Zorgwekkend motorgeluid. Ratel of flapper geluid.

dvrinsum
Enthousiast
Enthousiast

04 sep 2011, 21:34

Hoi Ian,

Leuk een keer gespot te worden ;) Alleen jammer in deze hoedanigheid!

Ik verwacht dat mijn Mini deze week weer klaar is. Sinds 22 juli kan ik er niet meer in rijden..Heel lang verhaal. Kort gezegd, Heel lang bij Dealer gestaan. Nu bij beek. Idd 4 JCW zuigers erin!

Dat verhaal van die Dealer zal ik hier op het forum nog wel eens uit de doeken doen...Eerst zorgen dat hij weer rijden!

Gr.

Dave
dvrinsum
Enthousiast
Enthousiast

04 sep 2011, 21:35

Oh ja, ik verplaats met af en toe op de fiets, maar meestal in een Megane station! Je moet wat ;)
Reinder
Nieuw Lid
Nieuw Lid

14 sep 2011, 16:41

Ben vanaf november 2010 de (niet meer zo ) trotse eigenaar van een cooper S van eind 2007.
Was door de 1e eigenaar na een jaar getuned naar JCW stage 1..zo,n 190 PK
Dec 2010 heb ik de software laten aanpassen tot 210 PK en 325NM.
Na 6 maanden en 10000km begon de motor ineens op 3 poten te lopen.
Motor compleet naar de #$##%&#@# hij zoog bij iedere slag olie op. de achterklep zat onder de olie ,grootste probleem KOELING..de cylinderwanden zien eruit alsof ze met een snijbrander bewerkt zijn.Alles verbrand van binnen !!

Aan de tuner gevraagd waarom ze een motor tunen die er niet tegen bestand is...
Reaktie; niet alle motoren gaan stuk...en...ook zonder tuning gaan ze soms kapot..
Voor alle duidelijkheid; Ik ben zelf verantwoordelijk..ik had alleen een waarschuwing van voor de ev gevolgen misschien wel op zijn plaats gevonden !!

Nu heb ik er een spiksplinternieuwe WORKS motor in laten zetten..
Gelijk koppeling en vliegwiel vernieuwd...was zeer nodig !!
Gisteren het motormanagement naar beneden laten passen van 211pk en 280 NM naar de standaard waarden van een cooper S..iets van 180 Pk en 240NM.. En de Termostaat van de koeling is nu gesteld op 85 graden ipv 105.,..
Ik hoop zo de motor een paar jaar HEEL te kunnen houden.
Als je de standaard cooper S en zelfs de WORKS zuigers en drijfstangen ziet..dan zie je dat het spul allemaal veel te LICHT van kwaliteit is

CONCLUSIE; Nogmaals; eigen schuld..Ik reken het de tuner niet aan...maar een waarschuwing was mi op zijn plaats geweest...

EN; DENK ALSJEBLIEFT GOED NA VOORDAT JE MEER PK,S EN VOORAL MEER NM,S NEEMT !!!!!!
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

14 sep 2011, 16:45

Reinder schreef:Ben vanaf november 2010 de (niet meer zo ) trotse eigenaar van een cooper S van eind 2007.
Was door de 1e eigenaar na een jaar getuned naar JCW stage 1..zo,n 190 PK
Dec 2010 heb ik de software laten aanpassen tot 210 PK en 325NM.
Na 6 maanden en 10000km begon de motor ineens op 3 poten te lopen.
Motor compleet naar de #$##%&#@# hij zoog bij iedere slag olie op. de achterklep zat onder de olie ,grootste probleem KOELING..de cylinderwanden zien eruit alsof ze met een snijbrander bewerkt zijn.Alles verbrand van binnen !!

Aan de tuner gevraagd waarom ze een motor tunen die er niet tegen bestand is...
Reaktie; niet alle motoren gaan stuk...en...ook zonder tuning gaan ze soms kapot..
Voor alle duidelijkheid; Ik ben zelf verantwoordelijk..ik had alleen een waarschuwing van voor de ev gevolgen misschien wel op zijn plaats gevonden !!

Nu heb ik er een spiksplinternieuwe WORKS motor in laten zetten..
Gelijk koppeling en vliegwiel vernieuwd...was zeer nodig !!
Gisteren het motormanagement naar beneden laten passen van 211pk en 280 NM naar de standaard waarden van een cooper S..iets van 180 Pk en 240NM.. En de Termostaat van de koeling is nu gesteld op 85 graden ipv 105.,..
Ik hoop zo de motor een paar jaar HEEL te kunnen houden.
Als je de standaard cooper S en zelfs de WORKS zuigers en drijfstangen ziet..dan zie je dat het spul allemaal veel te LICHT van kwaliteit is

CONCLUSIE; Nogmaals; eigen schuld..Ik reken het de tuner niet aan...maar een waarschuwing was mi op zijn plaats geweest...

EN; DENK ALSJEBLIEFT GOED NA VOORDAT JE MEER PK,S EN VOORAL MEER NM,S NEEMT !!!!!!
welke tuner heeft de software aangepast? vermoed dat dit niet BMW/MINI zelf is geweest...?
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

14 sep 2011, 16:51

Zuur zeg. Alleen de orignele JCW motor "terug tunen" had ik persoonlijk zelf nooit gedaan....
Reinder schreef:Als je de standaard cooper S en zelfs de WORKS zuigers en drijfstangen ziet..dan zie je dat het spul allemaal veel te LICHT van kwaliteit is
Voor de duidelijkheid, ik weet niet of je het zo bedoelt. Volgens mij zitten bij een JCW tuningkit geen andere zuigers, maar "normale" Cooper S zuigers. In een af fabriek JCW zitten wél andere zuigers. De zuigers op zich zijn het probleem ook niet. Er worden Mahle zuigers gebruikt, die staan nu niet bepaald bekend als kwetsbaar. Het is een combinatie van de directe inspuiting en temperatuurhuishouding.

Mag ik vragen welke tuner het betreft?
Reinder
Nieuw Lid
Nieuw Lid

14 sep 2011, 17:01

Een WORKS motor is volgens de tuner een getunede S motor met iets betere onderdelen.
Nu staat de motor op zijn basis instelling..180 Pk ofzoiets..
Als ik wil kan ik hem zo weer op 211 PK laten zetten...voorlopig heb ik de schrik even flink te pakken...nu loop ik mi het minste risico dat er iets stuk gaat??
De naam vd tuner zet ik niet op het forum..
P5ycH0
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

14 sep 2011, 17:38

Een nieuwe works motor downtunen tot 180pk... :s
Die moet je gewoon orig op 211 pk laten. Waarom zou je die downtunen?
Je hebt er zelfs garantie op.
dvrinsum
Enthousiast
Enthousiast

16 sep 2011, 14:49

Na bijna 2 maanden en een paar eurootjes minder op zak, heb ik hem weer terug....Beek (Klaas)
heeft me geholpen om mijn auto weer aan de praat te krijgen. Klaas heeft waarschijnlijk een paar
grijze haren bij gekregen, maar alle lof voor Beek Auto Racing.

Probleem: Zuiger van cilinder 1 gebroken. Geen schade aan cilinderwand.

Heb hem gelijk wat lager op zijn pootjes laten zetten. Nu nog speciale "inrij" software. Na 1000 km
terug om de 'gewone' software' in te laden.

Afbeelding
Afbeelding
P5ycH0
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

16 sep 2011, 19:31

Blij dat ie weer rijd !!!
Hij zag er zooo zielig uit toen ik bij Beek was....
dvrinsum
Enthousiast
Enthousiast

18 sep 2011, 13:05

Oeps...volgend probleem. Overal koelvloeistof.....koelvloeistof tankje is leeg.

Moet ergens een lek zitten!
P5ycH0
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 sep 2011, 13:07

Slangetje losgeschoten?
dvrinsum
Enthousiast
Enthousiast

18 sep 2011, 13:25

Ik hoop het....maar waar? Aan de bestuurderkant ligt erg veel vloeistof....

Gisteravond ineens veel rook onder kap. Net vloeistof gehaald maar tankje nu helemaal leeg.
Cor
Be Mini
Be Mini

18 sep 2011, 13:27

gewoon kijken,alle koel slangen volgen en kijken of er een stuk is of losgeschoten is.
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 sep 2011, 15:29

Links onderaan de radiateur zit de aansluiting van de radiateur. Daar wordt de vloeistof ook afgelaten. Misschien zit de klem er daar niet goed op!
Deze kun je zien als je de zwarte kunststof plaat onder de bumper losmaakt.
dvrinsum
Enthousiast
Enthousiast

18 sep 2011, 20:25

Gevonden...idd slang losgeschoten. Er weer op gezet maar krijg de klem er niet goed op. Waarschijnlijk hebben ze een speciale tang om de klem open te trekkken want met de hand is bijna onmogelijk.

Bedankt iedereen voor de tips!

Morgen even bij garage langs op hem helemaal goed te plaatsen!

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”