Hallo allemaal,
Sinds korte tijd ben ik eigenaar van een 2002 Mini Cooper JCW uitgevoerd. Ik heb de auto als schade auto gekocht in belgie, nu naar enige tijd gesleuteld te hebben werd het 3 dagen geleden tijd om de motor eens aan te zwengelen.
En toen begon de ellende !!
De auto is helemaal de weg kwijt, toen ik de allereerste keer het contact erop zette gingen vanalle actuatoren af zoals knipperlicht en ruitenwissers, deur sloten en ramen. Natuurlijk niet allemaal tegenlijk maar hij deed gewoon van alles wat niet moest.
Het ergste probleem is dat de startmotor niet rond draait, en ALS de startmotor een keer aanslaat en de motor loopt dan is deze zeeeer! onregelmatig. lijkt het wel alsof hij op 3 cilinders loopt, tevens gaat het EML en MIL lampje niet uit. Ook wil de auto niet in toeren stijgen terwijl het gasklephuis wel goed werkt. De startmotor is ook goed want extern aangestuurd werkt hij wel gewoon.
Nu twee dagen later is het helemaal prijs met de auto, nu doet hij al bijna niets meer. Als ik de auto wil starten hoor ik alleen maar geklik terwijl de accu 100% vol is. en als ik te lang probeer door te starten gaat onder de kap een zoemer af (soort van waarschuwing).
Het probleem is echter dat ik de auto niet na de dealer kan brengen omdat de auto nog niet gekeurd is en dus niet de weg op mag.
Na heel wat testen kom ik op 2 oorzaken uit, of de ECU of de BCM is stuk,. of moet opnieuw ingeregeld worden. Maar dit weet ik niet zeker. Eventueel kan ik ook aan nieuwe modules komen voor 100 euro maar deze zullen wel opnieuw ingeleerd moeten worden door de dealer?
Ik hoop eigenlijk dat ik hier ergens verstopt een goede BMW monteur vind die mij raad en advies tot deze storing kan geven of iemand die met het juiste protocol en software mijn mini op de plek opnieuw kan inleren?? Weten jullie zo iemand dan laat het me gerust weten.
Dus wat denken jullie ervan ? mini bezeten door een spook of simpel bedradingsfoutje?
(Feitjes)
bedrading motorruimte is los geweest dus ook ECU maar alles is gewoon weer zoals het hoort
Aanrijding was rechts voor (kant van de BCM)
BCM is open geweest en geen zichtbare plekken van oververhitting of kortsluiting
HELP ME !!!!! ik weet het niet meer !!!
Spppppooook Auto hulp gevraagd
- RichardHorvath84
- Leerling Mini lid
- Locatie: Maastricht
- coendek
- Stoepsleutelaar
Bericht
dat er geen plekken opzitten zegt bij de BCU niks... dat zou mijn fase 1 zijn van het uitzoeken wat het is.
Deze moet inderdaad ingeleerd worden bij de dealer, hier zijn zij ongeveer een 45min tot een uur mee bezig.
Waarschijnlijk is het wel slim om een BCU te bestellen bij de dealer die bij jouw auto hoort. Prijs: ongeveer 290ex btw ex inbouw ex inlezen.
Is de auto niet nat geweest?
Zorg ook dat alle massa draden goed aangesloten zijn op het chassis. want ook dit wil weleens wat problemen geven.
groeten
Coen
Klinkt als een Body Control Unit (jij noemt deze denk ik een BCM)De auto is helemaal de weg kwijt, toen ik de allereerste keer het contact erop zette gingen vanalle actuatoren af zoals knipperlicht en ruitenwissers, deur sloten en ramen. Natuurlijk niet allemaal tegenlijk maar hij deed gewoon van alles wat niet moest.
dat er geen plekken opzitten zegt bij de BCU niks... dat zou mijn fase 1 zijn van het uitzoeken wat het is.
Deze moet inderdaad ingeleerd worden bij de dealer, hier zijn zij ongeveer een 45min tot een uur mee bezig.
Waarschijnlijk is het wel slim om een BCU te bestellen bij de dealer die bij jouw auto hoort. Prijs: ongeveer 290ex btw ex inbouw ex inlezen.
