Problemen met opstaande krammen op band

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Hajeetje
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Problemen met opstaande krammen op band

01 okt 2009, 11:13

Beste lezer,

Twee maanden geleden heb ik bij mijn Mini Cooper S de voorbanden laten vervangen (Bridgestone 205). Toen hebben ze de oude voorbanden achterop gezet aangezien deze beter waren dan de achterbanden (schijnt). Ik heb hem met 15000 km gekocht en er nu 48000 op de teller staan.

Zes weken geleden begonnen mn auto langzaamaan een resonerend geluid te produceren, zo zou je wiellager niet meer goed zijn. Bij de garage bleek dat dit dus de achterbanden waren.

Ze vertelden mij dat de banden niet versleten waren maar dat de krammen aan de binnenkant schuin omhoog stonden..
Daarnaast vroegen ze mij of ik vaak scherpe bochten maakte :| . Ik zit veelal op de snelweg en kan soms wat hard rijden maar ik slinger niet als een idioot mn auto elke bocht door met het stuur op maximaal..

Kan 1 van jullie mij vertellen wat de oorzaak kan zijn van deze omhoogstaande krammen?? Ik kan me niet voorstellen dat het namelijk van mijn stuurgedrag komt..

Bij voorbaat dank,

Harm Jan
WoK
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 okt 2009, 12:00

slecht uitgelijnd?
Hajeetje
Nieuw Lid
Nieuw Lid

01 okt 2009, 12:07

Bedankt. Ja, dat is natuurlijk wel een goeie. Is dat het meest voor de hand liggend? Is het dus goed mogelijk dat het door de slechte uitlijning komt?
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

01 okt 2009, 12:43

Dat heet Cupping en dat is normaal bij voorwielaangedreven auto die goed de bocht om gaan. Zoek dit forum of het internet maar even op met trefwoord Cupping. Het effect is nog eens dubbel zo erg bij verlaagde Mini's omdat de achterwielen nog schuiner staan.
martijncooper
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

10 okt 2009, 11:58

Yeps... Berthil heeft het helemaal juist!
Ik heb zelf ook aardig last van Cupping, ben er destijds ook naar de garage voor geweest toen m'n remmen toch vervangen moesten worden. Wiellagers waren helemaal oké en kreeg toen ook te horen dat het Cupping van de banden zijn. Doordat de banden niet goed uitgelijnd zijn ontstaat er wrijving in elke band doordat elke band zijn eigen weg wilt volgen. Deze wrijving wordt nog groter als men de auto in de bocht stuurt. Zelf denk ik dat de runflat-banden ook meer lawaai maken bij Cupping dan de gewone band omdat deze een harde rand heeft.
Bij mij is het elke rit weer anders qua geluidsterkte, maar inderdaad het is en blijft een frustrerend geluid...
Banden goed oppompen scheelt ook een hoop!
Groetjes Martijncooper.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”