Vragen 'newbie', zoekende naar een Cooper S (uitleg versies)

Van alles over de 1ste generatie MINI.
allewijn
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Vragen 'newbie', zoekende naar een Cooper S (uitleg versies)

07 apr 2010, 04:54

Beste Mini-mannen/vrouwen,

Op dit moment ben ik (nog) in het bezit van een prachtige Audi TT, 1.8T, Quattro, zwart, full-options, uit 1999.
Nog elke dag kijk ik 'verliefd' naar deze auto, maar gezien de huidige kilometerstand en leeftijd ben ik me aan het oriënteren op wat anders.
Dat 'anders' neigt bijzonder sterk naar een Mini Cooper S.
Dit is in mijn ogen, net als de Audi TT, een auto met zeer bijzondere lijnen/vormen/gimmicks/tijdloos design.

Van de Audi TT wist ik ondertussen echt álles (bestuurslid Audi TTclub), maar van de Mini weet ik jammer genoeg nog weinig.

Dit forum heb ik al doorgespit om antwoorden te zoeken op mijn vragen, maar nog niet geheel gelukt.
Daarom hoop ik dat jullie mij in dit aangemaakte topic willen/kunnen helpen?

Ik weet het, ik heb óntzettend veel vragen.
Ik wil echter compleet voorbereid een Cooper S kopen waarbij ik achteraf niet baal dat ik bepaalde opties/zaken niet heb, die ik wel had willen hebben (zoals ik toen ter tijd een 180pk TT quattro had gekocht ipv een 225pk TT quattro, waar niet alleen meer pk's in zaten, maar ook betere remmen, sterkere zuigers, ander uitlaatsysteem, 6 versnellingen, etc, etc)

Het volgende:
Ik ben op zoek naar een Mini Cooper S.
Ik wil er maximaal €14.000 euro aan uitgeven.
Nu heb ik een aantal vragen die tijdens mijn zoektocht naar boven komen
(het spijt me echt als sommige zaken toch al wel terug te vinden waren op het forum):

- Wat is/zijn de echte verschillen tussen een Cooper en een Cooper S, afgezien van de compressor/extra vermogen?
- Er wordt hier veel over pre-facelift/facelift gesproken, wat wordt hiermee bedoeld?
- Wat wordt bedoeld met de verschillende 'versies' aangeduid met R50 t/m R57? Reeds uitleg hiervan gevonden in forum- Hebben alle Cooper S modellen standaard lederen bekleding?
- Is de kleur van het dashboard (zoals het handschoenenvakje) altijd de kleur van de lak?
- Hoe zit het met het 'dashboardkastje'? Ik lees dat sommige modellen dit niet hebben?
- Hebben alle Cooper S modellen cruise-control (ik wil absoluut Cruise-Control)
- Zijn de sideskirts altijd van zwart kunstof of soms ook meegespoten fabrieksaf?
- Welke velgen zitten er standaard onder een Cooper S (en 17 of 18 inch?)
- Is een panoramadak (optie?) prettig?
- Wat is de mini kleurbenaming voor donkergrijs (mijn voorkeur gaat nml naar een Cooper S in die kleur uit)
- Zit er standaard xenon verlichting op alle modellen? (inclusief koplampsproeiers?)
- Hoe zit het met het aantal PK's? Ik zie modellen met 163pk, 170pk, ???, ???
- Ik begrijp dat de ene versnellingsbak beter is dan de andere, geldt dit ook voor Cooper S modellen?
- Ik wil graag een mooie fabrieksaf autoradio erin, dus geen aftermarket, welke modellen/verschillen zijn er?
- Zijn er verschillende Airco/Climate Control modellen?
- Hebben alle Cooper S modellen een MF stuurwiel?
- Begrijp ik goed dat als er een rood knopje op de linkerhendel bij het stuur zit, dat er dan fabrieksaf alarm op zit?
- Zit er op elke Cooper S tractiecontrole (hoe heet dit bij Mini?)

Nu denk ik, dat ik gezien mijn budget, een Cooper S kan bemachtigen van maximaal bouwjaar 2003.
Ik wil me dus focussen op de verschillen in Cooper S-jes binnen mijn budget.

Hopende dat iemand tijd en gelegenheid wil maken om mij wegwijs te maken en net zo Mini-verslaafd als jullie!

