Cooper S: waar op te letten?

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Gebruikersavatar
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3004
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:32

Cooper S: waar op te letten?

03 nov 2006, 19:36

waarschijnlijk ga ik dan eindelijk volgende week op pad om verschillende s'jes te bekijken.
Ze zijn allemaal dark silver, zijn allemaal uit 2003 of 2004, en hebben allemaal max 40.000km gereden. Niet te vergeten zijn ze helemaal 100% standaard :wink:

Nu weet ik prima wat een cooper s is, maar zijn er nou nog dingen waar ik extra op moet gaan letten? heb nog nooit een 2e hands auto gekocht :lol:

Ik dacht zelf sowieso letten op:
- originele voorruit?
- roest bij dorpels onder rubbers?
- hoe zien de banden eruit? voorbanden vergeleken met achterbanden?
- dealer onderhouden?
FunkyRAT
Be Mini
Be Mini
Locatie: ZTM
Berichten: 724
Lid geworden op: 22 apr 2006, 20:17

Re: Cooper S: waar op te letten?

03 nov 2006, 19:45

Sid schreef: Ik dacht zelf sowieso letten op:
- originele voorruit?
De kans dat een MINI nog rondrijd met orginele voorruit is erg klein, veel MINI rijders hebben last van doorscheuren van steenslag in de voorrruit (ik ook inmiddels mijn 3e voorruit) dus weet niet wat dit jou gaat vertellen over de auto.

Verder moet je altijd ff in de uitlaat voelen, weten ze meteen dat je een kenner bent :mrgreen: Te veel zwart duidt op te hoge motorolieconsumptie. Uitlaat moet wel afgekoeld zijn

Dealer onderhouden, als je em echt wilt hebben, vragen of alle factuurtjes in te zien zijn zodat je kan zien wat er allemaal al vervangen is. Check de banden, loodjes voor balans, als je gaat rijden of de auto niet trekt naar een kant toe, of hij goed schakelt, geluidjes.

En tenslotte; je koopt een tweedehands, verwacht niet dat deze net als nieuw is! maw sluit een (goede) compromis.
Gebruikersavatar
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3004
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:32

03 nov 2006, 19:48

ik weet wel dat er verdomd goede 2e hands te koop zijn, eigenlijk ben je gek als je een nieuwe koopt :roll: maar denk wel dat het redelijk ''oppassen'' is.

Dat van die uitlaat wist ik nog niet, zal er eens op letten.
dealer onderhouden is inderdaad een eis.

Als ik een mini tref met inderdaad nog de originele voorruit, dan kun je veel zeggen zeggen, maar dan is er volgens mij niet mee geragd :roll: (ben zelf met mn 2e voorruit bezig in 37000km, dus het kán misschien wel :wink:)
Gebruikersavatar
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: antwerpen
Berichten: 1460
Lid geworden op: 09 nov 2005, 18:16

03 nov 2006, 19:58

slijtage van de pedaal rubbers
slijtage van de zetels
het mooi aansluiten van carroserie en erop letten dat reservoirs en slangen geen "laklaag" hebben (goedkoop bijspuiten van schadegevallen)
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

03 nov 2006, 20:08

Eigenlijk moet je een 2005 S hebben die heeft een sper, want je gaat die S toch tunen :wink: En misschien toch een Mini next ivm garantie, je krijg 2 jaar garantie op een next..
Gebruikersavatar
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3004
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:32

03 nov 2006, 20:15

voorbeeldje:

voor mijn mini, ex velgen, krijg ik ongeveer 17000 euro (hoogste bod van een handelaar tot nu toe)

mn budget verder is ongeveer 4000 euro.
al zou ik 2000 euro schikken, dan nog kom ik niet aan de prijs van een next die aan bovenstaande eisen voldoet (bv een 2003 model, 45000km, kost 25000 euro bij jan de jong)

dan denk ik dat ik beter een auto met 36000km kan kopen (staat er eentje voor 21000 euro) zonder next garantie, en dan kan ik bij wijze van spreke voor nog eens 4000 euro reparaties uitvoeren, tunen of wat dan ook...
MiniMatt
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Almere
Berichten: 284
Lid geworden op: 21 mei 2006, 16:31

