Midland bak differentieel lager stuk?

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
RichardHorvath84
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Midland bak differentieel lager stuk?

04 aug 2011, 23:07

Beste mede mini-rijders,

ik heb na 4.700km mijn eerste technisch mankement te pakken aan mijn 2003 mini cooper R50.

Na wat speurwerk heb ik gezien dat ik de meeste kans heb op een kapotte versnellingsbak omdat mijn mini origineel fabrieksaf de JCW motortuning heeft mee gekregen dus, kop geflowd, catback enz enz, en hij is 30mm verlaagd op 17inch velgen.

Vandaag was ik op weg naar huis en tijdens het optrekken bij een stoplicht (normaal gebruik) hoorde ik een "klak" geluid uit de motorruimte en begon de auto te hobbelen alsof je een wiel niet goed vast had of een aandrijf-as los zat voor diegene die dat al eens overkomen is na een garage-beurt.

Ik ben met 20km/h een aantal km`s naar huis gereden en heb daar geconstateerd dat de stuurinrichting en ophanging in orde was. alle steekassen waren goed vastgeschroefd.

Wat is wel zag is dat er wat beweging zit op de linker "korte" aandrijfas, als je ermee beweegt zie je dat de speling ook minimaal in de bak zit en tevens ook op de binnenste homokineet. Ik kreeg dus opeens het benauwde gevoel van lagers schade.

wie o wie heeft hier ervaring mee en weet of er een minimale speling op de bak hoort te zitten, de bak draait verder prima, geen ruis of kraken zoals hier wel vaker staat vermeld.versnellingen werken ook prima. 4700km geleden volledig de olie verwisseld.

alle hulp en gedachte gangen zijn welkom, ik zou graag een idee willen hebben alvorens ik hem naar de garage breng.
ralfish
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

04 aug 2011, 23:14

Je zou Michel (Mclain) eens kunnen vragen die weet er veel vanaf en ik heb binnenkort ook nog een afspraak met hem gepland. Tevens voor jou ook in de buurt.
peppi
Nieuw Lid
Nieuw Lid

06 jun 2012, 14:07

Hoi Richard,

Kun je nog vertellen wat er aan de hand was ik heb denk ik eenzelfde probleem?
Misterman
Be Mini
Be Mini

06 jun 2012, 15:37

Kijk even of je versnellingsbaksteun aan diezelfde linkerkant goed vast zit. Bij mij was deze namelijk losgebroken waardoor het blok + de versnellingsbak scheef gingen hangen en bij hobbels in de weg mijn aandrijfas begon te bonken en uiteindelijk uit mn bak geslagen is.

Ik heb dit door Michel (Mclain) laten repareren. Hij is goed!
peppi
Nieuw Lid
Nieuw Lid

06 jun 2012, 21:15

Ik geloof niet dat de steun het probleem is, hij begint te trillen bij stevig accelereren, en dit mede met de redelijk ruime speling op de uitgaande as aan linkerkant doet me vresen dat de trilling hierdoor wordt veroorzaakt. Ik wil weten voordat ik nieuwe aandrijfassen ga steken of het diff lager ook eraan is.

Als het op een bakrevisie aankomt, hoe betrouwbaar is een midlands te krijgen??

Ik lees nogal wat bak problemen, maar onze MINI One heeft toch 180000km gelopen met die bak?
Mclain
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

06 jun 2012, 21:20

Idd, controleer je steun onder/achter je luchtfilter.
Deze heb ik tot 2 keer toe kapot gezien.
Makkelijke manier van controleren, is te kijken naar je motorblok
Dit moer redelijk recht hangen, maar met een gebroken bout ligt die aan de bakzijde beduidend lager.
Andere mogelijkheid is een defect kroonwiel. Als hier een tand afgebroken is, dan krijg je ook geluiden, en gebeurd meestan un de eerste gang. Dit probleem heb ik nog zelfs vaker gezien. Lijkt wel of er een slechte batch id geweest.
Mocht je meer vragen hebben, roep maar.

Gr. Michel
if it doesn't break, your not driving it hard enough.
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

06 jun 2012, 22:09

Peppi heb je de MINI onlangs verlaagd?
Misterman
Be Mini
Be Mini

06 jun 2012, 22:47

Midlands staan er om bekend dat ze problemen hebben. Dat een one wel 180.000 km rijdt, is natuurlijk geen garantie, evenmin is er de garantie dat ze dit niet redden. Het is dus altijd even afwachten wat er gaat gebeuren.

Daarbij heeft een one 90pk en een cooper standaard 115pk. Met jouw mods zou dat nog wel eens 130pk kunnen zijn wat er op neer komt dat je het zelfde type bak nu bijna 50% meer belast ( pk technisch dan ).

Ik lees ook dat je je auto verlaag hebt. Het gevolg hiervan is dat de aandrijfassen minder speling hebben en onder een andere hoek draaien dan waar ze voor gemaakt zijn. Dit zelfde geldt voor je homokineten. Bij een afwijkende gebruikspatroon, hoort vanzelfsprekend ook een afwijkend sltijdagebeeld. In eerste instantie zou ik de homokineten checken. Als deze geen vreemde slijtagesporen vertonen, kun je verder zoeken en lijkt het verhaal van Michel (Mclain) me aannemelijk.
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

06 jun 2012, 23:06

Als ie net verlaagd is dan zo het trillen/schudden daar ook door kunnen komen. Vooral omdat het bij stevig accelereren is.
Misterman
Be Mini
Be Mini

11 jun 2012, 11:13

Al nieuws?
Verkies onwetendheid wanneer kennis tot ellende leidt.
Mclain
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

13 jun 2012, 01:12

Midland bakken gaan kapot op lagers, plus de opsluitplaten slaan uit..
Daarom gaan er bij mijn bakken altijd een set nieuwe lagers in, en nieuwe opsluitplaten. Geen compromis, geen gezeik.

Wat betreft de sterkte van de bak. Ze kunnen toch behoorlijk wat hebben. Of je nou een one hebt, of een Cooper, dat maakt die bak echt weinig uit. We weten allemaal dat het een peugeot/citroen design bak is. En BMW heeft haar best gedaan om het diff sterker te maken dan de peugeot variant. Deze heeft namelijk de sataliet as met een veer vast. Die wil nog wel eens kapot gaan en die as door de bak lanceren met grote gaten als gevolg. Heb er diversen hier gehad. Dit probleem heeft de mini niet, maar wat ik wel veel zie, is tanden van het kroonwiel af. Dit heb ik bij de peugeot nog niet meegemaakt, tenzij er wat door de bak is gevlogen.

De peugeot bak heb ik al eens geprepareerd voor een iets opgefokte 106... Pas bij 220 PK ging de bak defect, in de zin dat de tanden van de as getrokken werden. En dit was dan in de 3de gang. Dit is de zwakste gang omdat die het verste van beide lagers af zit, en de as daar dus het meeste vervormd.

Maar idd, verlagen, veranderd ook een hoop en kan het best zijn dat je as nu het probleem is.
if it doesn't break, your not driving it hard enough.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”