MTH

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

14 feb 2006, 12:58

Wat is het omrekentabel van KW naar PK? dat is toch KWx1,36=PK
Dan moet ik hebben 144KWx1,36= 195,84PK in de grafiek staat 192pk.. dus hier is ook nog een beetje vermogenwinst te behalen :lol:
Eelke
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Nederland

14 feb 2006, 12:58

Berthil schreef:De 22% correctie is al uitgevoerd in de grafieken, zo zijn ze ook aangeleverd door Beek Racing. 22% is dacht ik standaard voor voorwielaandrijvers, dus Beek racing heeft direct na de dyno bij melden van het aantal pk's alvast een rekensommetje uitgevoerd, dagelijks werk voor hun misschien.
22% correctie hoor ik voor het eerst. Ik dacht dat ze met uitrollen de verliezen in de aandrijflijn hadden "bepaald" (voor zover dat kan, zie mijn eerdere opmerkingen). Dan klopt het niet dat er ook nog eens een correctie-factor overheen gaat. Zowiezo krijg ik sterke jeuk van correctiefactoren om verliezen in de aandrijflijn te bepalen, je maakt mij niet wijs dat er een vaste waarde voor voorwielaandrijvers aan te wijzen is, zelfs dat het over het hele toerenbereik constant is voor een willekeurige auto lijkt me vrij stug.

Wel zou het gemeten vermogen moeten worden gecompenseerd voor luchtdruk, luchtvochtigheid, etc., inderdaad zoals kees jan zegt voor een bepaalde standaard. Het zijn namelijk die "standaard" omstandigheden waarin de verschillen zitten tussen DIN PK's, SAE PK's, en wat niet meer. Volgens mij was dat ook gebeurd en het zou me verrassen als het geen DIN PK's waren waarvoor Beek gecompenseerd heeft (ik dacht tenminste dat dat de meest gebruikte standaard was hier in Europa).

Hoe dan ook blijft de opmerking van Maaij overeind dat dat geen verklaring geeft voor de minieme verschillen met de standaard auto.

Overigens, kees jan, deze uitdraaien zijn achteraf gemaakt vanuit Excel. Het systeem bij Beek was niet zo geavanceerd het zelf die plots direct uitspuugde, dus dat luchtdruk e.d. niet op de plot staat wil niet zeggen dat het niet gemeten is, dat betekent alleen dat ze niet de moeite hebben genomen het er in Excel even bij te typen (zou me ten zeerste verbazen als dat niet gemeten zou zijn, de apparatuur heeft inderdaad niet echt indruk op mij gemaakt, maar met de kennis van die mannen zat het volgens mij wel snor; en zonder de atmosferische omstandigheden mee te nemen in je meting ben je met niks bezig).

Als er twijfel blijft bestaan over de metingen (misschien eerst nog eens met Beek de verschillende bedenkingen bespreken), dan is het misschien ook nog het overwegen waard om eerst nog eens de auto ergens anders in Nederland op de rollen te zetten (voor je naar Duitsland huppelt, ze hem daar op de rollen zetten, eruit komt wat zij claimen en zeggen, klopt niks van die meting die jullie gedaan hebben - second opinion, zeg maar :) ). De toko waar we met de Mini Seven Club al diverse keren geweest zijn weet ook wel waar Abraham de mosterd haalt. Voordeel is dat dat wel helemaal computergestuurd is en je wel een complete uitdraai krijgt, met meer meetpunten en automatisch correctie van verliezen over het hele toerenbereik (ik vraag me bijvoorbeeld af of ze met dat uitrollen niet alleen maar een gemiddeld percentage hebben bepaald ofzo, en/of na 5 auto's met 22% hebben gedacht, het is wel best zo, we houden gewoon 22% aan).
Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

14 feb 2006, 13:32

@Kees Jan: ik verwachtte geen 250 pk, dat hoge aantal heeft JS eens tegen mij gezegd na monteren van het spruitstuk. Dat ik dat niet heb weet ik wel. Maar ik had toch wel op 210-220 uit moeten komen naar mijn gevoel. Alleen Digi-Tec geeft al 210 pk en voor mijn gevoel ben ik er steeds op vooruit gegaan na de MTH software en daarna ook het spruitstuk.

