Schokken bij wegrijden (wel of geen Works)

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Gebruikersavatar
FastBunny
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 1171
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:54

10 jul 2009, 12:31

jimmysx schreef:Volgens mij zit bij een Works kit ook een softwareupdate. Hang me er nietaan op trouwens hoor :wink:
En ik zou eerst een afspraak maken voor op de rollenbank, kijken wat de echte PeeKaa's zijn en daarna, afhankelijk van je budget, je eens goed laten informeren door Klaas. En handig is natuurlijk ook om je alvast te verdiepen in de tuning materie op minispeed.nl

Suc6 drmee hoor!!! :lol: :lol: :lol:
Er zit zeker een software bij, alleen zit deze niet in de 'doos' van het Workspakket. Er zit wel een sticker op dat die samen met de handleiding van de ETK cd's gehaald moet worden ofzoiets. Maar de software update van Beek moet je zeker wel doen, voor die 325€ krijg je voor je gevoel nog een extra workskit erbij ;)
Afbeelding
FrankieV
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Eindhoven
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 apr 2009, 18:22

10 jul 2009, 12:34

peter schreef:Volgens mij zit er alleen bij de 2e gen. een software update. Maar ook ik weet het niet zeker (Berthil HELP!).

Ik vond de drivability van onze Works eigenlijk wel OK.

De software van Beek zet de Works meer op scherp. Dit komt de drivability in principe NIET te goede. Het gaspedaal wordt wat meer een "aan/uit" schakelaar. Om een betere drivability te krijgen zullen ze waarschijnlijk compleet andere software moeten schrijven (als het al wat brengt zal dat ook een lieve duit kosten). Waarschijnlijk zouden andere nokkenassen nog het meeste koppel in het middengebied kunnen opleveren.
Oke, maar nu is het net of hij af en toe een te rijk brandstofmengsel krijgt bij de lagere toerentallen.
FrankieV
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Eindhoven
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 apr 2009, 18:22

10 jul 2009, 12:39

FastBunny schreef:
jimmysx schreef:Volgens mij zit bij een Works kit ook een softwareupdate. Hang me er nietaan op trouwens hoor :wink:
En ik zou eerst een afspraak maken voor op de rollenbank, kijken wat de echte PeeKaa's zijn en daarna, afhankelijk van je budget, je eens goed laten informeren door Klaas. En handig is natuurlijk ook om je alvast te verdiepen in de tuning materie op minispeed.nl

Suc6 drmee hoor!!! :lol: :lol: :lol:
Er zit zeker een software bij, alleen zit deze niet in de 'doos' van het Workspakket. Er zit wel een sticker op dat die samen met de handleiding van de ETK cd's gehaald moet worden ofzoiets. Maar de software update van Beek moet je zeker wel doen, voor die 325€ krijg je voor je gevoel nog een extra workskit erbij ;)
Over een week of 2 heb ik vakantie, dus ik rij zeker naar Beek om het effe te laten beoordelen. Schijnbaar mag je na de update de mini proberen, ben je niet tevreden zetten ze de oude software terug, en hoef je niet te betalen! Ze zeggen dat het nooit voorkomt dat men niet tevreden is.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13495
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

10 jul 2009, 12:59

Door wisselen van de injectoren van 300 naar de 380cc (blauw) is sowieso al een software update vereist. Er gaat immers eem kwart meer benzine in.
Lijkt me dus niet onverstandig om er de aangepast JCW software door Beek op te laten zetten als de reguliere software er nog op zit.
FrankieV
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Eindhoven
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 apr 2009, 18:22

10 jul 2009, 13:48

@Berthil,

Ik weet natuurlijk niet of de reguliere software er nog op zit.?
Ik heb sinds kort een Usb interface met Inpa. Kan ik dit uitlezen en identificeren, welke software het is?
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13495
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

10 jul 2009, 13:54

Zegt mij niks. Als je het zeker wilt weten even langs Beek.
scoopermini
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: BELGIE
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 aug 2008, 13:27

JCW OEM LUCHTFILTER probleem ;;

13 aug 2009, 19:39

hallo Nl ,

hier Scoopermini ,had ook enkele problemen bij mijn R 53 JCW ;;


Heb de JCW R 53 WORKS even op de dyno gezet gewoon uit nieuwsgierigheid? ;;kwam aan "de wielen "op een mooie 191 pk ..??
echter aan 4500 T/M zakte de lucht/benzine kurve plots naar beneden daar waar hij normaal nog moet stijgen ?? en een te mager mengsel is nefast voor de motor bij deze hoge toerentallen ;;dus hier zat zeker ergens een probleem ?? zij de dynoman ;; moet normaal nog meer pk s kunnen ontwikkelen boven de 4500 Toeren ;;en moet ook veel rijker staan van benzinemengsel ;;

Ik met dit dyno testrapport naar mijn MINI BMW DEALER ;;waar ik deze OEM JCW luchtfilter enkele maanden voordien reeds had laten inbouwen ;;en na enige check up bemerkte de garage chef (een nieuwe !! )dat ze de nieuw ingebouwde JCW luchtfilter niet op het motormanagement systeem hadden aangeschakeld via hun garage PC ?? dus hij werkte niet zoals het hoorde ;; laat dan eens iets plaatsen bij de MINI dealer ;..
de grotere blauwe JCW inspuitinjectoren dienen voor meer benzine debiet te geven boven de 4500 toeren en de 2 lucht filter klep van de JCW luchtfilter gaat dan ook open voor meer lucht en dus meer power ;;; nu is alles terug Ok ;;trekt inderdaad stukken beter in de hogere toeren ..
hoor nu ook de 2 KLEP van de luchtfilter openen zoals het moet ;;jammer van mijn gemaakte eerste dyno run ;;heb er geen 2 e meer laten doen na het herstellen van deze fout ;;maar zal nu boven de 200 zijn ;;aan de wielen ;; de krukas is nog meer ;;maar de echte pk s zitten volgens mij nog altijd aan de wielen ;;;

Met JCW Works groetjes
Johan :D
JOHN COOPER WORKS LOVER
Ferdinand
Be Mini
Be Mini
Locatie: Delft
Berichten: 452
Lid geworden op: 22 aug 2006, 12:19

19 aug 2009, 08:41

ha Johan,

Je afstelling kan wat beter zijn lucht/brandstof mengsel maar dat verschil, het openen van dat schutboard-kleppie achterin je filterhuis bj 4500 rpm, merk je echt niet. Je hoort het wel, en dat geeft een gevoel van 'sneller'. Tip? Sloop die klep eruit, dan heb je altijd koude lucht. Veel beter zijn m.i. aftermarket filterhuizen voor een R53S: groter huis, koudere lucht en groter filter. Tesamen met software-aanpassing, levert je dat 1) een betere gasrespons op en 2) iets van 5 tot 8 pk op bij max rev.

succes! Ferdinand
Veel rijplezier!
FrankieV
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Eindhoven
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 apr 2009, 18:22

19 aug 2009, 22:07

Nu we de mini ruim een maand hebben, valt het verbruik toch wel erg tegen. 12,5l / 100km. Dit is 1:8! Hier zit wel redelijk veel stadsverkeer bij. Maar ja, het is toch geen Amerikaan met een V6 motor :)

Dit in combinatie met het wat schokken onderin en wat zwarte roetspatters op de achterbumper, lijkt het dan niet of de mini veel te rijk is. Ik was eigenlijk van plan om de software van de JCW door Beek te laten upgraden. Heb er eerder in dit topic al over gehad.

Kan het zijn dat dit ook aan de orginele fabrieks JCW software ligt? Anders gezegd, na de update, kan dan het verbruik ook beter worden?

Groeten,
Frank
dangixxer
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 781
Lid geworden op: 23 nov 2006, 17:31

Re: JCW OEM LUCHTFILTER probleem ;;

19 aug 2009, 22:26

scoopermini schreef:kwam aan "de wielen "op een mooie 191 pk ..??
Zeker dat het wielpk's zijn..... :roll:
Als je dat omrekend naar krukaspk's kom je (al naargelang verliesratio) tussen 220 (15%) en 233 (22%) pk....

