Cooper S of Cooper Cabrio

Van alles over de 1ste generatie MINI.
MarkH
Enthousiast
Enthousiast

19 jan 2009, 08:35

Benieuwd of je al een keuze gemaakt hebt?

Zo niet:
Een Cooper S is natuurlijk (veel) sneller dan een 'gewone' Cooper. Maar wees eens eerlijk, hoe vaak kan je in NL een beetje gas geven, zonder meteen bang hoeven te zijn voor een dikke prent of het inleveren van je RBW :( Wij hebben voor onze cabrio S een Honda S2000 gehad. Een zeer snelle en uitdagende auto. We hebben er alleen nooit echt mee gescheurd. Jaja, af en toe eens naar onze oosterburen om 'm ff lekker los te trekken op de autobahn, maar knalhard door bochten, stoplichtsprintjes, etc. dat doe je toch bijna nooit. Bang om van de weg te glijden, snelle banden slijtage à € 250 per band (en een merk RunFlat ook zo'n € 200 :s ), bekeuringen.

Wij hebben wel gekozen voor een coopers S cabrio, maar vooral om de looks. Dubbel uitlaatje en luchthapper vonden we toch wel erg mooi.
Keus bij ons was een nieuwe Cooper Cabrio of een 2ehands Cabrio S. Het is de laatste geworden.

En open rijden is echt geweldig en het kan veel vaker dan je denkt. Klink misschien een beetje raar, maar ook in de winter, met mooi weer, kan de kap er prima af. Kachel hoog, petje op, kraag omhoog en ... GENIETEN !!
Mini Coopers Cabrio S
serge
Nieuw Lid
Nieuw Lid

24 feb 2011, 10:02

hallo Hans,

ik zie dat jij een one cabrio hebt. Ik ben voornemens een mini cabrio te kopen. Hij wordt vnl voor mijn vrouw en die wil niet echt scheuren, maar gewoon een beetje toeren. Ik heb geen ervaring met nieuwere mini's. Ik zie dat er de one is met 90 pk en de cooper met 115 pk. Gevoelsmatig lijkt me 90 pk op circa 1150 kg wat weinig. Kun jij me zeggen wat de belangrijkste verschillen zijn tussen one en cooper? En, wat is de betrouwbaarheid van de cabriokappen, want dat is bij veel cabrio's vaak een probleem.

Hoop van je te horen

groet

Serge

Hans J schreef:Heb een jaar een S gehad. Nu een one cabrio al ruim een jaar. Veel meer plezier met de cabrio dan met de S. Wij hebben 'm als tweede auto erbij. Binnen de bebouwde kom rijd je heel gauw open hoor. Vooral erg bruikbaar is de sunroof optie. Is bij mij bijna altijd open als het droog is.
Als je een dichte S doet zoek er dan een met pano dak is ook zoooo fijn.

Succes met je keuze.
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

24 feb 2011, 10:55

Serge,

Een One is te chippen naar 115pk (Beek Auto Racing). Dan is de auto vergelijkbaar met een Cooper.
De cabriokappen zijn prima. Je moet alleen uitkijken bij de 2004/2005 modellen, want daar kan het kapmechaniek nog wel eens kapot gaan en er is een gemodificeerde kap gekomen. Je moet ff via een dealer checken of de auto alle modificaties heeft gehad. Bij onze 2004 cabrio ben ik daar een aantal keer voor naar de dealer geweest.

groet,
Peter
mini cabrio
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

24 feb 2011, 13:41

Hej Serge,

Inderdaad wat Peter schrijft, een One is heel gemakkelijk en relatief goedkoop naar een cooper te tunen 8)

Verder kan ik je een cabrio alleenmaar aanraden, het is echt zalig :D de zon hoeft niet eens te schijnen om de kap open te gooien. en met het windscherm, kachel en eventueel stoelverwarming is het dan heerlijk vertoeven in je cabrio, zelf in de winter!! :D
de kap-constructie van de cabrio's van nu is best goed te noemen, en opent en sluit lekker vlot (tot zelfs 30 km/u)
de kwaliteit van de kap is ook alleen maar beter geworden, je moet er natuurlijk wel een beetje bewust mee omgaan enzo. zo zegt de dealer dat je hem probleemloos door de wasstraat kan halen, maar daar moet ik niet aan denken, verder kan je hem 1 a 2 keer per jaar ff goed reinigen en impregneren met speciale cabrio cleaner en impregneerspul... (dit kan je evt ook laten doen door bedrijven ;) )

mocht je nog meer vragen hebben, horen we t wel ;) :P
serge
Nieuw Lid
Nieuw Lid

24 feb 2011, 21:50

hallo Peter,

nog een paar vraagjes. Je zegt dat de kwaliteit van de kap alleen maar beter is geworden. Van welk bouwjaar is jouw cabrio, want ik proef hier ook een beetje uit (net wat eerder al gepost is) dat de eerste versies van de nieuwe Mini Cabrio problemen kunnen geven. Ik las op het forum ook verhalen van kappen van de eerste modellen die onder garantie vervangen zijn en mensen die nieuwe mechanismes nodig hadden en behoorlijk in de buidel moesten tasten. Natuurlijk zullen de meesten probleemloos rijden, maar toch. Heb jij info dat er structurele problemen zijn met de eerste versies? Mijn zoektocht naar een Mini Cabrio beperkt zich nl tot de modellen vanaf 2004 tot maximaal 2006. Het wordt nl een tweede auto en het moet qua prijs wel leuk blijven.

Hoor graag van je.

groet

Serge

(dus bouwjaren 2004/2005)
mini cabrio schreef:Hej Serge,

Inderdaad wat Peter schrijft, een One is heel gemakkelijk en relatief goedkoop naar een cooper te tunen 8)

Verder kan ik je een cabrio alleenmaar aanraden, het is echt zalig :D de zon hoeft niet eens te schijnen om de kap open te gooien. en met het windscherm, kachel en eventueel stoelverwarming is het dan heerlijk vertoeven in je cabrio, zelf in de winter!! :D
de kap-constructie van de cabrio's van nu is best goed te noemen, en opent en sluit lekker vlot (tot zelfs 30 km/u)
de kwaliteit van de kap is ook alleen maar beter geworden, je moet er natuurlijk wel een beetje bewust mee omgaan enzo. zo zegt de dealer dat je hem probleemloos door de wasstraat kan halen, maar daar moet ik niet aan denken, verder kan je hem 1 a 2 keer per jaar ff goed reinigen en impregneren met speciale cabrio cleaner en impregneerspul... (dit kan je evt ook laten doen door bedrijven ;) )

mocht je nog meer vragen hebben, horen we t wel ;) :P
mini cabrio
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

24 feb 2011, 22:02

Hej Serge!

onze cabrio is uit 2010, dat is dus de R57. ik merk nu dat jij op zoek bent naar een R52. Hier heb ik zelf niet tot geen ervaring mee, peter daarintegeb weer wel ;) :P
Ik wil zeker niet zeggen dat de eerste cabrio's slecht waren of zeker problemen gaven... maar ik weet toevallig dat Marcel (marcelallwaysopen) op deze club zijn dak al in de garantie heeft laten vervangen. op ons dak (dus uit 2010) zijn nog geen schrikbarende slijtageplekken te zien....
affijn, een cabrio uit 2004 is echt geen slecht dak, zo wel, dan zie je dat snel genoeg... het word allemaal beter als je een cabrio treft die binnen / overdekt heeft gestaan. dat scheelt aanzienlijk in weersinvloeden op de kap. ook zul je snel zat zien of het dak goed onderhouden is (dus gereinigd en geimpregneerd)
over de mechaniek van de kapconstructie kan ik je niet veel vertellen over de R52, helaas is deze niet rijdend te openen (opzich ook geen probleem). over ernstige structurele problemen met de cabrio's is mij dus niet veel bekend, misschien dat peter of marcel hier wel wat nuttigs over kunnen zeggen ;)

kijk voor de grap anders ook eens in duitsland naar een mini, duitse auto's zijn meestal heel goed verzorgd, verkeren zowel technisch als optisch in top staat, en kan nog voordelig uitpakken ook (zelfs na invoering met BPM etc)

Succes!!

Groet,

Mark
Marcel Always Open
Cabrio-King

24 feb 2011, 22:43

Ernstige structurele problemen met Gen.1 cabrio's = neen.

Bekende issues van de eerste series van de Gen.1 cabrio (2004-mid 2005)
- dakafstelling fout, = extra slijtage. Door dealers opgelost door modificatie.
- halve maantjes (krassen) op de achterruiten. Door dealers ruiten vervangen.
Maar die auto's zullen dat inmiddels allemaal wel hebben laten aanpassen. (wel checken bij aankoop).

Een cabriodak is altijd slijtagegevoelig. Merk-onafhankelijk.
Canvas dak moet je altijd goed schoonhouden en vooral vogelstront onmiddelijk (dezelfde dag) verwijderen.
Mijn dak is ook vervangen maar daar was echt wel meer mis mee (stond al na een maand bij dealer hiervoor).

Aan een windscherm heb je absoluut meer dan aan een stoelverwarming.
Gen1 gaat het dak alleen stilstaand open. Dat is wel iets handiger, maar kan niet echt zeggen dat ik het mis.

En nog een mening over het orginele onderwerp: "Cooper S of Cooper Cabrio?" --- Bij een cabrio is het snelheidsgevoel en de beleving al eerder aanwezig , en heb je minder drang om hard te rijden. Dus qua beleving redelijk vergelijkbaar.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

24 feb 2011, 22:48

We hebben nu 1 van de allerlaatste cabrio's van de 1e generatie (R52). Er zijn wel 2 "gladde, glimmende" plekjes te zien maar dat mag geen naam hebben. We hebben best wat ruige, bochtige ritten achter de rug die we open hebben gereden en ik kan me goed voorstellen dat zo'n kap dan wat meer slijt door al het torderen en "werken" van de auto. We hebben tot op heden geen problemen met de kap.

Bij onze oude cabrio ging het kapmechaniek stuk op de dag van verkoop... De kap zelf was in 2005 al vervangen voor het nieuwe type en het kapmechaniek is toendertijd ook anders afgesteld zodat de kap minder strak op elkaar kwam te liggen (was ook een advies vanuit BMW/MINI).

Zoals ik aangaf, als je een specifieke MINI op het oog hebt, neem dan contact op met je lokale dealer (of de dealer waar de MINI in onderhoud is geweest) en informeer welke modificaties/garantiewerkzaamheden er aan zijn uitgevoerd.

Een windschot is een must! Mocht die er niet bijzitten dan heb ik er nog wel 1 liggen (ligt eigenlijk op reserve).

Om de 1 of andere reden zijn veel cabrio's met Harmann Kardon uitgerust. Is wel een lekkere optie! Verder zou ik voor vol leer gaan. Je staat er versteld van hoe stoffig een cabrio wordt van binnen en het leer is makkelijk af te nemen.

groet,
Peter
Marcel Always Open
Cabrio-King

24 feb 2011, 22:50

oh ja, zoals peter zegt, absoluut lederen bekleding in een cabrio, ivm het schoonhouden!
(was ik vergeten te noemen)
Gr, Marcel
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

24 feb 2011, 22:50

grappig, Marcel z'n verhaal en mijn verhaal komen aardig overeen...
Marcel Always Open
Cabrio-King

24 feb 2011, 22:57

<---- mindreader :lol:
Gr, Marcel
mini cabrio
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

24 feb 2011, 22:59

Toch wel handig, wat info van de echte R52 kenners onder ons :D
zo heb ik vanavond ok weer wat geleerd :) :P

Marcel Always Open schreef:oh ja, zoals peter zegt, absoluut lederen bekleding in een cabrio, ivm het schoonhouden!
(was ik vergeten te noemen)
X2, heel dikke aanrader (net als t windscherm), werkt ook goed tegen volgenstront... (ja heb al 1 dikke vette en wat kleinere voltreffers van me stoelen en achterbank mogen opvegen... :s )
Zeeuws meisje
Enthousiast
Enthousiast

02 mar 2011, 21:25

Gewoon voor een cabrio gaan. Je kunt best wel veel open rijden. Er zit toch ook verwarming in. En een windscherm scheelt ook veel. Ik rij nu in mijn 3e cabrio maar mijn eerste Mini cabbie. Geheel leder heb ik ook gehad maar is in de zomer wel warm aan de billen, rokjes tijd!! :mrgreen: Daarvoor had ik er een in geheel stof, toen ging het regenen en ik was aan het winkelen, >:( (dat duurde een paar dagen voor deze droog was). Nu een R52 met half stof half leder. Hier ben ik zeer tevreden over. Tot nu toe nog geen problemen gehad met de kap. Ik heb wel een One en moet toegeven dat het wel wat sneller mag. Maar hier in Zeeuws-Vlaanderen mag je op de meeste wegen niet harder dan 60km rijden. :evil: en ik rij nog geen 5000km per jaar. Dus twijfel ik om te chippen. Maar een cabrio is echt heel leuk. :rijden

Terug naar “MINI-talk”