Advies over brandstof verbruik met brede banden

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Glenn-DUB
Be Mini
Be Mini
Locatie: Hoogeveen
Berichten: 483
Lid geworden op: 01 jul 2008, 11:41

Advies over brandstof verbruik met brede banden

26 jan 2011, 16:44

Hallo allemaal.

Wat ik mij al enige tijd afvraag is hoe het brandstof verbruik is indien je bredere banden monteert.

Het is namelijk zo dat als ik nu op 205-16inch rijdt het verbruik normaal is, maar nu zit ik eraan te denken om een breedset te monteren.

normaal gesproken is dan de maat 235-35-19 banden rondom zonder breedset

of

voor 235-35 achter 265-30 banden met breedset

wat is verstandig om te doen????

natuurlijk is het mooi om zo'n breedset aan te schaffen omdat dat gewoon supermooi lijkt, maar het feit is dat ik veel snelweg kilometers moet maken en dat ik nu 1 op 15 kan halen maar wat is het gevolg als ik zo'n breedset eronder heb.

graag jullie advies

edit, het is niet voor de mini :wink:
Glenn-DUB
Be Mini
Be Mini
Locatie: Hoogeveen
Berichten: 483
Lid geworden op: 01 jul 2008, 11:41

27 jan 2011, 12:03

niemand ??????
MiniCoop
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 jan 2011, 21:24

27 jan 2011, 12:58

235 en 265 breed voor een mini ??
Lijken me meer bandenmaten voor een BMW 5-serie of zo

Heb je een plaatje van een mini met die bandenmaat?
Ik ben benieuwd

Normaal kost een iets bredere band niet zo heel veel extra brandstof. De rolweerstand verandert nauwelijks, alleen de luchtweerstand is iets groter. Maar met zulke brede banden zal je de carosserie moeten uitbouwen en dan kost het flink wat stroomlijn en daarmee meer brandstof, lagere topsnelheid en langzamere acceleratie. Denk aan rond de 10% meer brandstof dus 1:15 wordt rond de 1:13.5

Waarom niet beperken tot 215 breed?. Ziet er ook al redelijk vet uit onder een mini en het past tenminste (nog net) in de wielkasten
Glenn-DUB
Be Mini
Be Mini
Locatie: Hoogeveen
Berichten: 483
Lid geworden op: 01 jul 2008, 11:41

27 jan 2011, 13:19

zie laatste regel......

Idd BMW, toch bedankt voor je uitleg
thavipah
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Regio Delft
Berichten: 344
Lid geworden op: 30 dec 2010, 20:13

27 jan 2011, 18:36

Dus als ik het goed begrijp heb je wel het geld om 19 inch wielen onder een BMW te zetten maar maak je je zorgen over de brandstofkosten?? :s

Ik zou zeggen, gewoon de huidige wielen eronder houden het geld op een spaarrekening zetten.

Want ja, het benzineverbruik zal omhoog gaan. Grote wielen met brede banden is meer onafgeveerd gewicht wat in beweging gebracht moet worden. Brede banden is meer rolweerstand dus reken op 10 tot 15% meer verbruik.
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

28 jan 2011, 10:13

thavipah schreef:Dus als ik het goed begrijp heb je wel het geld om 19 inch wielen onder een BMW te zetten maar maak je je zorgen over de brandstofkosten?? :s

Ik zou zeggen, gewoon de huidige wielen eronder houden het geld op een spaarrekening zetten.

Want ja, het benzineverbruik zal omhoog gaan. Grote wielen met brede banden is meer onafgeveerd gewicht wat in beweging gebracht moet worden. Brede banden is meer rolweerstand dus reken op 10 tot 15% meer verbruik.

:mrgreen: Mijne gebruikt ook zeker meer met 18 " 215 breed als met 16 " 175 breed dus maakt zeker een 10% verschil
Glenn-DUB
Be Mini
Be Mini
Locatie: Hoogeveen
Berichten: 483
Lid geworden op: 01 jul 2008, 11:41

28 jan 2011, 10:42

@ Daiel

Ik bedoelde eigenlijk het verschil van 235 naar 265 niet van 205 naar 236-265
:wink:
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

28 jan 2011, 10:44

maakt geen reet uit denk ik dan :oops: gewoon doen !! :mrgreen: en snel plaatjes schieten :wink:
Glenn-DUB
Be Mini
Be Mini
Locatie: Hoogeveen
Berichten: 483
Lid geworden op: 01 jul 2008, 11:41

28 jan 2011, 10:46

Haha zover is het nog niet, ik ben eerst nog bezig met een klus af te maken daarna hoop ik daar de centjes voor te beuren :wink: (sponsorgeld)

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”