Hallo allemaal,
Mijn naam is Marleen.
Ik heb een CS uit 2005.
Probeer mijn mini goed te onderhouden.
Nu heb ik een vraagje over de versnellingsbak.
Is het verstandig om de bakolie vrijtijdig te vervangen voor nieuwe olie.
En welk nut heeft het?
Ik kom erbij omdat ik wel eens denk dat het schakelen niet helemaal soepel gaat.
Zou nieuwe olie erin dan helpen misschien?
In de onderhoud boekjes vind ik ook niet terug dat dit ooit gedaan is.
Wie weet hier misschien iets vanaf?
Groetjes Marleen
Versnellingsbak
- Rob
- 4 op een rij!
Bericht
versnellingsbak
mijn mcs heeft 65k gelopen en bij 40k de olie van de bak laten vervangen, is idd niet aangegeven in het boekje maar het schakelen is er wel op vooruit gegaan.
- Minilex
- 4 op een rij!
Bericht
Het is voor de levensduur van de versnellingsbak niet zo belangrijk om de olie vroegtijdig te vervangen
wat wel belangrijk is dat er voldoende inzit.
Controleer de keerringen van de aandrijfassen deze moeten droog en schoon zijn, als hier vuiligheid zit dan lekt de bak en gaat het oliepeil omlaag.
Andere reden voor vroegtijdig vervangen is alleen maar als er schade is, beginnende schade is makelijk te zien door de bovenste vuldop te verwijderen, hier zit een magneet in.
Er zit altijd een beetje metaal deeltjes op, maar zodra het de vorm van een kerstboom aanneemt geeft dit aan dat er meer aan de hand is.
De CS heeft een goede versnellingsbak van getrag en vertoon weinig tot geen problemen, vervangen van de olie kan geen kwaad en wellicht gaat het iets soepeler.
wat wel belangrijk is dat er voldoende inzit.
Controleer de keerringen van de aandrijfassen deze moeten droog en schoon zijn, als hier vuiligheid zit dan lekt de bak en gaat het oliepeil omlaag.
Andere reden voor vroegtijdig vervangen is alleen maar als er schade is, beginnende schade is makelijk te zien door de bovenste vuldop te verwijderen, hier zit een magneet in.
Er zit altijd een beetje metaal deeltjes op, maar zodra het de vorm van een kerstboom aanneemt geeft dit aan dat er meer aan de hand is.
De CS heeft een goede versnellingsbak van getrag en vertoon weinig tot geen problemen, vervangen van de olie kan geen kwaad en wellicht gaat het iets soepeler.
- marleen
- Leerling Mini lid
Bericht
Bedankt voor de reactie's.
Ik ga denk ik toch maar de olie vervangen.
Vermoed dat deze bak wel iets soepeler moet schakelen.
Hier op het forum had ik gevonden hoe ik de olie moet vervangen.
Nu moet ik nieuwe olie aanschaffen. Weten jullie toevallig ook welke ik moet kopen voor mijn versnellingsbak?
Ik ga denk ik toch maar de olie vervangen.
Vermoed dat deze bak wel iets soepeler moet schakelen.
Hier op het forum had ik gevonden hoe ik de olie moet vervangen.
Nu moet ik nieuwe olie aanschaffen. Weten jullie toevallig ook welke ik moet kopen voor mijn versnellingsbak?
- ginoceros
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Marleen, de olie moet aan nogal wat specificaties voldoen.Voor mij reden om 2 weken geleden gewoon bij de dealer olie te halen. Heb de olie toen ook vervangen hetgeen niet zo'n moeilijk karweitje is maar je moet wel genoeg ruimte hebben om kracht op de 2 bouten te kunnen zetten want die zitten behoorlijk vast.
- ginoceros
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Niet veel nee maar de Getragbak vd Mini is sowieso een bak die niet licht gaat. Heb in de MCS van een Minicollega gereden die net nieuwe koppelingsplaten etc had en die schakelde een stuk lichter dan de mijne maar naar verloop van tijd wordt deze ook weer zwaarder.marleen schreef:Merkte jullie na het vervangen nog enig verschil met schakelen?
Groetjes marleen
Onze sponsors