"Geluidje" ventilator stuurbekrachtingspomp

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

"Geluidje" ventilator stuurbekrachtingspomp

09 mei 2009, 21:45

Sinds enkele weken hoor ik bij stationair draaien (bijvoorbeeld als je voor een stoplicht staat) een geluid dat ik voorheen nooit hoorde. Het is niet hard, dus niet hoorbaar tijdens het rijden, alleen als je stilstaat. Ik heb tot nu toe sterke vermoedens dat het de automatische airco is die dit geluid maakt. Het is ook niet voortdurend. Het geluid begint opeens en is dan ook opeens weer weg, begint weer, weer weg enz. Het klinkt allemaal niet zo verontrustend maar toch. Het vreemde is dat de airco verder prima werkt en de rest van de auto ook.

Zou dit inderdaad iets met de automatische airco kunnen zijn? Of zou het toch iets met bijvoorbeeld de koppeling
of zo kunnen zijn (drukgroep)?

Iemand enig idee? Het is altijd zo vaag als je naar je dealer gaat met de opmerking "ik hoor af en toe een geluidje
maar ik heb geen idee wat het is"... :?
Laatst gewijzigd door Sepp op 12 mei 2009, 15:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
Friso89
Mod virus alert!
Mod virus alert!

10 mei 2009, 18:30

Kun je het geluid beschrijven?

En gebeurt het als je de airco aan hebt staan of als je alleen de verwarming hebt aanstaan?

Groet!
Friso
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

11 mei 2009, 12:02

ff langs de dealer gereden en het probleem is gevonden. Het heeft dus niks met de airco te maken. Hetgeen het geluid maakt en dus defect is, is een kleine ventilator die de stuurbekrachtingspomp koelt. Deze ventilator zit onderaan het motorblok met slechts 2 schroeven en een stekker gemonteerd. Moet vervangen worden omdat anders de pomp op den duur defect kan gaan. Morgen wordt er een nieuwe ventilator gemonteerd. Is slechts 10 minuten werk. Dus opgelost :D
Afbeelding
MaVaEe
Koeien-teller

11 mei 2009, 12:04

Sepp schreef:ff langs de dealer gereden en het probleem is gevonden. Het heeft dus niks met de airco te maken. Hetgeen het geluid maakt en dus defect is, is een kleine ventilator die de stuurbekrachtingspomp koelt. Deze ventilator zit onderaan het motorblok met slechts 2 schroeven en een stekker gemonteerd. Moet vervangen worden omdat anders de pomp op den duur defect kan gaan. Morgen wordt er een nieuwe ventilator gemonteerd. Is slechts 10 minuten werk. Dus opgelost :D
Mooi dat je er zo snel bij bent want volgens mij kan die stuurbekrachtingspomp erg snel warmlopen zonder een goed werkende ventilator! 8)
Afbeelding
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

12 mei 2009, 15:04

Zo vandaag is de ventilator vervangen die de stuurbekrachtingspomp koelt en het probleem is inderdaad opgelost.
En nu komt het mooiste van alles: Gratis en onder garantie zonder erom te hoeven vragen :yeah

(P.S. Heb daarom de titel van dit topic aangepast zodat mensen met evt hetzelfde probleem in de toekomst dit topic via de zoekfunctie kunnen terugvinden).
Afbeelding
Berry M
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

12 mei 2009, 15:43

Is dit het bekende 'gejengel' wat een hoop MINI's produceren? :?
Afbeelding
Ginoceros schreef:Interessante, niet verprutste Mini die 1x/ 6mnd op de weg komt en niet boven de 2000t uitkomt
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

12 mei 2009, 15:48

Berry M schreef:Is dit het bekende 'gejengel' wat een hoop MINI's produceren? :?
Nee, wat jij bedoelt is het geluid dat de pré-facelift stuurbekrachtingen produceren (hoorbaar als je aan je stuur draait).
Dat heeft hier niets mee te maken en is iets dat bij dat type stuurbekrachtingen normaal is.
Bij de facelift modellen is een andere stuurbekrachtiging gebruikt waardoor dat geluid er niet meer is.
Afbeelding
Ragnar
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

12 mei 2009, 15:50

hee dat gejengel ken ik..

maar Sepp, fijn om te horen dat het allemaal opgelost is..
:s RARA JONGENS DIE DESIGNERS :s
Berry M
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

12 mei 2009, 16:30

Sepp schreef:Nee, wat jij bedoelt is het geluid dat de pré-facelift stuurbekrachtingen produceren (hoorbaar als je aan je stuur draait).
Dat heeft hier niets mee te maken en is iets dat bij dat type stuurbekrachtingen normaal is.
Bedankt, dan is me dat ook weer duidelijk. :D
Afbeelding
Ginoceros schreef:Interessante, niet verprutste Mini die 1x/ 6mnd op de weg komt en niet boven de 2000t uitkomt
Smini
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:

13 mei 2009, 13:31

Vreemd hoor, ik had dit gejengel van mijn stuurpomp.
Tot deze er mee stopte en onder coulance (want 38.000 km) vervangen is door een nieuwe pomp.

Mijn mini is gemaakt eind 2005 en ik heb em sinds 1-2006.
Ik zou zeggen dat daar al de facelift in zou moeten hebben zitten.

Maar het gejengel had ik dus wel bij draaien in stilstant. en is nu met "nieuwe" pomp verholpen.

En zo zie je maar weer dat je eigen dealer het meest trouw is aan zijn klant.... Ekris vroeg rustig 900,- en mini amsterdam heeft samen met Mini NL besloten dat ik alleen het item hoefde te betalen (200,-)

en dat na drie jaar, was wel tevreden ook al blijf ik het heel stuurpomp verhaal vreemd vinden. Zeker omdat er in de UK een flinke rel om is.
Afbeelding
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

13 mei 2009, 15:29

Smini schreef:Vreemd hoor, ik had dit gejengel van mijn stuurpomp.
Tot deze er mee stopte en onder coulance (want 38.000 km) vervangen is door een nieuwe pomp.

Mijn mini is gemaakt eind 2005 en ik heb em sinds 1-2006.
Ik zou zeggen dat daar al de facelift in zou moeten hebben zitten.

Maar het gejengel had ik dus wel bij draaien in stilstant. en is nu met "nieuwe" pomp verholpen.

En zo zie je maar weer dat je eigen dealer het meest trouw is aan zijn klant.... Ekris vroeg rustig 900,- en mini amsterdam heeft samen met Mini NL besloten dat ik alleen het item hoefde te betalen (200,-)

en dat na drie jaar, was wel tevreden ook al blijf ik het heel stuurpomp verhaal vreemd vinden. Zeker omdat er in de UK een flinke rel om is.
Misschien is jouw MINI geproduceerd net op het moment dat het pré-facelift type is overgegaan in het facelift type en heb jij bij toeval nog het oude type stuurbekrachtiging terwijl dat eigenlijk niet had gemoeten?
Die van mij is van juni 2005. Zou dus eigenlijk niet moeten kunnen dat jij nog het oude type stuurbekrachting hebt.
Afbeelding
martijncooper
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

17 mei 2009, 01:00

Dag Sepp,
Hoor je dat geluidje alleen als je je automatische airco aan hebt staan?
Is het niet gewoon je ventilator die je airco-radiateur koelt?
Ik ga tijdens mijn dagelijkse rit altijd een stukje met de pont, als ik dan mijn automatische airco aan heb staan
gaat ie tijdens het dobberen naar de overkant ook constant aan en uit. Nooit gelet op een geluidje hoor, maar
je voelt het wel aan je stuur.

Met vriendelijke groet,

Martijn.
Lil'nas
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

17 mei 2009, 11:59

Ik heb ook vaak een raar geluidje wat ik hoor. Volgens mij is dat in mijn geval de kachel.
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

17 mei 2009, 19:08

martijncooper schreef:Dag Sepp,
Hoor je dat geluidje alleen als je je automatische airco aan hebt staan?
Is het niet gewoon je ventilator die je airco-radiateur koelt?
Ik ga tijdens mijn dagelijkse rit altijd een stukje met de pont, als ik dan mijn automatische airco aan heb staan
gaat ie tijdens het dobberen naar de overkant ook constant aan en uit. Nooit gelet op een geluidje hoor, maar
je voelt het wel aan je stuur.

Met vriendelijke groet,

Martijn.
Nou dat was het vreemde, het geluid leek echt van de airco te komen want het was hoorbaar door alle rooster waar lucht de auto in wordt geblazen. Daarom dacht ik dat het iets met de airco moest zijn. Echter als ik de airco helemaal uit zette was het geluid er nog. De monteur van mijn dealer kwam op het idee dat het de ventilator kon zijn die de stuurbekrachtigingspomp koelt. Die zit onderaan in het midden tussen je voorwielen gemonteerd. Dus daarom de MINI op de brug omhoog laten gaan met draaiende motor en ik op de bestuurdersstoel. Toen die monteur die ventilator had gedemonteerd was het geluid weg. Als hij hem weer terug had gemonteerd was het geluid er weer. Dus nieuwe ventilator erin laten zetten de volgende dag en probleem was opgelost. Ik rij nu alweer een paar dagen en het geluid is echt definitief weg. Dus had niks met de airco te maken.
Afbeelding
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

17 mei 2009, 19:11

Lil'nas schreef:Ik heb ook vaak een raar geluidje wat ik hoor. Volgens mij is dat in mijn geval de kachel.
Misshien is jouw geluid hetzelfde als ik had. Zou er toch eens naar laten kijken dan, want als die ventilator de stuurbekrachtingspomp niet goed meer koelt, dan is straks je pomp zelf kapot en dat is een relatief dure reparatie in verhouding tot dit ventilatortje.
Afbeelding

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”