Irritante fan!
- Adrenalin Junkie
- Volledig MINI minded!
Bericht
Mijne heeft het ook als ik de airco aan zet... dan gaat die fan de hele tijd aan en uit
MINI COOPER S R53 pre-facelift

- GreyCooperS
- Forum Junky
Bericht
Heb net ff gekeken en idd...als de airco aanstaat maakt die lawaai 
Dit is t geluid met de airco aan...
Ben "blij" dat het normaal is, maar vind t wel een kabaal hoor

Dit is t geluid met de airco aan...
Ben "blij" dat het normaal is, maar vind t wel een kabaal hoor

- Door
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ik vind het toch niet helemaal normaal ... dat doet ie van mij niet.
De airco begint gelijk te loeien bij warm weer en blijft loeien totdat het op temperatuur is. Ik word er altijd wat vervelend van dus schroef ik de temp omhoog.
Maar ik hoor 'm hier na een aantal sec pas aan gaan en gaat na een aantal sec weer uit.
Als je koelwatervloeistofreservoir stuk is heb je ook die k-herrie, alsof er een vliegtuig opstijgt, maar dat begint nadat ie een behoorlijk aantal km-ers heeft gereden. En het blijft draaien totdat ie op temperatuur is ... erg leuk in de parkeergarage
Dat is niet het geval bij jou maar wat het wel is ... lijkt net of die het niet helemaal goed doet, vervuild??
De airco begint gelijk te loeien bij warm weer en blijft loeien totdat het op temperatuur is. Ik word er altijd wat vervelend van dus schroef ik de temp omhoog.
Maar ik hoor 'm hier na een aantal sec pas aan gaan en gaat na een aantal sec weer uit.
Als je koelwatervloeistofreservoir stuk is heb je ook die k-herrie, alsof er een vliegtuig opstijgt, maar dat begint nadat ie een behoorlijk aantal km-ers heeft gereden. En het blijft draaien totdat ie op temperatuur is ... erg leuk in de parkeergarage

Dat is niet het geval bij jou maar wat het wel is ... lijkt net of die het niet helemaal goed doet, vervuild??
- GreyCooperS
- Forum Junky
Bericht
Koelvloeistof niveau is op t oog rond de max...(althans..ik heb in t gele tankje gekeken
)
en idd...dit filmpje is met koude start...dus het aantal seconden wat het duurt om aan te slaan is ook echt het aantal seconden wat het duurt voor de fan aanslaat na het starten..

en idd...dit filmpje is met koude start...dus het aantal seconden wat het duurt om aan te slaan is ook echt het aantal seconden wat het duurt voor de fan aanslaat na het starten..
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
Bericht
ben heeft volgens mij het antwoord al gegeven, stand 1 van je fan is defect. Daardoor kan alleen stand 2 nog maar gebruikt worden en dat is loeihard. ik heb het ook aan de hand gehad en dat was nog onder garantie. Bij mij hebben ze een nieuwe fan geplaatst en toen was het 100% ok. Daarvoor moeten ze wel je bumper eraf Halen, dus er is wel wat montagetijd nodig. Jij hebt nog garantie toch?
Re: Irritante fan!
Deze opties zijn standaard op elke Nederlandse mini, vanaf mini oneGreyCooperS schreef:
Ik heb deze 2 opties in de lijst staan;
895 ADDITIONAL VENTILATOR
823 HOT CLIMATE VERSION
Vraag; is dit normaal dat deze fan zo vaak de gehele rit aanslaat en zo ja...kan dit ev bij de dealer (zonder consequenties) worden uitgezet / geprogrammeerd?
ben heeft volgens mij het antwoord al gegeven, stand 1 van je fan is defect. Daardoor kan alleen stand 2 nog maar gebruikt worden en dat is loeihard. ik heb het ook aan de hand gehad en dat was nog onder garantie. Bij mij hebben ze een nieuwe fan geplaatst en toen was het 100% ok. Daarvoor moeten ze wel je bumper eraf Halen, dus er is wel wat montagetijd nodig. Jij hebt nog garantie toch?
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- GreyCooperS
- Forum Junky
Bericht
thx Marcel,
Maar daar hij dit met airco uit niet doet...kan het nog steeds het door jou en Ben beschreven probleem zijn?
Ik heb idd nog garantie. Heb Fabian al even bericht gestuurd, maar wil er wel redelijk zeker van zijn dat er iets mis is, voordat ik iets onderneem...
Maar daar hij dit met airco uit niet doet...kan het nog steeds het door jou en Ben beschreven probleem zijn?
Ik heb idd nog garantie. Heb Fabian al even bericht gestuurd, maar wil er wel redelijk zeker van zijn dat er iets mis is, voordat ik iets onderneem...
- wall-e
- Volledig MINI minded!
Bericht

