Dave's Turbo R53 Project

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
dangixxer
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

22 okt 2010, 20:30

Daveke schreef:@ Dangixxer: je bedoelt alleen die extra kap, niet de hele diverter..?
Enkel het onderste gedeelte van de diverter.
Het stuk met mousse en "GRS" belettering zit er nog op

Het ziet er zonder dat kleine divertertje zo uit 8)

Afbeelding
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

06 nov 2010, 19:17

En de problemen hielden niet op..

Laatste tijd startte de Mini niet echt soepeltjes, liep stationair wat onrustiger maar liet als ie eenmaal goed liep geen vermogensafname zien.
Uiteindelijk begon er zich wat witte rook te vormen bij het starten en heeft pa met het vermoeden van een kapotte koppakking de kop eraf gehaald.
Koppakking in goede staat, cilinderkop gescheurd :(
In eerste instantie leek het erop dat alleen de eerste cilinder rondom het bougiegat scheurtjes vertoond, maar nu blijken alle 4 de cilinders scheurtjes te hebben rond de bougiedraad.
De eerste cilinder was vochtig van de koelvloeistof die erin gelekt heeft,maar gelukkig zijn alle cilinderwanden en zuigers er goed vanaf gekomen.

Footoo van de eerste cilinder
Afbeelding

Vraag is nu dus waarom ie kapot gelopen is; de eerste gedachten gaan uit naar een defecte ontsteking waarbij de bougies veel te heet zijn geworden. Als iemand nog andere suggesties heeft, hoor ik ze graag. Er gaan nu in elk geval Denso bougies in, graad 7. Er zaten JCW bougies in, daar zou het dus ook niet aan hebben mogen liggen. Mogelijk de MSD-bobine, al lijkt me dat ook sterk. Defect in de uitlaat waardoor de kleppen te heet zijn geworden? Bougies te stevig aangedraaid is het ook niet, want ze zijn volgens BMW-waarden met een momentsleutel geplaatst. Mogelijk te arm mengsel?

Goede nieuw is dat Sam ondertussen bezig is met een kop te bewerken, dus de Mini komt weer terug, en weer iets sterker!
Ohja.. inclusief 17% pulley, en daarna direct kijken voor een oliekoeler en meetinstrumenten!
Samsara
Mod virus alert!
Mod virus alert!

06 nov 2010, 19:34

Sheesh Daveke,... wat een slecht nieuws in eerste instantie. :shock:

Maar onderaan lees ik al gelijk weer het positieve nieuws... Je komt er alleen maar beter vanaf uiteindelijk :mrgreen:
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

06 nov 2010, 19:47

Ja, ik krijg er ondertussen de *&^&%&*(%(* van.
Het is echt de hele tijd wel iets met die auto, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen wat ik na die kop uberhaupt nog kapot kan rijden, want dan is zo goed als alles vervangen..

Ach ja, er schijnt licht aan het einde van de tunnel..
WimS
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

06 nov 2010, 19:57

Idd vervelend Dave :(
Ik hoop voor je dat het snel hersteld wordt.
MCS 2004
JunkyXL
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

06 nov 2010, 20:16

Wauw, bummer...

Je merkte dus alleen witte rook en onregelmatig lopen? Daarna vermogensverlies!? Zou ook bijna zenuwachtig worden...

Sterkte man!!!

Is de grs hoger dan de Gp ic?

Bij mij komt die niet zo hoog als ik de pics zie... Dus de wind klotst niet tegen de kast volgens mij...

Jj
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

06 nov 2010, 20:20

Nee, de Forge is hoger dan de GRS, en de GRS hoger dan de GP.

Ik merkte geen vermogensverlies. Ik begon het te merken aan het starten, hij liep dan op 3 cilinders, en dan ineens liep ie op 4. Spontaan.
Daarbij ook stotteren stationair en veel witte rook bij starten.

Ik heb nu elk geval NGK bougies besteld, BKR7EIX. Dezelfde als de Works dus, maar dan de Iridium variant. Aan de bougies kan het dus absoluut niet meer liggen.
Laatst gewijzigd door Anonymous op 07 nov 2010, 04:01, 1 keer totaal gewijzigd.
JunkyXL
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

06 nov 2010, 20:22

die wil ik ook nog, maar lijkt me erg sterk dat t daar aan ligt. zon kop kan toch niet zomaar scheuren... laat je de nieuwe kop flowen? warmte misschien? volgens mij heeft chill-es zoiets ook ooit gehad... maar heb je al mega lopen stampen dan? nee toch :{

erg vervelend man .. sterkte.. hoop wel dat je vind waar het aan ligt...

jj
PepperWhite
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

06 nov 2010, 20:31

Met die kop gaat t helemaal goedkomen ;) sam hing onderste boven onder mn dash toen je belde :s
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

06 nov 2010, 20:33

Ja, die kop gaat echt wel mooi worden :)
Dat vertrouw ik sam wel toe.
Ik moet er alleen echt achter zien te komen wat dit veroorzaakt heeft.. Maar Sam denkt mee en Werner en Berthil hebben me ook al aardig geholpen hoor!
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

06 nov 2010, 20:47

Jammer dat je dit overkomen is.

Ik weet niet hoeveel je uiteindelijk van de kop hebt afgevlakt maar zo'n scheurtje duidt op een te hoge temperatuur van de kop. En ik lees dat je je oude bougies hebt gehouden?
Ik weet ook niet of je nieuwe software hebt genomen na de wijzigingen maar het lijkt me goed dat je dat nu (wel)(ook) doet als je een er gemodificeerde cilinderkop en 17% pulley op zet. En een pakking erbij of de instulpingen er uithalen.

En nooit langer topsnelheid rijden op de Autobahn dan dat je je adem in kunt houden.

Misschien is een uitlaatgastemperatuurmeter ook een goed idee.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

06 nov 2010, 21:11

Nou, de oude kop was niet afgevlakt. Daar zijn we dus nooit aan toegekomen. Bij het inspecteren op het vermoeden van een gescheurde pakking kwamen we er dus achter dat de kop gescheurd was.
Er zat op dat moment nieuwe software op, JCW bougies en de originele JCW kop.
Nu wordt er naast een bewerkte kop, ook een 17% pulley gemonteerd en rij ik wel naar Beek om de software iets aan te laten passen. De pakking die er in komt te zitten is de dunne GP geloof ik, tenminste Sam besteld de juiste pakking erbij. De uitstulpingen tussen de kleppen o.i.d worden ook weggehaald. Als bougies komen er er de bovengenoemde BKR7EIX in te zitten van NGK.

Ik heb nog nooit autobahn gereden, en eigenlijk ook helemaal zo gek niet gedaan, maar toch is die kop op een vreemde manier (te) heet geworden.

Ik laat de MSD bobine en rode kabels vanaf nu dus ook achterwege en monteer gewoon de OEM spullen weer.
PepperWhite
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

06 nov 2010, 21:58

uitstulpingen weghalen levert toch alleen maar drukverlies op ofnie ?
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

06 nov 2010, 22:07

Maar als die stulpjes warm worden en voor vroege detonatie zorgen heb je andere problemen

Terug naar “Show your ride”