Lek (thermostaat huis)

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!

28 apr 2009, 16:14

Jenkins schreef:Balen man! :(

Alvast een tip voor als je je Mini terug hebt: check de eerste paar dagen, bij koude motor, je koelvloeistofniveau!

Grote kans dat er een luchtbel in het systeem zit die zich langzaam maar zeker naar boven werkt.
En dus het vloeistofniveau laat dalen.
Ontluchten is lastig bij deze motor, namelijk.

:wink:
Ja, heb m net terug, ik ga het zeker in de gate houden. Hoor hier ook dat bij sommige het niet na de eerste keer direct verholpen was. Maar ze waren vrij zeker van hun zaak, maar we gaan het zien. Anders krijgen ze hem gewoon weer terug.
wall-e
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

08 mei 2009, 11:02

een nieuwe klem op de slag onder het tankje heeft idd geholpen. Echter het tankje was dusdanig op dat deze is vervangen. Nu geen problemen meer, alleen een wit uitgeslagen hitteschilt onder het tankje...

De 'tik' die ik duidelijk hoorde had wellicht te maken met het springen van de oude klem.
jomati
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

lucht ? of lekkage ? Help !

01 jul 2009, 10:05

Hallo Allemaal,

Ik heb hetzelfde probleem, mijn koelvloeistoftankje is ook binnen een week onder minimum. Mijn auto gaat morgen voor de 3e keer naar de garage, want ze kunnen niets vinden.Ze hebben het systeem onder druk gezet en niets gevonden. Ik heb ze op dit forum gewezen, maar ze willen niet zomaar wat vervangen zonder dat ze zeker weten dat dat het is.
Nou houd ik mijn auto iedere dag in de gaten en het lijkt wel alsof 's morgens bij het eerste starten er iets gebeurt, dan ligt er namelijk een plasje onder de auto, later op de dag niet meer of nauwelijks.
Gisteren hoorde ik na een tijdje rijden en vervolgens parkeren, ook geborrel onder de motorkap.
Kan het kwestie van alleen maar lucht zijn of is er toch meer aan de hand.
Ik vind het raar dat hij bij koude motor, koelvloeistof eruit "spuugt"
groetjes Mar
wall-e
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Re: lucht ? of lekkage ? Help !

16 aug 2009, 15:24

jomati schreef:Hallo Allemaal,

Ik heb hetzelfde probleem, mijn koelvloeistoftankje is ook binnen een week onder minimum. Mijn auto gaat morgen voor de 3e keer naar de garage, want ze kunnen niets vinden.Ze hebben het systeem onder druk gezet en niets gevonden. Ik heb ze op dit forum gewezen, maar ze willen niet zomaar wat vervangen zonder dat ze zeker weten dat dat het is.
Nou houd ik mijn auto iedere dag in de gaten en het lijkt wel alsof 's morgens bij het eerste starten er iets gebeurt, dan ligt er namelijk een plasje onder de auto, later op de dag niet meer of nauwelijks.
Gisteren hoorde ik na een tijdje rijden en vervolgens parkeren, ook geborrel onder de motorkap.
Kan het kwestie van alleen maar lucht zijn of is er toch meer aan de hand.
Ik vind het raar dat hij bij koude motor, koelvloeistof eruit "spuugt"
groetjes Mar
Mar, beetje late reactie maar het kan idd van alles zijn. Wat mij opviel was borrelende lekkage van het tankje. Zag er ook een beetje gaar uit (6 jr oud). Weet niet hoe oud de jouwe is maar vervangen kan dus helpen. Kosten vervanging plus tankje 60 tientjes.

Update LEK = dus geen lekkage meer
Pretty Cooper
Bling-Bling Queen

25 sep 2009, 15:12

MY TURN :evil:

thermostaathuis naar zn grootje :?

Ik wist al dat er een haarscheurtje zat, laatst afgeperst bij de dealer. Ben de afgelopen weken liters koelvloeistof verloren. Maar ach de monteur verzekerde mij dat ik het wel kon uitzingen tot dat het gemaakt zou worden volgende week.
F*ck mooi niet. Gister veel in file gereden en de ventilator bleef maar aan slaan. Kreeg de boel dus niet gekoeld.

Mooie boel, net met dit mooie weer blijft m'n MINI mooi op de oprit staan :? Wat een geborrel en gepruttel. Koelvloeistof zero........alles dus uitgekotst. Gelukkig gister nog wel thuis gekomen :D

Dus blijf er nooit meerijden is m'n advies!!!

Afbeelding

gr, PC
Afbeelding

-The MINI is simply too beautiful to be true-
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

25 sep 2009, 15:52

Hee bling, bling koningin !!
heb nog een mooie aluversie van Forge liggen !!
voor jou speciale prijs omdat we zo genoten hebben op de verwendag afgelopen keer !!
heb um gister helemaal opnieuw gepolijst

foto is nog ongepolijst

Afbeelding
PPCS
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 feb 2010, 18:46

MY Turn Too,

Vorige week zag ik dat de koelvloeistof onder de min stond. Dus even bijgevuld en ik dacht nog na 25000km (na de 1e beurt) is dat niet zo gek. Helaas nog geen 100km later reservoir weer op zelfde lege niveau. Vandaag dus even check bij
de dealer gedaan en ja hoor kassa THERMOSTAATHUIS kaduuk. Kosten ongeveer 200 euro incl BTW.
Nu moet de MINI zowiezo over 3000km een grote beurt, dus volgende week krijgt ie een grote beurt incl een nieuw thermostaat huisje. Coulance = out of the question zeiden ze helaas :( .

Anyways wat een slecht systeem als het bij iedereen kapot gaat.

Groeten
J00st
4 op een rij!
4 op een rij!

02 apr 2010, 19:33

Vandaag toen ik terug kwam uit Rotterdam en de auto uit zette bleef de ventilator draaien. Toen ik op de temperatuurmeter van de koelvloeistoftemperatuur keek zag ik dat deze ongeveer 10 graden celcius boven de normale waarde stond. Dus de motor weer even aangezet en de kachel op de hoogste stand. Echter kwam er geen warme lucht uit en toen ik de motorkap omhoog deed voelde de radiator koud aan.

Ik ben toen naar een vriend van mij die bij de garage werkt gereden en hier hebben we hem eerst ontlucht. Dit leverde niet veel op en vervolgens is er 3 liter(!) aan koelvloeistof bijgevuld. Hierna werd de radiateur wel weer warm en werd de kachel ook weer warm. Daarna is er gegeken waar de koelvloeistof precies lekte. Dit is tot op heden onduidelijk want om het moment dat het expansievat van de koelvloeistof onder druk wordt gezet dan lekt er nergens koelvloeistof. Ook is de auto op de brug gegaan en onder de auto was ook niets te zien wat op een lekkage van de koelvloeistof duidde.

Ik heb de auto nu een maand en na de proefrit rook het onder de motorkap naar koelvloeistof dus ik heb ik het koopcontract laten opnemen dat dit verholpen moest worden. Op de auto zit 6 maanden BOVAG garantie. Na een week in het bezit te zijn van de auto heb ik het koelvloeistofpeil zelf gecontrolleerd en dit was toen nog goed. Wel was tijdens het starten een borrelend geluid te horen vanachter het dashbord.

Vanmiddag heb ik gelijk contact opgenomen met de garage waar ik de auto gekocht heb en deze bellen mij morgen terug over de verdere afhandeling.

Groeten, Joost
Marcel Always Open
Cabrio-King

02 apr 2010, 20:48

Alle tekenen van de lekkage zijn er. Het is niet altijd makkelijk te vinden waar het lek zit. Succes met de oplossing. Je hebt het gelukkig gemerkt tijdens de proefrit, dat kan je nu heel veel geld gaan schelen!
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Carl
Mod virus alert!
Mod virus alert!

02 apr 2010, 21:15

borrelend geluid is bij mij ook geweest, thermostaathuis is bij mij vervangen. Zal bij jou zo te horen ook nodig zijn.
J00st
4 op een rij!
4 op een rij!

03 apr 2010, 13:09

Ik ben blij dat ik er iniedergeval 6 maanden BOVAG garantie op heb. Net heeft de garage gebeld en de werkplaats chef die de afleverbeurt gedaan heeft, die heeft ook tijdens de afleverbeurt het koelvloeistofexpansievat onder druk gezet en toen is er ook geen lek geconstateerd net zoals gisteren nadat er koelvloeistof was bijgevuld.
Vrijdag 16 april gaat de auto terug naar de garage waar ik hem gekocht heb en dan zullen ze hem nakijken.

Groeten, Joost
Suusje
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Thermosstaathuis en koppeling

08 apr 2010, 19:50

Heb vandaag mijn Thermosstaathuis+thermosstaat moeten laten vervangen. Heb hier gelezen dat dat bekend probleem is. 300 Euro kost dat. Bij navraag blijkt dat na ±5 jaar en ±100.000 km ook de koppeling de geest kan geven. Ook dat lees ik hier.

Hoe komt Mini wereldwijd weg met deze problemen? Toyota haalt hun auto's gewoon terug. Waarom Mini niet?
Bukkie
Mod virus alert!
Mod virus alert!

Re: Thermosstaathuis en koppeling

08 apr 2010, 20:11

Suusje schreef:Heb vandaag mijn Thermosstaathuis+thermosstaat moeten laten vervangen. Heb hier gelezen dat dat bekend probleem is. 300 Euro kost dat. Bij navraag blijkt dat na ±5 jaar en ±100.000 km ook de koppeling de geest kan geven. Ook dat lees ik hier.

Hoe komt Mini wereldwijd weg met deze problemen? Toyota haalt hun auto's gewoon terug. Waarom Mini niet?

Nou een koppeling met 100000 km is zo gek nog niet.
Ligt natuurlijk ook hoe de chauffeur met zijn voet zit tijdens het rijden. Er zijn mensen die hebben altijd hun voet op het koppelingspedaal staan. Die moeten niet raar opkijken als het nog veel eerder gebeurd
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

08 apr 2010, 21:16

Dat kan 1 van de oorzaken zijn. Alleen kiest Bmw/mini er voor om voor design te gaan en iets minder voor kwaliteit van materialen. En dat merk je aan de reparaties en aan de prijzen.

En voor wat betreft de terugroepacties en de het commercieel denken en handelen tussen bepaalde automerken daar zit ook een wereld van verschil in...daar kunnen ook leuke discussies over gehouden worden.
BigD
Winnaar v/d "oranje pylon"

Re: Thermosstaathuis en koppeling

08 apr 2010, 22:56

Suusje schreef:Heb vandaag mijn Thermosstaathuis+thermosstaat moeten laten vervangen. Heb hier gelezen dat dat bekend probleem is. 300 Euro kost dat. Bij navraag blijkt dat na ±5 jaar en ±100.000 km ook de koppeling de geest kan geven. Ook dat lees ik hier.

zoiezo omdat een koppeling een aan slijtage verheven onderdeel is en wat het thermosstaathuis betrefd, je kan geluk en pech hebben. Ik had pech :lol: thermosstaathuis+radiateur :? maar lijkt me geen reden voor een terugroepactie.

Greetz BigD
the F56 story of Brenda

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”