Forge IC

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

Forge IC

13 jul 2011, 20:15

Wie van jullie is bekend met een Forge IC?

Ik heb deze onlangs gemonteerd (mbv BluecooperS 8) ) en wil graag weten wat ik het beste kan doen met de originele luchtgeleider die onderaan de motorkap gemonteerd zit. Laten zitten? Aanpassen? Verwijderen?

Op de site van Beek wordt gezegd dat er geen aanpassingen nodig zijn: http://minispeed.nl/product.php?id=363&cat=33&model=1

Na montage van de Forge IC blijkt namelijk dat het foam vd originele luchtgeleider 5cm over de gehele breedte van de IC bedekt aan de raamkant... De motorkap zit er wel dicht op dus wellicht dat de rubberrand op de IC de originele luchtgeleider overbodig maakt?

Verder snijden de plastic pootjes vd originele luchtgeleider door de rubberrand op de IC. Zo dicht sluit het allemaal onder de kap...

Tot slot is er een stuk plastic van de originele luchtgeleider afgebroken... De rubberstrip die op de originele luchtgeleider zit ligt op de rand van de Forge Ic met motorkap dicht. Echter als ik ga rijden beweegt het blok iets waardoor hij tegen de IC aan komt te liggen waardoor het plastic dus is gescheurd. De rubberstrip heb ik er nu afgehaald maar als ik nu door de 'brievenbus' kijk zie ik de IC zo'n 3cm omhoog steken waardoor er nog maar max. 2cm tussen de motorkap en de IC overblijft. De lucht botst dus nu als het ware tegen de ZIJKANT van de IC aan... Iemand idee of dit dan wel functioneel is? Met de rubberstrip werd de lucht er bovenop geleid (maar dit kan nu dus niet meer omdat hierdoor het plastic scheurt).

Ter illustratie wat pics:


Afbeelding
Volle brievenbus



Afbeelding
Snee in rubber op IC (rode lijn)



Afbeelding
Oorzaak snee (rode lijnen onder) + breuk in plastic van originele luchtgeleider (rode lijn boven), rubberstrip is er hier al af
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

14 jul 2011, 17:40

Er zijn hier toch wel meer mensen die met deze IC rondrijden?!
BlueCooperS
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Winsum
Berichten: 3067
Lid geworden op: 12 feb 2009, 10:13

14 jul 2011, 23:00

Ben ook benieuwd Gilles :wink:
Gr. Johnny

.......... _\_____
.......... /__|___\__
......... (O)____(O)_\
franklyn85
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: heemskerk
Berichten: 7793
Lid geworden op: 19 sep 2010, 16:37

16 jul 2011, 13:27

dit probleem heb ik zelfs met me orginele GP IC past net niet door de afdekkap en de geleider......
burn rubber not your soul

Afbeelding
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

16 jul 2011, 14:35

franklyn85 schreef:dit probleem heb ik zelfs met me orginele GP IC past net niet door de afdekkap en de geleider......


En hoe heb je dat opgelost dan?

Volgens mij hebben Adrenaline Junkie en JunkieXL ook een Forge IC. Hoop van hen nog iets te horen over hoe zij het aangepakt hebben...
franklyn85
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: heemskerk
Berichten: 7793
Lid geworden op: 19 sep 2010, 16:37

16 jul 2011, 15:01

Ja ik heb het overtollige weggeveild maar ik krijg binnenkort de GRS hoop dat die er geen last van heeft
burn rubber not your soul

Afbeelding
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Noord Holland
Berichten: 2948
Lid geworden op: 11 jul 2008, 17:17

16 jul 2011, 18:11

Ik heb de GP IC, maar wel een M7 RAM scoop, dus toen moest ik die luchtgeleider op de motorkap bewerken, en daar heb ik hier de info over gevonden:

http://www.northamericanmotoring.com/fo ... ssues.html
Gewoon die hele rand eraf dremelen (onderste foto bovenste rode lijn).

Over die snijdende randjes weet ik helaas niks... zijn standaard bij mij.
Misschien die randjes ook met de dremel weg slijpen totdat ze vlak zijn?
MINI COOPER S R53 pre-facelift
Afbeelding
AA-16V
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Puurs (B)
Berichten: 303
Lid geworden op: 09 jan 2008, 15:47

16 jul 2011, 20:38

Ik heb die luchtgeleider bijgewerkt met de dremel zodat de dichtingen niet geraakt worden.
En heb ook de originele dichtingsmousse van de luchtgeleider herplakt zodat ie 'dicht' op de Forge dichtingsrubber.

Heb er geen foto van op de PC. En de Mini staat niet bij mij, dus foto moet effe wachten...

Grtn,
Gerrit
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

16 jul 2011, 20:42

franklyn85 schreef:Ja ik heb het overtollige weggeveild maar ik krijg binnenkort de GRS hoop dat die er geen last van heeft
Die snijdende randjes wegvijlen is nu gedaan. Zou moeten helpen tegen het verder doorsnijden van het rubber.
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

16 jul 2011, 20:50

@adrenaline junkie: heb jij nog iets gedaan om het gat tussen de scoop en de IC te overbruggen zodat de lucht niet tegen de IC botst maar er overheen geleid wordt?
Bij mij is het origninele rubber daarvoor net te kort...

@Stevan: heb jij er dus geen enkele vorm van luchtgeleiding meer zitten? En functioneert het zo goed? Wordt de motorkap dan niet zo heet dat de verf gaat bladeren?

@AA: die foam heb ik ook aangepast, dichtte eerst 5cm van m'n IC af :s
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

16 jul 2011, 21:43

stefan740 schreef:Ik heb die luchtgeleider, laatste foto, gewoon gedemonteerd.....
Dat is echt NIET slim..

Die luchtgeleider zorgt ervoor dat de lucht in plaats van enkel over je intercooler, en in het geval van een forge ook veel TEGEN de intercooler (de reden waarom ik voor GRS ben gegaan) kan voorkomen. Het stuk dat de Forge hoger is, kun je niet oplossen, maar de foamen rand op de geleider en de IC zorgen voor een naadloos geheel. Het feit dat het snijdt - betekent toch dat het dicht zit? Ik zou me er niet druk om maken. betekent dat de lucht die door je brievenbus komt, en tegen de IC op botst in elk geval via de geleider en de rand IN je intercooler terecht komt - wat nou net de bedoeling van dat ding is. Je luchtgeleiding weghalen is dus gewoon een deel van de functie van de IC wegnemen en dus motorvermogen(behoud) wegnemen. Tegen dat botsen kun je niet veel doen, enkel misschien een plaatje maken wat de lucht omhoog geleid. Heb ik destijds nog wel naar gekeken maar niets mee gedaan omdat ik toen de GRS heb gemonteerd. Die kwam met een heel pakket aan spullen om de luchtgeleiding te verbeteren.

@ Franklyn. Je moet alleen de motorkapgeleiding gebruiken - zonder die kleine die je aan je scoop vast moet maken is je luchtgeleiding op de GRS beter en dangixxer heeft gemeten waardes van bijna 2 graden koeler dan met die kleine scoopverlenger erop gemonteerd!
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

16 jul 2011, 22:45

Daveke schreef: @ Franklyn. Je moet alleen de motorkapgeleiding gebruiken - zonder die kleine die je aan je scoop vast moet maken is je luchtgeleiding op de GRS beter en dangixxer heeft gemeten waardes van bijna 2 graden koeler dan met die kleine scoopverlenger erop gemonteerd!
Als je met de scoopverlenger de rubberstrip bedoeld die aan de achterkant van de brievenbus zit (en bij mij dus tegen de IC botste waardoor het plastic (zie onderste foto, bovenste rode cirkel) gebroken is, is hier nog een goed alternatief voor? Als hij 2cm langer zou zijn geleide hij de lucht over ipv tegen de IC...

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”