Groetjes,

Tim
Momenteel (nog) in bezit van een Audi TT mk1 coupé 1.8t Quattro, 215pk/340nm, 1999
mini7benno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Re: vragen 'newbie', zoekende naar een Cooper S (uitleg vers

07 apr 2010, 07:33

allewijn schreef:

Het volgende:
(het spijt me echt als sommige zaken toch al wel terug te vinden waren op het forum): Inderdaad
- Wat is/zijn de echte verschillen tussen een Cooper en een Cooper S, afgezien van de compressor/extra vermogen?
- Er wordt hier veel over pre-facelift/facelift gesproken, wat wordt hiermee bedoeld? In 2004, bij de introductie van de cabrio, is er een facelift doorgevoerd, andere bumpers, andere achterlichten e.d.
- Wat wordt bedoeld met de verschillende 'versies' aangeduid met R50 t/m R57? Reeds uitleg hiervan gevonden in forum- Hebben alle Cooper S modellen standaard lederen bekleding?
- Is de kleur van het dashboard (zoals het handschoenenvakje) altijd de kleur van de lak? Nee, In principe zilver, zwart of aluminium patina, kleur als carrosserie was alleen bij een aantal kleuren cabrio's
- Hoe zit het met het 'dashboardkastje'? Ik lees dat sommige modellen dit niet hebben? Klopt, eerste versies, met name Pepper pakketten of zonder optiepaketten hebben niet het afsluitbare klepje.
- Hebben alle Cooper S modellen cruise-control (ik wil absoluut Cruise-Control) Ligt aan de uitvoering / optiepakket.
- Zijn de sideskirts altijd van zwart kunstof of soms ook meegespoten fabrieksaf? Sideskirts zijn zwart kunststof, de "bolle" versie bij de Cooper S. Uit het aeropakket komen de sideskirts welke in kleur gespoten zijn.
- Welke velgen zitten er standaard onder een Cooper S (en 17 of 18 inch?) Standaard 16", bij optiepakket Chili standaard 17". 18" alleen af fabriek bij een "Works" versie.
- Is een panoramadak (optie?) prettig? Tuurlijk. Leve de zon!
- Wat is de mini kleurbenaming voor donkergrijs (mijn voorkeur gaat nml naar een Cooper S in die kleur uit) Dark Grey metallic, in eerste instantie alleen voor Cooper S verkrijgbaar.
- Zit er standaard xenon verlichting op alle modellen? (inclusief koplampsproeiers?) Is niet standaard, sproeiers wel als er Xenon gemonteerd is (chili pakket)
- Hoe zit het met het aantal PK's? Ik zie modellen met 163pk, 170pk, ???, ??? Facelift = 170PK Pre-facelift = 163 PK
- Ik begrijp dat de ene versnellingsbak beter is dan de andere, geldt dit ook voor Cooper S modellen? Ja, maar minder problemen geweest in het verleden met de S-en, hadden zowieso al een andere bak dan de One's en Coopers.
- Ik wil graag een mooie fabrieksaf autoradio erin, dus geen aftermarket, welke modellen/verschillen zijn er? Met cassette of met CD
- Zijn er verschillende Airco/Climate Control modellen? Handmatig bediende airco's of volautomatisch (op Cooper S Chili standaard)
- Hebben alle Cooper S modellen een MF stuurwiel? Ja, al verschilt het met de keuze van optiepakket of er een 2-spaaks, of het "nieuwere" 3-spaaks stuurwiel inzit.
- Begrijp ik goed dat als er een rood knopje op de linkerhendel bij het stuur zit, dat er dan fabrieksaf alarm op zit? Ja
- Zit er op elke Cooper S tractiecontrole (hoe heet dit bij Mini?) Asc-T, later ook slip differentieel.

Nu denk ik, dat ik gezien mijn budget, een Cooper S kan bemachtigen van maximaal bouwjaar 2003. = dus Pre-facelift.
Ik wil me dus focussen op de verschillen in Cooper S-jes binnen mijn budget.

Hopende dat iemand tijd en gelegenheid wil maken om mij wegwijs te maken en net zo Mini-verslaafd als jullie!

Groetjes,

Tim
Bij deze, geluk met je zoektocht!
speedy
NMC Legend
NMC Legend

07 apr 2010, 07:49

:mrgreen:
Shadow_Breaker
GPc-0001

Re: vragen 'newbie', zoekende naar een Cooper S (uitleg vers

07 apr 2010, 09:33

Een cooper is dezelfde motor maar de S heeft inderdaad een compressor en inderdaad extra vermogen, de S is ook geweldig makkelijk te tunen naar gelieven (kwa vermogen, ik ben van 163pk naar 260pk gegaan met een S-je)
- Er wordt hier veel over pre-facelift/facelift gesproken, wat wordt hiermee bedoeld?
Er is ergens langs de weg een facelift geweest voor de mini, dit betekent dat er enkele aanpassingen (kinderziektes) eruit zijn gehaald en dat er enkele verbeteringen zijn. zowel motorisch als uiterlijk (kleine aanpassingen) (makkelijk herkenbaar aan 5delig dashboard=pre-facelift en 3delig dashboard=facelift)
- Hebben alle Cooper S modellen standaard lederen bekleding?
Goeie vraag, ik geloof dat half leder standaard is, toch zou ik echt gaan voor volleder.
- Is de kleur van het dashboard (zoals het handschoenenvakje) altijd de kleur van de lak?
Neen, dit is een optie (gratis zelfs) en je kan deze altijd makkelijk vervangen.
- Hoe zit het met het 'dashboardkastje'? Ik lees dat sommige modellen dit niet hebben?
inderdaad je zal dit sneller zien bij Pre-facelifts dat deze geen handschoenkastje hebben. toch wel handig maar kan altijd achteraf nog geplaatst worden.
- Hebben alle Cooper S modellen cruise-control (ik wil absoluut Cruise-Control)
Geen Idee, sorry. maar ik heb het en echt een must voor de lange ritten in een S-je
- Wat is de mini kleurbenaming voor donkergrijs (mijn voorkeur gaat nml naar een Cooper S in die kleur uit)
afkorting is DS geloof ik (dark silver ofzoiets) staat hier ergens op het forum bij afkortingen voor de mini rijder.
- Zit er standaard xenon verlichting op alle modellen? (inclusief koplampsproeiers?)
Neen, normaal zitten er halogenen in, xenon is een optie. kan achteraf geplaatst worden maar is vrij duur.
- Hoe zit het met het aantal PK's? Ik zie modellen met 163pk, 170pk, ???, ???
Normaal een S-je heeft 163pk (in BE toch) maar dit is echt makkelijk aan te passen door middel van tuning. maar ik denk eenmaal dat je je mini hebt dat je dit wel zal merken.
- Ik begrijp dat de ene versnellingsbak beter is dan de andere, geldt dit ook voor Cooper S modellen?
Het zijn vooral pre-facelift coopers die er last van hebben. de cooper S heeft een andere versnellingsbak.
- Ik wil graag een mooie fabrieksaf autoradio erin, dus geen aftermarket, welke modellen/verschillen zijn er?
Dan moet je voor de HK gaan (Harman Kardon) deze heeft een versterker en geeft een echte goede sound.
- Zijn er verschillende Airco/Climate Control modellen?
Manuele en automatische, ik zou voor de Automatische gaan, makkelijk en stijlvol.
- Hebben alle Cooper S modellen een MF stuurwiel?
Optie: je moet goed kijken naar welk stuur er opstaat, je kan dit aanpassen achteraf, maar ik vin het 3spaak stuur echt geweldig en geen overbodige luxe.
- Begrijp ik goed dat als er een rood knopje op de linkerhendel bij het stuur zit, dat er dan fabrieksaf alarm op zit?
Geen idee. sorry.
- Zit er op elke Cooper S tractiecontrole (hoe heet dit bij Mini?)
DSC ik geloof dat dit in het begin een optie was maar dit kan je zien in de middenconsole aan de knopjes dat daar 1 knopje staat voor die uit te schakelen. heel handig knopje.

Als je een S wilt die vrij vol is kijk eens bij het particulier aangeboden topic want daar staat nu een Sje in Electric Blue maar deze is echt vol en al reeds getuned ;-)

Groetjes Timo
Laatst gewijzigd door Shadow_Breaker op 07 apr 2010, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
MaVaEe
Koeien-teller

07 apr 2010, 11:12

Ik neem aan dat je DSC bedoeld Timo? :mrgreen:
Afbeelding
Shadow_Breaker
GPc-0001

07 apr 2010, 11:13

aangepast ;-)
oepsy typo
Marcel Always Open
Cabrio-King

07 apr 2010, 13:20

je hebt gewoon, je hebt ASC+T of je hebt DSC (de "overtreffende trap" van stability control). Traction control heb je al met ASC+T.

Dashboardkastjes komen meestal samen met het Chili of Pepper pakket voor de auto.

Cruisecontrol heb je als je een MFSW multifunctional steering wheel hebt.

Prefacelift modellen (2001-2004) hebben het rode alarmknopje op de rechter"knuppel".
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Marcel Always Open
Cabrio-King

07 apr 2010, 22:33

Het standaardvermogen van een eerste generatie "S" is 163 PK. Dat is geleverd van 2001-2006. Vanaf 2006-heden is het standaardvermogen 170 PK voor een "S" aangezien het een hele andere motor is.

