Do It Yourself; Montage middenarmsteun MINI R56 R57.
Benodigde onderdelen:
Tekening 1
01 Middarmsteun ecor zilver voor 1 51169185114
03 Armsteun, middenkonsole kunstleer 1 51162753341
04 OPBERGVAK MIDDENARMSTEUN 1 51166954280
05 Afdekking middenarmsteun 1 51162756045
09 Afdekking middenarmsteun links 1 51162757959
09 Afdekking middenarmsteun rechts 1 51162757960
10 Bekerhouder handremconsole achter 1 51169194039
Tekening 2
Voor voertuigen met
Armsteun voor
03 Bevestiging handremconsole achter 1 51169185223
Voor voertuigen met
Armsteun voor
17 Bekerhouder handremconsole achter 1 51169194039
18 Afdekking middenarmsteun links 1 51162757959
18 Afdekking middenarmsteun rechts 1 51162757960
Voor voertuigen met
Armsteun voor
20 Vulring 1 51472754964
Schroefjes e.d.;
Lenskopschroef 07146959826 (nummer 2 op tekening 1) 3 stuks
Spanmoer 07130657024 (nummer 6 op tekening 1 en nummer 23 op tekening 2) 1 stuk. Deze is eventueel ook te hergebruiken uit de ‘huidige’ bevestiging voor de middenconsole.
Lenskopschroef 07146959889 2 keer (Nummer 8 op tekening 1)
Lenskopschroef 07140393431 1 keer (nummer 7 op tekening 1)
Gereedschap:
Schroevendraaier met 3 verschillende maten torx bitjes
Kleinere platte schroevendraaier
Dopsleutel (met verlengstuk) met dopje 10
Een paar handen.
We beginnen met de demontage van de middenconsole.
Schroef alle bekerhouders los met het middelgrote torx bitje. Bewaar de 3 schroefjes goed!
De achterste kan nu al naar boven toe los geklikt worden. Deze bekerhouder is niet meer nodig.
Haal de handrem afdekking los, hard trekken aan het handvat is voldoende. (ik heb in mijn sloop-enthousiasme ook de handremhoes los gehaald, maar weet niet of dit nodig was).
Nu kan je voorzichtig de middenconsole omhoog trekken. Deze zit met 4 plastic klemmetjes vast, 2 links en 2 rechts ter hoogte van de afwerkingshoes van de handrem. Zorg ervoor dat je alle 4 de clipjes bewaart, deze zijn weer nodig. Soms blijven ze in het bevestigingsdeel zitten, en soms in de middenconsole zelf.
Mocht het nodig blijken om toch ook de handremhoes los te halen dan kan dit vrij eenvoudig door de middenconsole na het los klikken iets omhoog te tillen, en met de andere hand langs de rand van de hoes te voelen waar de clipjes zitten, en deze uit de middenconsole te klikken.
Til de middenconsole nu voorzichtig tussen de stoelen door omhoog, bescherm desnoods de stoelen. En schuif de console over de handrem heen. Draai vervolgens voorzichtig de console naar de bestuurderskant, en leg deze op een doekje tegen de stoel aan:
Let bij het draaien goed op de draadjes die vooraan in de console aangesloten zijn, voor de sportknop, DSC, Start&Stop en de 12V aansluiting niet te strak komen te staan, ofwel bekneld raken.
Het ziet er nu ongeveer zo uit, het zwarte deel wat vervangen moet worden is zichtbaar.
Draai met dopsleutel 10 de 4 moertjes(rood omcirkeld) los, deze zijn er wat lastig uit te halen, dus kan je ze het beste even laten liggen in hun ‘holletje’ tot het paneel geheel los is.
Nadat het paneel los is kan je het vast van de schroefdraden omhoog halen. Het paneel kan nu dus vrij bewegen, en dat is nodig om het klemmetje van het stroomdraadje (groen omcirkeld) voor de handrem los te kunnen halen.
Pak het verstevigde deel van onderuit vast, en trek het voorzichtig naar beneden, het helpt om met een platte schroevendraaier van bovenaf wat te helpen met loskomen. Als dit eenmaal los is, is het bevestigingspaneel geheel los. Trek voor het gemak de handrem even stevig aan voor het verwijderen van het bevestigingspaneel. Zo ontstaat er meer bewegingsruimte voor het paneel. Haal de 4 moertjes uit hun holletje, en bewaar ook deze goed. Haal vervolgens de spanmoer (blauw omcirkeld) los. Als deze nog goed bruikbaar is, is het volgende onderdeel niet nodig in de bestelling: Spanmoer 07130657024 (nummer 6 op tekening 1 en nummer 23 op tekening 2). De kans dat deze gerecycled kan worden is erg groot. Bewaar deze ook goed.
We zijn nu klaar met de Demontage, het ziet er dan zo uit:
Begin Montage:
Leg de vulring (nummer 20 van tekening 2 uit de bestelling) over de metalen unit tussen de handrem en schakelpook. (foto vanuit het dashboard genomen)
Pak het nieuwe bevestiging paneel voor de middenconsole (nummer 3 uit tekening 2 van de bestelling) en schuif dit over de handrem heen. Klik het draadje voor de handrem weer in het gaatje op de plek waar het voorheen ook zat (groen omcirkeld).
Schuif het paneel nu over de 4 draadeindes heen. Houd hierbij in de gaten dat het zojuist bevestigde draadje niet bekneld raakt.
Draai nu de moertjes weer vast met dopsleutel 10. Dit hoeft niet extreem strak aangedraaid te worden, maar wel goed vast, duw het paneel bij het aandraaien dus zo ver mogelijk naar beneden.
Druk nu de spanmoer in het lege vierkantje (Blauw omcirkeld).
Pak nu de arm steun, nummer 1 uit tekening 1. En schuif deze met de metalen pinnen in de uitsparingen achteraan de zojuist gemonteerde bevestiging. Zet deze vast met Lenskopschroef 07146959826 (nummer 2 op tekening 1. geel omcirkeld). Gebruik hiervoor het grote torx bitje. Dit aandraaien gaat best zwaar. Het duurt ook best lang voor de arm steun stevig vast zit aan de bevestiging.
Als de clipjes in de middenconsole nog los zijn, plaats deze dan in de gleufjes in de middenconsole (rood omcirkeld).
Breng de middenconsole weer terug in oorspronkelijke positie, let hierbij weer op de draadjes van de sportknop etc. schuif het geheel voorzichtig over de handrem en tussen de stoelen door naar beneden. Als de handremhoes is verwijderd kan je nu redelijk gemakkelijk zien of de pinnetjes goed uitkomen in de gaatjes van het bevestiging paneel. Als dit zo is, klik de middenconsole dan stevig vast (hard drukken, zowel links als rechts). Plaats hierna de achterste bekerhouder (nummer 10 uit tekening 1) met de clip over het ronde deel van de arm steun, en klik deze lichtjes vast. Let erop dat het schroefgaatje uitkomt boven de spanmoer in het bevestigingspaneel.
Zet alle bekerhouders weer vast met de zorgvuldig bewaarde schroefjes van tijdens de demontage.
Plaats indien verwijderd de afwerkhoes van de handrem weer terug door de ring over de handrem naar achter te schuiven, en het onderste deel van vooruit in de middenconsole te klikken. Zet het handvat ook weer vast door deze over de handrem heen te schuiven, en stevig aan te drukken.
Plaats de afwerkkapjes aan de zijkant van de bekerhouder (nummer 9 in tekening 1) let op, er is verschil tussen links en rechts.
Zet deze vast met 1 schroef. Gebruik hiervoor Lenskopschroef 07146959889 (Nummer 8 op tekening 1). Ook deze gaat wat zwaar, en moet best stevig aangedraaid worden voordat het kapje goed vast zit. Let er ook op dat de uitstekende palletjes die achter op het kapje zitten in de gaatjes / gleufjes vallen.
Vervolgens plaatsen we afwerkkapje (nummer 5 uit tekening 1) achterop de arm steun. Dit is een beetje gepriegel door de vreemde vorm. Maar door het lipje in het gleufje (rood) onderaan de steun te doen, kan van daaruit vrij eenvoudig het kapje naar boven getrokken worden (rode pijlen), waarna deze vastgeschroefd kan worden met schroefje Lenskopschroef 07140393431 (nummer 7 op tekening 1, groene pijl)
Leg hierna het opbergvakje(nummer 4 tekening 1) in de steun, dit kan maar op een manier, en spreekt voor zich.
Vervolgens pak je de afdek klep en klik deze vast.
Er zitten 3 palletjes aan elke zijde van de klep. 1 wat langere ronde (rood), 1 wat langere vierkante (groen) en verderop naar voren 1 korte ronde (blauw)
De korte blauwe moet in de bovenste gleuf terecht komen, de langere 2 en de onderste. Leg de klep los op de steun, zodat bij wijze van spreken de kleuren van de foto exact overeen zouden komen. De rode streep is namelijk een soort lipje, waarover het achterste rondje geklikt dient te worden. Dit kan voorzichtig gedrukt worden, waarna na een klik de klep vast zit, en open en dicht geschoven kan worden.
Wat er nu overblijft is een berg lege dozen, een boel ander verpakkings materiaal. De ‘oude’ bekerhouder en de ‘oude’ bevestiging plaat voor de middenconsole.
Wat er in de auto zit:
Veel plezier met de armsteun!
Groet,
Mark
Dit document is vrijwillig door mij opgesteld en bedoeld als hulpmiddel, gebruik ervan is geheel op eigen risico. Ik ben dan ook niet aansprakelijk voor eventuele schade / letsel e.d.
Uiteraard ben ik altijd te bereiken via PM, mail, msn, telefoon voor hulp, vragen, uitleg etc.
Op en of aanmerkingen zijn uiteraard ook van harte welkom!
DIY 'af fabriek' armsteun inbouwen R56 R57
- mini cabrio
- Volledig MINI minded!
Bericht
DIY 'af fabriek' armsteun inbouwen R56 R57
Laatst gewijzigd door mini cabrio op 15 sep 2011, 17:33, 3 keer totaal gewijzigd.
- GreyCooperS
- Forum Junky
- Locatie: Rijswijk
- parklaneworks
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Rotterdam
- mini cabrio
- Volledig MINI minded!
Bericht
Dank u heren!
Moet er trouwens nog wel even mijn excuus maken voor de foto-kwaliteit, door vakantie was alleen onze prehistorische digitale camera nog thuis, en heb ik daar dus de foto's mee moeten maken
Ik hoop dat de mensen er wat aan hebben
Moet er trouwens nog wel even mijn excuus maken voor de foto-kwaliteit, door vakantie was alleen onze prehistorische digitale camera nog thuis, en heb ik daar dus de foto's mee moeten maken
Ik hoop dat de mensen er wat aan hebben
- Ralph-cooper
- Volledig MINI minded!
- mini cabrio
- Volledig MINI minded!
Bericht
Thnx!
Exacte prijzen weet ik niet direct meer, aangezien ik een aantal keer heb moeten bestellen en mn vader deze mod heeft betaald maar zal alles bij elkaar zo rond de 200-250 euro liggen... niet heel veel duurder als de andere armsteun in ieder geval
Exacte prijzen weet ik niet direct meer, aangezien ik een aantal keer heb moeten bestellen en mn vader deze mod heeft betaald maar zal alles bij elkaar zo rond de 200-250 euro liggen... niet heel veel duurder als de andere armsteun in ieder geval
- mushrop
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Amstelveen
Bericht
wauw, top DIY!
Ik zou alleen beginnen met de accupool los te koppelen, aangezien je ook een draadje losmaakt. Voor hetzelfde geld raakt je MINI totaal van de leg omdat je aan een draadje komt. Je weet het maar nooit..
Ik zou alleen beginnen met de accupool los te koppelen, aangezien je ook een draadje losmaakt. Voor hetzelfde geld raakt je MINI totaal van de leg omdat je aan een draadje komt. Je weet het maar nooit..
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance
- mini cabrio
- Volledig MINI minded!
Bericht
Thnx!
@ Rob, tja dat zou kunnen, maar in princiepe raak je alleen een omhulsel aan van een draadje, mocht de MINI daar van van slag raken, dan ben je wel goed lomp bezig geweest
@ Rob, tja dat zou kunnen, maar in princiepe raak je alleen een omhulsel aan van een draadje, mocht de MINI daar van van slag raken, dan ben je wel goed lomp bezig geweest
- Dennisvdh
- Bijna verslaafd
- Contacteer:
- Locatie: Breda
Bericht
Precies wat ik nodig heb! Van de week de hele boel maar ff bestellen
Goed bezig
Goed bezig
Austin Mini '87, Mini Cooper '91, MINI Cooper '07
Muurstickers en muurteksten
Muurstickers en muurteksten
- mushrop
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Amstelveen
Bericht
het blijft een MINI he, dus ik zou het toch maar doen..mini cabrio schreef:Thnx!
@ Rob, tja dat zou kunnen, maar in princiepe raak je alleen een omhulsel aan van een draadje, mocht de MINI daar van van slag raken, dan ben je wel goed lomp bezig geweest
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance
- Mini Poeper
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: In die Heimat
- mini cabrio
- Volledig MINI minded!
Bericht
Zo, nog even aangepast, hij is nu compleet.
De afwerk kapjes aan de zijkant van de voet van de armsteun zitten er nu ook op
De afwerk kapjes aan de zijkant van de voet van de armsteun zitten er nu ook op
Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”
Onze sponsors