Van 200PK naar 30PK !?!

Van alles over de 1ste generatie MINI.
FastBunny
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

Van 200PK naar 30PK !?!

10 nov 2006, 20:15

Vanmiddag na dat we op de testbank bij van Beek waren geweest zijn we nog een stukje in de buurt van Utrecht aan het rijden geweest. Nu was de teleurstelling van de slechts 200PK van de Works al vervelend, het werd nog erger.

Het begon op een stukje weg waar bij het doortrekken de auto in eerste instantie niet leek te reageren om vervolgens ineens wel te versnellen. Vreemd dachten we nog maar verder leek er niets aan de hand. Dit probleem heeft zich hierna niet meer voor gedaan totdat we de snelweg richting huis op wilde rijden. Na de stoplichten en de bocht naar de oprit toe gaf ik gas maar versnellen hoo maar..

Er leek geen enkele vermogen te zijn, direct ging het lampje van de motorstroing branden en niet heel veel later hield de auto totaal in en branden ook de EML lampjes en het uitroeptekentje van de remmen. Dus de noodverlichting aan om hem aan de kant te zetten. Hierna direct de auto uitgezet eventjes gewacht om hierna opnieuw te starten, het motorstroringslampje bleef weer branden en er zat geen gang meer in de auto. :(

Toen maar even met de MINI Servicelijn gebeld en die kwamen een 20 minuutjes later kijken. Omdat we op de snelweg stonden zijn we eerst ergens naar toe gebracht. Hier werd de auto van de autoamulance gereden.... echter ging dit niet helemaal goed en zat de voorbumper achter een blokje en werd die helemaal schuin getrokken. Wij meteen zwaaien om ergere schade te voorkomen. Nadat de in de weg zittende blokjes werden verwijderd bleek dat de voorbumper aan de onderkant helemaal los te zitten. Dit werd eventjes vastgezet maar nog niet helemaal goed, dit wordt nog door de deaer verder verzorgt op kosten van de servicedienst.

Na het gedoe met de bumper starte de monteur de auto weer en het lampje bleef gewoon uit. Eventjes in zijn vrij gas gegeven maar dit leek gewoon allemaal te werken zoals het hoorde, geen gekke geluiden ofzo. Hierna konden we dus weer onze weg vervolgens, tenminste dat dachten wij en de monteur dus ook. Die reed voor ons weg, hierna starten wij de auto en bij het wegrijden bleken er weer een berg paarden in slaap te zijn gevallen en wilde maar niet wakker worden. Meteen ging het lampje weer branden en konden we met een gematigt tempo al knipperend en seinend achter de autoambulance aan. Deze stopte gelukken (ongeveer 300meter en 2 (voor ons rode) stoplichten verderop) en de man kwam tot de conclussie dat het probleem weer terug was (scherpe conclusie hadden wij niet kunnen bedenken...)

Toen we daar bezig waren kwam er een Checkmate voorbij rijden, de 2 personen toonde medeleven door beide hun armen omhoog te doen, toch nog een leuk gevoel van medeleven toch ;)

Hij heeft ons naar de dealer in Woerden gebracht, en daar staat nu onze trouwe Coopie. We hebben geen idee wat er nu aan de hand is, misschien dat iemand iets vergelijkbaars heeft gehad. Hopenlijk is het niet het gevolg van de Workskit montage of wellicht van het uitlezen van de software door van Beek?

Om nog wat extra zout in de wonden te wrijven hebben we van de servicedienst een Opel Astra Station (geen idee wat we met zo veel ruimte moeten doen maar goed) gekregen en konden we naar huis. Om nog leuk af te sluiten, wat ligt er thuis in de brievenbus... een uitnodiging van de MINI dealer voor de nieuwe MINI...

Al met al dus een behoorlijke K*T dag dus... :(

Groetjes, Mike en Marjolein
Afbeelding
iDarkDesign
Transformer

10 nov 2006, 20:21

Hè wat flut* nou om te horen! Veel sterkte ermee. Ik hoop dat ze snel vinden waar het probleem ligt!

iDD
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

10 nov 2006, 21:03

Klinkt heel erg raar allemaal, ik hoop niks ernstigs. :?
Ben wel benieuwd wat er aan de hand is.

Ik heb dit ook al eens met de diesel van de zaak gehad!
Dit bleek toen een vuiltje te zijn in brandstofinjector. De motor gaat dan direct in noodloop, totaat geen vermogen meer.
Dit was na uitzetten en weer starten ineens weer verdwenen inderdaad.
Hierna gelijk even op z'n staart getrapt en vuiltje was verdwenen.
Laatst gewijzigd door werner op 10 nov 2006, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
MINIJCW
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

10 nov 2006, 21:16

Heb exact hetzelfde gehad hier in Eindhoven. Wil wegrijden, begint wat te stotteren dus ik schakel naar de 2 en na een scherpe bocht naar links begint vanalles te branden. Heb hem uit laten rollen naar de kant. Natuurlijk geen telefoon of iets bij me. 5 Minuten gewacht, weer gestart en alles was uit, en daarna nooit meer last van gehad :D
Afbeelding

R56 Still fun but easier to live with
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

10 nov 2006, 21:18

Lijkt wel een Alfa :mrgreen:
JCW_Werk
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

10 nov 2006, 21:54

Aah dat is heel erg vervelend. Hoop dat het snel wordt opgelost! :roll:
new mini
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

10 nov 2006, 21:58

Heel veel sterkte ermee en ik hoop dat het snel opgelost wordt en dat jullie zeker snel te horen krijgen wwat het nu allemaal is :( :(
FastBunny
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

10 nov 2006, 22:12

MINIJCW schreef:Heb exact hetzelfde gehad hier in Eindhoven. Wil wegrijden, begint wat te stotteren dus ik schakel naar de 2 en na een scherpe bocht naar links begint vanalles te branden. Heb hem uit laten rollen naar de kant. Natuurlijk geen telefoon of iets bij me. 5 Minuten gewacht, weer gestart en alles was uit, en daarna nooit meer last van gehad :D
Bij ons was het helaas na een uurtje wachten nog steeds hetzelfde :? Toen we het verhaal trouwens aan de monteur bij de dealer vertelde was zijn 1e vraag of het een automaat of een handgeschakelde auto was... wellicht versnellingsbakprobleem ?
Afbeelding
Arjan
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

10 nov 2006, 22:40

Dat is echt heel stevig balen :( hoop echt dat alles weer snel in orde is voor jullie :)
Lekker touren met de MINI CLUBMAN D Sparkling Silver-Silver-Silver
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

10 nov 2006, 22:49

Das stevig balen zeg.

Klinkt niet als versnellingsbakproblemen. Misschien gewoon een elektrische storing, een lek in het compressorsysteem of defecte nokkenassensor of iets met de DSC/ASC aangezien die motorvermogen kan knijpen.

Als het goed wordt de storingshistorie opgeslagen dus moet de dealer met de computer kunnen zien wat er aan de hand is.

Sterkte er mee.
Braspenning Racing
Mod virus alert!
Mod virus alert!

10 nov 2006, 22:49

Is waarschijnlijk een ""glitsch" in de ECU. Helaas komt dat wel eens voor, daar kan de beste tuner niets aan doen.
Alles springt dan op het noodprogramma.

9 van de 10 keer is alles volledig resetten en de software opnieuw in laden voldoende.

Er zijn zoveel variabelen in de ECU het zou van alles kunnen zijn, vaak echter met motoren met compressors of turbo's kan het zijn dat de sensors merken dat de druk boven de ingestelde marges komt, iets bijstellen tot onder de fabriekswege ingestelde marge en je bent weer oke.
Afbeelding
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

10 nov 2006, 22:52

Plat gezegd is dat mooi klote. Hopelijk is het snel gemaakt en ziet de auto er weer tiptop uit en rijdt het weer als van ouds!
Heel veel sterkte er mee !!!
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

10 nov 2006, 23:10

Shit zeg! :shock: raar ook?! ik denk gewoon toeval.. een pechdag dus.. heeft niks met het uitlezen te maken en ook niet van de rollenbank.. ik hoop dat ze het snel kunnen verhelpen in het weekend.. of wordt het maandag pas?
Blont-007
NMC Legend
NMC Legend

10 nov 2006, 23:10

Jeetje dat is balen zeg, sterkte ermee.
FastBunny
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

10 nov 2006, 23:22

Hans schreef:Shit zeg! :shock: raar ook?! ik denk gewoon toeval.. een pechdag dus.. heeft niks met het uitlezen te maken en ook niet van de rollenbank.. ik hoop dat ze het snel kunnen verhelpen in het weekend.. of wordt het maandag pas?
Ja echt een pechdag, leek ons ook niet door de testbank te komen, hebben daarna zeker 2 uur nog zonder enkele problemen gereden, daarna even het hikje en vervolgens weer een uur normaal gereden totdat die helemaal geen zin maar had. Ik denk dat ze op zaterdag weinig zullen doen, meestal zijn er dan geen monteurs volgens mij dus dan wordt het maandag, wij zijn ook erg benieuwd wat het nu uiteindelijk is geweest :)
Afbeelding

Terug naar “MINI-talk”