R53 Chili, Koni FSD coils, Eibach Springs, Milltek catback, 15% cravenspeed pully, BAR software custom, GRS intercooler, Full Aero, Zimmerman disks, Green Stuff pads, JCW Sparks, DaveF CAI, nice and shiny metal pedals,
Bekend geluid, kwam bij mij voor toen de koelwatertank lekte....waar ik pas later achterkwam toen hij leeg was
, gelukkig vlak voor het pompstation. Nieuw tankje loste het bij op, dit van jou is idd anders.

R53 Chili, Koni FSD coils, Eibach Springs, Milltek catback, 15% cravenspeed pully, BAR software custom, GRS intercooler, Full Aero, Zimmerman disks, Green Stuff pads, JCW Sparks, DaveF CAI, nice and shiny metal pedals,
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
Bericht
Ja
Als je geen koeling vraagt hoeft de fan niet in de "noodlopp." -- als ik de 2e fan even zo mag betitelen
Met airco uit is er geen noodzaak om koeling te leveren. Als je volledig zonder airco zou rijden, zul je merken dat als de motortemp hoog wordt, de tweede fan aanschiet met zelfde gedrag.
In z'n algemeenheid: een overactieve fan heeft 2 mogelijke oorzaken; koelvloeistoflekkage of defecte 1e fan. Over KVS is al een ander topic genaamd "Lek... (koelvloeistoflekkage)". KVS lekkage kan dan weer zitten in 1 thermostaathuis. 2 lek expansievat of 3 lekke radiator. Verdere vragen over KVS lekkage horen eigenlijk in dat andere topic.
ps een irritante fan heet een "stalker"
Als je geen koeling vraagt hoeft de fan niet in de "noodlopp." -- als ik de 2e fan even zo mag betitelen
Met airco uit is er geen noodzaak om koeling te leveren. Als je volledig zonder airco zou rijden, zul je merken dat als de motortemp hoog wordt, de tweede fan aanschiet met zelfde gedrag.
In z'n algemeenheid: een overactieve fan heeft 2 mogelijke oorzaken; koelvloeistoflekkage of defecte 1e fan. Over KVS is al een ander topic genaamd "Lek... (koelvloeistoflekkage)". KVS lekkage kan dan weer zitten in 1 thermostaathuis. 2 lek expansievat of 3 lekke radiator. Verdere vragen over KVS lekkage horen eigenlijk in dat andere topic.
ps een irritante fan heet een "stalker"

