Mooie oplossing voor (semi) vaste opstelling in de auto:
DashDaq

GReddy Informeter

PLX Kiwi Drive Green
Iets minder mooi
Scangauge II

PLX Kiwi MPG

Losse scanners:
Equus 3130

Actron CP9580

Bluetooth en WiFi oplossingen icm iPhone
Zowel mijn vriendin als ik hebben een iPhone en dus is een OBDII apparaat in combinatie met de telefoon ook een mogelijkheid. Behalve dat ik nog geen app heb gevonden die duidelijk aangeeft dat ze Mini's echt uit kunnen lezen (dus niet alleen de 'generic codes') ben ik een beetje bang voor de volgende twee dingen:
- iPhone is ook TomTom, dus tegelijk gebruiken... Dacht het niet
- Je moet alsnog een kabel of een BT of zelfs WiFi device. Die laatste zijn vrij duur, die eerste worden er nogal wat niet van ondersteund zo lijkt het.
Okay, ik weet inmiddels dat je aan een OBDII scanner zonder de specifieke codes voor je eigen auto relatief weinig hebt. De scanners die alleen de 'generic codes' uitlezen Zullen dus tekort schieten, die kunnen bijvoorbeeld niet uitlezen dat de mat in een stoel stuk is (verwarming, gewichtsmeting) en kennen de BMW/Mini specifieke codes niet waardoor je soms (vaak?) alsnog geen zak opschiet. Zowel de Actron (PC9580) als de Equus (3110 en beter) kunnen gebruikt worden voor BMW/Mini en kennen de specifieke codes, dus dat is wel prettig.
De PLX (Kiwi) spullen worden niet heel goed beoordeeld, blijken vrij onhandig en zitten niet echt goed in elkaar. Ze werken prima, maar onhandig en de afwerking schijnt nogal te wensen over te laten. Als je je Mini in perfecte staat wil houden staat het wat knullig om een niet-echt-mooi apparaat te installeren natuurlijk. (Ik heb overigens de moeite niet genomen om uit te zoeken of deze apparaatjes de Mini-specifieke codes uit kunnen lezen.)
De scangauge wordt heel goed beoordeeld, maar eigenlijk telkens om de functionaliteit die ik niet echt zoek. Mijn primaire ding is OBDII codes uitlezen en ik krijg maar niet uitgevonden of deze de specifieke codes van de Mini kent. Waarschijnlijk kan iemand van de club me dat wel vertellen.

Er zijn trouwens zeker twee goede namaak scangauges: eentje van Autel en eentje die ik nu even niet terugvinden kan

De GReddy Informeter Touch is een vet mooi apparaat, net als de DashDaq. Beide kunnen ze de Mini uitlezen en veel meer dan dat. Iets teveel voor mij en de prijs... Die verklaard dat wel redelijk, hierdoor vallen ze beide wel af moet ik zeggen.
De iPhone/iPod touch apps lijken leuk, maar specifieken Mini-codes... Niemand lijkt er iets duidelijks over te willen zeggen.

Over prijzen
Als je een beperkt budget hebt, zoals ik, dan kan je eigenlijk niet anders dan voor een losse handscanner gaan. Zowel de Actron als Equus kan je voor ruim onder de €150 krijgen mét de zekerheid dat ze de Mini uit kunnen lezen.
Als je een vaste opstelling wil, dan zijn eigenlijk alleen de DashDaq en de GReddy interessant, maar dan moet je ook flink de portemonaiie in: $400 ben je zo kwijt!
Nog uit te zoeken
Launchtech USA, ik kwam dit pas tegen tijdens het schrijven van dit stuk. Met name de CReader V lijkt veelbelovend. Levert verder met name spullen voor garagebedrijven zo lijkt het.
MSD Ignition DashHawk goedkoper dan de DashDaq en de GReddy, maar kan het meer of hetzelfde ongeveer? (Hij kent Mini-specifieke codes, dat is alvast prettig)
Autel apparatuur, ze leveren heel professioneel spul, maar ook instap.
Yhasi software, specifiek voor Mac, werkt met een kabel of BlueTooth en da's tof