Sinds vrijdag in het bezit van een 2002 mini cooper.
Ben er erg blij mee.
Waar ik iets minder blij mee ben is het volgende:
Toen ik de auto kocht merkte ikal op dat het olielampje brande, toen ff olie gepeild en stond onder het minimum. Auto particulier gekocht dusja je weet hoe het gaat.
Zaterdag meteen een liter 5W30 erbij gegooid en olie was weer op peil.
Alleen als ik nu bij een stoplicht ofzo stil sta en de motor draait stationair gaat het olielampje branden. Dit doet hij alleen met een warme motor, bij een koude motor niet. Zodra ik een beetje gas geef en boven de 1000 toeren kom gaat het lampje uit.
Voor mijn gevoel heeft het iets te maken met oliedruk...
Iemand die hier ervaring mee heeft? OF weten jullie of het vaker voorkomt bij een mini?
alvast bedankt voor jullie hulp, greets Rick
Olielampje brand bij stationair
- kwiebje
- Volledig MINI minded!
Bericht
Controleer regelmatig het oliepeil van je mini! Het lampje geeft het pas aan als het ver beneden peil is.
Hoeveel liter olie heb je er bij gedaan ?
Laatste keer bij de apk beurt moest er 2 liter bij en de week er voor had ik er al een liter in gedaan. En toen ging het lampje nog steeds niet branden.
Dus ff goed controleren. Dan kun je eventueel de aftapdop controleren. Die wil ook nog wel eens lekken.
Hoeveel liter olie heb je er bij gedaan ?
Laatste keer bij de apk beurt moest er 2 liter bij en de week er voor had ik er al een liter in gedaan. En toen ging het lampje nog steeds niet branden.
Dus ff goed controleren. Dan kun je eventueel de aftapdop controleren. Die wil ook nog wel eens lekken.
- Ricky
- One wheel wonder
Bericht
Heb er 1 liter bij gedaan, houd nu ook ff het verbruik in de gaten. Bij gewoon rijden brand hij niet.
Zover ik kan zien lekt hij nergens olie ofzo want ligt niks op straat.
Donderdag kijkt een vriend van me (werkt bij de vw dealer) hem na, die gaat de oliedruk testen, olie eruit laten lopen, reiningsspul erin en dan nieuwe olie en oliefilter, kan nooit geen kwaad he.
Ben benieuwd wat eruit komt.
Maar ervaring en tips nog steeds welkom.
Zover ik kan zien lekt hij nergens olie ofzo want ligt niks op straat.
Donderdag kijkt een vriend van me (werkt bij de vw dealer) hem na, die gaat de oliedruk testen, olie eruit laten lopen, reiningsspul erin en dan nieuwe olie en oliefilter, kan nooit geen kwaad he.
Ben benieuwd wat eruit komt.
Maar ervaring en tips nog steeds welkom.
- ginoceros
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- PPCS
- Volledig MINI minded!
Bericht
Precies klinkt als een defecte oliepomp
. Als de auto warm is en je draait stationair dan is de olie erg dun en de oliedruk daardoor wat lager. Echter als dan ook je pomp wat minder lekker draait dan heb je dus te weinig oliedruk
.
Snel laten checken, voordat je je lagers kapot rijdt.
Succes

Snel laten checken, voordat je je lagers kapot rijdt.
Succes
- Black_Devil
- Mod virus alert!
Bericht
Ik heb precies het zelfde bij mijn daimler gehad,ook bij een warme motor die stationair draaide.Dan zag ik zo de oliedruk terug lopen(metertje die het aangeeft)..Oorzaak was een kapotte sensor die de oliedruk moest waarnemen bij de motor..
Succes ermee
Succes ermee
- Ricky
- One wheel wonder
Bericht
ff een update:
Vorige week olie eruit gehaald, was echt heel erg zwart, waarschijnlijk lang geleden laatste keer
Olie circuit gereinigd met speciaal reinigings spul.
Nieuwe olie erin gedaan.
Speciaal spul erbij gedaan zodat de olie iets dikker word en klepstoters en andere kleppen beter werken/sluiten.
Probleem is nu minder, maar nog wel aanwezig.
Met de dealer overlegd, zegt dat dit weleens vaker voorkomt en dan het dan meestal opgelost is zodra het oliefilterhuis vervangen is.
Heb een eerder topic gevonden waar mensen zelfde probleem hadden en na vervanging van filterhuis opgelost is.
Volgende stap is dus filterhuis vervangen....
Vorige week olie eruit gehaald, was echt heel erg zwart, waarschijnlijk lang geleden laatste keer

Olie circuit gereinigd met speciaal reinigings spul.
Nieuwe olie erin gedaan.
Speciaal spul erbij gedaan zodat de olie iets dikker word en klepstoters en andere kleppen beter werken/sluiten.
Probleem is nu minder, maar nog wel aanwezig.
Met de dealer overlegd, zegt dat dit weleens vaker voorkomt en dan het dan meestal opgelost is zodra het oliefilterhuis vervangen is.
Heb een eerder topic gevonden waar mensen zelfde probleem hadden en na vervanging van filterhuis opgelost is.
Volgende stap is dus filterhuis vervangen....
- BlueCooperS
- Volledig MINI minded!
Bericht
@ Ricky,
Hopen dat het nu opgelost is
Hopen dat het nu opgelost is

Gr. Johnny
.......... _\_____
.......... /__|___\__
......... (O)____(O)_\
.......... _\_____
.......... /__|___\__
......... (O)____(O)_\
- Thegreenery
- Enthousiast
Bericht
Bleek dat de kunststof huls nog in het oude oliefilter was achtergebleven.
Hierdoor werkt het oliefilter niet meer.
Bij mij ook het oliefilter deksel moeten vervangen.
Groeten Erik
Hoi Ricky, ik had hetzelfde probleem gehad.Ricky schreef:Tot nu toe nog geen brandend lampje gehad
Bleek dat de kunststof huls nog in het oude oliefilter was achtergebleven.
Hierdoor werkt het oliefilter niet meer.
Bij mij ook het oliefilter deksel moeten vervangen.
Groeten Erik
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors