Sperdifferentieel

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
marcelclemens
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

Sperdifferentieel

02 okt 2006, 08:10

Hoi,

Als ik in de regen rijd met mijn MINI heb ik (als ik een beetje gas geef :D )
het gevoel dat de auto alle kanten op gaat, behalve rechtdoor. Ook in de bochten vind ik dat de DSC af en toe te snel ingrijpt.

Nu heb ik wel eens gehoord dat dit op te lossen is met een sperdifferentieel, klopt dit?

Zo ja, is dit achteraf op de MINI te monteren, en wat kost het?

Gr. Marcel
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

02 okt 2006, 09:19

Heb je de Pirelli runflats er nog op? Die glibberen alle kanten op in de regen. Andere banden kan ook helpen.

Als je een sperdifferentieel voor de MINI wilt komt je automatisch op een Quaife LSD uit. Die is 1000 euro (zonder inbouw). Als je een facelift hebt zou je ook kunnen vragen wat het kost om de MINI LSD er alsnog in te zetten, die is vanaf de facelift beschikbaar maar past niet op de non facelift.
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

02 okt 2006, 09:55

Dat is raar, zit er bij jou geen sper op? Jouw auto is van 2006.... Ik dacht dat het een standaard iets was na de facelift.

Klopt, in de regen vond ik het ook geen fijn wagentje, maar als je er een set normale goede banden onderlegd kan dat snel over zijn! Op de runflats glijd hij best makkelijk.
Afbeelding
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

02 okt 2006, 10:01

Ik wil er ook nog wel een keer een differentieel in, maar alleen omdat ik er wel eens mee op het circuit rij. Als je daar een bocht uitaccelereert heb je er wel profijt van. Ik wil echter eerst weten of zo'n sper veel zwaarder is dan het standaard differentieel is wat er nu in zit.

In het dagelijks gebruik denk ik echter dat achteraf inbouwen van zo'n differentieel een beetje een zwaar kanon is.
MINIJCW
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

02 okt 2006, 10:13

Het originele sperdifferentieel van Mini is achteraf niet in te bouwen. Als dat wel naderhand in te bouwen was hoefde ik ook niet zo lang te wachten op de nieuwe :wink:
Als je bij de facelift S geen chili pakket hebt, heb je ook geen differentieel.
Afbeelding

R56 Still fun but easier to live with
marcelclemens
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

02 okt 2006, 10:17

Dus de conclusie is dat ik beter naar andere banden kan kijken
dan naar een diff? (of nog beter, een diff EN andere banden)
Rimshot
4 op een rij!
4 op een rij!

02 okt 2006, 16:09

Vandaag was het weer eens lekker nat in ons landje, heb sinds enige tijd perelli P zero nero. Eerst was het voor mij ook glijden en glibberen, maar nu, ik trok net niet vol weg en geen wielspin :rijden (dus ook geen tr contr lampje) daarna een bocht in een beetje voorzichtig nog, maar geen probleem.

Echt een 8) band die P zero nero

Groet Rimshot
Afbeelding
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

02 okt 2006, 23:50

nou, ik heb een sper, nieuwe banden en nog wielspin.. :? (gewoon iets anders gaan doen als het regent.. :wink: )
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 sep 2009, 12:45

Ik heb me door de dealer laten zeggen dat de mini minder baanvast is met sperdifferentieel. ze raden me 100% af om het niet in de optielijst op te nemen. wat is jullie ervaring?
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

20 sep 2009, 13:44

Het sperdifferentieel op de tweede generatie is volgens mij 100% elektronisch en zit er dus geen viscoplaten koppeling zoals in de eerste generatie.
Met minder baanvast bedoelen ze misschien torque steer tijdens flink optrekken dus trekken aan het stuur waar de tweede generatie sowieso meer last van heeft. Bij normaal rijden zou je er niets van moeten merken.

En als je een nieuwe besteld zou ik dan een proefrit maken in ééntje met en ééntje zonder, dan kun je het zelf voelen.
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 sep 2009, 14:13

Ja daar ging het idd over, zonder sper zou die torque steer minder moeten zijn volgens hen ...
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

20 sep 2009, 14:41

Natuurlijk klopt dat. Als je wilt dat je vermogen naar het wiel gaat welke het minste grip heeft zodat het wiel wat wel grip heeft minder vermogen krijgt en je daardoor minder torque steer krijgt moet je vooral geen sperdifferentieel nemen.
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 sep 2009, 16:44

Ik ben een vlotte chauffeur, maar ik ga die auto niet gebruiken om op het circuit te rijden. Ik wil ook niet dat ik al schokkend uit een bocht moet rijden ... Er stond een cabbie met sper, maar het was al wat later en de mensen moesten sluiten :). Heb het zelf niet kunnen testen

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”