03 nov 2006, 20:35

Ben ik helemaal met je eens. Het komt niet vaak voor dat een nieuwe auto met nog maar 36000 km al grote problemen geeft... Dat zou van de zotte zijn. Ik heb zelf een geimporteerde Mini van 09/03 en die had maar 25000km op de teller en alles was nog als nieuw. De auto ruikt nog steeds een beetje naar nieuw! En als je gaat tunen vervalt je garantie toch... tenzij je JCW doet natuurlijk!
iDarkDesign
Transformer
Locatie: Amsterdam
Berichten: 5201
Lid geworden op: 15 mei 2006, 17:22

03 nov 2006, 21:23

Sid, is het niet een idee voor jou om er ook eentje te importeren? Dat is wat ik hoor toch een stuk goedkoper?

iDD....... heb je NOG meer geld over om te tunen
Gebruikersavatar
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3004
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:32

03 nov 2006, 21:50

maar ik wil hem graag inruilen :cry:
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10024
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

04 nov 2006, 02:04

Volgens mij heeft de Cooper S ook wel een redelijk betrouwbaar motorblokje waarmee min of meer probleemloos hoge kilometerstanden te behalen zijn of zit ik nu mis?
Gebruikersavatar
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3004
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:32

04 nov 2006, 11:22

dat weet ik niet, zoveel wordt er niet mee gereden over het algemeen, maar maakt me ook niet uit, want 40.000 halen ze allemaal zonder problemen :wink:

iemand die weet hoe een koppeling hoort te voelen? die hoort toch in het midden aan te grijpen? dus niet aan het begin en niet aan het eind...

en verder erop letten dat het stuur niet naar links of rechts trekt, hadden de eerste modellen nogal eens last van.
Smini
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Utrecht
Berichten: 399
Lid geworden op: 26 jan 2006, 15:34

Roest

04 nov 2006, 18:50

hoi sid :-)

roest onder het rubber van de deur dorpel :-) trek de rubber strip ff omhoog.... bij mij na 6mnd al roest....

succes
Gebruikersavatar
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3004
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:32

Re: Roest

04 nov 2006, 22:23

Smini schreef:hoi sid :-)

roest onder het rubber van de deur dorpel :-) trek de rubber strip ff omhoog.... bij mij na 6mnd al roest....

succes
idd, daar ga ik op letten :)
niet dat het wat uit maakt, maar wellicht om op af te dingen (mijn mini heeft daar namelijk nog geen roest :roll:)
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8531
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

05 nov 2006, 10:27

Koppeling test
Zet auto in 2e versnelling en op de handrem (maximaal)
Laat heeeel langzaam de koppeling opkomen.
De auto MOET afslaan, anders is de koppeling niet goed.



Stuurhuis test
Rijd op een kaarsrechte weg 50 km/u. Laat stuur los en rem (normaal) tot stilstand.
Doe deze test enkele keren.
De auto mag niet uitwijken, anders is het stuurhuis niet goed, of de uitlijning.

Uitlaat
zwarte rook: auto loopt te 'rijk'
witte rook: koelingsprobleem
blauwe rook: olieverbruik

Carrosserie
Let op of alle naden van motorkap, deuren, kofferbak netjes sluiten en overal even dik zijn. Anders zou de auto schade kunnen hebben gehad.

Stoelen
Probeer de stoelen in alle mogelijke manieren te verstellen.


Ik rijd overigens al 46.000 kilometer met de orginele voorruit (maar dit is mede afhankelijk van je gemiddelde snelheid en je bumperkleef-gedrag). Als je altijd hard rijd , zit je vaker achter iemand te wachten tot die aan de kant gaat.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Gebruikersavatar
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3004
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:32

05 nov 2006, 10:39

bedankt voor de tips mderijke.
dat van die koppeling is geheel nieuw voor me. dus op laten komen in 2 zonder gas bij te geven he? want met mn eigen mini kan ik best in 2 wegrijden met gas bij...
Laatst gewijzigd door Sid op 05 nov 2006, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”