Wielbouten

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
johan-01
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Heerlen
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 nov 2010, 10:49

Wielbouten

10 dec 2011, 18:38

Hallo,

Ik heb enkele weken geleden stalen wielen met winterbanden op mijn cooper-S gelegd.
Ik had de bouten die erop zaten (lichtmetalen wielen) gewoon gebruikt.
Ik meende echter tijdens het rijden een raar geluid te horen.
Volgens mijn schoonzoon zijn de moeren niet geschikt voor deze stalen wielen.
Ik zou aparte moeren moeten hebben die voor stalen velgen geschikt zijn.
Dit omdat de moeropeningen van stalen velgen anders zijn.
Kan dit kloppen?
Weet iemand waar ik deze sets gunstig kan verkrijgen: ik bedoel dus niet bij de BMW-dealer.

Graag een antwoord,

BVD,

Johan :?
Gebruikersavatar
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6591
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

10 dec 2011, 23:28

Speedy zegt dat je de bouten gewoon kan gebruiken. Is geldklopperij om andere bouten te kopen. :wink:

Persoonlijk weet ik het zo net nog niet. Ik zou het risico niet nemen en goed passende wielbouten kopen.
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

11 dec 2011, 09:29

Ik heb altijd de originele bouten gebruikt en de wielen gecontroleerd ik of ze nog goed vastzitten (120 nm )
Als jij verlengde bouten hebt zou ik het natuurlijk niet doen.
johan-01
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Heerlen
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 nov 2010, 10:49

11 dec 2011, 10:03

speedy schreef:Ik heb altijd de originele bouten gebruikt en de wielen gecontroleerd ik of ze nog goed vastzitten (120 nm )
Als jij verlengde bouten hebt zou ik het natuurlijk niet doen.
Ja, zijn waarschijnlijk verlengde bouten, aangezien er spacers opzaten.
Dus de originele mini-bouten passen gewoon op stalen velgen?

Weet jij toevallig de maatvoering van de originele minibouten?

Bvd,

Johan.
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

11 dec 2011, 11:00

Weet ik niet zo ...
Als je spacers breder zijn dan 5 mm dan heb je zeker langere bouten.
Vraag anders even bij de dealer naar de maatvoering.
johan-01
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Heerlen
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 nov 2010, 10:49

11 dec 2011, 12:57

speedy schreef:Weet ik niet zo ...
Als je spacers breder zijn dan 5 mm dan heb je zeker langere bouten.
Vraag anders even bij de dealer naar de maatvoering.
Hallo,

Situatie is nog erger dan ik dacht. We hebben het wiel net eraf gehad . Toen zagen we pas dat er stukjes van 3 bouten zijn afgebroken. Deze zitten dus nog in het lager. We hebben geprobeerd om ze eruit te boren. Is nog niet gelukt. Zitten knoervast. Zullen het morgen nog eens proberen. Indien het niet lukt zal er een nieuw lager op moeten.
Zo zie je maar. Even een paar winterbanden erop zetten en dan dit! Helemaal niet bij stilgestaan dat er andere bouten op moesten. Ik heb ze gewoon vast kunnen draaien :(

Groetjes,

Johan.
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

11 dec 2011, 13:02

Zijn de bouten dan doormidden gebroken ?
Zal dan toch aan de lengte hebben gelegen.
Zou maar ff de tijd voor nemen met uitboren want nieuwe wielnaaf is toch nog aardig prijzig incl. Montage :?
Gebruikersavatar
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6591
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

11 dec 2011, 14:36

Die afgebroken stukken zijn er wel uit te krijgen. Desnoods ff langs Beek gaan. Die hebben vast ook wel standaard lengte wielbouten liggen voor een zacht prijsje...
johan-01
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Heerlen
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 nov 2010, 10:49

11 dec 2011, 15:12

speedy schreef:Zijn de bouten dan doormidden gebroken ?
Zal dan toch aan de lengte hebben gelegen.
Zou maar ff de tijd voor nemen met uitboren want nieuwe wielnaaf is toch nog aardig prijzig incl. Montage :?
Nee, ze zijn niet doormidden, echter kleine stukjes (achteren) afgebroken. Deze stukjes zitten dus nog in het lager.
heeft inderdaad aan de lengte gelegen, echter indien ze zich normaal laten vastdraaien sta je hier niet bij stil.

Johan.
johan-01
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Heerlen
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 nov 2010, 10:49

11 dec 2011, 15:15

peter schreef:Die afgebroken stukken zijn er wel uit te krijgen. Desnoods ff langs Beek gaan. Die hebben vast ook wel standaard lengte wielbouten liggen voor een zacht prijsje...
Helaas is voor mij geen optie-Kijk even naar de afstand-Woon in Heerlen-Ik durf er ook nier meer mee te rijden als ik de bouten al vast zou krijgen.-Zal deze week nogmaals proberen met uitboren anders inderdaad nieuw lager,

Groetjes,

Johan.
Gebruikersavatar
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6591
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

11 dec 2011, 15:41

De stukjes die er in vastzitten moet je met een dunner boortje doorboren zodat de spanning minder wordt. Dan een tap erin en proberen ze door te draaien. De stukjes kunnen er aan de achterkant uit. Ik weet niet of het bij alle 4 de wielen is maar dan gaat het aardig in de papieren lopen als je 4 nieuwe naven moet kopen... Ritje Beek kan zich dan lonen, als je het aandurft. Waarschijnlijk rij er al een heel tijdje mee rondt zo. Een jaar?
johan-01
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Heerlen
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 nov 2010, 10:49

11 dec 2011, 16:28

peter schreef:De stukjes die er in vastzitten moet je met een dunner boortje doorboren zodat de spanning minder wordt. Dan een tap erin en proberen ze door te draaien. De stukjes kunnen er aan de achterkant uit. Ik weet niet of het bij alle 4 de wielen is maar dan gaat het aardig in de papieren lopen als je 4 nieuwe naven moet kopen... Ritje Beek kan zich dan lonen, als je het aandurft. Waarschijnlijk rij er al een heel tijdje mee rondt zo. Een jaar?
Nee hoor,
Pas sinds ik de winterbanden erop heb. Dit was de aanleiding hiervan. Heb de bouten gebruikt die op m'n metalen velgen zaten.
Deze waren achteraf gezien dus te lang. Dit ivm spacers die erop zaten. Ik hoop inderdaad dat het bij dit ene wiel blijft. Heb nog geen tijd gehad om de andere los te halen. Ben inderdaad begonnen met dun boortje echter geen succes. Hierna steeds iets dikker boortje-Inderdaad telkens met tap geprobeerd, nog geen succes. hetgeen nu nog resteert zijn hele dunne stukjes, echter zit knoervast. ben bang om schroefdraad te beschadigen.
Morgen nog eens proberen,

Groetjes,

Johan.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3319
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

11 dec 2011, 17:49

Check ook je ABS-sensors, dat de te-lange-wielbouten de sensor niet vernield hebben. Zeker als je al zegt dat er stukken van de wielbouten zijn afgebroken, dan hebben die blijkbaar toch enige zaken geraakt tijdens je ritje.
Doordat je de spacers er tussenuit hebt gehaald, gaan de wielbouten een stukje verder door de remschijf en wielnaaf en kunnen daarachter de nodige schade teweeg brengen.
Voor je eigen veiligheid (en die van anderen): check alle wielen!
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

11 dec 2011, 18:27

Pas maar op met opnieuw tappen (is dit goed ned.) moet je wel heel nauwkeurig doen en recht want anders kun je nog alles vervangen :wink:
Floor-is
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Kolhorn
Berichten: 1635
Lid geworden op: 30 dec 2010, 13:53

11 dec 2011, 18:31

Te lange bouten dus? Dat is hetgeen je wel ontzettend mee op moet passen, met de standaard lengte heb je dit probleem soms ook al omdat stalen velgen zoveel dunner zijn!
GP0064 met KW's, Janspeed spruit met racecat. Optische aanpassingen.

Mijn vrouw rijdt een R53 DS met Cravenspeed CAI, PlayMini cat-back, JCW BBK (Tarox discs en blokken)

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”