Beste forumleden,
Ik sta op het punt om binnenkort bij een particulier een Mini Cooper S uit 2002 aan te schaffen met zo'n 55k op de teller.
Voor mij gaat zo ongeveer een droom in vervulling, daar ik al jaren naar een mini aan het kijken ben en er nu eindelijk eentje gaat komen (en het toch wel een stuk leuker is dan de Opel Corsa die er anders zou zijn gekomen). Echter nu zie ik het al voor mij en zal ik bij het ophalen van de mini wel een beetje over-excited zijn waardoor ik al snel langs (potentiële) problemen door kijk.
Aangezien ik nog nooit particulier heb gekocht zijn alle tips op dat gebied dan ook van harte welkom!
Allereerst natuurlijk een keuring bij een onafhankelijke garage (kosten?), maar voor de rest tast ik redelijk in het duister.
Nogmaals alle tips zijn welkom en worden zeer gewaardeerd!
Waar op te letten bij aanschaf Cooper S (2002)
- Slomy
- One wheel wonder
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
Bericht
ZOEK op het forum eens op thermostaathuis, en roest ondeR dorpel
En koop dan gewoon die mini
En koop dan gewoon die mini
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- wall-e
- Volledig MINI minded!
Bericht

R53 Chili, Koni FSD coils, Eibach Springs, Milltek catback, 15% cravenspeed pully, BAR software custom, GRS intercooler, Full Aero, Zimmerman disks, Green Stuff pads, JCW Sparks, DaveF CAI, nice and shiny metal pedals,
55k? en helemaal origineel? hmm klinkt als doen maar idd wat marcel zegt, verdiep je even in een aantal onderwerpen zoals aangegeven en ook op:
- stuurbekrachtigingspomp
- lekkage derde remlicht (dus water in kofferbak, en daaronder waar de accu zit...ja accu zit achterin..)
- lekkage motorsteun
- slijtage deurgrepen aan de binnenkant, als dat zo is heeft hij meer dan 55k gelopen for sure
- xenon, als ze wat paars zijn/worden zijn ze aan vervanging toe, let op >100 euro per stuk
- roest op uitlaat dempers, kan wel eens doorrotten
- motor in zijn vrij, ff goed luisteren naar de versnellingsbak, wil wel eens wat rammelen, hoeft niet altijd kwaad te kunnen. als het weg is bij koppeling in/als motor wat warmer is wsl de druklager, rijden er meer mee rond zonder echte problemen.
suc6
- stuurbekrachtigingspomp
- lekkage derde remlicht (dus water in kofferbak, en daaronder waar de accu zit...ja accu zit achterin..)
- lekkage motorsteun
- slijtage deurgrepen aan de binnenkant, als dat zo is heeft hij meer dan 55k gelopen for sure
- xenon, als ze wat paars zijn/worden zijn ze aan vervanging toe, let op >100 euro per stuk
- roest op uitlaat dempers, kan wel eens doorrotten
- motor in zijn vrij, ff goed luisteren naar de versnellingsbak, wil wel eens wat rammelen, hoeft niet altijd kwaad te kunnen. als het weg is bij koppeling in/als motor wat warmer is wsl de druklager, rijden er meer mee rond zonder echte problemen.
suc6
R53 Chili, Koni FSD coils, Eibach Springs, Milltek catback, 15% cravenspeed pully, BAR software custom, GRS intercooler, Full Aero, Zimmerman disks, Green Stuff pads, JCW Sparks, DaveF CAI, nice and shiny metal pedals,
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
De voorste dwarsdraagarmrubbers goed nakijken. Als die versleten zijn heeft de auto geen 55k gelopen. Je voorwiel gaat dan teveel heen en weer in de lengterichting van de auto, je merkt het vooral bij remmen net voor je stilstaat. Als je dan op het juiste moment je rempedaal los laat veert de auto zelfs bijna terug naar achteren als ze echt versleten zijn. Op de brug is het ook goed te zien als je er een hefboom tussen zet. Dit is een kostbare ingreep omdat het veel arbeidsuren betreft, het subframe moet er dan onder uit.
Versleten

Nieuwe

Versleten

Nieuwe

- Slomy
- One wheel wonder
Bericht
Bedankt voor alle tips, ik ga het allemaal meenemen.
Uiteraard bij particuliere verkoop eerst laten keuren door een garage. Word er dan bij zo'n keuring ook naar bv die dwarsdraagarmrubbers gekeken?
Overigens is het een amerikaanse mini (55k is wel de km conversie), zijn er dan nog extra dingen waar op te letten? Nog grote productie / kwaliteitsverschillen? Zijn de amerikaanse bv van andere / mindere kwaliteit of word overal hetzelfde materiaal gebruikt?
Uiteraard bij particuliere verkoop eerst laten keuren door een garage. Word er dan bij zo'n keuring ook naar bv die dwarsdraagarmrubbers gekeken?
Overigens is het een amerikaanse mini (55k is wel de km conversie), zijn er dan nog extra dingen waar op te letten? Nog grote productie / kwaliteitsverschillen? Zijn de amerikaanse bv van andere / mindere kwaliteit of word overal hetzelfde materiaal gebruikt?
- FastBunny
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Let er op dat je niet eerst geld gaat overmaken voordat je de auto, zo worden heel vaak buitenlandse auto's particulier aangeboden die 'too good to be true' lijken te zijn 
Bekende oplichtingstruuk is namelijk auto's uit het buitenland laten verschepen waarbij de verkopen aangeeft dat je hem op proef kan krijgen maar je moet wel even geld overmaken via Western Union

Bekende oplichtingstruuk is namelijk auto's uit het buitenland laten verschepen waarbij de verkopen aangeeft dat je hem op proef kan krijgen maar je moet wel even geld overmaken via Western Union

- Slomy
- One wheel wonder
Bericht
Zojuist terug van de bezichtiging van een aantal mini's, waarbij er eigenlijk 2 mijn voorkeur hebben. Alleen alsnog een paar vragen:
- Een mini zag er werkelijk fantastisch uit, van binnen en buiten, alle boekjes aanwezig etc, maar deze had (voor zover ik kon beoordelen) de volgende 2 min-punten:
* Als eerste maakte de mini een soort van fluitend geluid bij het optrekken (vanuit de 1 in dit geval). Heeft dit te maken met de compressor / is dit een bekend probleem of iets om mij zorgen om te maken
* Iets anders (wat andere mini's niet hadden): de begrenzing om naar de achteruit te gaan was (ver) weg. Waar je bij andere mini's de pook naar links kan gooien --> dan word ie geblocked zodat je niet per ongeluk naar de achteruit kan gaan. Bij deze was dat (ver) weg, waardoor je heel erg moest zoeken naar de 1ste en 2de versnelling. Is dit een groot technisch probleem of relatief makkelijk op te lossen?
- Een mini zag er werkelijk fantastisch uit, van binnen en buiten, alle boekjes aanwezig etc, maar deze had (voor zover ik kon beoordelen) de volgende 2 min-punten:
* Als eerste maakte de mini een soort van fluitend geluid bij het optrekken (vanuit de 1 in dit geval). Heeft dit te maken met de compressor / is dit een bekend probleem of iets om mij zorgen om te maken
* Iets anders (wat andere mini's niet hadden): de begrenzing om naar de achteruit te gaan was (ver) weg. Waar je bij andere mini's de pook naar links kan gooien --> dan word ie geblocked zodat je niet per ongeluk naar de achteruit kan gaan. Bij deze was dat (ver) weg, waardoor je heel erg moest zoeken naar de 1ste en 2de versnelling. Is dit een groot technisch probleem of relatief makkelijk op te lossen?
- Slomy
- One wheel wonder
Bericht
Overigens over de Amerikaanse mini (waar ik het in de startpost over had):
Deze had geen probleem met het schakelen. Zag er van buiten goed uit en had ook een panorama dak, wat ook wel een leuke extra is (ookal heb ik ook al gelezen over lekkende panorama daken?). Van binnen was deze echter iets minder met wat beschadigingen aan het mini logo op het stuur en aan de armsteunen in de deur. Daarnaast had ik het idee dat ik soms 2 maal moest proberen voordat de deur open gaat / bij de achterklep een beetje hetzelfde probleem. Weet niet of dit kostbare dingen zijn of makkelijk te vervangen onderdelen.
Daarnaast liep er een kabel van voor naar achter vanwege mist-achterlicht wat niet standaard in de Amerikaanse mini's zit? Dus dat was wel wat apart, maar neem niet aan dat dat problemen gaat opleveren en dat valt wel wat mooier weg te werken.
Goeie vraag, was volgens mij eenmaal bij het optrekken vanuit stilstand (staan voor het stoplicht) en de 2de maal bij het doortrekken in de 2. Nu begin ik een beetje aan mijzelf te twijfelen of het bij het ontkoppelen of bij de koppeling omhoog was.speedy schreef:Was dat fluitende geluid bij ontkoppelen of bij optrekken en de koppeling al omhoog ? Als het geluid met bij ontkoppelen was (uuuuuuuhhhpp!) dan is dat speling in de drukgroep van de koppeling.
Overigens over de Amerikaanse mini (waar ik het in de startpost over had):
Deze had geen probleem met het schakelen. Zag er van buiten goed uit en had ook een panorama dak, wat ook wel een leuke extra is (ookal heb ik ook al gelezen over lekkende panorama daken?). Van binnen was deze echter iets minder met wat beschadigingen aan het mini logo op het stuur en aan de armsteunen in de deur. Daarnaast had ik het idee dat ik soms 2 maal moest proberen voordat de deur open gaat / bij de achterklep een beetje hetzelfde probleem. Weet niet of dit kostbare dingen zijn of makkelijk te vervangen onderdelen.
Daarnaast liep er een kabel van voor naar achter vanwege mist-achterlicht wat niet standaard in de Amerikaanse mini's zit? Dus dat was wel wat apart, maar neem niet aan dat dat problemen gaat opleveren en dat valt wel wat mooier weg te werken.
- Shag
- Volledig MINI minded!
Bericht
logo op stuur = hele airbag vervangen. Pre facelift zo tegen de 200 wel te krijgen, facelift net iets duurder, 250/300.. armsteunen deur = nieuwe deurpanelen, die zijn niet zo duur tweedehands wel te krijgen, red je wel met 100,- schat ik zo.
Kabel lijkt me geen probleem idd. zolang het mistachterlicht maar werkt.
Kabel lijkt me geen probleem idd. zolang het mistachterlicht maar werkt.
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
Bericht
die sleutels zijn duur omdat ze geprogrammeerd moeten worden. Als je de reserve eigenlijk nooit nodig hebt: Neem er een reservesleutel bij zonder afstandbediening! Dat scheelt aanzienlijk in de prijs.
Gr, Marcel
Onze sponsors