Stroboos, enkele vraagjes

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Yvon
Wingman
Contacteer:

Stroboos, enkele vraagjes

30 sep 2006, 18:42

Wij zijn een stukje verder met het monteren van de stroboos.

Vanmiddag heb ik de lamphouder gedremeld zodat de strobo erin past. Nu moeten we echter de draadjes van de strobo (voor de stekker) doorknippen om deze door het schroefdraad te krijgen van de houder van de lamp.

Vraagje 1: kan ik voor het 'opnieuw aansluiten' een 'gewoon' kroonsteentje gebruiken of is iets speciaals nodig?

We waren van plan om de stroboos op de sigarettenaansteker te monteren, maar willen het nu toch direct op de sigaretenaanstekker doen.

Vraagje 2: welke soldeerbout een 'gewone soldeerbout met dunne punt of een 'soldeerrevolver'?

Dit is het voorlopig qua vragen, volgend weekend willen we verder sleutelen :)

Bedankt alvast!
Afbeelding

30 sep 2006, 19:36

Hey, ik soldeer altijd mn draadjes aan elkaar, en seal het dan met of electrotape of krimprubbertjes. Zo heb ik niet overal van die blokjes zitten.

Ik denk (hoewel het mij door stommiteiten niet gelukt is ) dat het prima via de plus/min van de aansteker kan.

Ook ik heb vandaag even zitten bedenken hoe ik die lampjes nou ga beschermen. Dacht eerst misschien met mn oude stadslichthouders, maar die zijn ZOO groot. Toen dacht ik er zelf eentje te maken, maar ik ga eerst kijken of ze niet gewoon iets hebben voor Type-R lampjes bij halfords oid.

iDD
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

30 sep 2006, 19:37

Antwoord op vraag 1: Als je toch een soldeerbout warm stookt, kun je beter solderen ipv een kroonsteentje. Stukjes krimpkous over elke ader van de gesoldeerde stukjes, blanke draden en je hebt een perfecte verbinding.
(Wel effe uitkijken dat het geen weerstandsdraad is die je inkort, en dus minder weerstand krijgt. Weerstandsdraad zit bijvoorbeeld in 12Volts TL-looplampen die je zo in de 220 kan prikken, bij gebruik wordt de draad dan ook warm...)

Antwoord op vraag 2: Als je maar de juiste temperatuur krijgt om een goede soldeerverbinding te maken. Als je met electronica-componenten gaat solderen is een bout met scherpe punt aan te bevelen omdat deze op een gerichtere punt de boel verwarmen en dus niet de hele omgeving van de punt verhitten (met de kans op brandschade...)
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

30 sep 2006, 20:30

Passen ze dus wel in de driving lights?
Yvon
Wingman
Contacteer:

30 sep 2006, 22:47

Top! Bedankt voor de replies heren :) Ga volgend weekend verder aan de knutsel (nadat ik de plaatslijke bouwmarkt afhandig heb gemaakt van een soldeerbout + soldeerspul) :mrgreen:

@Berthil, yeps stroboos passen erin. Het originele lampje (uiteraard.. :roll: ) verwijder en ook het lipje die het originele lampje vasthoud weggedremeld, daarna twee inkepingen gedremeld en de strobo past in de lamphouder :)

Indien pica gewenst.....
Afbeelding

Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

30 sep 2006, 22:56

Ik wacht wel even de uiteindelijke foto's af :)

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”