V-power 100 tanken (zit nu nog Super Plus 98 in)

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

07 aug 2010, 17:16

Het is een oud topic maar het klopt nog steeds.
Minimaal 95 RON maar mag in nood zelfs 91 RON zijn want de Mini heeft een ingebouwde klopsensor.
JunkyXL
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

07 aug 2010, 17:50

Ik tank bijna altijd oct100, soms n halve tank 98, kon je op 99, lol....

Nooit problemen gemerkt...
Marcel Always Open
Cabrio-King

07 aug 2010, 18:31

hoi Hbokh,

Klopt; RON95, zolang je niet extreem gaat tunen.
Wanneer je (in noodgevallen) in het buitenland 91 gaat tanken kan dat best een keer. Je zal wel merken dat de motor niet helemaal lekker loopt, zeker in de winter. Dan zou ik geen volgas gaan rijden op de autobaan.

Shell Vpower RON 100(zoals junkiexl noemt) is alleen in Duitsland te koop.
Shell Vpower (NL) heeft een octaangetal van 97. Omdat dit niet officieel erkend is, wordt Vpower als "95" verkocht. Alleen 95, 98 (en misschien 100?) zijn erkende octaangetallen in Nederland.

Je kan ook RON98 gaan tanken maar doe dat dan wel structureel. Heb het drie jaar lang met mijn rode minitje getest op lange afstanden. De motor gaat iets zuiniger rijden van 98, maar dat voordeel heft zich weer op vanwege het prijsverschil. Je kosten blijven "ongeveer" gelijk.

één enkele keer een andere benzine van 98 of 100 tanken (vlak voordat je op de rollenbank gaat bijvoorbeeld) is geldversplling. Je krijgt er niet meer vermogen van en je gaat niet zuiniger rijden. De motor moet zich automatisch aanpassen aan de nieuwe brandstof en dat duurt minstens 2 of 3 volle tanken voordat de motor echt anders gaat lopen.

Naar mijn idee stappen steeds meer pompen in NL af van de verkoop van RON 98 brandstof. Zal commercieel niet lekker gaan of zo? Daarom zou ik het lekker bij Ron95 laten, anders kan je straks alleen nog maar bij de grote benzinestations (bijv. die langs de snelweg) tanken.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

07 aug 2010, 20:31

Pfffft.. zo'n beladen onderwerp dit.

Lees hier eens:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid

De motor zal zich tegenwoordig meteen aanpassen aan een hogere of lagere klopvastheid. De brandstof doet namelijk niets met het inwendige van je motor. (Vroeger was dit wel het geval door de "lood" toevoeging die zich op je klep-zetels afzette).
Een brandstof met een lagere klopvastheid zal sneller ontbranden en dus misschien niet bij de ideale compressie. Brandstof met een hogere klopvastheid zal ontbranden bij een hogere compressie en daardoor een hoger rendement geven (zuiniger rijden). Alle moderne auto's lopen op brandstof met een octaangetal van 95. Lang leve de pingel-sensor :-)

Ar.
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

07 aug 2010, 21:06

hbokh
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:

21 aug 2010, 23:23

@mr schreef:Pfffft.. zo'n beladen onderwerp dit.

Lees hier eens:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid
Dank, helder.
In mijn Opel Corsa 1.4i (1994) moest handmatig op 95 of 98 worden overgeschakeld onder de motorkap. Bij een MINI van 10 jaar later hoeft dat blijkbaar niet meer ("klop- of pingelherkenning").
Ik blijf gewoon Euro95 tanken, al was het alleen om het geld. :|

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”