Dan heb jij de enige Works in heel de wereld die zo'n resultaat haalt

Heb er al ankele op testbanken zien staan en kwamen uit tussen 180 en 190 krukaspk's
Bij Beek halen ze net 200

Toch nog eens verifieren hoor :wink:
scoopermini
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: BELGIE
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 aug 2008, 13:27

20 aug 2009, 00:58

Ferdinand schreef:ha Johan,

Je afstelling kan wat beter zijn lucht/brandstof mengsel maar dat verschil, het openen van dat schutboard-kleppie achterin je filterhuis bj 4500 rpm, merk je echt niet. Je hoort het wel, en dat geeft een gevoel van 'sneller'. Tip? Sloop die klep eruit, dan heb je altijd koude lucht. Veel beter zijn m.i. aftermarket filterhuizen voor een R53S: groter huis, koudere lucht en groter filter. Tesamen met software-aanpassing, levert je dat 1) een betere gasrespons op en 2) iets van 5 tot 8 pk op bij max rev.

succes! Ferdinand
BEDANKT voor Uw reply mail Ferdinand , Groot gelijk heb je .. Veel beter zijn m.i. aftermarket filterhuizen ;;
weet ik .. Maar in Belgie heb je tegenwoordig probs op de jaarlijkse automobielkeuring indien er geen originele OEM stukken op de Mini staan ; Wordt dan een duurdere TUNING keuring $$; vandaar mijn voorkeur voor de Originele JCW stukken met bijhorende attest .. GEEN gezeur ;; alles is dan Ok ; wel spijtig onze wetgeving is nu eenmaal zo in Belgenland .. :mrgreen:
tuning keuring = Big kassa ..!!
Ondertussen vriendelijke groeten uit Belgie
Johan :D
JOHN COOPER WORKS LOVER
scoopermini
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: BELGIE
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 aug 2008, 13:27

Re: JCW OEM LUCHTFILTER probleem ;;

20 aug 2009, 01:24

dangixxer schreef:
scoopermini schreef:kwam aan "de wielen "op een mooie 191 pk ..??
Zeker dat het wielpk's zijn..... :roll:
Als je dat omrekend naar krukaspk's kom je (al naargelang verliesratio) tussen 220 (15%) en 233 (22%) pk....

Dan heb jij de enige Works in heel de wereld die zo'n resultaat haalt

Heb er al ankele op testbanken zien staan en kwamen uit tussen 180 en 190 krukaspk's
Bij Beek halen ze net 200

Toch nog eens verifieren hoor :wink:
Heb het voor alle zekerheid nog eens nagekeken ;
en ja... 190,35 PK aan de wielen lijkt te kloppen ..


De dynoman van dienst : Pascal : www.speedscreamer.be leest met zijn nieuwe US Dynojet testbank enkel de pk's aan de wielen uit ;is volgens hem nog steeds de meest korrekte meting .. 190,35 hp lijkt me niet overdreven ;(een standaard JCW af fabriek geeft een +/-210 hp max door aan de krukas / motor) ,dus voor minder zou ik wel ontgoocheld geweest zijn .. de dyno run vond wel plaats in de koudere !! maand januari ..Dit kan misschien deze goede resultaten ? verklaren ;Maar de JCW Mini is ook niet meer voor 100% JCW origineel ;een grotere GP intercooler met de 210 PK up grade versie Jcw luchtfilterkast /380 cc blauwe JCW inspuitventielen met inside een k & n look konisch katoenen/olie racing luchtfilter gevoed door de koude aanzuigluchtbuis vooraan op de grill en eveneens met koude aanzuiglucht achteraan de JCW luchtfilter ,dit door middel van een extra geplaatste lucht inlaat juist onder de rechtse ruitenwisser , een samco siliconen luchtaanvoerbuis , een Milltek inox spruitstuk met een 200 cpi cells metaal cat en een JCW challenge race uitlaat met een grotere buispijp diameter ;deze dynorun is gerealiseerd met de light 17 Duim BBS velgen ;en niet met de grotere 18 d JCW velgen ;;

Vind het wel eigenaardig dat andere Jcw Mini's niet aan deze door de MINI constructeur opgegeven test waarden komen ;
met vele Jcw Challenge groeten
Johan :D

PS !!ZIE ook even op zijn site / www.speedscreamer.be
Bij " TESTBANK" een dynorun van een Ford gt 40 !! indrukwekkend ..!!

Afbeelding
JOHN COOPER WORKS LOVER
FrankieV
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Eindhoven
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 apr 2009, 18:22

30 aug 2009, 11:13

Oke,..... Help.....
Specialisten gezocht.

De Mini is afgelopen week bij Beek geweest. De orginele JCW software die er op zat is vervangen door de Beek software. Na een testrit bleek de Mini behoorlijk te pingelen tussen de 2500 en 4000 toeren :( . Na wat aanpassingen en rollenbank werd het beter, maar bleef pingelen. De ontsteking is in het toerengebied weer bijna orgineel. Waarom corrigeerd de knock-sensor niet afdoende. (pingeldetectie). De orginele software wordt deze week weer terug gezet. Ook bij de vermogenstest op de bank bleek dat, met de Beek-software, het vermogen maar net boven de 190pk kwam.

Volgens Beek is er in de basis van de Mini iets niet goed! Hun software is helemaal uit-ontwikkeld en meerdere JCW Mini's rijden hiermee probleemloos rond.
Detoneren of pingelen komt alleen voor bij een te hoge temperatuur of eind-compressie druk.
-De nokkenastiming staat niet op tijd, zodoende een hogere eindcompressie
-De koppakking is te dun of kop is gevlakt, zodoende is de compressie verhouding te hoog.
Het inlaat traject kan dit niet veroorzaken. De temperatuur en druk zijn gemeten en zijn normaal.

De kop is volgens de BMW dealer zeker niet gevlakt. Dit zegt de geschiedenis van hun systeem.
Of de nokkenas-timing staat 1 tand verkeerd; zou kunnen want de JCW kop is bij de dealer 4 jaar geleden bij aflevering vervangen tegen de JCW kop. Dit zou ook het hoge verbruik van 12,5L/100km, slechte drivebility en het lage vermogen kunnen verklaren.

De spec heb ik vervolgens geheel gecontroleerd met alle codeummers van de RealOEM site.
Kop, injectoren, bougies, luchtfilter, compressor 58mm poelie,etc. Het is het volledige JCW pakket.

Beek wil het wel gaan onderzoeken, maar dat kost natuurlijk geld. De distributie moet open zegt men.

De dealer waar de Mini gekocht is (waar ik gewoon nog garantie heb) zegt dat er niets mis is met de Mini. (Natuurlijk niet want dan kost het hun geld). Die tuners zien het allemaal verkeerd.

De BMW dealer wilt in opdracht van mijn dealer natuurlijk wel aan de gang. Hier heb ik eerlijk gezegd niet zo'n vertrouwen in, omdat mijn dealer en de BMW dealer nauwe banden hebben. Stel dat ze niets vinden?!

Oke, dit laatste is uiteindelijk natuurlijk mijn beslissing, wat te doen. Wel een dilemma. Ik moet blind varen op Beek zijn beoordeling. Ik moet hun vertrouwen. Is er wel iets mis met de Mini???

Graag zou ik een discussie willen over de techniek. Kan de Mini nog wel fatsoenlijk lopen, met een foutieve stand van de nokken-as? Wat kan het nog meer zijn? Waarom corrigeerd de knocksensor de pingel niet afdoende? Kan ik zelf nog iets eenvoudig controleren.enz....
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13495
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

30 aug 2009, 11:39

Er zit zo te lezen niet veel anders op het kleppendeksel er af te halen om de nokkenas timing na te kijken, de rest is allemaal geverifieerd. Dat is op zich niet zo heel veel werk, de hele kop hoeft er (nog) niet af.

Ik denk dat de dealer die de kop heeft geplaatst en de dealer die het probleem na gaat kijken (en repareren) het samen moeten uitvechten wie welke kosten betaald als het fout gemonteerd is in het verleden, daar moet jij als klant niet de dupe van worden. Maar dat is helaas makkelijker gezegd dan gedaan.
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

30 aug 2009, 11:57

Of de motor nog kan draaien met één tand verschil in de distributie is ja. alleen zal hij stationair niet mooi rond draaien.
De sensor van het detoneren zit ook op de nokkenas dacht ik. Als deze dan een tand verkeerd staat zal de sensor denken dat het goed is en zo niks bijregelen in de software.l
Wat berthil al aangeeft is de kleppendeksel er af en kijken. Dit zal hooguit een uur arbeid kosten.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”