Intercoolers

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
jimmysx
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Hilversum
Berichten: 903
Lid geworden op: 22 aug 2007, 12:22

05 jun 2009, 11:20

Thanks Rein voor je reactie. Hij is idd aan de prijs, daarom ben ik ook op zoek naar gebruikers reacties of het echt de moeite waard is. ik was aan het kijken naar een scoop toen ik die intercooler ook tegenkwam.

ik zal mn gedachten er nog even over laten gaan!
8)
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13494
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

05 jun 2009, 12:14

Ik heb nog even wat rondgevraagd en de Beek intercooler staat als zeer goed bekend (Laminowa principe).

Afbeelding


De prijs is natuurlijk stevig maar een gangbare prijs voor een watergekoelde intercooler, ik was dat ook bijna kwijt.
iDarkDesign
Transformer
Locatie: Amsterdam
Berichten: 5201
Lid geworden op: 15 mei 2006, 17:22

05 jun 2009, 12:49

Ik denk dat je met die intercooler serieus PK's kan winnen, maar daar moet je dan nog meer geld tegenaan gooien.

iDD
StefanCS
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 953
Lid geworden op: 11 okt 2007, 21:31

05 jun 2009, 12:57

Hoe is de prijs/xtra vermogen verhouding?
Deze komt op 2000 euro. Stel je hebt nu 210 pk, wat krijg je aan "vermogenswinst" door deze intercooler? 10pk?

Dan betaal je 200 euro per pk.

Is een front mounted intercooler niet de aller beste oplossing? Dan pak je altijd rijwind.
jimmysx
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Hilversum
Berichten: 903
Lid geworden op: 22 aug 2007, 12:22

05 jun 2009, 13:41

Thanks Berthill!!

@ StefanCS: Hoe ziet dat eruit en wat is de gedachte daarachter?? :s :s :s
Gebruikersavatar
Deniz
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3776
Lid geworden op: 21 jan 2008, 01:08

05 jun 2009, 13:57

StefanCS schreef:Hoe is de prijs/xtra vermogen verhouding?
Deze komt op 2000 euro. Stel je hebt nu 210 pk, wat krijg je aan "vermogenswinst" door deze intercooler? 10pk?

Dan betaal je 200 euro per pk.

Is een front mounted intercooler niet de aller beste oplossing? Dan pak je altijd rijwind.
Mja inderdaad... te grote investering voor te weinig rendement.. Dan moet je inderdaad nog meer geld tegenaangooie om er echt wat van te maken. (I M H O )
jimmysx
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Hilversum
Berichten: 903
Lid geworden op: 22 aug 2007, 12:22

05 jun 2009, 14:26

Okay net even Beek aan de lijn gehad. De intercooler doet het volgende hij koelt beter en daardoor is er minder vermogenverlies. Dus als ik het goed heb begrepen win je er niets bij, maar nog belangerijker is dat je niets aan vermogen verliest en dus eigenlijk toch weer hebt gewonnen :mrgreen:. Ze gaan de set over enkele weken monteren dus dan gaan we iets meer te weten komen denk ik. Geeft me in ieder geval weer even bedenk tijd :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
iDarkDesign
Transformer
Locatie: Amsterdam
Berichten: 5201
Lid geworden op: 15 mei 2006, 17:22

05 jun 2009, 14:53

De set wordt op die works cabrio van afgelopen week gemonteerd. Die heeft de nokkenas en het beek spruitstuk ook laten doen. Had daardoor waanzinnige waardes.

Ja je motor blijft er koeler door. Dus je kan er rustig meer vermogen uithalen zonder dat de temperatuur te hoog oploopt. Temperatuur loopt bijvoorbeeld met een crankpulley 102% aardig hoog op!

iDD
StefanCS
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 953
Lid geworden op: 11 okt 2007, 21:31

05 jun 2009, 15:58

jimmysx schreef:Thanks Berthill!!

@ StefanCS: Hoe ziet dat eruit en wat is de gedachte daarachter?? :s :s :s
Een front mounted intercooler is een "normale" intercooler. Zoals bij de R56. Naast of voor de radiator aan de voorkant van de auto.

Maar bij de R53 zal de ruimte wel gering zijn, anders had Mini dat zelf al wel gedaan denk.
jimmysx
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Hilversum
Berichten: 903
Lid geworden op: 22 aug 2007, 12:22

05 jun 2009, 16:02

Okay! Zowel Rein als Stefan, dank voor de uitleg. Ik begin het te snappen allemaal geloof ik :mrgreen:
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13494
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

05 jun 2009, 16:10

GRS heeft zo'n dikke front mount intercooler maar die geeft weer een flink drukverval, ook niet ideaal. Bovendien moet met deze je airco cooler er uit. Was een beetje een hype over maar nu hoor je er niets meer van en staat het niet eens te koop op hun website maar wel bij Lohen voor 900 pond.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Berthil op 05 jun 2009, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
jimmysx
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Hilversum
Berichten: 903
Lid geworden op: 22 aug 2007, 12:22

05 jun 2009, 16:14

Aha okay, thanks Berthill! Als ik het ga doen, dan ga ik wel voor de versie van Beek, heb daar het meeste vertrouwen in :lol:
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

05 jun 2009, 22:58

Zeer mooi ding en werkt zeker goed 8) bij 5500 toeren blijft de inlaattemperatuur 52% koeler dan de standaard r53 intercooler! :shock: Dat is nogal wat..
Bsim67
Be Mini
Be Mini
Locatie: Tilburg
Berichten: 608
Lid geworden op: 11 jul 2006, 12:09

06 jun 2009, 07:37

Zo'n hele grote IC heeft pas echt zin als je wat verder gaat met 'tunen'. Dus dikkere injectoren, kop flowen (evt. grotere kleppen), grotere krukaspoelie enz enz....

Met een standaard S met een Beek kuur kom je met een GP IC of een watergekoelde IC al een heel eind. Het is gewoon zaak om je inlaatlucht zo koel mogelijk te houden... Want als je inlaatlucht koeler is, bevat deze dus meer zuurstofmoleculen...Hoe meer zuurstof hoe beter je verbranding (ooit een barbecue aangemaakt?)... Hoe beter de verbranding, des te meer vermogen... Bijkomend voordeel bij koelere inlaatlucht, je pingelgrens ligt verder weg... (ook zo'n motorkiller) en je zou dan wat meer brandstof kunnen verbranden (grotere injectoren).

En voor je het weet staat je bed bij Beek want 'tunen' is verslavend....
Vraag maar aan bovenstaande personen.... :mrgreen:
Compressed air is GREAT!!
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

08 jun 2009, 14:41

Ziet er mooi uit maar kan hij ook het kantelen van het blok opvangen :s

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”