Rare geluiden

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Alex
4 op een rij!
4 op een rij!

Rare geluiden

27 okt 2011, 17:10

Hallo,

sinds gisteren viel mij iets op. Ik reed op de snelweg en hoorde een geluid dat leek als of er een soort electromotor met mijn motor meeloopt (zeg een zoemend / tikkend geluid). Het geluid is er vanaf ongeveer 80 km per uur en wordt dan niet sneller of langzamer, constant dus. Eerst dacht ik aan rijwind die in de kachel blies maar toen ik de richting veranderde en de snelheid omlaag ging bleek het er nog te zijn. Het is trouwens niet erg hard en als ik de radio aan heb hoor je het nauwelijks. Oja, als de motor koud is lijkt het er niet te zijn pas als de olie temperatuur opgelopen is naar het normale niveau lijkt het er weer te zijn.

Dan nog iets anders. Na het zoeken thuis van dit geluid viel mij een zoemend geluid op dat je beste buiten de auto hoort, bij de tank-vuldop, uiteraard als de motor draait. Ik persoonlijk denk dat dit een pompje is om de brandstof naar de motor te krijgen en verder dan ook geen kwaad kan.

Wie o wie kent een van deze geluiden. Misschien niets bijzonders maar zou graag weten waar het vandaan komt. Oja, het is een cooper S uit 2006 (R53) met JCW engine kit en JCW brakes.

Ik hoor het graag, alvast bedankt!
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 okt 2011, 21:47

Het eerste geluid lijkt mij het geluid van een slecht gemonteerde kap bij de voorruit op de A stijl.
Of zit de eerste orginele ruit er nog in?

Het tweede geluid is brandstofpomp volgens mij.
Alex
4 op een rij!
4 op een rij!

27 okt 2011, 22:34

Hartelijk dank voor de snelle reactie!:icon_top:

Wat je zegt zou kunnen. Toen ik deze auto wilde kopen en in de showroom bekeek had hij een barst in de voorruit, deze ruit is voor de koop vervangen.

Nu heb ik twee vragen. Waarom hoor ik dat nu pas (ik rijd er nu al ruim een jaar mee) en was het voorheen nooit. Laat deze kap soms wel eens los? Tweede vraag is: wat is de a stijl en welke kap bedoel je precies? :oops: IK denk dat je de stijlen bedoeld dit van het dak naar de motorkap lopen. Als ik de goede stijlen weet zal ik ze eens checken (zijn hier nog dingen waar ik op moet letten?).

Tweede geluid dacht ik al. Hoe luid mag deze pomp eigenlijk zijn? Ik zal as zondag eens luisteren bij anderen, dan heb ik misschien een idee.

Hopelijk zijn deze twee dingen de oorzaak, dat betekent tenminste dat er niets "groots" aan de hand is.

Nogmaals dank alvast!
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 okt 2011, 00:50

A-stijlen, zijn inderdaad die van de motorkap naar het dak. Daar zitten zwarte kappen overheen ;)
Alex
4 op een rij!
4 op een rij!

28 okt 2011, 09:16

mhh, vanochtend was het er weer bij een koude motor. Na draaien met het stuur werd het zoemen erger. Ik denk dat het dus iets is in de stuurinrichting...

Ik ga eens even zoeken op het forum..

@Sven, reuze bedankt :icon_top: en tot zondag!
Mini-Cooper
Mod virus alert!
Mod virus alert!

08 nov 2011, 18:12

Bij het draaien aan het stuur hoor de de elektrische stuurbekrachtigingspomp. Das normaal..
Alex
4 op een rij!
4 op een rij!

08 nov 2011, 19:27

Hallo Mini Cooper,

inmiddels gevonden: wiellager bleek het te zijn. Gelukkig gevonden via het forum alleen het exact omschrijven van een geluid blijft lastig..

Gelukkig niets ernstigs, los ik in de komende week wel op.

Reuze bedankt voor het meedenken! :icon_top:

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”