Een duidelijk verschil dat nog niet genoemd is tussen een Cooper en CooperS is de zesversnellingsbak. In de eerste generatie Cooper (prijsregio waarin jij waarschijnlijk gaat kopen) zit een 5-versnellingsbak.
Gr, Marcel
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

07 apr 2010, 23:16

Het standaard vermogen voor pre-facelift 1st gen S is 163 pk en het standaard vermogen van een 1st gen facelift S is 170 pk. Dit is dacht ik puur softwarematig bewerkstelligd en de facelift heeft een versnellingsbak met kortere overbrengingen wat ook wel mee zal helpen.

Als je een 2003 S koopt heb je een pre-facelift S met 163 pk, tweespaaks stuurwiel, Boost radio zonder MP3 functie. Tenzij je er één van de club koopt want daar is altijd het één en ander aan verbeterd :)
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

07 apr 2010, 23:21

Hi Tim,

Welkom bij ons gezellige cluppie!

Mijn poging hieronder:

- Wat is/zijn de echte verschillen tussen een Cooper en een Cooper S, afgezien van de compressor/extra vermogen? Remmen zijn groter van een Cooper S en er zit een 6 bak in. De pre-facelift bak heeft langere overbrengingsverhoudingen dan de post-facelift bak.
- Er wordt hier veel over pre-facelift/facelift gesproken, wat wordt hiermee bedoeld? Medio 2004 heeft er een facelift plaats gevonden. Naast de andere bak zijn de koplampen qua indeling anders (vooral de xenon), is het dashboard 3 delig geworden, zit er een mistlicht inde achterbumper ipv een achteruitrijlamp, heeft de motor 170pk ipv 163pk en zo ben ik vast nog het e.e.a. vergeten...
- Is de kleur van het dashboard (zoals het handschoenenvakje) altijd de kleur van de lak? Nee, meestal patina, antraciet of zilver. In sommige gevallen in de carrosseriekleur. De facelift heeft in ieder geval een dashboardkastje
- Hoe zit het met het 'dashboardkastje'? Ik lees dat sommige modellen dit niet hebben? Zie hierboven, maar ook bij een pre-facelift kan je makkelijk een kastje plaatsten.
- Hebben alle Cooper S modellen cruise-control (ik wil absoluut Cruise-Control) Geen idee!
- Zijn de sideskirts altijd van zwart kunstof of soms ook meegespoten fabrieksaf? De sideskirts zijn altijd zwart kunstof. Bij een S zit er een lichte bolling in de skirt. Daardoor toont ie dikker. De skirts zijn alleen in kleur bij een Aeropakket (ziue dat maar als een S-Line exterieurpakket).
- Welke velgen zitten er standaard onder een Cooper S (en 17 of 18 inch?) Cooper S heeft 16" standaard maar in diverse pakketjes zitten 17"wielen.
- Is een panoramadak (optie?) prettig? Het is een optie. Ziet er wel dik uit maar ik ben er geen fan van...
- Wat is de mini kleurbenaming voor donkergrijs (mijn voorkeur gaat nml naar een Cooper S in die kleur uit) Dark Silver was in 2002/2003 een kleur die alleen op een S te bestellen was.
- Zit er standaard xenon verlichting op alle modellen? (inclusief koplampsproeiers?) No way, was ook een optie. Vooral bij de post-facelift helemaal te gek met de projector koplamp!!!
- Hoe zit het met het aantal PK's? Ik zie modellen met 163pk, 170pk, ???, ??? Zoals geschreven, pre-facelift 163pk, facelift 170pk.
- Ik begrijp dat de ene versnellingsbak beter is dan de andere, geldt dit ook voor Cooper S modellen? Nope, alleen de overbrengingsverhoudingen zijn anders
- Ik wil graag een mooie fabrieksaf autoradio erin, dus geen aftermarket, welke modellen/verschillen zijn er? Harmann Kardon rulez of je moet er één met een Digital Power Sound Module kunnen vinden cq inbouwen. Da's de overtreffende trap...
- Zijn er verschillende Airco/Climate Control modellen? Handmatige of climate control.
- Hebben alle Cooper S modellen een MF stuurwiel? Geen idee
- Begrijp ik goed dat als er een rood knopje op de linkerhendel bij het stuur zit, dat er dan fabrieksaf alarm op zit? Als er op de linker of rechterhendel een rood uiteinde zit dan zit er een klasse 3 alarm op de auto.
- Zit er op elke Cooper S tractiecontrole (hoe heet dit bij Mini?) Yep, volgens mij wel.
DrAtomic
Be Mini
Be Mini

08 apr 2010, 02:30

Pas op met auto's die claimen full option te zijn. Een chili pakket is geen full option. Full option details om op te letten zijn; motor opwarm module, regensensor (moetje!), automatisch dimmende achterspiegels, verwarmde spiegels, verwarmde vooruit, verwarmde ruitenwissensproeiers, CD Wisselaar, sportonderstel (stabilisator stangen en hardere veren, is overigens een S specifieke optie geloof ik pre-facelift in ieder geval), stoelverwarming. De mini parking hier geeft een mooi optie overzicht.

Als je het voor elkaar krijgt voor je budget probeer dan een fulloption JCW Cooper S te krijgen (JCW pakket is 210 PK).

Qua stereo als je voor een Harman Kardon set gaat dan is ombouwen naar DPSM praktisch geen doen (dealers mogen het zelfs niet), je kan wel van een niet HK set naar DPSM.

Let ook op je banden, standaard hoort dit runflat te zijn (veel vinden normaal beter rijden echter), runflat is wel bijna 2x de prijs van normaal.

Ik ben zelf niet zo'n always open fan, maar het panorama dak is vooral handig om stoplichten te kunnen zien lol.

Laat een aankoop keuring doen waar er speciale aandacht nodig is voor de bak, koeltankje en panoramadak (dak sis berucht om afbrkenede geleiders in het rails systeem).

De prefacelift heeft overigens ook geen klok in het middenconsole als je een navigatiesysteem hebt.

Edit: zie ook http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=4512 voor pre vs facelift discussie.
allewijn
Nieuw Lid
Nieuw Lid

08 apr 2010, 19:49

Allen bedankt voor de wáánzinnig bruikbare antwoorden!
Ik ben hierdoor absoluut klaar voor mijn zoektocht naar mijn 'ideale' Cooper S.
Ik heb een lijstje samengesteld waar de dingen op staan zoals ik ze zou willen:
(misschien is particulier kopen voor mij ook nog een optie daar dit wat goedkoper is en dan mogelijk via forumleden hierzo kan, maar dan moet ik eerst kijken wat ik met mijn TT doe)

- Bouwjaar minimaal 2002
- Kilometerstand max 100.000
- Volledig schadevrij
- Nieuwe apk bij aflevering
- Mininmaal een half jaar garantie bij aankoop
- Volledige onderhoudshistorie/boekjes
- Kleur lak zwart of donkergrijs (dark silver genaamd)
- Kleur spiegels chroom of unionjack
- Kleur dak liefst kleur van lak zelve, anders zilver of wit
- Velgen origineel 17 inch R85 S-spoke of 17 inch R90 Cross-spoke zilver van kleur
- Panoramadak
- Xenon koplampen / wasinstallatie
- Originele cd-autoradio
- Volledige climatronic airco
- Vol zwart lederen bekleding
- Stoelverwarming
- Multifunctioneel stuurwiel met knoppen op het stuur
- Cruise control
- Alarm
- Dashboardkastje
- Alu voetpedalen
-

De zoektocht is geopend! ;)
Momenteel (nog) in bezit van een Audi TT mk1 coupé 1.8t Quattro, 215pk/340nm, 1999
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

08 apr 2010, 21:27

Goed bezig!

Alleen zou ik me niet blindstaren op sommige opties.....

Kleur dak is vaak afwijkend, maar als je echt een droomauto voor een mooie prijs hebt gevonden en de dakkleur is niet het juiste, die zou je evt kunnen laten spuiten :wink:

Velgen kun je altijd switchen. Hier komen regelmatig setjes (R85 S-spokes) voorbij voor gusntige prijzen, verkoop je oude en je hebt je droomwielen voor een goede prijs. Als ze eronder zitten bij aankoop is het natuurlijk helemaal mooi....

Ook de radio, vanaf 2004 is er een facelift radio MET mp3 functie, kun je eenvoudig wisselen.

Dashboardkastje lijkt mij wel heel handig, maar deze is achteraf ook nog eenvoudig in te bouwen
Evenals de alu pedalen, die hebben wij er ook later pas in gezet.

Zoals je ziet is de MINI net een bouwwpakket, als je er eentje hebt met de essentiele opties, dan kun je later bijna alles nog aan je eigen smaak aanpassen.
Panoramdakje inbouwen wordt lastig, maar zelfs dat is niet onmogelijk!

Succes met je zoektocht verder! :wink:
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

08 apr 2010, 21:30

allewijn schreef:- Bouwjaar minimaal 2002
Dat komt goed uit, in 2001 werd de Cooper S nog niet gebouwd :mrgreen:
Marcel Always Open
Cabrio-King

08 apr 2010, 22:30

Wel gebouwd maar nog niet verkocht, toch?
Gr, Marcel

Terug naar “MINI-talk”