Ik ga de orginele achter speakers vervangen omdat die belachelijk dof klinken. Dat worden Rockford of Infinity speakers. Dus dat zit wel goed. En van achter komt ook de lekkere bas. Maar als ik eens lekker hard wil, vervormen al snel de deur woofers. Nu wil ik niet een compleet set met filters gaan plaatsen. Kan ik ook gewoon de deur woofers vervangen voor een beter setje ? Dus gewoon 1 op 1 uitwisselen zodat ze meer bas kunnen verdragen ?
Gr,
Marco
Vraagje aan een audiofiel ?
- Black-Mini
- Mod virus alert!
- Contacteer:
Bericht
Het zou kunnen,
Echter moet je kijken naar het uitgaande vermogen van je radio.
Het ligt hem vaak eerder aan de radio dan aan de speakers.
Als de radio over zijn vermogen(eindtrap) heen gaat dan zullen je woofers raar klinken, tevens elke speaker zal raar klinken.
Mocht je andere woofers plaatsen dan moet je voornamelijk kijken naar het RMS vermogen en niet naar het Max aantal W's omdat het RMS vermogen contstant is en het Max w's alleen op peaken is.
Of je moet je deur speakers gaan versterken, maar dit is een heel gedoe, ben er zelf aan begonnen in mijn Ford Fiesta sport Mk7
Suc6 hopelijk heb je er wat aan.
gr.
Bas
Echter moet je kijken naar het uitgaande vermogen van je radio.
Het ligt hem vaak eerder aan de radio dan aan de speakers.
Als de radio over zijn vermogen(eindtrap) heen gaat dan zullen je woofers raar klinken, tevens elke speaker zal raar klinken.
Mocht je andere woofers plaatsen dan moet je voornamelijk kijken naar het RMS vermogen en niet naar het Max aantal W's omdat het RMS vermogen contstant is en het Max w's alleen op peaken is.
Of je moet je deur speakers gaan versterken, maar dit is een heel gedoe, ben er zelf aan begonnen in mijn Ford Fiesta sport Mk7
Suc6 hopelijk heb je er wat aan.
gr.
Bas
- willem
- Mod virus alert!
Bericht
in je mini zit een tweeter en een kick speaker in de deur. Als je de kick speaker in de deur gaat vervangen voor een 2weg speakertje los je de vervorming niet op. Wil je hier echt meer vermogen uithalen zit er niet veel anders op om de tweeter en speaker in de deur te vervangen door een compo oid zelfs dan gaat de set vervormen (op hoog volume) omdat de radio simpelweg niet voldoende vermogen geeft.
- MarcoFr
- Nieuwsgierig
Bericht
ik weet dat het niet voldoende is om full power te gaan, maar nu merk ik al snel het verschil tussen de orginele achter en voor speakers. achter gaan ze veel harder mee zonder vervorming dan voor. daarom was mijn insteek om vóór een betere woofer te plaatsen. de tweeter gaan goed mee. het is enkel de bas die te veel word voor de woofer. maar hoe wordt standaard de woofer met de tweeter gescheiden ?? zit daar al een scheidings filter gemonteerd ??
- Black-Mini
- Mod virus alert!
- Contacteer:
Bericht
Het word of vanaf de radio gescheiden dit lijkt me echter sterk gezien je geen subwoofer uitgang hebt.
Op de tweeter en speaker zitten vaak transistors die het geluid filteren.
Je zal op je voor speakers ook altijd midden en lage tonen horen dan.
Ik denk zelf, dat je het vervangen van je voor woofers niet heel veel meer volume kan geven, dit omdat de radio maar een bepaald uitgangs vermogen heeft.
Wil je meer vermogen dan zul je met versterkers moeten werken, daarbij moet je dan weer dynamat hebben om de klank goed te houden.
Je kan het natuurlijk altijd proberen.
Ik zelf ben bezig met mijn fiesta, hier in zitten ook woofers en tweeters (ofterwijl composet) voor in de portieren.
deze ga ik vervangen voor 2 compo sets van pioneer echter heb ik dit pas getest maar maakte dit weinig verschil omdat de radio gewoon te weinig vermogen had.
hierdoor ging je over ze eindtrap heen en kreeg je een raar ogeluid op de speakers voor. de bass was egt verrot. Naarmate ik een test had gedaan met een versterker de tussen was dis geen probleem meer.
het enige nadeel is dan dat je veel kabels moet gaan trekken en meer geld uit moet geven
suc6 er verder mee.
Nee,MarcoFr schreef:ik weet dat het niet voldoende is om full power te gaan, maar nu merk ik al snel het verschil tussen de orginele achter en voor speakers. achter gaan ze veel harder mee zonder vervorming dan voor. daarom was mijn insteek om vóór een betere woofer te plaatsen. de tweeter gaan goed mee. het is enkel de bas die te veel word voor de woofer. maar hoe wordt standaard de woofer met de tweeter gescheiden ?? zit daar al een scheidings filter gemonteerd ??
Het word of vanaf de radio gescheiden dit lijkt me echter sterk gezien je geen subwoofer uitgang hebt.
Op de tweeter en speaker zitten vaak transistors die het geluid filteren.
Je zal op je voor speakers ook altijd midden en lage tonen horen dan.
Ik denk zelf, dat je het vervangen van je voor woofers niet heel veel meer volume kan geven, dit omdat de radio maar een bepaald uitgangs vermogen heeft.
Wil je meer vermogen dan zul je met versterkers moeten werken, daarbij moet je dan weer dynamat hebben om de klank goed te houden.
Je kan het natuurlijk altijd proberen.
Ik zelf ben bezig met mijn fiesta, hier in zitten ook woofers en tweeters (ofterwijl composet) voor in de portieren.
deze ga ik vervangen voor 2 compo sets van pioneer echter heb ik dit pas getest maar maakte dit weinig verschil omdat de radio gewoon te weinig vermogen had.
hierdoor ging je over ze eindtrap heen en kreeg je een raar ogeluid op de speakers voor. de bass was egt verrot. Naarmate ik een test had gedaan met een versterker de tussen was dis geen probleem meer.
het enige nadeel is dan dat je veel kabels moet gaan trekken en meer geld uit moet geven

suc6 er verder mee.
- MarcoFr
- Nieuwsgierig
Bericht
dan denk ik dat ik alleen de achter speakers ga upgraden voor een betere klank, een beetje meer ga investeren en dan een actieve woofer in de kofferbak ga leggen. ik heb deze al horen spelen:

deze past precies op de bodem van de kofferbak, neemt bijna geen ruimte in beslag, en gaat enorm hard !! dan kan ik mijn gewone speakers op de HPF zetten. dan vervormen ze ook niet.
bedankt voor jullie info.
gr,
Marco

deze past precies op de bodem van de kofferbak, neemt bijna geen ruimte in beslag, en gaat enorm hard !! dan kan ik mijn gewone speakers op de HPF zetten. dan vervormen ze ook niet.
bedankt voor jullie info.
gr,
Marco
- paulcustoms
- One wheel wonder
Bericht
De vraag die hier gesteld word komt zeer vaak voor en is niet merk gebonden.
De meeste standaard geluidsinstallaties zijn ok maar hebben vaak weinig bass of sound pressure level (spl)
Zelfs met de DUURDERE OEM upgrades (vanaf fabruik of later) kopen mensen vaak een kat in de zak!
Om te zorgen dat je met je eigen budget jouw wensen kan vervullen moet je jezelf eerst een aantal vragen stellen:
-Wat is mijn doel? b.v. het moet iets harder kunnen, ik wil meer bass, ik wil beter geluidskwaliteit, etc
-Wat is mijn budget? Ook voor jou budget bestaat er een (professionele) installatie
-Wat kan ik zelf doen? Wat je zelf doet is goedkoper, maar zorg dat je wel weet wat je doet
Als je al deze vragen voor jezelf hebt beantwoord kan je opzoek naar het best mogelijke binnen je budget.
Ok nu de vragen die hier gesteld werden
Maar duurder is toch altijd beter? Ja en nee! Het ligt eraan wat je wens is, als je zuinig wilt rijden koop je geen ferrari, ook al is hij duurder, sneller, enz.
Wat bepaald nu eigenlijk wat?
zuiver geluid word bepaald door het frequentie bereik van de speaker en de filters.
Voorbeeld een speaker met een frequentie bereik van 70 Hz - 5 kHz zal lage tonen onder de 70Hz en hoge tonen boven de 5 Khz zeer slecht weergeven. Het geluid zal vervormen. Is dit dan een slechte speaker? Nee natuurlijk niet, je moet ze laten spelen waar ze voor gemaakt zijn! Je koopt je brood ook niet bij de schoenmaker!
Luider graag, ik wil dat ze omkijken! Dit wordt bepaald daar het vermogen van de VERSTERKER! Een speaker levert namelijk geen vermogen.
Wat Watts Wat?
Watts is de uitdrukking voor vermogen. Er zijn standaard 2 soorten watts die worden vermeld, de RMS en PEAK.
Wat is RMS vermogen dan?RMS vermogen is het vermogen dat het apparaat continue kan leveren of opnemen
wat is PEAK vermogen dan?PEAK vermogen is vermogen dat het apparaat ZEER TIJDELIJK kan leveren of opnemen
Om componenten op elkaar af te stemmen MOET altijd gekeken worden naar RMS vermogen. Vooral Pioneer OVERDRIJFT VELE MALEN met zijn peak vermogen deze worden gemeten in milliseconden (aangezien er geen standaard is opgelegd) Zo kan een pioneer speakers verkopen met op de doos 180watts! En wanneer de specificatie word gelezen staat er in kleine letters 35watts rms!
Ik zie aan je vraag dat je het graag iets luider wil.
Dit zal enkel gaan door het signaal te versterken, de boxen en filters doen hier niets aan!
De standaard radio in een mini levert tussen de 16 en 22 watts RMS! Al sluit je hier de (aller beste/duurste) reference serie speakers op aan (van welk merk dan ook) het zal niet goed klinken.
Mijn professioneel advies:
Koop een MTX RE-Q 3 (3-kanalen) of MTX RE-Q 5 (5-kanalen) respectievelijk 100 en 180 euro. Hierdoor kan je veel instellingen doen en een amplifier (versterker) aansluiten.
Kijk naar je budget en kies een 4 kanaal (voor RE-Q 3) of 5 kanaal versterker (voor RE-Q 5)
voorbeeld Ground Zero GZTA 4125X aan 175euro, speakers Ground Zero GZTC 165T aan 115 euro,
dubbele shallow Mount subwoofer KICKER CVT654 als vervanger voor de achter speakers, of in de hoedeplank.
Ik hoop dat je er iets aan gehad hebt,
mvg
paul
De meeste standaard geluidsinstallaties zijn ok maar hebben vaak weinig bass of sound pressure level (spl)
Zelfs met de DUURDERE OEM upgrades (vanaf fabruik of later) kopen mensen vaak een kat in de zak!
Om te zorgen dat je met je eigen budget jouw wensen kan vervullen moet je jezelf eerst een aantal vragen stellen:
-Wat is mijn doel? b.v. het moet iets harder kunnen, ik wil meer bass, ik wil beter geluidskwaliteit, etc
-Wat is mijn budget? Ook voor jou budget bestaat er een (professionele) installatie
-Wat kan ik zelf doen? Wat je zelf doet is goedkoper, maar zorg dat je wel weet wat je doet
Als je al deze vragen voor jezelf hebt beantwoord kan je opzoek naar het best mogelijke binnen je budget.
