Dave's Turbo R53 Project

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Noord Holland
Berichten: 2948
Lid geworden op: 11 jul 2008, 17:17

30 sep 2011, 12:02

Ziet er goed uit; alleen heb ik wel mijn twijfels met je doelstelling 300pk..
Dat je nog steeds die standaard zuigers en drijfstangen hebt zitten.
Was het niet nog beter om de cilinders op te boren (big bore) met nieuwe gesmede zuigers en betere drijfstangen?
MINI COOPER S R53 pre-facelift
Afbeelding
franklyn85
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: heemskerk
Berichten: 7793
Lid geworden op: 19 sep 2010, 16:37

30 sep 2011, 12:12

X-treme Mini schreef:Kop ziet er netjes uit.. maar als ik zo die aanslag op de zuigers en cylinderwanden kijk vindt ik het een beetje gek dat je de kop er zo weer op schroeft.
Dude don't worry the SAM is er........ :)
burn rubber not your soul

Afbeelding
franklyn85
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: heemskerk
Berichten: 7793
Lid geworden op: 19 sep 2010, 16:37

30 sep 2011, 12:13

Adrenalin Junkie schreef:Ziet er goed uit; alleen heb ik wel mijn twijfels met je doelstelling 300pk..
Dat je nog steeds die standaard zuigers en drijfstangen hebt zitten.
Was het niet nog beter om de cilinders op te boren (big bore) met nieuwe gesmede zuigers en betere drijfstangen?
Ik las dat mini een gesmeed spulltje heeft in het onderblok max 400pk
burn rubber not your soul

Afbeelding
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Noord Holland
Berichten: 2948
Lid geworden op: 11 jul 2008, 17:17

30 sep 2011, 12:16

franklyn85 schreef:
Adrenalin Junkie schreef:Ziet er goed uit; alleen heb ik wel mijn twijfels met je doelstelling 300pk..
Dat je nog steeds die standaard zuigers en drijfstangen hebt zitten.
Was het niet nog beter om de cilinders op te boren (big bore) met nieuwe gesmede zuigers en betere drijfstangen?
Ik las dat mini een gesmeed spulltje heeft in het onderblok max 400pk
Oke, waar? En dat is best spul dan denk?
R53 8)
MINI COOPER S R53 pre-facelift
Afbeelding
franklyn85
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: heemskerk
Berichten: 7793
Lid geworden op: 19 sep 2010, 16:37

30 sep 2011, 12:20

Adrenalin Junkie schreef:
franklyn85 schreef:
Adrenalin Junkie schreef:Ziet er goed uit; alleen heb ik wel mijn twijfels met je doelstelling 300pk..
Dat je nog steeds die standaard zuigers en drijfstangen hebt zitten.
Was het niet nog beter om de cilinders op te boren (big bore) met nieuwe gesmede zuigers en betere drijfstangen?
Ik las dat mini een gesmeed spulltje heeft in het onderblok max 400pk
Oke, waar? En dat is best spul dan denk?
R53 8)
Uit me hoofd in dit topic dave had dat al uitgezocht geloof ik ........
burn rubber not your soul

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ragnar
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 7217
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:19

30 sep 2011, 13:40

Lekker bezig Davy en Sam! erg coole detailfoto's ook. ben zo benieuwd als het allemaal optimaal rijdt!
:s RARA JONGENS DIE DESIGNERS :s
Cor
Be Mini
Be Mini
Berichten: 481
Lid geworden op: 01 jul 2011, 16:02

30 sep 2011, 13:49

X-treme Mini schreef:Kop ziet er netjes uit.. maar als ik zo die aanslag op de zuigers en cylinderwanden kijk vindt ik het een beetje gek dat je de kop er zo weer op schroeft.
en dan de bovenkant van het onderblok.
dat had ook wel wat schoner gemaakt kunnen worden.
ik heb al heel wat koppen vervangen bij auto's .
maar het moet echt goed schoon en vlak ,anders gaat de kop er niet op.

en mag ik ook vragen ,waarom je de kop en onderblok invet????
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

30 sep 2011, 14:26

Cor schreef:
X-treme Mini schreef:Kop ziet er netjes uit.. maar als ik zo die aanslag op de zuigers en cylinderwanden kijk vindt ik het een beetje gek dat je de kop er zo weer op schroeft.
en dan de bovenkant van het onderblok.
dat had ook wel wat schoner gemaakt kunnen worden.
ik heb al heel wat koppen vervangen bij auto's .
maar het moet echt goed schoon en vlak ,anders gaat de kop er niet op.

en mag ik ook vragen ,waarom je de kop en onderblok invet????
Voor de afdichting van de koppakking doet Sam dat

Cilinderwanden waren overigens spiegelglad, en het blokje heeft te rijk gelopen - vandaar de aanslag, ik ben er nog goed met een schuurspons over heen gegaan

Wat betreft het onderblok; Mini heeft in de R53 al een gesmeedde krukas, zuigers en drijfstangen zitten. Die onderblokken kunnen met gemak 400 pk aan inderdaad.

Maar geen zorgen, het onderblok hebben we inderdaad zo gelaten. Ik wil namelijk als nieuwe project nadat de laatste 5 dingetjes op mn wensenlijst gedaan zijn rustig beginnen met een onderblokje te zoeken (incl krukas en drijfstangen en dit stralen, coaten en opboren naar 1,8 liter en dan met andere zuigers erin. Maar dat is verre, verre, verre toekomst waar ik me tzt nog in ga verdiepen met Sam. En geen zorgen, die 300 pk gaan we ECHT halen

Qua update: Compressor zit er definitief op, Injectoren zijn geplaatst, Oliekoeler wordt nu gedaan, Waterpompje moet nog, dan de CAI weer monteren, IC en wat resterende kabels en dan kunnen we starten. Daarna is het de beurt aan de remmen aan de voorkant, wellicht ook achter nog even doen en dan zijn we klaar!
Adriaan
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Berichten: 2787
Lid geworden op: 18 mei 2009, 14:50

30 sep 2011, 14:38

Gaaf kerel! Echt gaaf! Morgen moet ik in Venlo zijn, ben je dan thuis? :lol:
Afbeelding
Cor
Be Mini
Be Mini
Berichten: 481
Lid geworden op: 01 jul 2011, 16:02

30 sep 2011, 14:38

Daveke schreef:

Voor de afdichting van de koppakking doet Sam dat
maar kom je dan niet in de problemen met je aanhaal momenten van je rekbouten?
want dat vet tussen je koppakking ben je nadat de motor warm is geweest kwijt.
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

30 sep 2011, 14:45

Cor schreef:
Daveke schreef:

Voor de afdichting van de koppakking doet Sam dat
maar kom je dan niet in de problemen met je aanhaal momenten van je rekbouten?
want dat vet tussen je koppakking ben je nadat de motor warm is geweest kwijt.
zover ik heb gelezen heeft die nu iets anders dan rekbouten :)
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Cor
Be Mini
Be Mini
Berichten: 481
Lid geworden op: 01 jul 2011, 16:02

30 sep 2011, 14:50

BMX schreef:
zover ik heb gelezen heeft die nu iets anders dan rekbouten :)
ah oke ,die text had ik even gemist. :wink:
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

30 sep 2011, 15:00

BMX schreef:
Cor schreef:
Daveke schreef:

Voor de afdichting van de koppakking doet Sam dat
maar kom je dan niet in de problemen met je aanhaal momenten van je rekbouten?
want dat vet tussen je koppakking ben je nadat de motor warm is geweest kwijt.
zover ik heb gelezen heeft die nu iets anders dan rekbouten :)
Klopt, ik ben naar ARP headstuds gegaan. Er zitten definitieve pinnen in het onderblok (alhoewel, gewoon vastgedraaid :) ) en daar zet je de kop overheen en plaats je er een ringetje en een moer overheen en dat zet je vast op 90 NM

@ Adriaan, ja, ik ben wel thuis vanaf een uur of 4.. ;)

UPDATE: Waterpomp zit er inmiddels ook al op

TO DO:
- Oliekoeler
- Leidingwerk
- CAI
- Intercooler
- Voorfront
- Remmen
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

30 sep 2011, 15:40

Dus:

- Oliekoeler had je al toch? dus die hangt dr met een minuutje of 20..
- CAI vervangen deed ik uurtje over, toen moest de ouwe er nog uit.. dus 20min voor jou ;)
- Intercooler.. ach.. 20min??
- voorfront? ach.. incl bumper halfuurtje door die bagger schroefjes ;)
- remmen.. mzzz.. uurtje?
- leidingwerk.. mzzzz.. uurtje?

dussssss kortom:
Als ik vanaaf rond een uurtje of 8 op de stoep sta dan kan ik mee met t eerste testrondje? ;)
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

30 sep 2011, 15:47

BMX schreef:Dus:

- Oliekoeler had je al toch? dus die hangt dr met een minuutje of 20..
- CAI vervangen deed ik uurtje over, toen moest de ouwe er nog uit.. dus 20min voor jou ;)
- Intercooler.. ach.. 20min??
- voorfront? ach.. incl bumper halfuurtje door die bagger schroefjes ;)
- remmen.. mzzz.. uurtje?
- leidingwerk.. mzzzz.. uurtje?

dussssss kortom:
Als ik vanaaf rond een uurtje of 8 op de stoep sta dan kan ik mee met t eerste testrondje? ;)
- De coverplate zit er net op, de thermostaat moet er nog tussen en de leidingen nog aansluiten
- CAI moet ik nog aanpassen met de dremel.... :X
- IC hangt nogal snel, 2 bouten en 4 klemmen
- Voorfront betekent ook airco, radiator, bumper, stootbalken en steuntjes
- Remmen, inclusief ontluchten en achter schijven en blokken
- Radiator nog ontluchten en elektrisch circuit waterpomp nog fiksen
- Kleine ditjes en datjes?!

We hebben nog wel even te gaan!

Terug naar “Show your ride”