Airbag lampje

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
cjmkleine
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Airbag controle lampje

27 jan 2009, 10:34

Mijn controlelampje van de airbag licht op. De dealer heeft 'm al eens ge-reset maar plots brandt hij weer konstant. Kan dit kwaad of is er werkelijk iets met de airbags aan de hand?
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 jan 2009, 11:16

Dit wil wel degelijk iets zeggen. Waarschijnlijk is er iets met de contacten bij de stoelen iets mis. Deze geven wel eens problemen. Het lampje springt niet zomaaar weer aan.
Brullie
4 op een rij!
4 op een rij!

31 jan 2009, 07:18

Zoals velen al hebben gemeld, dit is een bekende kwaal met de stekkers onder de stoelen. Dit kan iedereen zelf makkelijk en zonde van het geld om dit door de dealer te laten doen! Soldeerbout , soldeertin en krimpkous en klaar ben je...De beide stekkers (geel en blauw) los knippen en de draden door solderen. Let er wel op dat de kleurcodes van de stekkers tegen over elkaar niet gelijk zijn! Dus, draadje voor draadje solderen! Haal eerst de accupool massa los en gooi je achter klep daarna niet dicht!!...krijg je niet meer open want het slot is electrisch...heb ik zelf nl gehad...als alles is doorgesoldeerd, (laten) resetten en klaar...

Good luck!!

Greetz, Hans... 8)
!!! ENJOY THE MINI LIFESTYLE !!!
Brullie
4 op een rij!
4 op een rij!

31 jan 2009, 07:24

By the way...doe het doorsolderen gelijk bij allebei de stoelen en niet alleen de stoel waar de storing vandaan komt. De kans blijft bestaan dat de storing terug komt op de niet doorgesoldeerde stoel en moet je weer naar de dealer om te resetten. Resetten koste bij mij €42...schandalig bedrag maar het kon niet anders...
!!! ENJOY THE MINI LIFESTYLE !!!
Rutmer007
One wheel wonder
One wheel wonder

Airbaglampje brandt!

15 jun 2009, 11:12

Hoi,

Sinds korte tijd brandt het rode airbaglampje in onze Mini. In de handleiding staat dat we zo snel mogelijk de stealer moeten raadplegen en heb daarom een afspraak voor vrijdag gemaakt. Mijn vraag is nu, wat zou het kunnen zijn? Na enig doorlezen van oude forumtopics zie ik dat de problemen nogal uiteenlopen. Kan het ook een kwestie zijn van simpel even resetten of is er echt iets stuk? We hebben namelijk geen gekke dingen gedaan met de stoelen en er ligt ook geen los spul onder de stoelen wat eventueel een oorzaak zou kunnen zijn (ergens gelezen). Zijn er misschien dingen die ik zelf even kan checken of waar ik om moet denken als ik vrijdag bij de dealer sta? Wat zijn de kosten van dit grapje? Alvast bedankt voor jullie advies! :D

ps. ik heb de stekkers onder de stoel allemaal nog even gecheckt en krijg het idee dat één daarvan (gele) er niet goed in zat want ik hoorde een klik toen ik deze aandrukte ...
Dark Silver Mini Cooper S - R53
Rein
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

15 jun 2009, 11:52

Vooral de pre-facelift modellen, zoals de jouwe en ook de mijne hebben er last van. Vaak is het inderdaad 1 van de stekkertjes onder de stoel die heel even geen goed contact maakt en dan is het al bekeken. Als het lampje brandt gaat het niet meer vanzelf uit, ook niet als de storing is opgelost zoals een los contactje.

Bij de dealer varieren de kosten. Met een beurt mee laten doen scheelt vaak, of als je wat zaken wilt laten programmeren.
Reken op +-50 euro.

Wat je ook kunt doen (heb ik ook gedaan) is zelf een resetter kopen. Kost ca 70 euro, maar ik heb m al een paar keer nodig gehad. Dus tel uit je winst. Het apparaat geeft ook aan wat de error is. Bij mij is het altijd de gordelspanner van of de bestuurders- of de bijrijderskant. Oja en ook handig als je een 2 spaaks stuur omwisselt voor een 3 spaaks, want dan gaat ie ook branden :mrgreen:

Ik heb m hier vandaan KLIK
BMW 118d / Audi S3 8V / Cooper S Roadster
Gone: Peugeot 106 / R53 Pure Silver / R52 S Chili Red / Range Rover Evoque SD4 Dynamic
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

15 jun 2009, 13:16

Dit lijkt voor de classic van 1994 tot 2003?
Rare jaartallen maar deze werkt dus ook voor de MINI?

Ik heb nu twee MINI's waarvan het airbag lampje brand dus ik ga deze denk ik dan ook aanschaffen. Even kijken of ik nog wat kan vinden wat misschien wat meer kan. Als iemand nog wat weet? Zelf had ik deze nog gevonden maar die spoort geen ABS fouten op en service interval resetten kan via de boordcomputer.

Edit:
Smeets heeft ook een legale Carsoft maar is helaas een beetje prijzig. Even kijken of ik ergens anders nog een Carsoft kan vinden.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

15 jun 2009, 15:25

Ik heb antwoord terug van Smeets, hun airbag en ABS interface werkt NIET met de nieuwe Mini volgens hun.
Rein
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

15 jun 2009, 15:30

Berthil schreef:Dit lijkt voor de classic van 1994 tot 2003?
Rare jaartallen maar deze werkt dus ook voor de MINI?
Het zijn jaartallen voor voertuigen van BMW. De classic mini dus niet. Het werkt prima voor de MINI R50 52 en 53. R56 weet ik niet.

Kom anders een keer langs in tilburg, dan kun je het zien
BMW 118d / Audi S3 8V / Cooper S Roadster
Gone: Peugeot 106 / R53 Pure Silver / R52 S Chili Red / Range Rover Evoque SD4 Dynamic
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

15 jun 2009, 15:41

Goed idee Rein, ik ben deze week de hele week in Tilburg :)
Ik PM je even wanneer we misschien wat af kunnen spreken.

Smeets weet dus kennelijk niet alles van hun eigen produkten.
mini_tyger
Nieuw Lid
Nieuw Lid

17 jun 2009, 00:32

kan ook op je accu zitten daar zit (tenminste bij mij ) een beveiliging op voor doorbranden .
bij een ongeluk slaat dan de plus van de pool.....
dus is de stroom er af.
er zit daar een module en die kan los gaan trillen....en omdat dat in het veiligheids pakket zit gaat dan ook airbag lampje branden.
dat hebben ze mij verteld bij de dealer.

succes
Nickjuh
Enthousiast
Enthousiast

16 jul 2009, 19:31

Ik heb het lampje sinds gisteren ook branden, dus ik ben zeker niet de eerste met dit gebeuren..
jimmysx
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

16 jul 2009, 20:18

Ik was pas geleden 26,10 om te laten resetten bij de dealer :wink:
nepnerd
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 jul 2009, 01:55

Rein schreef:Vandaag m'n airbag-lampje-resetter binnengekregen. Werkt perfect. Mijn vriendin is niet zo lang als ik ben :D, scheelt 30cm, en dus moet de stoel vaak van voren naar helemaal naar achter. Zoals bekend is de stekkerverbinding onder de stoelen niet echt best. De foutcode was dan ook inderdaad een van het type bekabeling bestuurdersstoel.
Na een reset is he lampje uit. Scheelt een boel geld bij de dealer.

Mochten er mensen zijn die hun lampje ook willen laten resetten, laat maar horen, we kunnen het altijd proberen. Ik woon in tilburg
Is er ook iemand in de buurt van Apeldoorn die het kan laten resetten?
Bij de dealer was ik 64 euro kwijt :s , 64 euro voor het aansluiten, de stekker schoongemaakt (niet eens vervangen) en gereset. oorzaak was volgens hen de gordelspanner.
Vandaag een collega naast me, hij schuift de stoel naar voren om zijn laptop te pakken en ja hoor weer het lampje aan.
Kan het trouwens kwaad om door de blijven rijden, ik neem aan dat de airbags het gewoon doen?
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

19 jul 2009, 11:09

Er is mij door de dealer verteld dat de airbags wel werken maar ik heb ook weer andere verhalen gehoord.

Ik heb ook zo'n resetter maar Apeldoorn is wat ver weg.

Zelf zo'n ding kopen is dus bijna net zo duur als resetten bij de dealer. Als je vaker last hebt van het probleem moet je trouwens de draden doorsolderen, dan is het opgelost. Als het lampje brand moet die dan natuurlijk nog steeds gereset worden.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”