Aangezien ik toch aardig wat leden ken, en vanuit deze club mij, wou ik jullie even het volgende vertellen.
26-04-2010.
half 5, ik haalde mijn vriendin op in rijssen, zoals elke maandag om haar van haar 1e baan naar de andere tebrengen,
welteverstaan de muziekschool in almelo, waar zij al maanden dansles geeft aan kids. Dus je kent het wel, broodje v0or haar gehaald, iets lekker voor die avond, blikje redbull. Je kent het wel.
Wij staan om 10 over half 5 voor een rood stoplicht, met wel een 10tal auto's voor ons. Op het moment dat wij stil staan, kijk ik in mijn achteruit kijk spiegel ( en daar komt die) zie ik in een flits een grote grijze audi station, met zeer hoge snelheid op ons af komen. het geen in een flits heb ik het stuur naar links gegooid en de auto in zijn 1e versnelling proberen zetten. Dit lukte of wist dat het geen zin meer had, en ( heb ik zo heb ik gehoord van mijn vriendin), dat ik mijn arm als een moeder beweging haar hoofd in de stoel hebt gedrukt. En toen was het stil.
De audi boorde zich in mijn mini met een geschatte snelheid van de politie ter plekke, rond de 80 km per uur in mijn rechter achterkant, waardoor mijn voorkant van de auto zich in de auto van mijn voorganger boorde.
Toen het licht weer terug kwam in mijn ogen, schreeuwde mijn vriendin in de meest extreme vorm van paniek mijn naam'' michael, michael, mijn rug mijn rug, wat is er gebeurd?''
Ik ben toen uitgestapt, de audi bestuurde stapte ook uit, waar ik uit zijn auto zeer harde muziek hoorde.. ''sorry, sorry, ik heb je niet gezien, sorry sorry'' Het geen ik afwuifde.
ik deed de passagierdeur open en heb het hoofd van mijn vriendin vast gepakt, en in de stoel gedrukt. ik vertelde haar ''lidewij, wij hebben een ongeluk gehad, het komt goed.. politie alles is gebeld, rustig rustig'' De paniek in die blauwe ogen, is het beeld dat gister avond en vandaag herhaaldelijk terug komt. Pure paniek, wanhoop..
mede omstanders, belde de politie, en vrouw zat op de bestuudersstoel en kalmeerde lidewij, en hield haar hand vast, een aangesnelde leger arts, diende 1e hulp toe,en praatte op haar in totdat het ambulances terplaatse waren. Dit terwijl ik machteloos tussen stukken auto stond te kijken naar mijn vriendin die in mijn auto schreeuwde om haar rug.
Het geen, het bericht mee begon. Het gaat goed met ons.
Rest mij wel te vertellen, dat wij kwart over 6 ,samen op de eerste hulp lagen. Ik wellis waar niet ingesnoerd en lidewij wel. na ct-scans die avond, bleek (en daar komt het) dat mijn vriendins onderrug gebroken bleek te zijn en ik een verschoven en ingescheurde ruggenwervel had. De wereld brak! Toen de arts dat kwam vertellen.. Die blik, die tranen van mijn vriendin deden nachtmerries verbleken.
Ondertussen waren families ingelicht. Haar broer en ouders, haar zus kwam uit Rotterdam, mijn familie uit Amsterdam. Die avond naar de 1e hulp in Almelo.
Ik mocht die avond naar huis, met pijnstillers en lidewij moest ter observatie blijven. Na veel morfine en weet ik wat voor troep, zijn we de nacht doorgekomen.
vandaag hebben ze haar door de mri-scan gehaald en kwam pas om half 5 vandaag de goede uitslag. '' Haar rug was niet gebroken'' de afwijking die ze zagen op de ct-scan concludeerde dat haar rug was gebroken en dat er stukken bot waren versplinterd. Dit geen bleek inderdaad mee tevallen met een uur durende mri-scan.
Het geen als volgt, ze heeft inderdaad haar rug een keer, ( ja alsof het niks is) broken gehad. Mijn vriendin is 4 x Nederlands kampioen jazzdans geweest, en vanaf haar 13 flink professioneel gedanst. en heeft hierbij dus haar rug een x gebroken, nooit iets gemerkt ( of laten we het houden op, iets van laten merken) en zijn de botsplinters waren ook van de oude fractuur.
Deze zwakke plek heeft door de verschrikkelijke klap gister de klap opgevangen. Waarbij de 4e en 5e lende wervel verschoven zijn. Maar dus niet gebroken. Hier kunnen ze verder niks aandoen, een operatie was noodzakelijk mits de rug gebroken bleek, en was ze vandaag naar Groningen gebracht om daar gelijk geopereerd te worden. Maar maanden herstel, physio, massages zijn vanzelfsprekend. Gelukkig is alles dus kwa omstandigheden goed. Ze lacht ,ze praat, ze doet.
Ze mag nu weer wat vrijer bewegen en evt einde van de week naar huis. mits een corset om, en heel heeel rustig aan te doen. 5 weken rust is het zeker. Geldt het zelfde voor mij, Rust- rust- rust.
Dames en heren van de mini club, ongeacht hier een verschrikkelijk mooi verhaal van te maken. Die gp heeft ons leven gered.
Ik zal bij dit verschrikkelijke verhaal van ons, wat foto's toevoegen zodat u, de lezer even. U kids, Uw vrouw Uw vriendin of de auto even een knuffel geeft.
Want dat heb ik sinds gister weer geleerd, een veilige auto is zo verschrikkelijk belangrijk, en dat die auto uw geliefde op het moment dat het moet, zich bewijst.
Dat deed mijn mini..Voor mij voor ons, voor heel veel mensen om ons heen. auto is maar blik, die gp die is total loss( zie foto's) , er komt wel weer een ander. Maar lidewij, daar is der maar 1 van. En volgende week ligt ze wellis waar met corset, pijnstillers en weet ik wat wel naast mij. En dat is het belangrijkste wat er is.
Michael
Up-date: Ze is weer thuis! haar rug en spieren zijn blauw, het lopen gaat zeer moeilijk. Maar ze loopt.
Weken van rust en een hoop pilletjes. Physio komt vanmiddag en is op deze mooie dag de eerste dag van het herstel ingegaan. ik zou jullie natuurlijk op de hoogte houden.
ik wou de gehele mini club uit mijn grond van mijn hart en dat van lidewij bedanken voor de steun, de krabbels en adviezen. het geen ik weet, dat er een hoop goede mensen op de wereld zijn, dan wel op de dag van het ongeluk, de mensen die ons hielpen, tot jullie hier op de minisite. Mijn dank is groot!
De foto's:

de audi;