Sturing bij gas geven/los laten

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Tijntjuh
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Sturing bij gas geven/los laten

23 mar 2011, 12:23

Sinds kort heb ik last van het volgende probleem;

- Bij gas geven trekt de Mini kort naar rechts
- Bij gas los laten trekt de Mini kort naar links

Dit probleem is ontstaan nadat ik 4 nieuwe banden (Continental SportContact 2) heb laten plaatsen, de stuurpomp is vervangen en de Mini 2x opnieuw is uitgelijnt.

Is dit iets wat meer mensen hebben (gehad)?
Waar kan het aan liggen?
Moet ik hiermee terug naar de bandenboer of kan ik beter langs de dealer rijden?
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

23 mar 2011, 14:05

Hoi Tijn,

Moeilijk om in te schatten. Bij bredere banden is de reactie op het stuur soms wat erger en de ene band heeft het ook meer dan de andere.
Wat bedoel je precies met "kort" ?

Door het verschil in lengte van de aandrijfas kan er wat verschil tussen links en rechts zitten, maar ik denk dat je banden het versterken.

Heeft je dealer wel de wielophanging nagekeken toen er nieuwe banden onder zijn gegaan?

Ar.
spunz
One wheel wonder
One wheel wonder

23 mar 2011, 17:42

let op: enig zoekwerk levert ook wel wat op.

Ikzelf heb het gehad na het vervangen van de draagarmrubbers.
Dit was niet het probleem (buiten normale slijtage om) je moet de auto oprkikken en bij de draagarm zitten nog 2 extra draagarmkogels. Een soort boomerang gemonteerd op je draagarmen (binnenzijde) Ik weet niet of je een beetje kan sleutelen maar deze moet je even natrekken met een flinke sleutel (lees momentsleutel aangezien moment = kracht x arm.
Ik dacht dat deze ook vast zaten maar deze moeten echter heel erg vast!!

Probeer dit eens, ik had exact hetzelfde probleem nadat alles losgeweest is. Wss hebben ze dit losgehad en is dit niet goed teruggezet (vastgemaakt)
Tijntjuh
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 mar 2011, 18:32

Hey Ar en spunz,

Thanks voor jullie reacties!

Het zijn geen bredere banden geworden, alleen maar een ander merk (zaten van die houtje touwtje merk banden onder). Dus denk niet dat het aan de banden ligt.

Wat ik bedoel met kort, is een soort van gevoel alsof er een rukje aan je stuur gegeven wordt. Tis ook maar een franctie van een seconde dat die trekt, maar het geeft gewoon een heel nerveus effect van de Mini..

Zal morgen eens met de dealer bellen om na te vragen of ze overal naar gekeken hebben (wielophang en het vastdraaien van die draagarmkogels).
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 mar 2011, 21:05

De draagarm rubbers zijn denk versleten, hierdoor krijg je te veel speling op de draagarmen en veroorzaakt ook dit probleem.
Tijntjuh
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

24 mar 2011, 22:18

Ze hebben me op 12 april op de agenda gezet om er naar te kijken en te verhelpen. Ze denken zelf dat het met het uitlijnen niet goed is gegaan..

Alle 3 bedankt voor jullie reacties en hopelijk is het na de 12e weer helemaal fijn om met de Mini te rijden!
spunz
One wheel wonder
One wheel wonder

25 mar 2011, 17:13

Geen dank,

Echter denk ik niet dat het met uitlijning te maken heeft. Dan moet de wagen altijd scheef trekken. Als de beiden wielen zo staan \---\ dan rijd hij altijd scheef. staan ze zo |---\ dan trekt hij licht scheef maar krijg je stuur geen tik. De tik is wss afkosmtig omdat er ergens speling op zit. Als de uitlijning niet goed is kan je stuur never nooit een zogenaamde tik krijgen. De tik moet dus echt komen van speling op een kogel, bevestiging etc. omdat bij het gasgeven het koppel over gedragen moet worden. De kracht van je aandrijfas naar het weg via de ophanging. Er is veel meer losgeweest dan alleen de bandenwissel toch? Kun je niet zelf even kijken? ik ben erg benieuwd!!
Tijntjuh
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

25 mar 2011, 19:51

Hij (de dealerboy) had het over dat ze dan alleen voor hadden uitgelijnt en dat ze achter vergeten waren..
Zelf ben ik echt niet handig met auto's en kan je mij dus alles wijs maken..

Waar zou ik volgens jou precies naar moeten kijken?
En wat zou ik dan precies moeten zien?

Kan het iets te maken hebben door het vervangen van de stuurpomp??
Het "jankende" geluid, wat Mini eigen is, ben ik ook kwijt bij het sturen..
spunz
One wheel wonder
One wheel wonder

26 mar 2011, 10:15

uitlijnen achter heeft dus helemaal niets met een tik in je stuur te maken.
Als de wielen achter scheef staan stuurt dit de auto wel. Echter dit veroorzaakt nog steeds geen tik in je stuur zoals je zelf aangeeft. De wielen kunnen toespoor staan of uitspoor, positieve- en negatieve wielvlucht.

Even onderstaand wat uitleg:

Toespoor is, als je in de wagen zit staan de voorwielen overdreven zo: /---\, bij uitspoor overdereven zo: \---/

Wielvlucht betekent de kanteling van het wiel over de neutrale middelijn van het center van je wiel. dus zo |/ dit is positiefe wievlucht, oftewel camber. dit is hetzelfde.

Je zou als je daartoe de mogelijkheid hebt de auto aan één zijde vooran even op moeten krikken, hiervoor zijn aan de onderzijde van je mini speciale vierkantjes (kunstof) blokjes te vinden. aan iedere zijde 1 (totaal dus 4 zijden, 2 voor en 2 achter verdeeld over links en recht) ik maak het misschien wel moeilijk maar het spreekt echt voor zich. Ook voor een beginneling! komt best goed! Als één van de voorwielen omhoog staat, dus van de grond af. Dan even het wiel flink heen en weer bewegen. dus als je voor het wiel hurkt, het wiel van links naar rechts bewegen in korte rukjes. dus NIET geleidelijk. Als hier geen speling op is (dit voel je door tikjes, dan het wiel met een aantal rukken (kan geen kwaad) heen en weer bewegen, dus naar je toe halen en van je af duwen) Kijken wat dit oplevert. Dan moet je al een eind komen. Dit alles is in 5 minuten gebeurt dus het is niet moeilijk.

Succes iig!
Tijntjuh
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 apr 2011, 20:51

Helemaal vergeten te melden, het was idd het uitlijnen..
Voor alle zekerheid hebben ze het 2x gedaan en de wagen rijdt nu weer super lekker :-D

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”