Ik wil een Mini gaan aanschaffen en heb er een op het oog uit 2002 met een automaat. Nu lees ik hier op het forum verschillende berichten.
Wat ik graag zou willen weten is of een automaat nou wel of niet storings gevoelig zijn. Ik weet dat een liever met de hand schakeld en de ander bij een automaat maar dat zou ik graag buiten deze discussie willen houden.
Concreet is mijn vraag: Kan ik een Mini aanschaffen uit 2002 met automaat of moet ik mijn vingers er niet aan branden?
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en reacties.
Automaat ja of nee?
- zmorf
- Bijna verslaafd
Bericht
Mini met automaat uit 2002 met de opties die je in je andere post noemt zal niet eenvoudig zijn,maar als je geduld hebt zal het wel lukken
verder heeft de automaat natuurlijk niet de bekende versnellingsbak problemen die bij dit type kunnen optreden.
persoonlijk vind ik een automaat voor "luie" bestuurders
,ik bedoel de Mini is een echte DRIVERS car en een van de fun aspecten hierbij vind ik het (snel) schakelen en proberen hem in een hoog toerengebied te houden.
bijvoorbeeld bij stoplichtsprintjes
,of inhaalmanouvres

succes met je zoektocht, Greetz Zmorf

verder heeft de automaat natuurlijk niet de bekende versnellingsbak problemen die bij dit type kunnen optreden.
persoonlijk vind ik een automaat voor "luie" bestuurders

bijvoorbeeld bij stoplichtsprintjes

succes met je zoektocht, Greetz Zmorf
- GreyCooperS
- Forum Junky
Bericht
Technische gezien is een automaat mss aan te bevelen.....
...maar kerel, een MINI met automaat
Schakelen met die hap!
...maar kerel, een MINI met automaat

Schakelen met die hap!

- Wicked
- Leerling Mini lid
Bericht
Ik heb een Mini gezien uit 2002 met extreem weinig km (nap pas erbij) maar deze heeft wel een automaat.
Ik ben het ermee eens dat zelf schakelen veel leuker is (heb nu een 'Old' Mini uit 89). Maar vanwege de km stand van deze Mini uit 2002 overweeg ik 'm aan te schaffen twijfel alleen heel erg omdat ik bang ben voor de storings gevoeligheid van een automaat. Of is deze niet hoger of meer dan een schakelbak?
Ik ben het ermee eens dat zelf schakelen veel leuker is (heb nu een 'Old' Mini uit 89). Maar vanwege de km stand van deze Mini uit 2002 overweeg ik 'm aan te schaffen twijfel alleen heel erg omdat ik bang ben voor de storings gevoeligheid van een automaat. Of is deze niet hoger of meer dan een schakelbak?
- Fred
- Volledig MINI minded!
Bericht
Cooper heeft niet genoeg vermogen om vlot te rijden met een automaat. Hou er rekening mee je auto met een automaat altijd trager reageert op het gaspedaal. Een automaat heeft ook de vreselijke gewoonte om te schakelen bij lage toeren om het verbruik wat binnen de perken te houden, en een cooper moet je toch in hoge toeren te houden om wat vlot te kunnen rijden. Dus dat wil zeggen dat de automaat niets anders zal moeten doen dan terug schakelen als je ook al es wat op je gaspedaal duwt.
We hebben het thuis op allebei onze wagens en ik kan me er alleen maar aan ergeren. Met een koppelrijke motor zou ik het wel durven doen, maar dat zijn coopers niet. Een S zou er beter weg mee kunnen door het extra vermogen.
Mijn raad ... zoek wat verder naar een mooie cooper met manuele bak
We hebben het thuis op allebei onze wagens en ik kan me er alleen maar aan ergeren. Met een koppelrijke motor zou ik het wel durven doen, maar dat zijn coopers niet. Een S zou er beter weg mee kunnen door het extra vermogen.
Mijn raad ... zoek wat verder naar een mooie cooper met manuele bak

- spenki
- Sponsor
- Contacteer:
Bericht
Hoi:
Ik zou het niet snel doen.
Die bakken gaan nl ook stuk, soms al met 40 dkm.
Ook de elektr gedeeltes gaan stuk v/d automaat.
Hier bij de is ook iemand die hem stuk had, ik weet alleen de naam niet meer,
was volgens mij een brg groene.
Het probleem met een automaat is dat de vervanging of reparatie veeel duurder is.
Bv 5 bak ruil is ca 1700,-
autom bak ca 3900,-
Heb er al na geinformeerd want kon er laatst een kopen maar die maakte ook al een schrapend geluid.
Je moet natuurlijk zelf je keuze maken.
Gr Roy
Ik zou het niet snel doen.
Die bakken gaan nl ook stuk, soms al met 40 dkm.
Ook de elektr gedeeltes gaan stuk v/d automaat.
Hier bij de is ook iemand die hem stuk had, ik weet alleen de naam niet meer,
was volgens mij een brg groene.
Het probleem met een automaat is dat de vervanging of reparatie veeel duurder is.
Bv 5 bak ruil is ca 1700,-
autom bak ca 3900,-
Heb er al na geinformeerd want kon er laatst een kopen maar die maakte ook al een schrapend geluid.
Je moet natuurlijk zelf je keuze maken.
Gr Roy
- Fred
- Volledig MINI minded!
- martin1966
- Nieuwsgierig
Bericht
GEEN AUTOMAAT (cvt)
heb er slechte ervaring mee.
Topic: http://www.newminiclub.nl/forum/viewtop ... ht=#269495

Topic: http://www.newminiclub.nl/forum/viewtop ... ht=#269495
- Fred
- Volledig MINI minded!
Bericht
Mocht je een cooper vinden van voor de facelift, waar je helemaal weg van bent, zou ik er zeker garantie op willen. De pre-facelift moet je niet beschouwen als een probleemwagen hoor. Het is alleen een feit dat de modellen van na de facelift (bouwjaar vanaf 2005) op enkele vlakken verbeterd zijn. Ik had een pré-facelift en was er heel tevreden mee
Die blokjes kunnen best wat km's aan. Hoe minder km's, hoe beter natuurlijk, maar ik zou een mini met 80k km's daarom niet laten staan.

Die blokjes kunnen best wat km's aan. Hoe minder km's, hoe beter natuurlijk, maar ik zou een mini met 80k km's daarom niet laten staan.
- spenki
- Sponsor
- Contacteer:
- Gash
- Nieuwsgierig
Bericht
'Onze' Mini Cooper uit 2002 heeft een automaat. Net als de topicstarter hebben ook wij deze met zeer weinig kilometers, 35000, op de teller gekocht. Aangezien mijn vriendin, die er dagelijks mee rijdt, geen race-aspiraties heeft en het gewoon erg relaxed rijdt zo'n automaat, zou ze niets anders willen. Zeker aangezien wij in Amsterdam wonen en regelmatig stapvoets rijden.
Wat mij wel wat tegenvalt is de karakteristieke eigenschappen van zo'n CVT ('DAF'-)automaat: klinkt een beetje raar, met name als je vol gas geeft: alsof je een koppeling gigantisch laat slippen.
Ik durf te beweren dat vrijwel elke, niet-racende, Mini rijder uiteindelijk toch voor een automaat zou kiezen als hij/zij er een tijdje in kan rijden Mochten wij echter nog een andere Mini kopen dan zal het een Cooper-S automaat worden, aangezien dit een normale autmaat is, dus geen CVT.
Men adviseert overigens wel op de automaatbakolie regelmatig (bij elke grote beurt) te verversen. Daarnaast kan een reset van de software zodat de bak zich opnieuw inleert ook geen kwaad naar het schijnt. Wij hebben tot op heden echter nooit problemen gehad.
En voordat ik allerlei kritiek krijg over de sportieve eigenschappen van de mini-rijder: ik denk dat het merendeel van de rijders de Mini meer liefkozen, poetsen en volhangen met accessoires en mods dan dat er echt mee geraced wordt
.
M.a.w.: vind je een leuke automaat met weinig kilometers: ik zou het gewoon doen!
Oja: wanneer wij hard willen rijden pakken we wel de Audi S6 of Octavia 1.8T met >300pk hehehehe.......

Wat mij wel wat tegenvalt is de karakteristieke eigenschappen van zo'n CVT ('DAF'-)automaat: klinkt een beetje raar, met name als je vol gas geeft: alsof je een koppeling gigantisch laat slippen.
Ik durf te beweren dat vrijwel elke, niet-racende, Mini rijder uiteindelijk toch voor een automaat zou kiezen als hij/zij er een tijdje in kan rijden Mochten wij echter nog een andere Mini kopen dan zal het een Cooper-S automaat worden, aangezien dit een normale autmaat is, dus geen CVT.
Men adviseert overigens wel op de automaatbakolie regelmatig (bij elke grote beurt) te verversen. Daarnaast kan een reset van de software zodat de bak zich opnieuw inleert ook geen kwaad naar het schijnt. Wij hebben tot op heden echter nooit problemen gehad.
En voordat ik allerlei kritiek krijg over de sportieve eigenschappen van de mini-rijder: ik denk dat het merendeel van de rijders de Mini meer liefkozen, poetsen en volhangen met accessoires en mods dan dat er echt mee geraced wordt

M.a.w.: vind je een leuke automaat met weinig kilometers: ik zou het gewoon doen!
Oja: wanneer wij hard willen rijden pakken we wel de Audi S6 of Octavia 1.8T met >300pk hehehehe.......

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors