JCW soundkit software

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Koen K
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

JCW soundkit software

09 jan 2010, 15:42

Beste clubleden,

Ik heb een JCW soundkit laten monteren bij mijn Cooper (2006). Toen ik de auto terug kreeg van de dealer was ik erg tevreden over het nieuwe donkere geluid van de JCW uitlaat. Mijn dealer gaf aan dat dit geluid nog iets mooier zou worden na een periode van inbranden. Ik was dus erg enthousiast en benieuwd naar het te verwachten eindresultaat van het uitlaatgeluid.
Toevallig kwam ik iemand tegen op mijn werk die al eerder een JCW soundkit had laten monteren bij zijn Cooper. Dus vroeg ik hem of ik een stukje mee mocht rijden in zijn Cooper, om te horen hoe zijn JCW uitlaat nu klinkt. Hij bood mij aan om zelf een stukje te rijden. Dus kroop ik achter het stuur en heb een stukje gereden. Mij viel toen op dat, naast het fantastische geluid van de uitlaat, zijn Cooper directer reageerde op het gaspedaal en de auto daarmee een stukje sportiever rijgedrag vertoond dan mijn eigen auto. Bij mijn Cooper kon ik het verschil wel al merken, na de software upgrade van JCW, waarbij het gaspedaal alerter is en daardoor de terugval bij schakelen minimaal is geworden. Maar de Cooper van mijn collega is toch nog iets sportiever qua gas geven.
Ik heb met mijn Dealer gebeld en het verhaal uitgelegd. Geen probleem, het zou kunnen zijn dat de verkeerde software was geladen. Dus heb ik een afspraak gemaakt om dit te laten controleren. Zo gezegd zo gedaan. Ik heb deze week de auto gebracht en weer teruggekregen van de dealer, met de mededeling dat ze de JCW software er opnieuw hebben opgezet. Dus ik vroeg of het dan de eerste keer niet goed was gegaan, maar dat konden ze me niet vertellen, aangezien ze dit niet hadden gecontroleerd.
Rij ik bij de dealer weg, valt me meteen op dat de auto zelfs minder direct reageert op het gaspedaal dan toen ik hem ’s ochtends bracht. Ik rij dus meteen terug naar de dealer om verhaal te halen. Krijg ik als antwoord dat de JCW software een zelflerende software is die zich aanpast aan de rijstijl van de bestuurder. Met andere woorden, je moet eerst een stuk rijden voordat hij de basissoftware omzet naar de definitieve software. Ik vertel ze dat hij nu rijdt als een gewone Cooper en op de snelweg zelfs als een ONE (wanneer ik wil inhalen en van 100 kmph naar 120 kmph wil doortrekken in z’n 5 dan moet ik gewoon plankgas geven om dit in een beetje normaal tempo voor elkaar te krijgen). Dit terwijl de eerste keer dat ik de auto met JCW software terug kreeg er meteen duidelijk verschil merkbaar was, zoals de verdwenen terugval bij het schakelen, die nu weer terug is. Maar daar konden ze nu weinig aan doen. Eerst moest ik maar eens een stuk rijden met de auto en als het probleem zich dan nog steeds voor doet zouden ze er verder naar kijken. Dus ik vroeg ze hoeveel km ik dan ongeveer moet rijden. Na 150 km zou de software toch wel moeten werken, kreeg ik te horen. Dus heb ik die middag vrij genomen en ben een stukje gaan toeren, wat natuurlijk nooit een straf is in een MINI. Maar naar 200 km was het probleem nog steeds het zelfde. Dus bel ik de dealer weer op om te zeggen dat de auto nog steeds niet rijd, zoals na de eerste JCW software upgrade. Krijg ik te horen dat ik toch nog wel even een weekje moet rondrijden, voordat de software goed zijn werk gaat doen. Daar ging dus weer een vrije middag!

Nu mijn vragen aan jullie:
- Weet iemand iets meer te vertellen over deze ‘zelflerende’ JCW software upgrade?
- Wat zijn de ervaringen van anderen die deze soundkit op hun Cooper hebben laten zetten, t.a.v. mijn probleem?

Alvast bedankt voor jullie input.

Groeten,
Koen
Ossie
The Calendar Guy

09 jan 2010, 16:02

Koen, jou dealer houdt je voor de gek of ze weten niet waar mee ze bezig zijn.
Het zelf leren is onzin mbt de Soundkit software, hij leert wel jou rij stijl en past daar de inspuiting op aan, meen ik.
Ik heb zo het idee dat ze de originele software terug hebben gezet, als ik je verhaal zo lees.

Op mijn Mini heb ik ook een software upgrade van de JCW Soundkit erop zitten en het verschil van met of zonder was duidelijk merkbaar op het gaspedaal (trapje in de rug). Als het goed is heb je de originele certificaat of bijgeleverde instructielijst van de JCW Soundkit nodig, daarop staat een specifieke code om het management een andere mapping te geven.

Ik zou zeker een second opinie halen bij een andere Mini dealer.
Afbeelding
Koen K
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

09 jan 2010, 19:19

Hoi Ossie1972,

Bedankt voor je reactie.

Was dit 'trapje in de rug' bij jou ook meteen voelbaar vanaf het begin na de upgrade???

Ik heb zelf ook de indruk dat de originele Cooper software er nu weer op staat bij mijn auto.

Op het originele JCW certificaat kan ik geen specifieke code terugvinden om het management een andere mapping te geven, alleen maar een Soundkit No. De bijgeleverde instructielijst van de Soundkit heb ik niet gekregen van de dealer, maar dat lijkt mij ook niet gebruikelijk.

Ik ga volgende week terug naar mijn dealer, want ik verwacht niet dat het probleem aankomende week nog gaat veranderen. Vandaar dat ik ook deze topic heb aangemaakt, om de ervaringen van anderen bezitters van de JCW Soundkit als referenties mee te nemen naar mijn dealer. Op dit moment ga ik er vanuit dat mijn dealer er dan zonder problemen naar zal kijken en zorgen dat de juiste software er alsnog weer op komt te staan.

Groet,
Koen
Ossie
The Calendar Guy

09 jan 2010, 21:26

Yup, na de montage van de Soundkit was het gas response wel degelijk merkbaar.

Ik was zelf aanwezig toen de Mini aangesloten werd op het SoftwareServiceStation van de dealer en heb meegekeken op de pc. Hier kon je ook alle instellingen van de auto zien. De unieke DME code stond ergens op papier wat bij de kit bijgeleverd was. Het inlezen van de mapping duurde ongeveer een kwartier.

Kijk op deze PDF op pagina 9:
Hier staat het mapping verhaal, als instructie voor de installatie omschreven.

Je hebt best kans dat de monteur het niet juist heeft ingevoerd. Geef hem de voordeel van de twijfel en laat het nog een keer inlezen. :wink:

Succes,

Ossie
Afbeelding
Koen K
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

09 jan 2010, 22:56

Thanks!

Ik geeft de monteur ook zeker de voordeel van de twijfel en heb ook al aangegeven bij de dealer dat ik graag had dat ze er nog een keer naar zouden kijken. Maar ik moest eerst maar eens even een weekje rijden om te kijken of het beter zou worden :?

Ik ga dus volgende week weer met goede moet bij ze langs :wink:

Groet,
Koen
Koen K
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

10 jan 2010, 17:44

Iemand anders nog ervaringen met de JCW soundkit?

Greetz,
Koen
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

11 jan 2010, 16:20

ossie1972 schreef:Koen, jou dealer houdt je voor de gek of ze weten niet waar mee ze bezig zijn.
Het zelf leren is onzin mbt de Soundkit software, hij leert wel jou rij stijl en past daar de inspuiting op aan, meen ik.
Ik heb zo het idee dat ze de originele software terug hebben gezet, als ik je verhaal zo lees.

Op mijn Mini heb ik ook een software upgrade van de JCW Soundkit erop zitten en het verschil van met of zonder was duidelijk merkbaar op het gaspedaal (trapje in de rug). Als het goed is heb je de originele certificaat of bijgeleverde instructielijst van de JCW Soundkit nodig, daarop staat een specifieke code om het management een andere mapping te geven.

Ik zou zeker een second opinie halen bij een andere Mini dealer.
x2 ... ik heb het zelfs allemaal zelf gemonteerd en de dealer de ECU upgrade laten doen.
Overigens, als je een uitdraai van de diagnose machine vraagt, kun je de ECU code zien. In de JCW
soundkit montage handleiding staat precies de "voor en na" SW versie.

Enne.. ik ben erg blij met de kit en de betere performance. Zelfs het nadrukkelijke acceleratie
dipje bij 4000RPM is weg.

Ar.
Koen K
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

05 feb 2010, 10:55

Opgelost! Hij loopt en trekt nu perfect :mrgreen:

Thanks voor de hulp :wink:

Greetz,
Koen
PPCS
Volledig MINI minded!