Herfstkuren

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Friso89
Mod virus alert!
Mod virus alert!

Herfstkuren

18 nov 2010, 15:55

Beste members,

Aangezien ik nu in Amsterdam woon/studeer, zet ik mijn auto altijd gratis buiten de stad (ipv 5 euro per uur in de binnenstad).
Nu staat mijn auto nooit langer dan een week stil, behalve vorige week.

Ik had hem langs een drukke weg (met bomen) staan en tijdens de eerste herfststorm heeft hij dan ook daar gebivakkeerd.

Ik was doodsbang om mijn auto terug te vinden onder de bladeren en takken (of erger...), maar dat was niet het geval.
Opgelucht als ik was, stapte ik vrijdag weer in mijn auto en zoals gewoonlijk, startte hij soepel en liep de motor als een zonnetje.

Aangezien het een drukke weg is, is het moeilijk om een gaatje te vinden om de weg op te rijden.
Uiteindelijk zag ik mijn kans, gaf gas... maar m'n wielen spinde door, vanwege de bladeren onder mijn wielen, en de ESP greep in (waardoor mijn motor hoog in de toeren ging).
Nu was dat geen ramp, totdat ik zag dat mijn ABS, Bandenspanning, DSC en motormanagement lampjes gingen branden.
Ik dacht dat het misschien kwam door een vieze sensor, omdat mijn rechter wielen echt onder een laag van bladeren stonden en de zijde aan de wegkant, was helemaal vies door langsrijdende auto's.

Ik ben daarom naar een wasbox gereden en toen viel me ook ineens op, dat mijn auto 'stotterde' als ik bij lage toerentallen gas gaf. Dit heeft mijn auto nog NOOIT gedaan!

Het voelde als vrijdag de 13e! Waarom ineens al deze problemen??
Ik heb de wielen opgepompt en schoongespoten, maar zonder resultaat. Het stotteren bleef ook, maar ik merk verder geen vermogensverlies.

Ik heb al 3 ABS sensoren laten vervangen in het afgelopen jaar, maar lijkt me wel heel toevallig dat die ene overgebleven sensor nu ineens kapot is, van een poosje stilstaan?

Ik weet in ieder geval dat ik mijn auto nooit meer daar neer ga zetten. Het deed al pijn genoeg, dat mijn auto zo hoog in de toeren ging, terwijl hij nog ijskoud was (ik rij hem ALTIJD netjes warm) :)

Na het forum nagelezen te hebben, zou het wellicht kunnen dat een bobine de boosdoener is van het stotteren.

Ik zal de Mini binnenkort eens uit laten lezen. Heeft iemand nog een goed adres in omgeving Amsterdam, zonder dat ik me blauw betaal aan iets wat eigenlijk gratis zou moeten zijn (uitlezen)? :wink:

En wat denken de kenners over deze 'problemen'?
Kan ik er nog wel mee rijden nu? Of verpest ik dan heel de motor?

Bedankt en vriendelijke groet,
Friso
Adriaan
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 nov 2010, 16:38

Ik zou het niet weten, maar als mijn wielen slippen houdt de auto juist in, dus daalt ie in de toeren. Dus misschien zit daar het probleem :s

Succes in ieder geval! :wink:
Afbeelding
Friso89
Mod virus alert!
Mod virus alert!

18 nov 2010, 16:40

Adriaan schreef:Ik zou het niet weten, maar als mijn wielen slippen houdt de auto juist in, dus daalt ie in de toeren. Dus misschien zit daar het probleem :s

Succes in ieder geval! :wink:
Misschien moet ik er bij vermelden dat ik een Cooper S heb met een automatische versnellingsbak. Als mijn voorwielen doorslippen, dan doet ie alsof hij in zijn Neutraal staat in ieder geval :wink:

Thanks!
Adriaan
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 nov 2010, 17:22

Aha! :D
Afbeelding
Marcel Always Open
Cabrio-King

18 nov 2010, 21:24

Als er iets mis zou zijn met een sensor in je wiel (ABS, bandenspanning) dan gaat de motormanagement lamp echt niet aan.

Als er iets mis is met je bobine, bougies of dergelijke, dan gaat motormanagement systeem wel aan maar je bandenspannings lampje echt niet.

Het is absoluut niet normaal dat je al 3 ABS sensoren hebt moeten (laten) vervangen. Ik zou de foutcodes laten uitlezen.

De aanvulling over de automatische versnelling is zeer waardevol... want bij een handbak regelt de traction control (onderdeel van ASC+T) inderdaad de brandstoftoevoer terug bij het doorspinnen van de wielen.

Bij de dealer laten uitlezen is riskant qua prijs indien je niet goede afspraken vooraf maakt over wat ze moeten doen. Maar Leidschendam is redelijk bereikbaar vanuit Amsterdam, dus je zou Beek kunnen proberen.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Friso89
Mod virus alert!
Mod virus alert!

19 nov 2010, 20:57

Marcel,

Heel erg bedankt voor je reactie! Je maakt me nu wel bang hoor!
Had vandaag helaas geen tijd om te bellen naar Beek, maar dat komt maandag wel in orde!

Hoop het wel snel gefixed te hebben voor dat het straks gaat ijzelen/sneeuwen, want dan kom ik straks geen kant meer op :wink:
Fingers crossed!

Groet,
Friso
Marcel Always Open
Cabrio-King

20 nov 2010, 01:13

Niet de bedoeling om angstig te maken.
Maar je hebt gewoon een goede diagnose nodig, in plaats van alleen maar symptoom-bestrijding (3x vervangen onderdeel).
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Friso89
Mod virus alert!
Mod virus alert!

22 nov 2010, 14:45

Heb vanochtend naar Beek gebeld!
Werd vriendelijk te woord gestaan en ga a.s. vrijdag langs :)

Zal hier uiteindelijk de diagnose plaatsen :wink:

Stay tuned,

Friso
Friso89
Mod virus alert!
Mod virus alert!

15 dec 2010, 00:05

Het is nu alweer dik 2 weken geleden gok ik, maar wil toch nog even Beek bedanken voor de goede service!
Deden er werkelijk alles aan om de auto te maken.

Lag hoogstwaarschijnlijk aan de DSC-module, maar om die te vervangen... werd het een grap van zo'n 700 euro excl. BTW en dat zag ik niet zo zitten.
Dus de auto is gereset en na 200km is het nog rustig.

Het stotteren is wél gebleven, dus moet er waarschijnlijk nog wel een bobine vervangen worden.

Ben er ook achter gekomen dat Renova waarschijnlijk voor NIETS 3 ABS sensoren heeft vervangen. Dus dit verhaal heeft waarschijnlijk nog wel een staartje!

Friso
sammax
Mod virus alert!
Mod virus alert!

16 dec 2010, 20:10

Friso89 schreef:Het is nu alweer dik 2 weken geleden gok ik, maar wil toch nog even Beek bedanken voor de goede service!
Deden er werkelijk alles aan om de auto te maken.

Lag hoogstwaarschijnlijk aan de DSC-module, maar om die te vervangen... werd het een grap van zo'n 700 euro excl. BTW en dat zag ik niet zo zitten.
Dus de auto is gereset en na 200km is het nog rustig.

Het stotteren is wél gebleven, dus moet er waarschijnlijk nog wel een bobine vervangen worden.

Ben er ook achter gekomen dat Renova waarschijnlijk voor NIETS 3 ABS sensoren heeft vervangen. Dus dit verhaal heeft waarschijnlijk nog wel een staartje!

Friso
wij hebben ook last van stotteren in lage toerentallen,
kun je even een bericht posten of dat is gefixt met een nieuwe bobine?
thnx
Friso89
Mod virus alert!
Mod virus alert!

09 feb 2011, 12:35

Beste Sammax,

Wellicht enigszins laat, dus sorry daarvoor!
Het probleem heeft zich sinds mijn bericht niet meer voorgedaan, dus ik laat het voorlopig zoals het is. Kan je dus helaas niet verder helpen :(

Groet,
Friso

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”