Is de auto niet nat geweest?
Zorg ook dat alle massa draden goed aangesloten zijn op het chassis. want ook dit wil weleens wat problemen geven.
groeten
Coen
- griendar
- 4 op een rij!
Bericht
volgens mij geen liefhebber heeft hm voor de handel gekocht
coendek schreef:Klinkt als een Body Control Unit (jij noemt deze denk ik een BCM)De auto is helemaal de weg kwijt, toen ik de allereerste keer het contact erop zette gingen vanalle actuatoren af zoals knipperlicht en ruitenwissers, deur sloten en ramen. Natuurlijk niet allemaal tegenlijk maar hij deed gewoon van alles wat niet moest.
dat er geen plekken opzitten zegt bij de BCU niks... dat zou mijn fase 1 zijn van het uitzoeken wat het is.
Deze moet inderdaad ingeleerd worden bij de dealer, hier zijn zij ongeveer een 45min tot een uur mee bezig.
Waarschijnlijk is het wel slim om een BCU te bestellen bij de dealer die bij jouw auto hoort. Prijs: ongeveer 290ex btw ex inbouw ex inlezen.
Is de auto niet nat geweest?
Zorg ook dat alle massa draden goed aangesloten zijn op het chassis. want ook dit wil weleens wat problemen geven.
groeten
Coen
- RichardHorvath84
- Leerling Mini lid
- Locatie: Maastricht
Bericht
Ik heb de bedrading nagelopen en alles zit op aarde, Ik gok ook op de BCU maar ik heb ook motorische problemen, want als de startmotor incidenteel toch omslaat en de motor begint te lopen, loopt deze zeer onrustig en lijkt het alsof hij totaal niet reageert op de sensors, als ik namelijk het gaspedaal indruk blijft de auto op dezelfde toeren lopen. Soms lijkt het alsof hij op twee cilinders loopt terwijl dat niet zo is.
Ik heb denk ik wel de oorzaak gevonden. Vandaag waren mensen bij ons in het paardenpension met een kapotte accu en wij hebben een snelstarter op 220v -> 12v. Ik wilde daarmee de auto dus starten (seat ibiza 2000). En opeens begon deze ook verschillende problemen te krijgen zoals spooklampjes en dergelijke.
Nu heb ik het vermoeden dat de starter interne kortsluiting heeft want toen ik de mini pas kocht liep hij een stuk beter.(kapot spruitstuk)
Nogmaals ik ben geen handelaar, maar een 24 jarige student met een beperkte portemenee dus ik heb hard gewerkt voor deze mini. En wil hem dus ook graag aan het lopen hebben. aangezien ik voor 1000 euro al onderdelen heb gekocht om hem op te bouwen.
Ik heb denk ik wel de oorzaak gevonden. Vandaag waren mensen bij ons in het paardenpension met een kapotte accu en wij hebben een snelstarter op 220v -> 12v. Ik wilde daarmee de auto dus starten (seat ibiza 2000). En opeens begon deze ook verschillende problemen te krijgen zoals spooklampjes en dergelijke.
Nu heb ik het vermoeden dat de starter interne kortsluiting heeft want toen ik de mini pas kocht liep hij een stuk beter.(kapot spruitstuk)
Nogmaals ik ben geen handelaar, maar een 24 jarige student met een beperkte portemenee dus ik heb hard gewerkt voor deze mini. En wil hem dus ook graag aan het lopen hebben. aangezien ik voor 1000 euro al onderdelen heb gekocht om hem op te bouwen.
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
- Locatie: Pijnacker
Bericht
Heb niet zoveel electrotechnische kennis, maar als je ergens kortsluiting hebt, kun je dan wel zomaar de BCU vervangen en dat het dan over is?
Je moet toch eerst goed vaststellen waar de kortsluiting zit? Als je het verkeerde vervangt, kan ofwel het probleem doorgaan, ofwel de BCU voor een 2e keer kapotgaan.
Met deze reactie probeer ik vooral jou een onnodige vervanging van een BCU onderdeel te besparen.
