Zo, zojuist mijzelf netjes eerst voorgesteld en nu gelijk de eerste vraag:
Ik heb me laten vertellen dat de versnellingsbakken van de coopers een kwaaltje kunnen zijn. Om ellende te voorkomen overweeg ik Honda MTF4 versnellingsbakolie in onze R50 te gooien.
Maar ik wil eerst even weten of iemand daar ervaring mee heeft, of wellicht dat er iemand is die vind dat ik dat absoluut beter kan laten.
thnx
MTF4 in R50 (???)
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
- Locatie: Pijnacker
Bericht
Waarom zou dit uitmaken.
De versnellingsbak is zwak, een betere smering gaat dat toch niet verbeteren? Of ben ik abuis?
De versnellingsbak is zwak, een betere smering gaat dat toch niet verbeteren? Of ben ik abuis?
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- spenki
- Sponsor
- Contacteer:
- Locatie: Enschede
Bericht
bak mini
Hoi:
Ik zou er zeker geen andere olie in doen dan voorgeschreven.(helpt toch niet)
Als ie nu goed is hoef je er niets aan te doen.
Het probleem zit hem meestal in 1 lager (v/d prise as).
Mochten er toch problemen komen mag je me altijd mailen.
Ik heb er al zo'n stuk of 15 gereviseerd dus ervaring genoeg met deze bakken.
Gr Roy
Ik zou er zeker geen andere olie in doen dan voorgeschreven.(helpt toch niet)
Als ie nu goed is hoef je er niets aan te doen.
Het probleem zit hem meestal in 1 lager (v/d prise as).
Mochten er toch problemen komen mag je me altijd mailen.
Ik heb er al zo'n stuk of 15 gereviseerd dus ervaring genoeg met deze bakken.
Gr Roy
- miniNL
- Leerling Mini lid
Bericht
veel garagebedrijven, en jammer genoeg ook veel dealers (weet niet hoe dit is bij BMW/mini-dealers) gooien gewoon motorolie in de versnellingsbak.
De gepatenteerde formule van MTF-olie zorgt ervoor dat de olie blijft kleven op de onderdelen in de bak, waardoor deze ook nog niet op bedrijfstemperatuur zorgt voor optimale smering. Werkt perfect op de Honda's die ik heb gereden, maar geen idee wat dit zou kunnen doen in dit voor mij nieuwe merk. Ik ken legio verhalen van haperende bakken die alleen door verversen van gewone olie voor MTF ineens soepel draaien. Dus als er iemand is, die dit al eens heeft uitgeprobeerd, hoor ik het graag, voordat ik het zelf ga proberen
De gepatenteerde formule van MTF-olie zorgt ervoor dat de olie blijft kleven op de onderdelen in de bak, waardoor deze ook nog niet op bedrijfstemperatuur zorgt voor optimale smering. Werkt perfect op de Honda's die ik heb gereden, maar geen idee wat dit zou kunnen doen in dit voor mij nieuwe merk. Ik ken legio verhalen van haperende bakken die alleen door verversen van gewone olie voor MTF ineens soepel draaien. Dus als er iemand is, die dit al eens heeft uitgeprobeerd, hoor ik het graag, voordat ik het zelf ga proberen

- mini cabrio
- Volledig MINI minded!
Bericht
volgens mij heeft nog niemand dat hier uitgeprobeert 
ik zou het zo lekker laten, als die bak goed is red ie het wel, en als ie het begeeft is er hier zat kennis (zoals spenki al aangeeft) om de bak te reviseren...
je kan het natuurlijk ook wel proberen met die olie, wie niet waagt wie niet weet...

ik zou het zo lekker laten, als die bak goed is red ie het wel, en als ie het begeeft is er hier zat kennis (zoals spenki al aangeeft) om de bak te reviseren...
je kan het natuurlijk ook wel proberen met die olie, wie niet waagt wie niet weet...

- reddevilduc
- 4 op een rij!
- Locatie: Koudekerk a/d Rijn
Bericht
. . . . nou heb ik ook mijn mini net gekocht en lees ook over die bak problemen.
Ik denk dat een dealer geen motorolie in de bak zal gooien maar als je een beter gevoel hebt met een kwalitatief betere olie moet je dat gewoon doen lijkt me.
De olie die er af-fabriek in zit zal altijd een afweging zijn tussen prijs en kwaliteit. Maw net voeldoen aan de specs en zo weinig mogelijk uitgeven. Bmw maakt natuurlijk auto's om geld te verdienen en niet dat ze 100 jaar mee gaan.
Maar lees ik nu dat alleen het price-as lager het probleem is ????
Ik hoor namelijk alleen maar over "versellingsbak probelemen" maar heb nog niet echt kunenn lezen wat nou precies dat "probleem" dan eigenlijk is.
Gaat het om een te klein gekozen lager zodat deze gewoon eerder stuk gaat ? (= constructie fout) of zijn er andere zaken niet goed aan de bak ?
André
Ik denk dat een dealer geen motorolie in de bak zal gooien maar als je een beter gevoel hebt met een kwalitatief betere olie moet je dat gewoon doen lijkt me.
De olie die er af-fabriek in zit zal altijd een afweging zijn tussen prijs en kwaliteit. Maw net voeldoen aan de specs en zo weinig mogelijk uitgeven. Bmw maakt natuurlijk auto's om geld te verdienen en niet dat ze 100 jaar mee gaan.
Maar lees ik nu dat alleen het price-as lager het probleem is ????
Ik hoor namelijk alleen maar over "versellingsbak probelemen" maar heb nog niet echt kunenn lezen wat nou precies dat "probleem" dan eigenlijk is.
Gaat het om een te klein gekozen lager zodat deze gewoon eerder stuk gaat ? (= constructie fout) of zijn er andere zaken niet goed aan de bak ?
André
- miniNL
- Leerling Mini lid
Bericht
Heb net de BMW-dealer in Goes gebeld, en het enige wat ie kon vertellen is MTF94 erin te gooien.
Op de vraag wat nou de problematiek van die bakken zijn, wist hij geen antwoord, dus vertrouwen in dat hij nu echt goede olie heeft voorgeschreven heb ik ook niet
En daar wil ik wel even van overtuigd zijn. Want de juiste olie kan zorgen voor een lekkere versnellingsbak. En standaard motorolie kan dat ding in de soep laten draaien.
Vandaar de vraag of MTF4 ook in een mini kan gebruikt worden, maar dat heeft schijnbaar nog nooit iemand geprobeerd. In het Honda-circuit (sorry) is die olie namelijk zowat legendarisch. Krakende, schurende bakken lijken met die meuk namelijk ineens als nieuw (been there, done that)
maar kortom: MTF 94? welke SAE en welke API? en hoeveel liter gaat er eigenlijk in?
sorry, maar heb van de mini's (nog) geen kaas gegeten
Op de vraag wat nou de problematiek van die bakken zijn, wist hij geen antwoord, dus vertrouwen in dat hij nu echt goede olie heeft voorgeschreven heb ik ook niet
En daar wil ik wel even van overtuigd zijn. Want de juiste olie kan zorgen voor een lekkere versnellingsbak. En standaard motorolie kan dat ding in de soep laten draaien.
Vandaar de vraag of MTF4 ook in een mini kan gebruikt worden, maar dat heeft schijnbaar nog nooit iemand geprobeerd. In het Honda-circuit (sorry) is die olie namelijk zowat legendarisch. Krakende, schurende bakken lijken met die meuk namelijk ineens als nieuw (been there, done that)
maar kortom: MTF 94? welke SAE en welke API? en hoeveel liter gaat er eigenlijk in?
sorry, maar heb van de mini's (nog) geen kaas gegeten

- reddevilduc
- 4 op een rij!
- Locatie: Koudekerk a/d Rijn
Bericht
Natuurlijk weten ze wat er aan de hand is maar willen dat ongetwijffeld niet vertellen. Dit soort zaken staan vermeld in service mededelingen en zijn zeker bij de importeur te krijgen.
Als de "Honda " olie een oplossing is zou ik persoonlijk er zeker voor gaan en misschien doe ik zoiets ook op voorhand.
Het is en blijft tenslotte een vertragingskast waar tandwielen en lagers in zitten en daar is niets spannends aan.Misschien kunnen we wel info bij de importeur krijgen.
André
Wat een slap verhaal van de dealer in Goes. !miniNL schreef:Heb net de BMW-dealer in Goes gebeld, en het enige wat ie kon vertellen is MTF94 erin te gooien.
Op de vraag wat nou de problematiek van die bakken zijn, wist hij geen antwoord, dus vertrouwen in dat hij nu echt goede olie heeft voorgeschreven heb ik ook niet
En daar wil ik wel even van overtuigd zijn. Want de juiste olie kan zorgen voor een lekkere versnellingsbak. En standaard motorolie kan dat ding in de soep laten draaien.
Vandaar de vraag of MTF4 ook in een mini kan gebruikt worden, maar dat heeft schijnbaar nog nooit iemand geprobeerd. In het Honda-circuit (sorry) is die olie namelijk zowat legendarisch. Krakende, schurende bakken lijken met die meuk namelijk ineens als nieuw (been there, done that)
maar kortom: MTF 94? welke SAE en welke API? en hoeveel liter gaat er eigenlijk in?
sorry, maar heb van de mini's (nog) geen kaas gegeten
Natuurlijk weten ze wat er aan de hand is maar willen dat ongetwijffeld niet vertellen. Dit soort zaken staan vermeld in service mededelingen en zijn zeker bij de importeur te krijgen.
Als de "Honda " olie een oplossing is zou ik persoonlijk er zeker voor gaan en misschien doe ik zoiets ook op voorhand.
Het is en blijft tenslotte een vertragingskast waar tandwielen en lagers in zitten en daar is niets spannends aan.Misschien kunnen we wel info bij de importeur krijgen.
André
- reddevilduc
- 4 op een rij!
- Locatie: Koudekerk a/d Rijn
Bericht
Van welke olie fabrikant is de MTF olie ?
Heb morgen helaas geen tijd op het werk voor wat onderzoek maar ik zal volgende week eens kijken wat ik op kan duiken.
Nu we het er toch over hebben . . . . welke olie doet BMW in de Mini's en van welk merk is het ? enig idee ?
André
Heb morgen helaas geen tijd op het werk voor wat onderzoek maar ik zal volgende week eens kijken wat ik op kan duiken.
Nu we het er toch over hebben . . . . welke olie doet BMW in de Mini's en van welk merk is het ? enig idee ?
André
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors