Berthil, de Blauwe (Azzurra)

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

09 feb 2011, 20:04

De CAE Shifter zit er in, echt een kroon op alle mods. Wat een mooi stukje vakmanschap is dat.
Twee jaar geleden kondigde CAE al aan dat men een shifter voor de Mini in ontwikkeling had maar die heeft lang op zich laten wachten. De Shifter was het wachten meer dan waard.

Door deze shifter krijg je geen sequentiële versnellingsbak maar je schakelkogel wordt flink naar boven verplaatst waardoor je schakelbeweging veel korter wordt. Tevens is alles van hoogwaardig aluminium (slechts 1,4 kg) waardoor er zeer weinig speling tussen de onderdelen zit. Dit in tegenstelling tot de originele Mini console die van plastic is en dus de toleranties en slijtage veel hoger zijn. De gewone shortshifter laat de schakelkogel op zijn plaats zitten en verlengt alleen de arm onder de kogel iets waardoor de beweging boven de kogel, de schakelpook) een beetje korter wordt.

Afbeelding

Afbeelding

De Shifter is in eerste instantie ontwikkeld voor de R56 maar zou ook op een R53 moeten passen. Dat doet hij ook maar de pre-facelift R53 heeft een korter schakelhuis en daardoor kortere schakelkabeleinden. En de knop van de hoofdkabel is kleiner bij de pre-facelift.

Afbeelding

Door facelift kabels te gebruiken op een pre-facelift was dit probleem opgelost. De kabels met de metalen manteluiteinden zijn de facelift kabels. Verwisselen met pre-facelift gaat één op één met de CAE-Shifter. Sowieso niet slecht om na 170.000 km eens de kabels te vervangen.

Afbeelding

Gat in de bodem met de pre-facelift schakelkabels
Afbeelding

Onderkant in de uitlaattunnel.
Afbeelding

Ik wou graag de Works knop er weer op hebben en de schakelpook mocht van mij nog wel een tandje langer. Ik heb dus het uiteinde van de originele pook op de CAE Shifter gezet om de Works pook er op te kunnen zetten. Voordeel van dit is dat de knop nog dichter bij het stuur zit en je nog sneller met je hand van stuur naar knop kan gaan.

Afbeelding

Daarna de middenkonsole passend gemaakt. Daarbij moesten de carbon ringen dus doorgedremeld worden.
Ik had graag wat meer van de Shifter gezien in de auto maar ik wil ook niet alles kaal laten en bovendien wil ik de vakjes niet missen voor Ring transponder en Ring kaart :)

Afbeelding

Intussen proef gereden en het schakelt totaal anders. Veel nauwkeuriger en minder pook-bewegingen ondanks verlenging door de Works knop. Hopelijk binnenkort naar de Ring om hem eens echt aan de tand te voelen.

Afbeelding

De wijzigingen in nummers zelf gemeten:

Afstanden................................origineel Works..........CAE met Works verhoogd
Stuur rechts - midden knop.............27 cm..............................16 cm
Van 3 naar 4....................................11 cm..............................8 cm
Afstand tapijt bovenkant knop.........28 cm.............................42 cm

De CAE knop zit dus bijna twee keer zo hoog als origineel, zit 9 cm dichter bij het stuur en de schakelweg is 3 cm korter geworden. Met de originele knop is de schakelweg zelfs 5 cm korter.
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

09 feb 2011, 20:07

heel vet weer Berthil... pffff wat een ultieme MINI is dat toch.. 8) 8) 8)
MINI COOPER S R53 pre-facelift
Afbeelding
jbcola
Brugse zot

09 feb 2011, 20:08

:o :o :o

RESPECT!!
Ralph-cooper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

09 feb 2011, 20:16

KONING MOD!!!

:-))
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

09 feb 2011, 20:20

Heerlijk technisch en duidelijk verhaal 8)

Krijg bij het lezen ervan al een idee hoe dit moet aanvoelen... ongetwijfeld HEEL erg aangenaam!!

Keep it up! :D
sander_r53
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

09 feb 2011, 20:22

Dit zal echt lekker gaan !! 8)
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

09 feb 2011, 20:30

Wow, dat is weer een serieuze mod! :shock: Heel gaaf! :-))
Afbeelding
Sander--87
Be Mini
Be Mini

09 feb 2011, 21:12

wat een dikke race mini is het toch :D
HK
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

09 feb 2011, 21:38

Mooi wark, kearl :icon_top:
Menno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

09 feb 2011, 21:39

Erg gave mod weer Berthil!!
Het is echt fantastisch om de Blauwe te blijven volgen :shock: 8) 8)
De manier waarop je alles uitvoert en perfectioneert, echt respect!!

Jammer dat mijn MINI weg is, want ik had graag nog eens je bijrijder in de Blauwe willen zijn!
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

09 feb 2011, 21:57

Geweldig om te zien!! 8) 8) 8)

Echt heel strak gedaan, mooi verwerkt in het dash ook 8)

Maareh kun je nu gewoon tegen de pook aan tikken om hem in de volgende versnelling te zetten?? Of moet je nog wel ''zoeken''?
franklyn85
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

09 feb 2011, 22:01

Ralph-cooper schreef:KONING MOD!!!

:-))
HAHA helemaal meee eens
burn rubber not your soul

Afbeelding
Berry M
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

09 feb 2011, 22:03

Mooi om te zien dat 't geen kale circuit auto word! Op één van de foto's is een stuk van de rolkooi te zien, en ik vindt het erg fraai dat je de orginele panelen op zulke modificaties aanpast. 8)
Afbeelding
Ginoceros schreef:Interessante, niet verprutste Mini die 1x/ 6mnd op de weg komt en niet boven de 2000t uitkomt
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

09 feb 2011, 22:35

Berthil, besef je je wel dat jouw blauwe racemonster inmiddels een heftigere voor racedoeleinden doorontwikkelde MINI Cooper S is dan ooit M7, Berry van Elk, de Challenge MINI's of wie dan ook ooit bedacht hebben?
Jouw MINI is echt one-of-a-kind hoor. Niet alleen qua motor- en onderstelstuning, maar vooral ook hoever je tot in detail nadenkt over mogelijkheden en oplossingen om met je MINI gewicht te besparen en om in je racehobbie op de Ring verder tot betere prestaties te kunnen komen 8)
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"

Terug naar “Show your ride”