De eerste ervaringen met carbon bekleden zijn inmiddels opgedaan.
Eerste conclusie is dat het moeilijk is en zeer veel werk en dat aan het eindresultaat veel te wensen over laat.
Omdat de originele deurpanelen tegen de rolkooi aankomen had ik daar graag dunnere panelen gehad zoals in de Challenge gebruikt wordt. Ik heb eerst geprobeerd kant en klaar carbon exemplaren te kopen maar daar is niet aan te komen, zelfs niet universele.
Eerste een dun houten paneel op maat gemaakt.
Daarna bewerkingen aan het paneel zodat het gaat passen. Daarboven het carbon weefsel en epoxy hars, hechtmiddel en uitharder.
De deuropener moet wel verplaatst worden zodat deze dieper en bijna gelijk met het deurpaneel komt te liggen.
Hiervoor moet er wat metaal uit de deur geslepen worden.
Hier het paneel ingesmeerd met het hechtmiddel waarop na drie uur het carbon geplakt moet worden. Ik had hier eerst het hout zwart moeten spuiten want het carbon schijnt door op sommige plaatsen.
Het paneel met het carbon weefsel beplakt zonder hars er op. Dit kan zo niet gebruikt worden want de vezels willen nog steeds heel erg graag verschuiven, die moeten met de hars gefixeerd worden.
Je krijgt maar één kans om te plakken, weer loshalen als een sticker kan niet. De carbon vezels zijn zo glad dat ze erg graag verschuiven zodat het hele verband uit het carbon weefsel gaat en dan kun je het weggooien, dat krijg je nooit meer zoals het uit de weefmachine afkwam.
Hier een laag hars er over en daarna met waterproof schuurpapier glad geschuurd. Begonnen met korrel 200, daarna 400, 600, 800 , 1000 en 1200. Probleem van de hars die er met een kwast op gesmeerd in word is dat er veel lucht ingesloten wordt. Met een föhn is dat te verminderen maar te voorkomen is het helaas niet.
Het best haalbare eindresultaat na overspuiten met blanke lak en opnieuw polijsten met Commandant rubbing compound. Helaas is het carbon omhoog gekomen aan de kanten en is hier door het vele schuren doorheen geschuurd. Helaas niet te voorkomen. Ik heb gebruik gemaakt van de gaten in de deur waar de clips van het originele paneel in gingen. De gaten vierkant gevijld en een plastic splijtmoer er in gedrukt, daarna gewone zelftappers.
Zo in het donker in de garage ziet het er prachtig uit
Morgen ga ik in het daglicht nog wat foto's maken, ik ben bang dat dat tegen gaat vallen.
Al met al dus mixed feelings over het resultaat maar omdat er zo veel werk in is gaan zitten kijk ik er met andere ogen naar
Feit is echter dat de panelen tezamen 5 kilo lichter zijn dan de originele panelen en dat is toch behoorlijk wat.
De originele panelen gewoon weglaten is geen optie, dan komt de auto niet door de APK keuring en dat ziet er uit als een sloopauto.
Weer een aardig stukje huisvlijt chef
Je kan de deurpanelen ook van aluminium maken toch? Of moet het er echt van carbon zijn?
carbon kun je toch ook als plaat kopen! Of is dat er niet in dit formaat?
Op die onderste foto ziet het er inderdaad top uit ! Jammer dat het eindresultaat niet helemaal bevredigend is geworden voor je, maar respect voor het werk . Dit is wel modden met een grote M !
Dat is toch weer een aardig staaltje huisvlijt Berthil, petje af!
Ik heb ook wel eens het idee gehad om iets te lamineren, als ik de filmpjes op Youtube bekijk, dan ziet het er makkelijk uit.
Zonder de juiste gereedschappen is en blijft het volgens mij erg moeilijk
Waarschijnlijk heb je deze site al eens voorbij zien komen, maar wellicht heb je er wat aan:
Alu traanplaat is erg scherp aan de zijkanten en bovendien een stukje zwaarder dan dit. Ik denk ook dat een Alu plaat niet door de APK keuring komt vanwege de scherpe kanten.
Ik heb wel kant en klaar carbon plaat gevonden maar die is niet goedkoop en dan moet je er nog in gaan snijden om het passend te maken. Ook de randen zijn dan niet met carbon omwikkeld, niet zo mooi denk ik.
Het was voor mij ook een eerste kennismaking met carbon omdat ik zoiets graag een keer zelf wou proberen en ik heb er veel van geleerd.
Berthil, kan je toevallig niet vacuum-techniek gebruiken? Moet je nog wel wat spulletjes aanschaffen, maar volgens mij ben jij voorlopig nog niet klaar en kan je denk ik de houten plat ook achter wegen laten... ken je de techniek? Vroeger gebruikten we hem al bij mijn vakantie werk (ik dacht stork, nu howden in Hengelo) waar wieken van windmolens werden gemaakt.
Nu ook veel toegepast bij modelbouw en zo.
Als je meer info wil moet je t maar ff laten weten...
maar goed, dit ziet er ook al heel erg dik uit hoor! veel uurtjes en die lekkere lucht... heb zelf wel eens iets te veel harder gebruikt... na 10min stond mn bakje in de fik, lol....
Volgens mij is hout geen goeie basis voor dit soort werk B., vooral als je het al voor te beginnen moet insmeren met een hechtingsmiddel. Van zodra het vocht daaruit verdampt gaan de houtnerven uitzetten en krijg je dus nooit een egaal oppervlak, daarbij komt dan ook nog eens dat je paneel na een tijdje helemaal gaat kromtrekken omdat je het maar langs een zijde hebt bekleed ...
Volgens mij is aluminium een betere basis, alleen weer wat lastiger om te gaan bewerken...
wat is de planning, de hele deur van carbon of de binnenbeplating, of ?!?
volgens mij heb je, als je t dik genoeg maakt helemaal geen inlay meer nodig, toch... evt voor montage eenvoud van de verschillende motortjes en hendels in de deur, maar dan kan je ook lokaal wat bevestiging aanleggen toch ipv een hele plaat!?