Vandaag naar Beek geweest om eindelijk de Cooper S te tunen.
Mini was volledig standaard en heeft 90.000 km op de teller.
Gekozen configuratie :
software + compressor pulley 15% + nokkenas.
Perfecte service en alles perfect verlopen bij Beek.
Tijdens het naar huis rijden voor het eerst een tikkend geluid opgemerkt vanuit de motor (te vergelijken met een speelkaart die je tussen de wielen van een fiets steekt)
Geluid werd erger en erger.
Uiteindelijk thuis gekomen (na 150km) met een cooper S die klinkt als een volkswagen kever. (het echte oude boxergeluid)
Het lichtje van de motoremisie brandt, samen met het lichtje van de tractiecontrole.
De wagen davert echt ter plekke en je ziet de motor bewegen in het compartement.
Hij start onmiddellijk, maar klinkt dus als hierboven beschreven (heel zwaar geluid). Na het starten gaat onmiddellijk het emiesielampje branden, als je gas geeft boven de 3000 toeren gaat ook het lichtje van de tractiecontrole branden.
De garage ruikt naar onverbrande benzine.
Een filmpje is geplaatst op youtube:
Alle hulp is welkom, van mijn vrouw mag ik hem al bijna niet meer starten.... :-)
Mini Cooper S klinkt als oude VW Kever
- Anthony1978
- Leerling Mini lid
- Locatie: Noorderwijk
- BlueCooperS
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Winsum
Bericht
Klinkt niet erg goed 

Gr. Johnny
.......... _\_____
.......... /__|___\__
......... (O)____(O)_\
.......... _\_____
.......... /__|___\__
......... (O)____(O)_\
- Anthony1978
- Leerling Mini lid
- Locatie: Noorderwijk
Bericht
hebben jullie het filmpje op youtube gehoord?
Hij klinkt als een vw kever boxermotor met een zware bronchitis....
Ik heb al gehoord dat het misschien aan een bougie kan liggen die defect is? (bougiekabels heb ik reeds aangedrukt en nagekeken)
Of heeft het misschien te maken met een defect aan de uitlaat (katalysator)?
grtz,
Hij klinkt als een vw kever boxermotor met een zware bronchitis....
Ik heb al gehoord dat het misschien aan een bougie kan liggen die defect is? (bougiekabels heb ik reeds aangedrukt en nagekeken)
Of heeft het misschien te maken met een defect aan de uitlaat (katalysator)?
grtz,
- BlueCooperS
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Winsum
Bericht
Het is net of die op 3 cilinders loopt.
Waarschijnlijk een bougie die de geest gegeven heeft.
Waarschijnlijk een bougie die de geest gegeven heeft.
Gr. Johnny
.......... _\_____
.......... /__|___\__
......... (O)____(O)_\
.......... _\_____
.......... /__|___\__
......... (O)____(O)_\
- BigD
- Winnaar v/d "oranje pylon"
- Locatie: Breda
Bericht
succes iig
Greetz BigD
x2, eigenlijk gelijk waar ik ook aan moest denk. Maar trilt de auto ook? miss de bobine? en trekt ie wel? want al ie een cilinder niet meeneemt is ie meestal niet al te snelPolo GTI Cup Edition schreef:Het is net of die op 3 cilinders loopt.
Waarschijnlijk een bougie die de geest gegeven heeft.
succes iig
Greetz BigD
the F56 story of Brenda
- Anthony1978
- Leerling Mini lid
- Locatie: Noorderwijk
Bericht
de wagen zelf trilt niet, je ziet enkel de motor abnormaal bewegen in het compartement.
Trekt de wagen wel ? Niet zoals ik gehoopt had na de tuning, het verschil was niet super groot tov de oorspronkelijke situatie en nu durf ik er eigenlijk niet meer met rijden.
Rijden met 3 cylinders, kan de motor hierdoor schade oplopen? Ik bedoel dan een kort ritje naar de dealer. (+- 5 km)
thx !
Trekt de wagen wel ? Niet zoals ik gehoopt had na de tuning, het verschil was niet super groot tov de oorspronkelijke situatie en nu durf ik er eigenlijk niet meer met rijden.
Rijden met 3 cylinders, kan de motor hierdoor schade oplopen? Ik bedoel dan een kort ritje naar de dealer. (+- 5 km)
thx !
- Peter
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Roelofarendsveen
Bericht
Misschien een bougiekabel die de geest heeft gegeven
Uit mijn hoofd weet ik niet precies hoe alles zit onder de kap maar de motor wordt een beetje gelift dacht ik om de pulley te monteren. Wellicht dat een zwakke plek daardoor het laatste tikje heeft gekregen.
Bougie lijkt me sterk
Bobine kan niet want de R53 heeft maar 1 bobine en dan zouden de andere cilinders ook geen vonk meer krijgen..
Uit mijn hoofd weet ik niet precies hoe alles zit onder de kap maar de motor wordt een beetje gelift dacht ik om de pulley te monteren. Wellicht dat een zwakke plek daardoor het laatste tikje heeft gekregen.
Bougie lijkt me sterk
Bobine kan niet want de R53 heeft maar 1 bobine en dan zouden de andere cilinders ook geen vonk meer krijgen..
- Anthony1978
- Leerling Mini lid
- Locatie: Noorderwijk
Bericht
Indien het een bougiekabel is.
En dus 1 of meerdere cylinders niet meer werken.
Of een bougie...
Behoort dan een ritje naar de dealer tot de mogelijkheden (+- 5 km) of
vergroot ik gewoon de problemen.
thx
En dus 1 of meerdere cylinders niet meer werken.
Of een bougie...
Behoort dan een ritje naar de dealer tot de mogelijkheden (+- 5 km) of
vergroot ik gewoon de problemen.
thx
- Peter
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Roelofarendsveen
Bericht
Tja, er komt onverbrande benzine in de catalysator. Dat vind ie niet lekker.
Maar volgens mij kan die 5km er nog wel bij. Als ik je verhaal zo lees denk ik dat je misschien al meer dan 20km met een slecht lopende motor hebt gereden.
Ik lees nu eigenlijk pas goed dat je ook de nokkenas hebt laten doen. Dat betekend dat de spanning van je ketting af is geweest. Het zal niet de eerste keer zijn dat de spanner van 25 euro de geest heeft gegeven.
Het was eigenlijk het eerste waar ik aan dacht maar ik heb over de nokkenas heen gelezen en dus kon het niets met de distributie te maken hebben.
Ik zou me niet te druk maken en rustig naar de dealer rijden. Met een beetje mazzel is het spanner en ben je voor een paar tientjes of 100 euro weer klaar.
groet,
Peter
Maar volgens mij kan die 5km er nog wel bij. Als ik je verhaal zo lees denk ik dat je misschien al meer dan 20km met een slecht lopende motor hebt gereden.
Ik lees nu eigenlijk pas goed dat je ook de nokkenas hebt laten doen. Dat betekend dat de spanning van je ketting af is geweest. Het zal niet de eerste keer zijn dat de spanner van 25 euro de geest heeft gegeven.
Het was eigenlijk het eerste waar ik aan dacht maar ik heb over de nokkenas heen gelezen en dus kon het niets met de distributie te maken hebben.
Ik zou me niet te druk maken en rustig naar de dealer rijden. Met een beetje mazzel is het spanner en ben je voor een paar tientjes of 100 euro weer klaar.
groet,
Peter
- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Zuiden
Bericht
Het verhaal klinkt als noodloop maar dan zou stationair lopen eigenlijk nog onregelmatiger moeten gaan.
Inderdaad even naar de dealer rijden en de foutcode uit laten lezen.
Als je het niet vertrouwd zul je hem moeten laten slepen naar de dealer.
Het kan van alles zijn, van een gat in de zuiger (onwaarschijnlijk) t/m een losgeraakte buis die tussen gasklep en intercooler zit.
Inderdaad even naar de dealer rijden en de foutcode uit laten lezen.
Als je het niet vertrouwd zul je hem moeten laten slepen naar de dealer.
Het kan van alles zijn, van een gat in de zuiger (onwaarschijnlijk) t/m een losgeraakte buis die tussen gasklep en intercooler zit.
- Shadow_Breaker
- GPc-0001
- Locatie: Lint
Bericht
de kettingspanner zal het niet zijn. Bij Beek zijn ze er nogal streng in dat die vervangen word als je een nieuwe multi riem eropzet. Dat heeft klaas me de laatste keer gezegd.
Het klinkt voor mij een bougie die stuk is (kan ook bougiekabel zijn)
en idd bij de stealer even de foutcode laten uitlezen, zo komen ze al een heel eind verder
Het klinkt voor mij een bougie die stuk is (kan ook bougiekabel zijn)
en idd bij de stealer even de foutcode laten uitlezen, zo komen ze al een heel eind verder

- ginoceros
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors