Krakende Mini bij hobbels op de weg

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
MartijnP
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 nov 2009, 21:26

Krakende Mini bij hobbels op de weg

27 aug 2010, 23:27

Vandaag valt me ineens op dat bij het nemen van drempels de voorkant (zowel links als rechts) (vering?) ineens behoorlijk kraakt. De mini heeft recentelijk een kleine onderhoudsbeurt gehad waarbij oa de O ringen van de servo-stuurinrichting zijn vervangen.

Het klinkt echt als vering. Ik heb totaal geen verstand van auto's dus als iemand een tip kan geven zou dat tof zijn. Geen problemen/geluiden tijdens het rijden over vlakke wegen..

IS het evt zelf te verhelpen of kan ik beter even langs een monteur rijden?

Tnx
MartijnP
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 nov 2009, 21:26

17 sep 2010, 17:17

Langs de BMW dealer gereden en nu blijken de stabilisatorrubbers en draagrubbers voor vervangen te moeten worden.

Echter schrik ik enigzins van de prijs: ongeveer 500 EUR!

Klopt het dat dit voor de Mini een zeer arbeidsintensieve klus is of is het een kwestie van een paar tientjes rubbers en in een uurtje de rubbers vervangen?
500 EUR lijkt me wat veel...
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13495
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

17 sep 2010, 17:30

Klopt. is arbeidsintensief.
Maar je rammels zullen er niet mee weg gaan.
Getzz
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1907
Lid geworden op: 20 aug 2008, 18:38

27 sep 2010, 19:29

MINI rammelt toch altijd?
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Den Hoorn
Berichten: 349
Lid geworden op: 29 dec 2006, 11:29

27 sep 2010, 20:05

Had ook achter een vreselijke rammel. Zelf gekeken met een paar mensen en besloten dat het die stabilisatorstangrubbers moesten zijn. En dus naar de dealer... Ik kreeg voor alleen de stabilisatorstangrubbers achter een opgaaf van 400 euro! Ben niet gekke henkie, dus zelf maar de rubbers besteld bij de dealer voor 7 euro (twee rubbertjes). Kwestie van de achterste wielen loshalen, twee bouten los draaien, rubber vervangen, bouten vast, wielen terug en klaar. Al met al een uurtje of twee werk, deed alles voorzichtig natuurlijk, en de bouten zijn wat moeilijk bereikbaar voor je sleutelset o.i.d. Je kan maar hele korte slagen maken dus dat kostte wat tijd. Verder stelt het klusje niks voor.

Bij mij was de rammel weg daarna, het was een soort houterig getok wat je op een hobbelige weg oid goed kon horen, maar ook als je op de weg even van links naar rechts schommelt hoorde je hem ook, echt heeeeeel irritant.

Draagrubbers waren het bij mij dus niet, ook geen idee van of dat zelf redelijk makkelijk te doen is.
Anto
Be Mini
Be Mini
Locatie: Sint-Andries (Brugge) (B)
Berichten: 462
Lid geworden op: 23 apr 2012, 17:31

28 okt 2012, 10:47

en wat is het dan geweest ? Tis hier van hetzelfde maar enkel rond het linkervoorwiel bij kasseien en scherp naar rechts draaien
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Den Hoorn
Berichten: 349
Lid geworden op: 29 dec 2006, 11:29

28 okt 2012, 11:33

Bij mij waren het dus de stabilisatorstangrubbers, maar dat was achter. Misschien dat ze voor ook zitten, dat zou kunnen. Als ze er zitten, heb je dikke kans dat die het zijn.
Anto
Be Mini
Be Mini
Locatie: Sint-Andries (Brugge) (B)
Berichten: 462
Lid geworden op: 23 apr 2012, 17:31

28 okt 2012, 12:57

moet toch laten uitlijnen binnenkort , zal ze eens laten kijken
wall-e
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Castricum
Berichten: 2758
Lid geworden op: 13 feb 2009, 14:17

08 jan 2013, 22:41

HIer ook een heeeuuuul irritant piepje, rechtsachter. Wordt niet erger, maar is er gewoon en gaat niet weg.

ELK hobbeltje, piepiepiep....elke miniscule veerbeweging is een piep...hard rijden en radio aan hoor ik het niet..... :roll:

Morgen ga ik toch de achterschijven en blokken vervangen, iemand nog tips voor mij? (of helpen mag ook :mrgreen: )

- stabilisatorstang rubbers
- ankerplaat remschijf
- bumper
- uitlaat ophanging

thx! 8)
Afbeelding
R53 Chili, Koni FSD coils, Eibach Springs, Milltek catback, 15% cravenspeed pully, BAR software custom, GRS intercooler, Full Aero, Zimmerman disks, Green Stuff pads, JCW Sparks, DaveF CAI, nice and shiny metal pedals,
wall-e
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Castricum
Berichten: 2758
Lid geworden op: 13 feb 2009, 14:17

10 jan 2013, 00:09

Update voor het topic, het was de rubberen ring boven op de achterveer, hier zit standaard een verdikking (althans op de koni fsd) en die zat klem tussen de stalen veerschotel die de veer op zijn plek houd, eea was aan het wringen.

Stevige slag draaien was voldoende om het weer op zijn plek te zetten (met zijn tweeën, veer iets inknijpen).

Plaatje volgt:
Afbeelding
R53 Chili, Koni FSD coils, Eibach Springs, Milltek catback, 15% cravenspeed pully, BAR software custom, GRS intercooler, Full Aero, Zimmerman disks, Green Stuff pads, JCW Sparks, DaveF CAI, nice and shiny metal pedals,
wall-e
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Castricum
Berichten: 2758
Lid geworden op: 13 feb 2009, 14:17

10 jan 2013, 09:54

rubbering ring (5) heeft een verdikking, deze zat een fractie klem tussen de veerschotel (11) en dat piepte


Afbeelding
Afbeelding
R53 Chili, Koni FSD coils, Eibach Springs, Milltek catback, 15% cravenspeed pully, BAR software custom, GRS intercooler, Full Aero, Zimmerman disks, Green Stuff pads, JCW Sparks, DaveF CAI, nice and shiny metal pedals,
Mini-Cooper
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kerkrade
Berichten: 264
Lid geworden op: 04 jul 2011, 18:59

19 jan 2013, 15:51

@ Anto,


als het alleen is met droog weer en niet bij regen , kan het zijn dat de veer-veerschotel kraakt omdat deze droog is.

Probeer dan eens de onder-en boven kant van de veer(bij de schotel) eens in te spuiten met wat WD 40. Bij doorveren en scherp insturen,draait de veer iets ten opzichte van de schotel in de rubber, en dat geeft vaak een krakend geluid.
Anto
Be Mini
Be Mini
Locatie: Sint-Andries (Brugge) (B)
Berichten: 462
Lid geworden op: 23 apr 2012, 17:31

19 jan 2013, 17:40

ga eens proberen , als het weer wat beter is :D
krikkie
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 aug 2012, 12:27
België

19 jan 2013, 23:37

Had juist t zelfde en ze zijn gisteren vervangen, bij mij waren t de silent blocks rond de stabilisator vooraan, wereld van verschil nu, ik was 200 euro kwijt voor de klus (bij de dealer himself ;) )
wall-e
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Castricum
Berichten: 2758
Lid geworden op: 13 feb 2009, 14:17

11 apr 2013, 10:24

Tijdens de zomersetwissel alles wat maar kan bewegen rechtsachter, ingespoten met WD40 maar helaas t piepen blijft. Rubbers van de stabistang zagen er niet al te fris meer uit, misschien die maar eens updaten.

Anders de veer/demper er helemaal afhalen en opfrissen/vervangen van 'droge' rubbers......en ondertussen radio maar wat harder zetten..

...iemand nog andere tips waar ik naar kan kijken?
Afbeelding
R53 Chili, Koni FSD coils, Eibach Springs, Milltek catback, 15% cravenspeed pully, BAR software custom, GRS intercooler, Full Aero, Zimmerman disks, Green Stuff pads, JCW Sparks, DaveF CAI, nice and shiny metal pedals,

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”