In de grafieken zit ook één correctiefactor voor luchttemperatuur- vochtigheid en druk. Dat is echter bij iedereen nagenoeg hetzelfde en klein (dicht bij 1) daar de temperatuur en luchtvochtigheid laag was.

De hoogte van de getallen blijft altijd discutabel. Feit is dat een Works MCS er ook bij zit, en die blijft 10 pk achter op de Works specificaties. Wij drieën met een MTH 1 kit blijven gemiddeld ruim 20 pk achter op de specificaties, en dan heb ik ook nog de 15% pulley extra. Zelfs al zou deze bank 10 pk te weinig aangeven als je er van uitgaat dat de Works wel waarmaakt wat hij heeft en dus werkelijk 10 pk meer heeft, dan nog blijven wij met zijn drieën 10 pk achter op de MTH Kit 1 specificaties.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

14 feb 2006, 14:05

Ik heb alle data nog even nagekeken, iedereen heeft de 22% correctie voor de aandrijflijnverliezen, en een factor 0,964 om te corrigeren voor luchtdruk, luchttemperatuur en hoogte.

Zelf heb ik AutoEnginuity, die meet toerental en snelheid en berekend vermogen uit de bekende specificaties van de MINI Cooper S (gewicht, luchtweerstand etc.) en gemeten waarden voor luchttemperatuur en luchtvochtigheid die de boordcomputer ook meet. Verder voer je je bandenmaat in en calibreer je de eindoverbrenging in de derde versnelling terwijl je met een constant snelheid rijdt. Die lag trouwens bijna exact op de waarde uit het boekje (5,40 : 1 voor een 2003 MCS).

Onderstaande grafiek komt daar uit waarbij torque in lb * ft is, omrekenen naar Nm met een factor 1,3558.
SAE Vermogen = 206 pk, SAE Koppel =215 Nm.

Afbeelding

Vermogen dus hoger dan de testbankdag, koppel lager. Daaruit blijkt dat het toch wat natte vinger werk blijft. Daarom meten fabrikanten het vermogen direct aan de krukas in een gecontroleerde omgeving.

Als MTH wat verbeterd aan mijn file ga ik dus even de weg op en als het goed is moet het dus hoger zijn dan 206 pk. Ik gebruik het dus als onderling vergelijk en niet om de absolute waarden.

Ik neem dit spul trouwens mee naar meetings (afgelopen zaterdag had ik het ook bij me) dus als iemand interesse heeft om dit een keer te doen kan dat.
LUV2XLR8
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

14 feb 2006, 14:16

@ Berthil: Ik wil graag een keer zo'n registratie maken

P.S. Vergeet mijn tunerfile niet te sturen, dan kan ik MTH ook gaan bestoken met mail... :mrgreen:

Zag ook ergens iets staan om met een aantal zelf langs MTH te gaan...
RouteNet schreef:Routedetails:
Van Barendrecht
Naar Alicestr. 67, Offenbach
Afstand 462,9 km.
Reisduur 04:15
Wel een leuk ritje...!!! :mrgreen:
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

14 feb 2006, 14:38

Ik krijg MTH telefonisch niet te pakken, ik ga het zo thuis nog een keer proberen. Ik heb ook gezegd tegen MTH dat ik wel wil komen, voor mij 3 uur rijden.
LUV2XLR8
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

14 feb 2006, 14:44

Ik ga wel mee hoor als je gaat, praat ook mss wel wat makkelijker...

Alleen niet week 8 en op woensdagen & vrijdagen... :wink:

Wie zijn er allemaal geinteresseerd om (eventueel) naar MTH te gaan...???
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:

14 feb 2006, 15:12

Berthil: Heb jij de resultaten van de Cooper ook naar MTH gemaild? Of alleen van de Cooper S?
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

14 feb 2006, 17:06

Alles wat hier staat aan grafieken heb ik naar MTH gemaild. De koppelgrafiek voor de Coopers moet ik nog maken.

Ik heb net met Volker van MTH gebeld. Zij gaan steeds via JS omdat alles via JS is gebeurd. Eerste opvallende uitspraak van MTH is echter dat iedereen die vóór de helft van 2005 een MTH file heeft gekregen, een Standard file heeft gekregen om de éénvoudige reden dat de Tuner file rond die tijd pas beschikbaar is gekomen.

Ik heb mijn bestanden al twee keer uit mijn auto getrokken en opgestuurd naar MTH. Volgens MTH rij ik nog met de Standard file rond die ik in maart 2005 van JS al heb gekregen!!!. Bij het monteren van mijn MTH spruitstuk heeft JS zijn computer aangesloten en de VT7 Tuner file geupload, maar om welke reden dan ook staat er dus de Standard file in. De standard file kent geen 15% pulley dus die zit er al een jaar voor snot in!!!! En de software maakt dus ook geen gebruik van het uitlaatspruitstuk. :shock: :shock: :shock: :shock:

Omdat de reden van het niet aanwezig zijn van de juiste software bij het monteren van het spruitstuk onduidelijk is zou ik aanraden om het et controleren. MTH heeft aangegeven de bestanden na te kijken als die ze uitlezen en opsturen.

Maaij, jij moet jouw bestand ook opsturen, eventueel via mij (kenteken vermelden). Er is sowieso een nieuwere versie beschikbaar dan versie 6.

Over bovenstaande gaat als het goed is een mailtje de deur uit van JS om één en ander recht te zetten (volgens MTH). Ik moet nog een keer naar JS om er nu wel de juiste file op te zetten, en wellicht ook anderen als blijkt dat niet de juiste file omhoog geladen is.

Verder zet MTH veel vraagtekens bij de technische staat van de testbank die we hebben gebruikt. Er is in de 4e versnelling getest en zij testen altijd in de hoogste versnelling voor een zo groot mogelijk eindoverbrenging. Verder is nu niet meer de omstandigheden van de dag te achterhalen via temperaturen e.d., die zijn niet genoteerd in de grafieken en voor iedereen ook hetzelfde. Normaal wordt zoiets bij een digitale bank automatisch geregistreerd. En het is niet normaal dat boven 6500 toeren bij de MCS-en het vermogen weer afneemt zoals te zien is in de grafieken. MTH neemt contact op met Van Beek racing om na te gaan hoe één en ander gemeten is.

MTH heeft een zustervestiging in Viernheim genaamd HiTec, dat is dichterbij dan Offenbach am Main. MTH heeft aangeboden dat die ons helpen om de boel recht te zetten en te controleren en bestaat de mogelijkheid dat we daar langs gaan mochten we er verder niet uitkomen.

Update: rectificatie op verzoek van JS omdat onduidelijk is waarom ik de standard file heb en niet de VT7. Donderdag krijg ik alsnog de juiste versie VT7 van JS.
Laatst gewijzigd door Berthil op 14 feb 2006, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
MTH Nederland
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Bertill gaat vanavond bovenstaand bericht rectificeren

14 feb 2006, 20:47

Berthil schreef:Alles wat hier staat aan grafieken heb ik naar MTH gemaild. De koppelgrafiek voor de Coopers moet ik nog maken.

Ik heb net met Volker van MTH gebeld. Zij gaan steeds via JS omdat alles via JS is gebeurd. Eerste opvallende uitspraak van MTH is echter dat iedereen die vóór de helft van 2005 een MTH file heeft gekregen, een Standard file heeft gekregen om de éénvoudige reden dat de Tuner file rond die tijd pas beschikbaar is gekomen.

Ik heb mijn bestanden al twee keer uit mijn auto getrokken en opgestuurd naar MTH. Volgens MTH rij ik nog met de Standard file rond die ik in maart 2005 van JS heb gekregen (waarvan JS achteraf heeft gezegd dat het de Tuner file was, maar dat kan dus helemaal niet want die was er toen nog niet volgens MTH)!!!. Bij het monteren van mijn MTH spruitstuk heeft JS wel zijn computer aangesloten, maar is de VT7 Tuner file NIET in mijn auto gezet om wat voor reden dan ook. De standard file kent geen 15% pulley dus die zit er al een jaar voor snot in!!!! En de software maakt dus ook geen gebruik van het uitlaatspruitstuk. :shock: :shock: :shock: :shock:

Het lijkt er op dat tijdens het monteren van het spruitstuk ook de nieuwe software niet correct is geïnstalleerd bij de andere MCS die aanwezig was. Die moet mij zijn file opsturen, ik heb een PB gestuurd.
@Hans, als jij op zeker wilt gaan moet jij jouw file ook uitlezen en opsturen.

Maaij, jij moet jouw bestand ook opsturen, eventueel via mij (kenteken vermelden). Er is sowieso een nieuwere versie beschikbaar dan versie 6.

Over bovenstaande gaat als het goed is een mailtje de deur uit van JS om één en ander recht te zetten (volgens MTH). Ik moet nog een keer naar JS om er nu wel de juiste file op te zetten, en wellicht ook anderen als blijkt dat niet de juiste file omhoog geladen is.

Verder zet MTH veel vraagtekens bij de technische staat van de testbank die we hebben gebruikt. Er is in de 4e versnelling getest en zij testen altijd in de hoogste versnelling voor een zo groot mogelijk eindoverbrenging. Verder is nu niet meer de omstandigheden van de dag te achterhalen via temperaturen e.d., die zijn niet genoteerd in de grafieken en voor iedereen ook hetzelfde. Normaal wordt zoiets bij een digitale bank automatisch geregistreerd. En het is niet normaal dat boven 6500 toeren bij de MCS-en het vermogen weer afneemt zoals te zien is in de grafieken. MTH neemt contact op met Van Beek racing om na te gaan hoe één en ander gemeten is.

MTH heeft een zustervestiging in Viernheim genaamd HiTec, dat is dichterbij dan Offenbach am Main. Volgens MTH bestaat de mogelijkheid dat we daar langs gaan mochten we er verder niet uitkomen.
Bertill heeft vanavond beloofd, na telefonisch contact met JS Tuning/MTH bovenstaand bericht te rectificeren !!!! en komt donderdag om 16:00 uur bij ons langs.
Laatst gewijzigd door MTH Nederland op 14 feb 2006, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:

14 feb 2006, 20:56

Hmm snap het even niet meer.

Heb ik dan wel de goede file? Moet ik dan ook bij jullie langskomen?
MTH Nederland
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

14 feb 2006, 20:58

Maaij schreef:Hmm snap het even niet meer.

check je PM
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

14 feb 2006, 21:04

wel wel, als dit geen intressant topic is ....

vind het zeer vervelend voor de slachtoffers, en indien zo blijkt nog vervelender voor de verantwoordelijken ...

dit lijkt me zeker nog een staartje te krijgen. volg alvast op de voet
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

14 feb 2006, 21:22

Welkom op de site Hein & Bart.

Hopelijk kunnen jullie duidelijkheid brengen, want op deze manier komen MTH en JS tuning (wellicht onterecht) in een kwaad daglicht te staan.
LUV2XLR8
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

14 feb 2006, 21:40

MTH Nederland schreef:
Maaij schreef:Hmm snap het even niet meer.

check je PM
What about me...???

Ik heb 240 euries betaald voor een 136 Pk tunerfile icm Pipercross...

En volgens de testbank heb ik er slechts 122... :?
Laatst gewijzigd door LUV2XLR8 op 14 feb 2006, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”