Je moet toch eerst goed vaststellen waar de kortsluiting zit? Als je het verkeerde vervangt, kan ofwel het probleem doorgaan, ofwel de BCU voor een 2e keer kapotgaan.
Met deze reactie probeer ik vooral jou een onnodige vervanging van een BCU onderdeel te besparen.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- Michel ACS
- 4 op een rij!
- Locatie: nabij de duinen en het strand
Bericht
volgens mij is het zo dat de body control unit alleen de aansturing doet van je knipperlichten, ruitenwisser, deurvergrendeling etc. maar hij doet niks met het motormanagent hiervoor is een andere computer aanwezig. De bcu lijkt mij dan ook niet het grootste probleem als je eerst wilt dat de motor goed werkt.
Heb je al een keer de foutcodes uit laten lezen dit kan ook veel zeggen.
Heb je al een keer de foutcodes uit laten lezen dit kan ook veel zeggen.
- RichardHorvath84
- Leerling Mini lid
- Locatie: Maastricht
Bericht
Hallo,
bedankt voor al jullie reactie`s. Ik ben toch maar tot de conclusie gekomen dat ik de auto helemaal af maak en hem dan na de dealer breng alvorens hem in te voeren.
Volgens een bmw monteur aldaar is er communicatie van de BMC naar de ECU. Volgens hem zijn die twee aan elkaar gekoppeld. Of dit waar is weet ik natuurlijk zelf niet. Maar hij adviseerde om de mini naar de dealer te brengen aangezien het mogelijk is dat beide computers gefrituurd zijn.
Ik heb in de auto zelf geen kortsluiting, de kortsluiting zat in de starterhulp die zorgde ervoor dat de computers gefrituurd zijn.
Ik heb twee afzonderlijke problemen waaruit ik concludeer dat beide computers of stuk zijn of programmeertaal nodig heb.
probleem 1:
De startmotor wil niet aanslaan. Als ik het contact omdraai word het relais aangestuurd via de bmc maar slaat ook direct weer af waardoor je zo een tik.tik.tik geluid krijgt als je probeert te starten (nieuwe volle accu 13.8v)
probleem 2:
In het begin wilde hij nog sporadisch een keer aanslaan(bmc). en als de motor dan liep (moest even doorstarten). dan liep hij op zeer lage toeren.wel op 4 cilinders maar heel erg onregelmatig. Als ik het gaspedaal induwde ging wel de gasklep open en dicht maar de toeren veranderden nauwelijks tot niets. En als ik hem gewoon liet pruttelen viel hij vanzelf uit daar een seconde of 30.
ik heb hem al een aantal keren uitgelezen. ik zal thuis even kijken welke foutcodes hij precies gaf maar daaruit was eigenlijk wel te concluderen dat de bcm stuk was.
bedankt voor al jullie reactie`s. Ik ben toch maar tot de conclusie gekomen dat ik de auto helemaal af maak en hem dan na de dealer breng alvorens hem in te voeren.
Volgens een bmw monteur aldaar is er communicatie van de BMC naar de ECU. Volgens hem zijn die twee aan elkaar gekoppeld. Of dit waar is weet ik natuurlijk zelf niet. Maar hij adviseerde om de mini naar de dealer te brengen aangezien het mogelijk is dat beide computers gefrituurd zijn.
Ik heb in de auto zelf geen kortsluiting, de kortsluiting zat in de starterhulp die zorgde ervoor dat de computers gefrituurd zijn.
Ik heb twee afzonderlijke problemen waaruit ik concludeer dat beide computers of stuk zijn of programmeertaal nodig heb.
probleem 1:
De startmotor wil niet aanslaan. Als ik het contact omdraai word het relais aangestuurd via de bmc maar slaat ook direct weer af waardoor je zo een tik.tik.tik geluid krijgt als je probeert te starten (nieuwe volle accu 13.8v)
probleem 2:
In het begin wilde hij nog sporadisch een keer aanslaan(bmc). en als de motor dan liep (moest even doorstarten). dan liep hij op zeer lage toeren.wel op 4 cilinders maar heel erg onregelmatig. Als ik het gaspedaal induwde ging wel de gasklep open en dicht maar de toeren veranderden nauwelijks tot niets. En als ik hem gewoon liet pruttelen viel hij vanzelf uit daar een seconde of 30.
ik heb hem al een aantal keren uitgelezen. ik zal thuis even kijken welke foutcodes hij precies gaf maar daaruit was eigenlijk wel te concluderen dat de bcm stuk was.
- MaVaEe
- Koeien-teller
- Locatie: Doorn
Bericht
Er is inderdaad communicatie tussen de BCM en de ECU.
Volgens mij checkt de ECU of er communicatie is met de BCM maar als de ECU gefrituurd is dan gaat dat niet werken.
Een starthulp blijft link... Hier staat een stukje over de piekspanningen die optreden als je de starthulp er weer vanaf haalt:

Een starthulp blijft link... Hier staat een stukje over de piekspanningen die optreden als je de starthulp er weer vanaf haalt:
Vraag: Zoals bekend kunnen piekspanningen de elektronica van een auto beschadigen. Bij het lassen aan een auto gebruiken we daarom altijd een overspanningsbeveiliging die we ‘over de accu’ monteren. Is dit voldoende? Ik heb zelfs gehoord dat het loskoppelen van een accu de stuurapparaten kan beschadigen. Biedt een overspanningsbeveiliging op de klemmen hier bescherming tegen? En welke adviezen geeft u bij gebruik van een oud type startbooster? Niemand zit immers te wachten op kostbare elektronicaschade.
Antwoord: We legden ons technisch oor te luister bij de elektronicaspecialisten van Electude. Zolang een (geladen) accu is aangesloten op het boordnet is het niet eenvoudig om even snel de spanning te verhogen. De accu probeert immers via zijn lage inwendige weerstand de spanning constant te houden. Eventuele piekspanningen afkomstig van bijvoorbeeld lassen aan de auto worden geabsorbeerd door de accu. Het is zelfs ‘gevaarlijker’ om de accu los te nemen tijdens het lassen. Er is dan geen sprake meer van absorptie door de accu en zo kunnen de piekspanningen hoger oplopen. Overspanningsbeveiligingen bieden bescherming voor het geval de accu meer of minder ontladen is.
En dan de starthulp en startbooster. Direct na het starten levert de dynamo een maximale laadstroom om de lading van de accu weer zo snel mogelijk aan te vullen. Nu wordt een starthulp meestal verleend als de accu ontladen is. Een vervelende eigenschap van een ontladen accu is de dan hoge inwendige weerstand. Hierdoor kan deze accu geen grote laadstroom opnemen. Als de ontladen accu na het aanslaan de laadstroom niet opneemt, dan gaat het grootste deel van de laadstroom naar de starthulpaccu.
Tot zover is er geen probleem. Maar als vervolgens de starthulp wordt losgenomen dan begint de ellende. De door de dynamo geleverde stroom valt hierdoor (bijvoorbeeld) terug van 80 naar 20 ampère. Deze grote stroomverandering in de windingen van de dynamo veroorzaken een enorme wisseling van het magnetisch veld in de dynamo. Dit levert weer een fikse piekspanning op in dezelfde spoelen. Door het formaat van deze spoelen zit er veel energie in deze piekspanning. Deze piekspanning kan waarden van 70 Volt en meer bereiken. Het is deze piekspanning die de voedingcircuits in menig computer kan vernielen.
Deze spanningspiek kan worden bestreden met een overspanningsbeveiliging maar ook de ‘ANWB Wegenwacht truc’ biedt soelaas. Schakel zo veel mogelijk gebruikers in voordat de starthulp wordt losgenomen. Alle laadstroom wordt zo door de auto benut zodat er geen grote stroomverandering kan zijn als de starthulp wordt losgenomen.
- RichardHorvath84
- Leerling Mini lid
- Locatie: Maastricht
Bericht
Wat zijn de mogelijkheden dat ik eventueel voor test doeleinden gebruik kan maken van je BCU module?
Hey Coen,coendek schreef:Ik heb nog een BCU liggen waarvan alleen de knippers het niet doen en de remlichten... wellicht dat je daar iets mee kan testen of het wel dat ding is.
Coen
Wat zijn de mogelijkheden dat ik eventueel voor test doeleinden gebruik kan maken van je BCU module?
- RichardHorvath84
- Leerling Mini lid
- Locatie: Maastricht
Bericht
Kleine update,
Ik heb er sinds de laatste post flink wat uren tijd ingestoken en ben dan ook wat vooruit gekomen al is het niet erg veel.
Ik had een aantal onbekende storingen, die merkspecifiek waren. Het kwam erop neer dat er storingen zaten in het gasklephuis en MAF sensor (kan het moeilijk lopen veroorzaken)
Ik heb na wat sleutelen de storingen eruit gekregen maar als ik de storingen reset dan gaat het MIL en EML lampje niet uit. terwijl volgens het programma de storingen gewist zijn en het MIL lampje uit is.??
Ook blijft de motor toch vreemd lopen en slaat naar 5 sec lopen af. Typische noodloop voor mini, nu komt het volgende probleem erbij en dat is de de startmotor naar wat sleutelen wel gewoon met de contactsleutel ronddraaid, maar er is geen vonk meer!!!!!. de auto stinkt naar benzine en de bougies zijn nat maar er komt geen vonk.
Nog een keer de auto uitgelezen, kreeg ik storing dat primair en secundair kant van de spoel low input had ( dus werd niet aangestuurd of kortsluiting). Daarna heb ik de spoel doorgemeten primair secundair en er was niets mee aan de hand. Nu is het systeem voor te starten bij BMW weer apart namelijk het EWS module.
Is het mogelijk dat nu echt mijn BCU me ligt te bek**ten. MIL en EML niet weg, terwijl ECU geen fouten meer heeft. Lastig lopen van de motor en het nu niet meer afgeven van een vonk via de coil!.
Mijn mini heeft een 2008 een G3 gasinstallatie gekregen. is het ook mogelijk dat deze voor problemen zorgt?
Vinden jullie dit ook al een lastig probleem? ( ik heb alle sensors van de motor nagemeten, en gechecked via OBD of storingen)
alvast bedankt voor eventuele info die jullie kunnen geven
Ik heb er sinds de laatste post flink wat uren tijd ingestoken en ben dan ook wat vooruit gekomen al is het niet erg veel.
Ik had een aantal onbekende storingen, die merkspecifiek waren. Het kwam erop neer dat er storingen zaten in het gasklephuis en MAF sensor (kan het moeilijk lopen veroorzaken)
Ik heb na wat sleutelen de storingen eruit gekregen maar als ik de storingen reset dan gaat het MIL en EML lampje niet uit. terwijl volgens het programma de storingen gewist zijn en het MIL lampje uit is.??
Ook blijft de motor toch vreemd lopen en slaat naar 5 sec lopen af. Typische noodloop voor mini, nu komt het volgende probleem erbij en dat is de de startmotor naar wat sleutelen wel gewoon met de contactsleutel ronddraaid, maar er is geen vonk meer!!!!!. de auto stinkt naar benzine en de bougies zijn nat maar er komt geen vonk.
Nog een keer de auto uitgelezen, kreeg ik storing dat primair en secundair kant van de spoel low input had ( dus werd niet aangestuurd of kortsluiting). Daarna heb ik de spoel doorgemeten primair secundair en er was niets mee aan de hand. Nu is het systeem voor te starten bij BMW weer apart namelijk het EWS module.
Is het mogelijk dat nu echt mijn BCU me ligt te bek**ten. MIL en EML niet weg, terwijl ECU geen fouten meer heeft. Lastig lopen van de motor en het nu niet meer afgeven van een vonk via de coil!.
Mijn mini heeft een 2008 een G3 gasinstallatie gekregen. is het ook mogelijk dat deze voor problemen zorgt?
Vinden jullie dit ook al een lastig probleem? ( ik heb alle sensors van de motor nagemeten, en gechecked via OBD of storingen)
alvast bedankt voor eventuele info die jullie kunnen geven
- Michel ACS
- 4 op een rij!
- Locatie: nabij de duinen en het strand
Bericht
Ben je de auto niet aan het verzuipen, ook omdat je bougies nat zijn. De bougies droog maken en misschien even verwarmen (als dat kan) zou daarna dan beter moeten starten.
Met de spoel weet ik het niet maar je hebt nog niet gereden en bent wel elke keer aan starten etc. misschien is de spanning wat laag van je accu (wordt niet opgeladen omdat je niet rijdt) waardoor dit ook weer wat storingen geeft.
De lampjes hebben volgens mij soms enige tijd nodig om uit te gaan.
Ten aanzien van de G3 installatie is dit denk ik afhankelijk van het onderhoud. Waar je op moet letten is dat de ontbranding van gas anders is dan van benzine. Door de hetere verbranding kunnen vooral bij minder goed onderhoud de kleppen verbranden.
Met de spoel weet ik het niet maar je hebt nog niet gereden en bent wel elke keer aan starten etc. misschien is de spanning wat laag van je accu (wordt niet opgeladen omdat je niet rijdt) waardoor dit ook weer wat storingen geeft.
De lampjes hebben volgens mij soms enige tijd nodig om uit te gaan.
Ten aanzien van de G3 installatie is dit denk ik afhankelijk van het onderhoud. Waar je op moet letten is dat de ontbranding van gas anders is dan van benzine. Door de hetere verbranding kunnen vooral bij minder goed onderhoud de kleppen verbranden.
- RichardHorvath84
- Leerling Mini lid
- Locatie: Maastricht
Bericht
ik heb de auto een nachtje laten staan, normaal zou dit voldoende moeten zijn om te verdampen maar de auto start nog steeds niet oorzaak hiervan is dat er geen vonk is. Ik kreeg gister de storing door van de ECU, heb die gewist. Lampje was uit volgens de computer, maar bleef branden op de klok. En de vonk bleef weg en de storing kwam ook niet meer terug.
Er komen zoveel rare storingen uit de computer rollen dat ik het niet meer weet. Ik denk dat ik wat centen ga investeren in een diagkop met GT1 of DIS, nu heb ik alleen een obd2 interface waardoor ik niet alle modules kan bekijken.
ten opzichte van gister nog geen veranderingen gehad in het lopen van de auto. Een storing komt wel steeds terug en dat is die van 02 sensor bank 1 sensor 1 high input. Daaruit concludeer ik dat er ergens een sensor is doorgeslagen naar 12v.
Ik vind die sensor alleen nergens :S
Ilonat schreef:Ben je de auto niet aan het verzuipen, ook omdat je bougies nat zijn. De bougies droog maken en misschien even verwarmen (als dat kan) zou daarna dan beter moeten starten.
Met de spoel weet ik het niet maar je hebt nog niet gereden en bent wel elke keer aan starten etc. misschien is de spanning wat laag van je accu (wordt niet opgeladen omdat je niet rijdt) waardoor dit ook weer wat storingen geeft.
De lampjes hebben volgens mij soms enige tijd nodig om uit te gaan.
Ten aanzien van de G3 installatie is dit denk ik afhankelijk van het onderhoud. Waar je op moet letten is dat de ontbranding van gas anders is dan van benzine. Door de hetere verbranding kunnen vooral bij minder goed onderhoud de kleppen verbranden.
ik heb de auto een nachtje laten staan, normaal zou dit voldoende moeten zijn om te verdampen maar de auto start nog steeds niet oorzaak hiervan is dat er geen vonk is. Ik kreeg gister de storing door van de ECU, heb die gewist. Lampje was uit volgens de computer, maar bleef branden op de klok. En de vonk bleef weg en de storing kwam ook niet meer terug.
Er komen zoveel rare storingen uit de computer rollen dat ik het niet meer weet. Ik denk dat ik wat centen ga investeren in een diagkop met GT1 of DIS, nu heb ik alleen een obd2 interface waardoor ik niet alle modules kan bekijken.
ten opzichte van gister nog geen veranderingen gehad in het lopen van de auto. Een storing komt wel steeds terug en dat is die van 02 sensor bank 1 sensor 1 high input. Daaruit concludeer ik dat er ergens een sensor is doorgeslagen naar 12v.
Ik vind die sensor alleen nergens :S
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors