Hallo allemaal,
Vandaag de achterremblokken van mijn Cooper S vervangen (TIP! eerst even WD40 achter het rubber van de cilinder spuiten voordat je de cilinder indraaid, cilinder wil soms slecht indraaien)
Echter kwam erachter dat links achter de handrem niet on nauwelijks remt.
De voetrem werkt wel goed, en achter remt wagen op de voetrem ook gelijk (remmenbank)
Alleen de handrem l.a. werkt dus niet.
Heeft iemand een idee ?
Alvast bedankt.
Handrem probleem
- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Zuiden
Bericht
Het zijn twee kabels dus misschien moet één kabel wat srakker getrokken worden. Ik dacht dat dat bij de handrem kan maar weet het niet zeker, misschien kan het ook bij de klauw. Bij de handrem moet je dan in ieder geval beide kabels losmaken en ééntje dan strakker trekken voordat je ze weer vastzet. Met de stelschroef breng je het dan weer op de juiste lengte zodat de handrem op het juiste moment 'pakt'.
- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Zuiden
Bericht
Ze komen samen bij de handrem (zie realoem).
Maar kijk eerst even of er een stelmoer op de remklauw zit zodat je het daar eerst mee kan proberen voordat je de hele handrem hendel gaat demonteren.
Maar kijk eerst even of er een stelmoer op de remklauw zit zodat je het daar eerst mee kan proberen voordat je de hele handrem hendel gaat demonteren.
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Uit TIS:
Afstellen handrem
Stofhoes uit de clips halen.De zelfborgende moer losdraaien, zodater geen belasting meer op de kabel staat.
Dan de remblokken achter uitbouwen, de zuiger in de klauw draaien, en de remblokken inbouwen.
De stelmoer op de handremhendel zover aandraaien, dat er bij de remklauwen een luchtspleet van 2-3 mm tussen de handremarm en de kerfstift ontstaat.
Let op de volgorde:
1. Stelmoer op de handremhendel geheel losdraaien
2. Remblokken uitbouwen
3. Remzuiger in de klauw draaien
4. Remblokkken inbouwen
5. Stelmoer afstellen, zoals hierboven staat.
6. Handrem 3x aantrekken
7. Rempedaal minimaal 3x intrappen zodat de remblokken zich zetten
8. Werking controleren
Controleren werking op de remmentestbank:
Tand 0: handrem los; auto in de vrijstand, of N-stand bij een automaat. Kracht op wielomtrek minder dan 100 N.
Tand 1: Geen remkrachtverhoging ten opzicht van tand 0. Controlelampje kan gaan branden.
Tand 2: Remkracht hoger, controlelampje moet gaan branden.
Tand 3: Rembekrachtiging
Tand 4: kracht op wielomtrek per wiel 700 N tot 1300N. (uiterlijk bij 4e tand bereikt)
Verschil tussen links en rechts mag maximaal 30% zijn. Blokkeren van de wielen moet tijdens het remmen op de handrem mogelijk zijn. Handrem opnieuw afstellen als de handremslag groter is als 6 tanden.
Afstellen handrem
Stofhoes uit de clips halen.De zelfborgende moer losdraaien, zodater geen belasting meer op de kabel staat.
Dan de remblokken achter uitbouwen, de zuiger in de klauw draaien, en de remblokken inbouwen.
De stelmoer op de handremhendel zover aandraaien, dat er bij de remklauwen een luchtspleet van 2-3 mm tussen de handremarm en de kerfstift ontstaat.
Let op de volgorde:
1. Stelmoer op de handremhendel geheel losdraaien
2. Remblokken uitbouwen
3. Remzuiger in de klauw draaien
4. Remblokkken inbouwen
5. Stelmoer afstellen, zoals hierboven staat.
6. Handrem 3x aantrekken
7. Rempedaal minimaal 3x intrappen zodat de remblokken zich zetten
8. Werking controleren
Controleren werking op de remmentestbank:
Tand 0: handrem los; auto in de vrijstand, of N-stand bij een automaat. Kracht op wielomtrek minder dan 100 N.
Tand 1: Geen remkrachtverhoging ten opzicht van tand 0. Controlelampje kan gaan branden.
Tand 2: Remkracht hoger, controlelampje moet gaan branden.
Tand 3: Rembekrachtiging
Tand 4: kracht op wielomtrek per wiel 700 N tot 1300N. (uiterlijk bij 4e tand bereikt)
Verschil tussen links en rechts mag maximaal 30% zijn. Blokkeren van de wielen moet tijdens het remmen op de handrem mogelijk zijn. Handrem opnieuw afstellen als de handremslag groter is als 6 tanden.
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Oja, het verschil in lengte tussen de beide kabels, dat wordt opgevangen door de balansarm aan de handremhendel. Beide kabels haken links en rechts in de arm, de arm zit in het midden dan weer vast aan de handremhendel. (soort wip-wap constructie)
Mocht het afstellen niks verhelpen, kijk dan of beide kabels dan nog wel in de balansarm zitten, of dat de kabel wellicht is gebroken(?). Helaas zul je dan wel de middenconsole moeten uitbouwen om bij die balamsarm te komen.....
Mocht het afstellen niks verhelpen, kijk dan of beide kabels dan nog wel in de balansarm zitten, of dat de kabel wellicht is gebroken(?). Helaas zul je dan wel de middenconsole moeten uitbouwen om bij die balamsarm te komen.....
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors