Vreemde bonk en ratel rechts voor in de Mini

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

Vreemde bonk en ratel rechts voor in de Mini

28 sep 2009, 12:25

Tijdens de Renova BD rit hoorde we al een kleine "bonk" tijdens het optrekken vanuit stilstand en bij het afremmen.
Nog niet nadrukkelijk aanwezig, maar toch. Tijdens het verloop van de afgelopen weken is het bonkje erger geworden. Het leek wel of er iemand onder de auto aan het kloppen was. Het geluid komt duidelijk van de rechterzijde.
Zaterdag tijdens het rijden (onbelast, dus niet optrekken of afremmen), kwam er een duidelijk "knakkend" geluid naar voren.
Nu de auto toch maar bij de garage gezet. Ik had er zelf al onder gelegen op zaterdag, maar alle bouten en moeren zaten gewoon vast.

Afwachten maar. Ik hoop eigenlijk dat het de homokineet is en niet de bak (wederom).

Ar.
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

28 sep 2009, 18:39

Is het niet een lekke motorsteun? Die willen ook nog wel eens gaan lekken, en dat rammelt het ook lekker aan de rechterzijde....
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

30 sep 2009, 21:14

tnx voor de tip.. ik zal het eens nakijken want voorlopig heeft de garage nog niets gevonden.

Ar.
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

01 okt 2009, 21:47

het lijkt niet de motorsteun te zijn. Onder de stoep, brug, regen en andere sleutelaars nog een idee waar te zoeken? Bij de garage waar ik de Mini heb gebracht kunnen ze het niet vinden (het geluid is wel duidelijk aanwezig).

Ar.
Cooper Daan
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

01 okt 2009, 22:06

Lagers welke uitgelopen zijn?

Schokdemper defect?
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

01 okt 2009, 22:37

Hoi Daan, Het zijn in ieder geval niet de voorwiel lagers. De schokbreker zou wel eens een optie kunnen zijn.
Donstil
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

14 okt 2009, 19:23

Ik heb sinds maandag (nadat de mini heeft stil gestaan ivm vakantie) precies het zelfde probleem.

Als ik normaal optrek is het "kloppen" duidelijk te horen en het lijkt voornamelijk te gebeuren als de auto naar "achter" veert. (het zit wel rechtsvoor) Als ik 50 rij en ik geef een klein stootje gas hoor je het "tak/klop" geluid. Ook als je bv koppelt hoor je het.

Ik weet niet hoelang ik het al heb aangezien ik altijd flink muziek luister in de auto.

@mr. Jij al enig idee? ik heb helaas geen tijd de auto bij de garage te brengen deze/komende week.
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

16 okt 2009, 08:53

Het was dus het lager van de rechter aandrijfas (wat op het motorblok vastzit).. Dure grap wel :(.
Maar de MINI rijdt weer alls een zonnetje.

Ar.
Gixxer
Nieuw Lid
Nieuw Lid

26 okt 2009, 08:21

Ik heb precies hetzelfde nu, een paar flinke "bonken" als ik optrek of rem, rechtsvoor
wat waren de kosten, weten jullie dat nog?
alvast bedankt!
Donstil
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

26 okt 2009, 12:00

Gixxer schreef:Ik heb precies hetzelfde nu, een paar flinke "bonken" als ik optrek of rem, rechtsvoor
alvast bedankt!
Mijn mini staat op dit moment (vanmorgen gebracht) bij de garage.
Leek bij mij erger te worden maar was alleen op het moment dat je gas geeft en op het moment dat je gas loslaat.

Verder leek hij wel gewoon goed te rijden.

Ik hou je wel even op de hoogte.
Cooper Daan
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

26 okt 2009, 16:10

@ Gixxer: als je de auto rechtsvoor even op de krit zet en je draait aan het wiel (auto in zijn vrij zetten :wink: ) dan kan je horen of het je lager is.
Donstil
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

26 okt 2009, 16:47

Gixxer schreef:Ik heb precies hetzelfde nu, een paar flinke "bonken" als ik optrek of rem, rechtsvoor
alvast bedankt!
Garage heeft me net gebelt. Me rechtermotorsteun is defect en moet vervangen worden.
Steun is niet duur, 75euro (geen idee of dit ex of in is). De arbeid waarschijnlijk wel want die vertelde hij me niet :P

EDIT: ook de arbeid valt mee, 2uur arbeid ongeveer. Met APK erbij voor onder de 300 klaar. voor iemand zonder verstand van auto's (ik rij er in en rest laat ik doen) klinkt een motorsteun erg duur maar dit is ver onder de "berekende" kosten
de_jeff
Mod virus alert!
Mod virus alert!

27 okt 2009, 13:20

Ik heb hier ook last van gehad tijdens het ''net '' optrekken en remmen een soort ''knak/bonk'' en tijdens het rijden op één snelheid continue een kloppent geluid (zeer zeer irritant). en raar genoeg tijdens het optrekken en remmen zelf, helemaal niets!

Terug naar het autobedrijf (kon niets vinden) door naar BMW (daar is zelfs de locale mini expert een kijkje komen nemen) die zei: ik denk dat het de aandrijfas is maarrr t kan ook je bak zijn, en bedankt! Een week later de auto opgehaald en het bleek idd de aandrijfas te zijn.

Kosten, geen idee (garantie) sterkte
Its never to late to get yourself a MINI
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

27 okt 2009, 15:17

Cooper Daan schreef:@ Gixxer: als je de auto rechtsvoor even op de krit zet en je draait aan het wiel (auto in zijn vrij zetten :wink: ) dan kan je horen of het je lager is.
Dat werkt zo dus niet :). Ik ben 2 garages af geweest en heb zelf ook de auto al van onderen beken en en bevoelt.
Dit gaat wel op als je homokineet hemelen is. Niet voor het lager omdat je dat wel een beetje kracht op oet zetten om hem te horen. Reparatiekosten liggen trouwens rond de 650 Euro.. niet goedkoop dus.

Ar.
Gixxer
Nieuw Lid
Nieuw Lid

30 okt 2009, 20:57

Mini is inmiddels gemaakt, het was mn rechter aandrijfas...daar zat speling op, dat waren die geluiden.
Helaas best prijzig; 330 euro voor de as, nog 200 voor arbeid

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”