Beste Mini-vrienden,
Ik heb de diverse fora al doorzocht, maar ben een echt antwoord op mijn vraag niet tegengekomen.
Ik vind het olieverbruik van de de MINI (2006, 69000km.) van mijn vrouw erg hoog, ca. 0.7 liter op 5000 km. De dagelijkse afstanden zijn weliswaar kort, 12 km. enkele reis woon-werk, maar toch. Van mijn eigen auto was en ben ik dit niet gewend.
Wat is jullie mening?
Olieverbruik MINI One
- ilovemywife'scar
- Nieuwsgierig
Bericht
Inmiddels is ik mijn literfles olie 5W30 leeg en dat betekent een verbruik van 1 liter op ca. 7000 km. Ik vind dat een absurd hoog verbruik. Moet ik de dealer raadplegen?
Mini One Salt, Pano-dak
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
Bericht
Leg op een droge dag een oude krant onder je motorblok. Als die na een paar uur druppeltjes olie toont, heb je een zwetende of een lekke koppakking.
De dealer-normen voor olieverbruik zijn echt absurd hoog, dit is zo door Mini Nederland verplicht gesteld in verband met verantwoordelijkheden bij garantiegevallen.
De dealer-normen voor olieverbruik zijn echt absurd hoog, dit is zo door Mini Nederland verplicht gesteld in verband met verantwoordelijkheden bij garantiegevallen.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- BigD
- Winnaar v/d "oranje pylon"
- ilovemywife'scar
- Nieuwsgierig
Bericht
Dank voor de snelle reacties. Ik rij al 30 jaar auto (VAG-groep/BMW) maar dit heb ik nog nooit meegemaakt en vind het, ondanks de 'geruststellende' reacties van de dealers, abnormaal. En wat die witte rook betreft, is die alleen zichtbaar bij een koude start of ook tijdens het rijden met warme motor?
Mini One Salt, Pano-dak
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
Bericht
Daveke,
witte rook = koelvloeistof
blauwe rook = olieprobleem
zwarte rook = brandstofafstelling (of gewoon brand
)
zwarte rook = brandstofafstelling (of gewoon brand

Gr, Marcel
- Peter
- Volledig MINI minded!
Bericht
Vroeger ging er na 15.000km 5 liter nieuwe (relatief dikke) olie in. Tegenwoordig gaat er pas om de 30.000 nieuwe olie in. Dat er dus in de tussentijd een paar liter (waterdunne, sneller smerende) olie bij moet is best logisch.
Hahaha, kan je alvast gaan wennen aan dit olieverbruik. De nieuwste generatie VAG turboblokken verbruiken ook zomaar een litertje op de 10.000km. Afhankelijk van de fabrikant is 1.500 tot 2.500km de ondergrens. Dus wat je nu absurd en abnormaal vindt, zal je over een paar jaar als normaal beschouwen...ilovemywife'scar schreef:Dank voor de snelle reacties. Ik rij al 30 jaar auto (VAG-groep/BMW) maar dit heb ik nog nooit meegemaakt en vind het, ondanks de 'geruststellende' reacties van de dealers, abnormaal. En wat die witte rook betreft, is die alleen zichtbaar bij een koude start of ook tijdens het rijden met warme motor?
Vroeger ging er na 15.000km 5 liter nieuwe (relatief dikke) olie in. Tegenwoordig gaat er pas om de 30.000 nieuwe olie in. Dat er dus in de tussentijd een paar liter (waterdunne, sneller smerende) olie bij moet is best logisch.
- Floor-is
- Volledig MINI minded!
Bericht
Mijn EOS van 6/2010 mag ook rustig 1:4000 doen. Ik vind het bizar, maar schijnbaar mag het.
Onze Mini (Cooper S, 2005) heeft in 5000km nog geen 100ml nodig gehad
De oude Polo GTI blokken mogen tot 1 liter per 3000km gebruiken.peter schreef:Hahaha, kan je alvast gaan wennen aan dit olieverbruik. De nieuwste generatie VAG turboblokken verbruiken ook zomaar een litertje op de 10.000km. Afhankelijk van de fabrikant is 1.500 tot 2.500km de ondergrens. Dus wat je nu absurd en abnormaal vindt, zal je over een paar jaar als normaal beschouwen...ilovemywife'scar schreef:Dank voor de snelle reacties. Ik rij al 30 jaar auto (VAG-groep/BMW) maar dit heb ik nog nooit meegemaakt en vind het, ondanks de 'geruststellende' reacties van de dealers, abnormaal. En wat die witte rook betreft, is die alleen zichtbaar bij een koude start of ook tijdens het rijden met warme motor?
Mijn EOS van 6/2010 mag ook rustig 1:4000 doen. Ik vind het bizar, maar schijnbaar mag het.
Onze Mini (Cooper S, 2005) heeft in 5000km nog geen 100ml nodig gehad

- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Witte rook zie je dan trouwens altijd, maar met name net na het starten, kort daarna wordt het wel iets minder maar is het altijd zichtbaar omdat er dan continu wel wat koelvloeistof in een verbrandingsruimte terecht komt. Meestal cilinder 1, bij het geval van een gescheurde kop of pakking. maar dit is totaal niet relevant voor de gestelde vraag. Blauwe rook duidt op fors olieverbruik, in de zin van; er komt olie in je verbrandingsruimte. Olieverbruik door het smeren van draaiende delen is gewoon normaal
I know, maar als je werkelijk een lekkende kop of pakking of iets dergelijks hebt, merk je dat goed genoeg..Marcel Always Open schreef:Daveke,
zwarte rook = brandstofafstelling (of gewoon brand)
Witte rook zie je dan trouwens altijd, maar met name net na het starten, kort daarna wordt het wel iets minder maar is het altijd zichtbaar omdat er dan continu wel wat koelvloeistof in een verbrandingsruimte terecht komt. Meestal cilinder 1, bij het geval van een gescheurde kop of pakking. maar dit is totaal niet relevant voor de gestelde vraag. Blauwe rook duidt op fors olieverbruik, in de zin van; er komt olie in je verbrandingsruimte. Olieverbruik door het smeren van draaiende delen is gewoon normaal
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors