Ontluchten remmen

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Ontluchten remmen

19 dec 2008, 10:34

Nu weet ik wel hoe je de remmen moet ontluchten maar er schijnt een speciale volgorde voor te zijn.. eerst links achter of rechtsachter ofzo.. wie weet het of weet waar ik dat terug kan vinden?

Want heb nog steeds het idee dat er wat lucht in zit.. die R56 Works remt zo lekker.. daar was ik wel jaloers op :oops:
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

Re: Ontluchten remmen

19 dec 2008, 11:08

Hans schreef:Nu weet ik wel hoe je de remmen moet ontluchten maar er schijnt een speciale volgorde voor te zijn.. eerst links achter of rechtsachter ofzo.. wie weet het of weet waar ik dat terug kan vinden?

Want heb nog steeds het idee dat er wat lucht in zit.. die R56 Works remt zo lekker.. daar was ik wel jaloers op :oops:
Ik dacht van ver naar dichtbij; dus rechtsachter, linksachter, rechtsvoor, linksvoor
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

19 dec 2008, 11:12

Inderdaad van ver naar dichtbij. Hoewel met de gescheiden remsystemen van tegenwoordig het volgens mij niet meer uitmaakt. Ieder leidinkje is toch al apart. Ik raadt wel aan een ontluchter te nemen en niet te ontluchten via
het pompen van het pedaal.

Ar.
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 dec 2008, 11:29

Ontluchter?? was das?
henne
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:

19 dec 2008, 13:10

de volgorde maakt niet uit!
en met het pedaal pompen kan geen kwaad en is net zo goed hoor!
ik doe het altijd op de oude manier!
alleen koppeling ontluchten doe ik met een remontluchtingsapparaat!
wel voorzichtig pompen en niet te wild want dan trap je je cupjes eruit!
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

19 dec 2008, 13:29

Of zoiets:

Afbeelding

Bovenstaand apparaatje zorgt dat er druk op je remvloeistof-reservoir gezet wordt. (druk max 2 bar voor de MINI)
En ook zorgt ie ervoor dat remvloeistof wordt bijgevuld, en daarmee voorkom het dat er weer lucht in de leidingen wordt geblazen.

Voor de R50/R52/R53 (zonder DSC):
Eerst achterkant (rechts, dan links) ontluchten.
Aan de voorzijde (rechts, dan links) dan wel je rempedaal bedienen, terwijl de ontluchter er ook op blijft.
Daarna remvloeistof bijvullen tot maximumniveau in het reservoir.

Als je MINI voorzien is van DSC, dan moet je officieel het DSC-systeem ook spoelen en ontluchten. En dat gaat via de diagnose-computer... Het spoelen en ontluchten van DSC gaat vooraf aan het ontluchten van je remmen.

Voor de R56/R55 geldt dezelfde procedure als voor een MINI met DSC, dus ontluchtingscyclus via de diagnosecomputer.
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

19 dec 2008, 13:46

Bij oudere hoofdremcilinders kan er inwendig een randje en corrosie ontstaan waar normaal gesproken je remcupje ophoudt. Mij manueel pompen duw je het cupje vaak in het niet gebruikte deel van je HRC waardoor het kan beschadigen.

Ar.
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

19 dec 2008, 14:02

Robert schreef:Of zoiets:

Afbeelding

Bovenstaand apparaatje zorgt dat er druk op je remvloeistof-reservoir gezet wordt. (druk max 2 bar voor de MINI)
En ook zorgt ie ervoor dat remvloeistof wordt bijgevuld, en daarmee voorkom het dat er weer lucht in de leidingen wordt geblazen.

Voor de R50/R52/R53 (zonder DSC):
Eerst achterkant (rechts, dan links) ontluchten.
Aan de voorzijde (rechts, dan links) dan wel je rempedaal bedienen, terwijl de ontluchter er ook op blijft.
Daarna remvloeistof bijvullen tot maximumniveau in het reservoir.

Als je MINI voorzien is van DSC, dan moet je officieel het DSC-systeem ook spoelen en ontluchten. En dat gaat via de diagnose-computer... Het spoelen en ontluchten van DSC gaat vooraf aan het ontluchten van je remmen.

Voor de R56/R55 geldt dezelfde procedure als voor een MINI met DSC, dus ontluchtingscyclus via de diagnosecomputer.

Hmmm..... ik heb dit systeem (variant ervan) en het is super easy maar wist niet van bovenstaande procedure.
Heb de remleidingen vernieuwd en hele systeem ververst zonder pompen etc en hij remt als een tierelier (Mini heeft DSC)????
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

19 dec 2008, 15:18

Che schreef: Hmmm..... ik heb dit systeem (variant ervan) en het is super easy maar wist niet van bovenstaande procedure.
Heb de remleidingen vernieuwd en hele systeem ververst zonder pompen etc en hij remt als een tierelier (Mini heeft DSC)????
't Is de info van BMWTIS. Daar staat het zelfs nog meer gedailleerd in, zoals bijvoorbeeld dat je minimaal 12x het pedaal moet bedienen bij beide voorwielen bij het ontluchten.
Bij een MINI met DSC is dat 5x per wiel na afloop de ontluchting-procedure met de DIS.
Blijkbaar werkt jouw methode dus net zo goed als de officiele werkwijze die BMW uitgedacht heeft.
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

19 dec 2008, 16:03

is ook een duitse procedure ;)
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

19 dec 2008, 16:42

@mr schreef:is ook een duitse procedure ;)
Deutsche Grundlichheit mein Herr !!

Ik vinnut wel goed zo !! Heb de tis cd ook maar eigenlijk niet eens in gekeken omdat ik het bij alle oto's hetzelfde doe.
Moet zeggen dat ik er altijd wel flink wat remolie doorheen jas zodat ie zichzelf ook goed ververst. Er zit nu dot 5.1 in de Cooper S
JunkyXL
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 jun 2010, 21:17

oud topic oprakelen omdat ik ernu mee te maken heb

wat is, ontluchten met DIS?

anders dan gewoon ontluchten? heb n r53 met dsc nml

dank,
Jelle

Robert schreef:
Che schreef: Hmmm..... ik heb dit systeem (variant ervan) en het is super easy maar wist niet van bovenstaande procedure.
't Is de info van BMWTIS. Daar staat het zelfs nog meer gedailleerd in, zoals bijvoorbeeld dat je minimaal 12x het pedaal moet bedienen bij beide voorwielen bij het ontluchten.
Bij een MINI met DSC is dat 5x per wiel na afloop de ontluchting-procedure met de DIS.
Blijkbaar werkt jouw methode dus net zo goed als de officiele werkwijze die BMW uitgedacht heeft.
Svensens
One wheel wonder
One wheel wonder

17 jan 2011, 20:57

Ik heb de rechter achterklauw vervangen incl stuk rubberen remslang.
Daarna het reservoir tot max gevuld en iemand laten pompen,
bout beetje los totdat alle lucht eruit was.
Daarna rondje gedaan bij andere wielen waar geen lucht uitkwam.

Wanneer ik nu rempedaal induw gaat hij tot in het midden en hoor ik aan de remcilinder of er lucht inzit.

Hoe krijg ik dit verholpen ?

Alvast dank

S
Afbeelding
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

17 jan 2011, 21:24

Svensens schreef:Hoe krijg ik dit verholpen ?
Met een set die er van bovenaf de vloeistof onder druk door perst.
Anders kunnen er in het ABS systeem luchtbellen blijven zitten.
Dus met zo'n systeem als Robert hierboven beschrijft.
Heb ik ook gekocht.
Fles vullen een aansluiten op de reservoir met de meegeleverde passende dop.
Fles onder druk zetten door de drukslang aan te sluiten op een band.
Één voor een de punten losdraaien volgen de procedure van Robert en zorgen dat je voorraadfles niet leeg raakt.
Dat systeem ziet er zo uit en heet eezy-bleed.

Afbeelding

Als je het doet zoals je nu beschreven hebt zonder er voor te zorgen dat er vloeistof aangezogen wordt bij het rempedaal loslaten zuig je weer lucht aan. Zelfs als je nu wel een flesje gebruikt wat bij de remklauw vloeift aanzuigt i.p.v. lucht krijg je waarschijnlijk de luchtbellen niet uit je ABS systeem. Lucht in je ABS systeem kan het trouwens beschadigen en vervangen is kostbaar.
Svensens
One wheel wonder
One wheel wonder

17 jan 2011, 22:16

Ik heb zo'n systeem waar je met behulp van perslucht een rubberen dop op het ontluchtingsventiel van de remklauw plaats en zo de olie aanzuigt in een luchtdicht reservoir. Hier mag je ook niet pompen met pedaal. Werkt dit systeem Ook ?

Alvast dank

S
Afbeelding

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”