Ok nu de vragen die hier gesteld werden
Om het verschil tussen speakers te bepalen heb je meerdere gegevens nodig, voor een after market product kun je die bijna altijd vinden op de website van de makers. Voor OEM speakers is dit een ramp, meestal kan zelfs de dealer je niet verder helpen met je vragen. Uit de praktijk blijkt dat de meeste gemonteerde speakers een groter vermogen aankunnen dan ze krijgen. (het gaat hier vaak om de levensduur > de rest)Ik ga de orginele achter speakers vervangen omdat die belachelijk dof klinken. Dat worden Rockford of Infinity speakers. Dus dat zit wel goed. En van achter komt ook de lekkere bas. Maar als ik eens lekker hard wil, vervormen al snel de deur woofers. Nu wil ik niet een compleet set met filters gaan plaatsen. Kan ik ook gewoon de deur woofers vervangen voor een beter setje ? Dus gewoon 1 op 1 uitwisselen zodat ze meer bas kunnen verdragen ?
Maar duurder is toch altijd beter? Ja en nee! Het ligt eraan wat je wens is, als je zuinig wilt rijden koop je geen ferrari, ook al is hij duurder, sneller, enz.
Wat bepaald nu eigenlijk wat?
zuiver geluid word bepaald door het frequentie bereik van de speaker en de filters.
Voorbeeld een speaker met een frequentie bereik van 70 Hz - 5 kHz zal lage tonen onder de 70Hz en hoge tonen boven de 5 Khz zeer slecht weergeven. Het geluid zal vervormen. Is dit dan een slechte speaker? Nee natuurlijk niet, je moet ze laten spelen waar ze voor gemaakt zijn! Je koopt je brood ook niet bij de schoenmaker!
Luider graag, ik wil dat ze omkijken! Dit wordt bepaald daar het vermogen van de VERSTERKER! Een speaker levert namelijk geen vermogen.
Wat Watts Wat?
Watts is de uitdrukking voor vermogen. Er zijn standaard 2 soorten watts die worden vermeld, de RMS en PEAK.
Wat is RMS vermogen dan?RMS vermogen is het vermogen dat het apparaat continue kan leveren of opnemen
wat is PEAK vermogen dan?PEAK vermogen is vermogen dat het apparaat ZEER TIJDELIJK kan leveren of opnemen
Om componenten op elkaar af te stemmen MOET altijd gekeken worden naar RMS vermogen. Vooral Pioneer OVERDRIJFT VELE MALEN met zijn peak vermogen deze worden gemeten in milliseconden (aangezien er geen standaard is opgelegd) Zo kan een pioneer speakers verkopen met op de doos 180watts! En wanneer de specificatie word gelezen staat er in kleine letters 35watts rms!
Ik zie aan je vraag dat je het graag iets luider wil.
Dit zal enkel gaan door het signaal te versterken, de boxen en filters doen hier niets aan!
De standaard radio in een mini levert tussen de 16 en 22 watts RMS! Al sluit je hier de (aller beste/duurste) reference serie speakers op aan (van welk merk dan ook) het zal niet goed klinken.
Mijn professioneel advies:
Koop een MTX RE-Q 3 (3-kanalen) of MTX RE-Q 5 (5-kanalen) respectievelijk 100 en 180 euro. Hierdoor kan je veel instellingen doen en een amplifier (versterker) aansluiten.
Kijk naar je budget en kies een 4 kanaal (voor RE-Q 3) of 5 kanaal versterker (voor RE-Q 5)
voorbeeld Ground Zero GZTA 4125X aan 175euro, speakers Ground Zero GZTC 165T aan 115 euro,
dubbele shallow Mount subwoofer KICKER CVT654 als vervanger voor de achter speakers, of in de hoedeplank.
Ik hoop dat je er iets aan gehad hebt,
mvg
paul
Onze sponsors