Gr, Marcel
- Ben
- 4 op een rij!
Bericht
De weerstand boven in de koelfan heeft een weerstand waarvan de eerste trap doorroest waardoor de ecu gelijk naar stand 2 doorschakelt.
Het is dus NIET normaal.
Dat de extra koelfan inslaat komt alleen door de druk in het aircosysteem en heeft niets met de motortemp te maken tot ongeveer 110 graden.Ben schreef:Ben schreef:Dit is niet normaal.
De voorschakelweerstand van de extra koelfan is stuk waardoor alleen maar de tweede stand van de aircokoelfan aanslaat.
Komt er opneer dat je koelfan moet vervangen wwant er is geen weerstand los te bestellen.
Gr Ben
Dit is ook de koelfan van de airco.
Als je de airco uit zet zal de koelfan niet meer aangaan.
Gr Ben
De weerstand boven in de koelfan heeft een weerstand waarvan de eerste trap doorroest waardoor de ecu gelijk naar stand 2 doorschakelt.
Het is dus NIET normaal.
- Pato
- Leerling Mini lid
Bericht
Ik heb dit ook met de Mini. Lijkt bij ons inderdaad afhankelijk van gebruik van de airco. Zodra je de airco uitzet is de fan stil. Zodra je de airco aanzet begint de fan te gieren. Soms gelijk na het starten van de motor, en dan inderdaad enkele seconden aan ..... tijdje uit ...... enkele seconden aan ...... tijdje uit.........
Vreemd verhaal, maar ik heb alle vloeistoffen nagekeken en kan geen fouten vinden.
Vreemd verhaal, maar ik heb alle vloeistoffen nagekeken en kan geen fouten vinden.
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
Bericht
@Ben sorry ik snap jouw onderbouwing niet goed. (en wilgraag alles weten
)
Ter referentie ik had zelfde issue en het kwam voor ofwel als ik een eindje gereden had zonder airco, ofwel onmiddelijk als ik airco aanzette.
Dit topic startte als mini fan probleem dat niet airco-gerelateerd is. Het probleem komt voor als er koeling gevraagd wordt. Of dat nu komt door airco aanzetten, of door gewoon lang rijden zonder fan1, het probleem heeft dezelfde oorzaak volgens mij (fan1 kapot/doorgeroeste stand).
Klopt het wat ik hier beweer of snap ik het probleem niet goed?
Thanks.
<<----------------- wil het gewoon snappen

Ter referentie ik had zelfde issue en het kwam voor ofwel als ik een eindje gereden had zonder airco, ofwel onmiddelijk als ik airco aanzette.
Dit topic startte als mini fan probleem dat niet airco-gerelateerd is. Het probleem komt voor als er koeling gevraagd wordt. Of dat nu komt door airco aanzetten, of door gewoon lang rijden zonder fan1, het probleem heeft dezelfde oorzaak volgens mij (fan1 kapot/doorgeroeste stand).
Klopt het wat ik hier beweer of snap ik het probleem niet goed?
Thanks.
<<----------------- wil het gewoon snappen
Gr, Marcel
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
De 1ste generatie heeft twee standen wat betreft koelen.
De 1ste stand is voor airco en de 2e stand is als de watertemperatuur 101 graad celcius bereikt (mensen met een scangauge weten dat).
De regelaar waar Ben op doelt regelt stand 1 of 2.
Als die regeleaar kapot is wordt er als de airco aan staat meteen full power gekoelt alsof de watertemperatuur 101 graden zou zijn.
Het filmpje klinkt trouwens vrij normaal, dat is stand 1 voor de airco en niet stand 2 voor de 101 graden watertemperatuur zo te horen. Het klopt dat de airco stand veel aan en uit gaat kort achter elkaar.
De 1ste stand is voor airco en de 2e stand is als de watertemperatuur 101 graad celcius bereikt (mensen met een scangauge weten dat).
Als die regeleaar kapot is wordt er als de airco aan staat meteen full power gekoelt alsof de watertemperatuur 101 graden zou zijn.
Het filmpje klinkt trouwens vrij normaal, dat is stand 1 voor de airco en niet stand 2 voor de 101 graden watertemperatuur zo te horen. Het klopt dat de airco stand veel aan en uit gaat kort achter elkaar.
- Ben
- 4 op een rij!
Bericht
Berthil zo bedoel ik het precies.
Gr Ben
He net te laat.Berthil schreef:De 1ste generatie heeft twee standen wat betreft koelen.
Berthil zo bedoel ik het precies.
Gr Ben
- jpben
- One wheel wonder
Bericht
Is het normaal dat de fan (op de radiateur) nooit aan gaat? Zelfs met die gekke warme dag laatst , iets van 28c , 1,5uur rond gereden en toen ik weer thuis aan kwam helemaal niks?!
Heb hem ook nog nooit aan horen gaan overigens ....
Waar bij mijn vorige auto, een Citroën Saxo VTS, ik regelmatig de fan wel hoorde draaien na de auto weer geparkeerd te hebben....

Heb hem ook nog nooit aan horen gaan overigens ....
Waar bij mijn vorige auto, een Citroën Saxo VTS, ik regelmatig de fan wel hoorde draaien na de auto weer geparkeerd te hebben....
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors