Amerikaanse pk niet hetzelfde te zijn als een Europese. Bovendien zit er nog verschil tussen een DIN en ISO meting.
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

05 mei 2009, 13:49

In principe wordt de buiten temperatuur en luchtdruk verrekent in het metingsprogramma. De inlaat temperatuur (die bij een S hardt oploopt bij opvolgende dynoruns) wordt niet gecompenseerd.

Zoals Berthil aangeeft, gaan we zoveel mogelijk bij Beek op de bank om een eerlijk vergelijk te krijgen.

Als Hans dan op 235 a 240 uitkomt op de bank bij Beek dan zou je met jouw aanpassingen minimaal op hetzelfde of eigenlijk hoger uit moeten komen.
brodie13
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

05 mei 2009, 14:30

peter schreef:In principe wordt de buiten temperatuur en luchtdruk verrekent in het metingsprogramma. De inlaat temperatuur (die bij een S hardt oploopt bij opvolgende dynoruns) wordt niet gecompenseerd.

Zoals Berthil aangeeft, gaan we zoveel mogelijk bij Beek op de bank om een eerlijk vergelijk te krijgen.

Als Hans dan op 235 a 240 uitkomt op de bank bij Beek dan zou je met jouw aanpassingen minimaal op hetzelfde of eigenlijk hoger uit moeten komen.
Hans die had nog wat gedaan aan de uitlaat iets wat Berthil had aangegeven om de tegendruk tegen te gaan of zo iets meschien moet ik dat ook nog maar eens doen alleen moet ik daar even het fijne van weten.
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

05 mei 2009, 15:52

Je kan de pre-cat eruit laten halen. Ik heb de pre-cat bij Hans eruit staan hakken. Is opzich simpel.
Ik heb nog wel een spruitstuk te koop voor je. Die kan ik zo voor je naar Beek brengen (ben er komende maandag) en dan slijpen zij hem open, halen de cat eruit en lassen het spruitstuk weer dicht. Ik schat in dat ze het spruitstuk binnen een uur gewisseld hebben. Niet als je net komt aanrijden want is het allemaal nog gloedheet! :mrgreen:

Hierdoor kan ie zijn uitlaatgassen makkelijker kwijt maar hierdoor krijg je er geen 22pk bij...
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

05 mei 2009, 16:57

peter schreef:Je kan de pre-cat eruit laten halen. Ik heb de pre-cat bij Hans eruit staan hakken. Is opzich simpel.
.
Thanks nog he mate! :wink:
Ik had het nog tegen je gezegt Dennis! Maar het is nog makkelijk te doen.. want je krijgt nu meer lucht naar binnen en wat naar binnen gaat moet er ook nog uit..

Maar ik begrijp al waar je heen wil, M7 geeft nu zeker aan dat het verschil in de rollenbank ligt..
Vraag aan Beek mijn uitdraai in Excel en mail ze die door, ik heb een door Beek bewerkte cilinderkop met een Catcam nokkenas en een 15% Alta pulley de rest is allemaal standaard zelfs mijn papieren luchtfilter zit er nog in.. (is wel een GP)
Ferdinand
Be Mini
Be Mini

05 mei 2009, 17:14

Voor een objectief vergelijk is het inderdaad het beste om (1) een bank te nemen. Maakt eigenlijk helemaal niet eens uit welke waardes deze bank afgeeft. Een meetbank is een tuningsinstrument, waarmee je de effecten van modificaties kunt toetsen/meten.

Een rollenbank meet altijd wielpk's, en geen krukas pk's. Volgens mij zijn je echte pk's de krukas pk's af fabriek, en niet de omrekeningen van al die meetbanken. volgens mij werkt het zo.
Veel rijplezier!
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

05 mei 2009, 18:08

De mijne mag je ook doormailen. 255 pk met vergelijkbare modificaties op dezelfde bank (waterkoeler en spruitstuk uitgezonderd).

Krukas pk's ken een tuner niet meten aan de krukas (al zijn er wel banken voor die speciale sensoren plaatsen) maar de fabrikant meet het wel aan de krukas wanneer de motor buiten de auto is. Krukas pk's is dus zonder verlies van de aandrijflijn en daar corrigeert elke tuner voor.
brodie13
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

06 mei 2009, 05:10

Berthil schreef:De mijne mag je ook doormailen. 255 pk met vergelijkbare modificaties op dezelfde bank (waterkoeler en spruitstuk uitgezonderd).

Krukas pk's ken een tuner niet meten aan de krukas (al zijn er wel banken voor die speciale sensoren plaatsen) maar de fabrikant meet het wel aan de krukas wanneer de motor buiten de auto is. Krukas pk's is dus zonder verlies van de aandrijflijn en daar corrigeert elke tuner voor.
Ik heb M7 al gezegt dat het goed is zo ik heb gevraagt Min 250 BHP en als je 227 WHP omrekent dan kom je daar op uit.
Dus de M7 set is ongeveer goed voor tussen de 225 pk en de 230 op de wielen.
Peter van M7 vroeg nog wel om de AFR loge maar die hebben ze niet gelogd bij beek dus houdt dat op.
Ik denk dat ik voor de optie ga om die pre kat er uit te slopen en de andere nokkenas van catcam
Dan nog maar een keer meten hahaha maar dan moet ik ook wel rond de 235 pk komen op de wielen anderst weet ik het niet meer.
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

06 mei 2009, 07:57

De getallen die wij allemaal noemen zijn GEEN whp maar omgerekende krukas pk's!

Het lijkt me sterk dat Beek aan jouw de whp's heeft genoemd tenzij je daar specifiek om gevraagd hebt.
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

06 mei 2009, 09:14

Nee, is zeker geen whp! Is omgerekend naar krukas peekaas
brodie13
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

06 mei 2009, 15:21

Hans schreef:Nee, is zeker geen whp! Is omgerekend naar krukas peekaas
Nou hans dan weet ik 1 ding als dat zo is ik heb zoveel cijfers voorbij zien komen dat M7 niet leverd wat ze beloven maar ik kan het mis hebben
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

06 mei 2009, 16:32

Afbeelding

Dit zijn absoluut krukas peekaas! omgerekend door Beek!

Anders zal ik 270pk moeten hebben ofzo..
:lol:
MaVaEe
Koeien-teller

06 mei 2009, 16:37

Hans schreef: Anders zal ik 270pk moeten hebben ofzo..
:lol:
Dat zou niet verkeerd zijn! :mrgreen:
Afbeelding
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

07 mei 2009, 13:04

Waarom al die moeite.. hij staat alweer te koop! :?

http://link.marktplaats.nl/232177947

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”