MTH

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

Re: !!! TERUGROEPACTIE !!!!

17 feb 2006, 12:11

MTH Nederland schreef:UPdate over het lopende onderzoek, vanmiddag zijn de zijn de mini's van bertill en maaij uitgelezen, en weer voorzien van de goede VT7 MTH file, de uitgelezen software is opgestuurd, compleet met de goede file's, gelijk contact gehad met MTH Duitsland, en in overleg met MTH Duitsland besloten alle mini's waar Bertill of Maaij hun computer aan hebben gehad direkt contact op te nemen met JS Tuning, voor controle en opnieuw inlezen van hun MTH software. Ook anderen die hun mini willen laten controleren kunnen natuurlijk ook contact opnemen
Dus ik heb nu versie VT7 op mijn MINI? Kunnen jullie dit bevestigen?
De software zijn NA de testbank uitgelezen. Deze hebben dus GEEN invloed op de resultaten van de testbank gehad. Is dus NIET de reden van de slechte resultaten van de testbank
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

17 feb 2006, 12:24

Oz-i schreef:Weet niet wat je met het bestand en de key code wilt, maar het lijkt er kennelijk op alsof zelf het bestand "uitlezen" negatieve invloed heeft. Misschien zit er in de MTH software wel zo'n booby-trap waar ze het bij Van Beek ook al over hadden. :roll:
Nergens is bewezen dat het zelf uitlezen van de software negatieve invloed heeft op de file. Snap jou reactie dan ook niet helemaal. Is zo wel makkelijk om de fout op iemand anders te schuiven. Op verschillende forums heb ik dit probleem nog nooit gelezen. In de UK en VS doen de meeste het ook gewoon zelf.
Gebruikersavatar
Oz-i
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: 071
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2005, 10:41

17 feb 2006, 14:26

Ik zeg niet dat het uitlezen een negatieve invloed heeft, ik zeg
Oz-i schreef:het lijkt er kennelijk op alsof zelf het bestand "uitlezen" negatieve invloed heeft
Het gebruik van de classificaties "lijkt" en "kennelijk" blijken hier onvoldoende om jou te overtuigen van de intentie van de post. In dat geval het laatste "heeft" in de opmerking zoals aangehaald in de quote te vervangen door "zou kunnen hebben": "het lijkt er kennelijk op alsof zelf het bestand "uitlezen" negatieve invloed zou kunnen hebben"

Ik prentendeer niet mijn uitspraak te onderbouwen met enig bewijs, dat is een conclusie die jij trekt. Waarop jouw conclusie gebaseerd is, is mij onduidelijk; het woord "bewijs" of "feit" is niet terug te vinden in mijn posts. Mijn reactie is slechts gebaseerd op de oproep van MTH Nederland en de mensen waarnaar zij zich richten, alsmede op de informatie welke verstrekt is door Paul Welther van de firma Beek Auto Racing tijdens zijn presentatie van afgelopen zaterdag (11 februari) over wat chiptuning inhoudt, de werkwijze alsmede de beveiligingen ("booby-traps") en risico's waar hij tegenaan loopt. Paul heeft zich daar en op de site van Beek Auto Racing voorgesteld als motormanagement specialist. Ergo conclusio, mijn post is een conclusie welke niet gepositioneerd is als feit gebaseerd op bewijzen en is als zodanig ook niet verwoord, maar is gebaseerd op uitspraken van partijen welke op bedrijfsmatige wijze bezig zijn met het aanpassen van motormanagement systemen.

@Berthil (inderdaad, let op de spelling van namen)
Berthil schreef:Wordt hier nu gesuggereerd dat het onze eigen schuld is dat wij er verouderde versies er op hebben staan omdat we onze file hebben uitgelezen?
...
Omdat het zo gevaarlijk is? Kom op zeg, blijf zelf nadenken zou ik zeggen, en laat je niet gek maken.
Nee, dat suggereer ik dus niet. Ik concludeer dat het "uitlezen" kennelijk een negatieve invloed zou kunnen hebben. Ik weet niet hoe er "uitgelezen" is, hoe gedaan zou moeten worden en of er bijvoorbeeld andere acties gedaan zijn of gedaan hadden moeten worden. Sluit me absoluut aan bij je slotopmerking; laat je en laten we elkaar niet gek maken. Gewoon afwachten tot de feiten boven tafel zijn.

Vanuit het licht van "uitlezen" bezien, kijk ik ook liever naar de post van werner in dit relaas;
werner schreef:En als ze dan bij de dealer de software uitlezen! Lijkt me niet.
Zeer goed punt werner, daar had ik niet direct bij stilgestaan. Mijn vraag is dan alleen, weten we wat de dealer uitleest? Leest hij de daadwerkelijke motormanagement software uit, of leest die slechts een bestand uit waarin foutmeldingen worden weggeschreven? Wie het weet mag het zeggen, ik weet het in ieder geval niet. Wat ik wel weet is dat mijn MINI's bij 3 verschillende dealers weleens "uitgelezen" zijn in verband met een foutmelding en dat zij in alle gevallen slechts refereerden aan de foutmelding en aan enige andere onregelmatigheid.

Daarop aansluitend en zoals ook aangegeven aan het eind van bovengenoemde presentatie door Paul Welther, als een MINI dealer een software upgrade doet, installeert hij dan nieuwe software (vervanging van bestaande software) of additionele software (aanvullend op bestaande). Paul gaf aan dat beide mogelijk konden zijn.
Afbeelding
Ik neem een joint zei de goudvis ... dan word ik haai! 8)
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13494
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

19 feb 2006, 19:32

Eindelijk wat droog weer en tijd om een tweede run te doen met AutoEnginuity om te kijken of er verschil is tussen het vermogen met de verkeerde MTH 'Standard' File en de waarschijnlijk voor mijn MCS juiste MTH Tuner file versie 7 (100% uitsluitsel door het grote MTH onderzoek).

De eerste run tot een lager toerental en met foute MTH file, de tweede run tot bijna 7200 toeren.

Met de oude file draaide mijn MCS 191 pk op de testbank van Beek Autoracing bij 6500 toeren. Verschil met de 206 pk van AutoEnginuity tijdens de eerste run met MTH 'Standard File' is 15 pk bij ongeveer hetzelfde aantal toeren. Dat is 7,28 procent meer met AutoEnginuity t.o.v. Beek Autoracing.

252 - 7,28% van 252 = theoretisch 234 pk bij 7150 toeren op de testbank van Beek Autoracing als de testbank van Beek Autoracing niet zo raar zou afvlakken op het eind. Ik denk dat ik daar heel tevreden mee ben maar zou ook nog wel eens willen testen op een digitale testbank die continu meet zoals AutoEnginuity en niet per 100 toeren zoals de testbank van Beek Autoracing.

De koppelgrafek ligt bijna over elkaar maar loopt verder omhoog door het hoger aantal toeren op het eind. De file heeft hier dus nagenoeg geen invloed gehad.

Afbeelding

P.S. AutoEnginuity meet buitenluchttemperatuur via de temperatuursensor van de auto en corrigeerd daarvoor. Tijdens de tweede run was het zo'n 5 graden warmer en de benzinetank ongeveer even vol als bij de eerste run, dus hetzelfde gewicht.
Gebruikersavatar
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6591
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

19 feb 2006, 19:41

Ik snap het niet helemaal. Wat zijn nou de groene en rode lijnen? De één zal we koppel zijn en de ander vermogen maar welke is wat?

Waar komt die 252 pk ineens vandaan?
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13494
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

19 feb 2006, 19:55

252 omdat ik nu tot 7200 toeren heb doorgetrokken, en de grafiek ligt hoger dankzij de de nieuwe MTH file neem ik aan. AutoEnginuity meet echter wat te hoog denk ik, vandaar de omrekening naar 234 pk bij 7150 toeren of misschien zelfs een lager vermogen bij 6500 toeren als je dat als maximum wilt aanhouden zoals Beek Autoracing.

AutoEnginuity meet koppel in lb-ft --> Nm = lb-ft maal 1.3558

De schaal links geld dus voor de pk grafiek (rood) en koppelgrafiek in lb-ft (groen). Ik heb het alleen wel even correct omgerekend naar Nm in de getallenvakjes, ik kan me voorstellen dat dat wat verwarring oplevert :)

Mijn verbetering in vermogen door de nieuwe MTH file neemt natuurlijk niet het gebrek aan MTH vermogen bij de rest weg t.o.v. de standaard MC, MCS en JCW. En ik zou mijn auto na de file update ook weer willen zien naast een standaard MCS en JCW op de zelfde testbank.
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

19 feb 2006, 21:29

Wat is nou de conclusie?. De file die in jou auto zat daar was zo te zien niets mis mee! Bij beek hebben ze nog gevraagd waar het max toerental lag ( dus waar de begrenzer inkomt) Hebben ze dan de test niet goed uitgevoerd? ( te vroeg afgebroken )
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13494
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

19 feb 2006, 21:37

Ten opzichte van mijn vorige run dus nu wat meer vermogen met de nieuwe file (rode lijn ligt wat hoger), koppel is hetzelfde gebleven.

Verder blijft het gissen moet ik zeggen. Het lijkt er op dat de meetmethode van Beek Autoracing het maximum vermogen te vroeg meet. Maar dat is voor iedereen zo, dus als je de standaard MC, MCS en JCW doortrekt naar 7200 toeren komen deze ook hoger uit en blijft het opmerkelijke verschil (oftewel te weinig verschil) met alle MTH auto's aanwezig. Qua koppel maakt doortrekken niets uit daar dit al bij een lager toerental bereikt wordt.

Dus mijn nieuwe file brengt niets meer qua koppel, beetje meer vermogen volgens AutoEnginuity.

Op naar de testbank welke JS voorstelt en identiek is aan die van MTH waar ik het adres nog steeds van moet krijgen.
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

19 feb 2006, 21:43

Dat de software beschadigd zou zijn? Lijkt er zo te zien niet op!
Het kleine verschil in de curve zal wel aan de weersconditie liggen.
Ik kan hier nog steeds niet bij met me pet :mrgreen:

PS het gemeten koppel (niet geheel onbelangrijk) is niet toegenomen. Lijkt mij erg laag met 15% poelie !!!
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13494
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

19 feb 2006, 21:56

AutoEnginuity corrigeert voor buitentemperatuur en luchtvochtigheid, ook de luchtdruk kan je invoeren maar die heb ik hetzelfde gelaten.

Ik had toch ook wel een verbetering in koppel verwacht met de nieuwe file. Zoals het er nu uitziet ga ik nog een dyno doen op een door MTH goedgekeurde testbank, desnoods bij MTH zelf of bij hun partner HiTec in Viernheim. Ik denk dan dat ik MINIJCW mee vraag :mrgreen:
Gebruikersavatar
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6591
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

19 feb 2006, 22:10

vermogen = koppel x toerental.

Als je koppel niet is toegenomen kan je vermogen ook niet toenemen. Uiteraard wel boven de 6500 toeren aangezien je die zelf niet gemeten hebt met je AutoEnginuity en ook niet bij Van Beek.
Trok de motor niet verder door of ben je gewoon toevallig in beide gevallen niet verder gegaan dan 6500 toeren?

Wat Werner al aangeeft, je zou een hoger koppel verwachten met de modificaties die jij hebt.
Laatst gewijzigd door Peter op 19 feb 2006, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13494
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

19 feb 2006, 22:23

peter schreef:Als je koppel niet is toegenomen kan je vermogen ook niet toenemen. Uiteraard wel boven de 6500 toeren aangezien je die zelf niet gemeten hebt met je AutoEnginuity en ook niet bij Van Beek.
Trok de motor niet verder door of ben je gewoon toevallig in beide gevallen niet verder gegaan dan 6500 toeren?
Als vermogen = koppel x toerental is zouden de grafieken van Beek Racing er heel anders uitzien, dus een rechtevenredig verband. Wat het wel is weet ik zo ook niet.

Je kan in de grafiek toch zien dat ik de tweede keer heb doorgetrokken naar bijna 7200 toeren, natuurlijk komt het verschil in eindvermogen daar vandaan.
Gebruikersavatar
Eelke
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Zeist
Berichten: 296
Lid geworden op: 02 nov 2005, 16:17
Nederland

20 feb 2006, 10:29

Toch klopt het wel, qua grootheden, vermogen=koppel x toeren. Afhankelijk van de grbuikte eenheden zit er wel een factor tussen. Google er maar eens op.
Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

20 feb 2006, 11:56

@berthil, rijd de mini nu ook beter? is er merkbaar verschil.. want daar gaat het toch om?
Gebruikersavatar
MINIJCW
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Eindhoven
Berichten: 3233
Lid geworden op: 21 jan 2006, 01:24

20 feb 2006, 13:07

Berthil schreef:AutoEnginuity corrigeert voor buitentemperatuur en luchtvochtigheid, ook de luchtdruk kan je invoeren maar die heb ik hetzelfde gelaten.

Ik had toch ook wel een verbetering in koppel verwacht met de nieuwe file. Zoals het er nu uitziet ga ik nog een dyno doen op een door MTH goedgekeurde testbank, desnoods bij MTH zelf of bij hun partner HiTec in Viernheim. Ik denk dan dat ik MINIJCW mee vraag :mrgreen:
Haal je er net degene uit die er het meeste verstand van heeft :() . Maar als we gaan zeg ik zeker geen nee :D

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”